Hoe gebruik je jouw elektrische auto optimaal tijdens je vakantie?
Optimale bandenspanning, steady snelheden, het accupakket preconditioneren voor de laadstop en niet te veel bagage meenemen. Het zijn stuk voor stuk handige manieren om de actieradius te optimaliseren tijdens de vakantie met je elektrische auto, maar hoe zit het eigenlijk met de temperatuursregeling in de auto? De instellingen van de temperatuur tijdens het rijden in de zomer- of wintermaanden heeft effect op de actieradius? Er is een manier om meer uit je elektrische auto te halen tijdens de volgende vakantie en de stoelen in je elektrische auto spelen daar een sleutelrol bij.
Verschil in verbruik: 45 Watt versus zo’n 2.500 Watt
Op koude dagen wil je graag een aangename temperatuur in de auto. Interieurverwarming wordt rechtstreeks vanuit het accupakket gevoed, wat betekent dat de verwarming van je elektrische auto kilometers van de actieradius snoept. Dat gaat sneller dan je wellicht denkt, want de gemiddelde verwarming in een auto heeft zo’n 2.500 Watt nodig om het interieur op temperatuur te krijgen. Die temperatuur vasthouden kost natuurlijk ook energie en daarmee lever je constant rijbereik in. Hetzelfde geldt uiteraard voor het koelen en het gebruik van airconditioning in de auto, dat op een soortgelijke manier werkt.
Wanneer je de stoelverwarming of stoelkoeling gebruikt, verbruik je aanzienlijk minder energie. Doordat stoelverwarming efficiënter is, heeft dit systeem maar 45 Watt nodig. Dat komt voornamelijk doordat je slechts een beperkter oppervlak verwarmd of koelt. Wanneer alleen de stoel op temperatuur gebracht moet worden (en gehouden wordt), kost dat aanzienlijk minder energie (zo’n 45 Watt per stoel) dan het verwarmen of koelen van een volledig interieur.
Leestip: Wat is het effect van filerijden op de actieradius van je elektrische auto?
De combinatie van stoel- en interieurverwarming
Stoelverwarming of stoelkoeling (ook wel de ‘billenblaas’ genoemd) zijn effectiever directe verwarming of koeling per persoon. De stoel heeft namelijk meer direct raakvlak met jouw lichaam (via je kleding uiteraard). Hierdoor is de warmte of koeling veel sneller dan wanneer je het gehele interieur op temperatuur gaat brengen. Nog los van de vraag als je met meerdere reizigers in de auto zit wat de ideale temperatuur in de auto is. Dat verschilt altijd per persoon. Het is in ieder geval zonde als de ene passagier het koud heeft en het volledige interieur opwarmt, terwijl op de achterbank een raampje open gaat vanwege de opvliegers van moeder. Daarnaast laat het gewenste effect bij algemene verwarming of koeling veel langer op zich wachten terwijl het in de meeste gevallen minder direct resultaat heeft voor de gevoelstemperatuur.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de stoelverwarming of -koeling te gebruiken in combinatie met interieurverwarming of airconditioning. Je kunt de verwarming of koeling namelijk aanzienlijk lager zetten, omdat jouw stoel ervoor zorgt dat het aangenaam aanvoelt voor jou. Wanneer de verwarming of koeling in de auto op een veel lagere stand staat, verbruikt het systeem minder energie, wat betekent dat je meer kilometers uit een volledige acculading kunt halen en daardoor minder vaak hoeft te laden.
Voorverwarmen of koelen aan de laadpaal
Naast gebruikmaken van de stoelverwarming en stoelkoeling, is er nog een manier om relatief eenvoudig meer uit je elektrische auto te halen tijdens de volgende vakantie. Wanneer je auto nog aan de laadpaal staat voordat je vertrekt, of wanneer je aan het laden bent langs de route, kun je de auto alvast voorverwarmen in de wintermaanden, of koelen in de zomermaanden. Wanneer je koelt of voorverwarmt op het moment dat de auto nog aan de laadpaal gekoppeld is, kost dit je geen actieradius. Kun je ervoor kiezen om je EV in de schaduw zetten tijdens het laden en koelen op hete dagen, dan maak je óók optimaal gebruik van de stroom. Wanneer je vervolgens weer verder op pad gaat na de laadstop, dan kun je het beste weer gebruikmaken van de stoelverwarming en stoelkoeling, omdat het interieur al een ideale temperatuur heeft dankzij de energie van de laadpaal.
Wil je zelf een kijkje nemen bij één van deze snellaadstations of wil je deze stations alvast op je route zetten voor je volgende vakantietrip? De nieuwe Fastned snelladers zijn te vinden langs de A1 tussen Lille en Parijs in beide richtingen en zijn niet te missen!
Lees ook
- Wat doe jij tijdens een laadstop? Dit zijn de populairste activiteiten tijdens een laadstop
- Wat is het effect van rijden in de bergen op je actieradius?
- Online een tolvignet kopen zorgt dat je niet bij de grens hoeft te stoppen, lees hoe dit werkt
- Dit zijn de populairste vakantielanden onder elektrische autorijders
- Waar moet ik op letten met mijn elektrische auto in extreem weer?