Review: Wintersport Oostenrijk met elektrische auto
Het stond overal in het nieuws, de Tesla Model 3 was in 2019 de bestverkochte auto in Nederland. De reden daarachter is natuurlijk niet omdat hij in aanschafwaarde zo goedkoop is, maar door de zeer gunstige financiële bijtellingsregeling die tot eind 2019 van toepassing was.
Voor mijn gevoel heeft ineens bijna iedereen een Tesla onder zijn kont. Het was eind November toen we in de kroeg stonden en Marc aan ons vertelde dat hij ook net zijn nieuwe Tesla Model 3 had opgehaald. Hij vertelde over zijn ervaring van het ophalen, de wandeling over de parkeerplaats waarbij je steeds op de sleutel drukt om te kijken welke Tesla reageert. En als er een reageert, is dat de Tesla die je mee naar huis mag nemen. En hij vertelde hoe snel zo’n ding optrekt. Het was diezelfde avond dat we met het idee kwamen om dan dit jaar met de Tesla Model 3 Standard Range Plus de rit te maken naar Flachau. Want dan kan je met zo’n Tesla lekker hard rijden op de Duitse snelwegen zeiden we nog…
De voorbereidingen zijn essentieel
We waren dus allemaal nieuw in de wereld van elektrische auto’s. Een Tesla kenden we wel een beetje, van de taxi’s rond Schiphol en we wisten dat ze super snel op kunnen trekken. Voor de rest hadden we geen idee. Misschien dat Marc net iets meer wist dan wij allemaal, want hij had ten slotte al een weekje met zijn nieuwe speeltje rond gereden. Wanneer je deze ‘review: wintersport Oostenrijk met elektrische auto’ leest en je jezelf vooral afvraagt of je met 4 volwassenen een wintersport kunt doen met een elektrische auto? Dan kan ik je gerust stellen, het antwoord op die vraag is ja. Let echter wel op dat het wat extra uurtjes reistijd gaat kosten én wat extra uren voorbereiding en planning.
Aangezien we geen idee hadden, begonnen we met het berekenen van de route naar Flachau. Voor een mooi midweekje-weg hadden we via Booking.com het heerlijke Hotel Alpenhof geboekt. Hier begon het avontuur, want vanuit Amsterdam zou de trip van deur tot deur net iets meer dan 1.000 km zijn. Met een actieradius van 265 km zouden we in 4 stapjes met de Tesla aan de snellader bij het hotel moeten zijn.
Wintersport Oostenrijk met elektrische auto:
Actieradius vs. realiteit
Tijdens het verder inlezen op internet over waar de beste tussenstops zijn met een elektrische auto, kwamen wij er achter dat de realiteit anders zou worden dan de 4 gemakkelijke geplande stops. Dan blijkt een wintersport Oostenrijk met elektrische auto toch ineens iets lastiger. De redenen daarvoor zijn vrij uiteenlopend. Om te beginnen is de actieradius geen absoluut getal, het is afhankelijk van een heleboel variabelen.
Oftewel, dat idee van lekker hard rijden over de Duitse snelwegen…Dat kun je doen, alleen dan kun je beter een soort mobiele laadpaal meenemen in je auto. Kortom het is beter om een steady snelheid te rijden van 110 of 120 km per uur. (Saai!)
Daarnaast is het ook afhankelijk van het gewicht, met andere woorden hoeveel neem je mee met de auto. Nou hadden wij geboekt op basis van halfpension en hadden daardoor de boodschappentassen met eten en snacks niet nodig. Maar uiteindelijk hebben we zelfs besloten om alle skispullen te huren, om op die manier minder ballast en dus minder gewicht te hebben. Want die dakkoffer en dakdragers zorgen er ook voor dat je accu sneller leeg is.
Lekker warm op de achterbank ‘snoozen & cruisen’ krijgt ook een andere definitie met een elektrische autovakantie. Want Marc had vooraf gelezen dat het beter is de auto op te warmen aan de laadpaal zodat dit geen accu kost tijdens het rijden. En als je het tijdens de rit koud had dan is het beter de stoelverwarming te gebruiken. Met als gevolg dat je met het zweet in je naad een dutje ligt te doen onderweg, toch een aparte ervaring eerlijk gezegd.
Het weer, de temperatuur en bergwegen hebben ook invloed op de actieradius. Zo lazen we nog voor vertrek op EV-database.nl dat er kennelijk een winter- en een zomeractieradius is én dat deze behoorlijk van elkaar verschillen. Goed om te checken dus voordat je vertrekt.
En dan is wellicht de belangrijkste variabele wel de laadpassen en de buitenlandse laadpalen. De ligging, de drukte en of je een snellader kunt gebruiken heeft veel impact op het verloop van je reis naar de pistes toe zoals je hieronder gaat zien.
Tussenstops worden echte pauzes
Planning is essentieel voor een soepele reis met een elektrische auto. Uiteindelijk hebben wij vrij veel tijd besteed aan het plannen van onze tussenstops. We wisten op basis van wat we gelezen hadden dat een ‘supercharger’ veel sneller gaat en dat je met bijstekkeren tot 80% weer door kunt. Het doel was daarom ook zoeken naar logische supercharger-stations.
De eerste stop was daarom bij het supercharger station in Moers (Duitsland). Het nieuwe aan deze ervaring is dat zo’n station dus niet per sé een tankstation is langs de snelweg. Dus de traditie van met een plastic dienblad door het self-service restaurant schuiven is ineens anders. Dit Tesla station ligt naast het Van der Valk Hotel Moers, oftewel we konden even 30 minuten koffie doen.
Na 27 minuten was de accu weer meer dan 80% en konden we weer verder. Uiteraard waren we vergeten de auto op te warmen aan de laadpaal, dus daar vloog het eerste deel actieradius zo weer het raam uit. Gelukkig was de volgende stop bekend (supercharger station Wiesbaden op ongeveer 215 km). Dit deel ging prima, de cruise control deed zijn werk en we probeerden zoveel mogelijk in de ‘slipstream’ van een voorganger te rijden. Helaas voor ons zijn er maar weinig auto’s in Duitsland die 120 km per uur rijden. Hierdoor voelden we ons in plaats van vier stoere Max Verstappen’s soms meer die oude oma die van de snelweg geplukt zou moeten worden.
Bij aankomst van het volgende supercharger station, bleek dat het opnieuw een hotel was. Dit keer het Marriott Courtyard Wiesbaden-Nordenstadt. Perfect voor onze midnight snack want het was inmiddels iets na elf uur ’s avonds. Met een Marriott burger en een kleine pilsner later, gingen we zo’n drie kwartier daarna weer op pad. Dit keer wel de auto opgewarmd aan de laadpaal en we hadden iets langer geladen. De volgende stop: het hotel onderweg.
Goedkoop is duurkoop
Wij zijn in onze voorbereidingen wellicht wat ambitieus geweest over dit deel van de reis, want ons hotel onderweg was ibis budget Ulm City. Dat zou net haalbaar moeten zijn geweest…als we in de zomer gereden hadden en niet in de winterse kou met 3 telefoons aan de oplader in de Tesla 3.
Hierdoor konden we niet in één keer naar het hotel rijden. En doordat we dit niet op tijd gerealiseerd hadden, reden we op de ring van Stuttgart toen we ons realiseerden dat we geen supercharger meer konden kiezen. Want bij het volgende snellaadstation zou de accu leeg zijn. Dus na wat zoeken op chargepoints.com konden we bijladen bij het Mövenpick Hotel Stuttgart Airport Messe. Na twee snellaadstations aankoppelen aan een normale laadpaal, geeft ineens het besef dat gewoon laden best langzaam gaat.
Na een beetje bijgeladen te hebben, was het geduld echt op. We wilden slapen, want de volgende ochtend moésten we vroeg op. Zodat we de eerste dag skiën al mee konden pakken in Flachau. Het ibis budget hotel was prima, alleen de laadpalen in de buurt zijn publiekelijk en daardoor was het nog ff zoeken voordat we er één hadden. Tip: Het is beter om een hotel met laadpaal te kiezen, zeker als je midden in de nacht aankomt.
Laadpaal op bestemming
Na een nachtje budget overnachten, nou ja, nachtje. Na een paar uur slapen, was het snel opstaan en doorgaan om te zorgen dat we vroeg op de piste stonden. Het laatste stuk ging voorspoedig. De tussenstop bij Bernau am Chiemsee was precies op het moment dat we klaar waren voor een koffie en ontbijtje. Dit keer kon dat gelukkig gewoon bij een Shell station. Na deze stop van iets minder dan een half uur was het in een ruk door naar Flachau waar we de Tesla bij Hotel Alpenhof aan de stekker konden koppelen en wij de piste op konden. Het viel ons op dat er steeds meer appartementen en hotels zijn met een laadpaal voor een elektrische auto. Om te checken waar je in je skidorp een hotel met oplaadplek kunt boeken kun je kijken op de interactieve kaart met hotels met een laadpaal.
Conclusie en tips
Een wintersport Oostenrijk met een elektrische auto is prima mogelijk . Wij zijn er wel achter gekomen dat er echter veel informatie ontbreekt en dat je best veel uit moet zoeken om grotere afstanden af te leggen met een elektrische auto. Tesla heeft als voordeel voor de eigenaren dat er speciale snellaadstations zijn, de supercharger-stations. De reis duurde zowel heen als terug misschien anderhalf of twee uurtjes langer maar dat is te overzien. Wat met name langer duurde was de voorbereiding en de planning.
Daarom is het handig om tips over een autoreis met een elektrische auto te hebben of een paklijst wintersport vakantie, zo ga je beter voorbereid op vakantie.
Laatste tip: zorg voor een goed gevulde Spotify account met gedownloade après-ski nummers voor onderweg. Dan is die reis zo voorbij en begint het feest al op weg naar de wintersport.