Regeneratief remmen kan je helpen zuiniger te rijden tijdens je vakantie
Tijdens de vakantie wil je een ontspannen reis hebben en tegelijkertijd het optimale uit je elektrische auto halen. In dat licht is het goed om eens te kijken naar regeneratief remmen, want de kans is groot dat ook jouw elektrische auto van deze techniek voorzien is. Met regeneratief remmen kun je tijdens het rijden je accu opladen, zodat de actieradius van jouw elektrische auto (aanzienlijk) hoger uitvalt en dat geldt ook wanneer je niet in de bergen rijdt tijdens je vakantie, dus het is relevant voor elke elektrische autorijder.
Wat is regeneratief remmen en waarom is het zo handig?
Tijdens het versnellen, zet je tijdens het rijden de spanning van de accu om in kinetische energie. Bij regeneratief remmen wordt die kinetische energie weer omgezet naar spanning, die opgeslagen wordt in het accupakket van je EV. Regeneratief remmen is eigenlijk het regenereren van energie, oftewel het terugwinnen van energie. Dat klinkt allemaal ongelooflijk modern, maar dat is het eigenlijk niet. De technologie stamt namelijk al uit 1886, maar dankzij de moderne elektrische auto’s heeft deze techniek een flinke meerwaarde gekregen. De eerste auto die optimaal gebruik wist te maken van het terugwinnen van de gebruikte energie, was de Toyata Prius.
Het voordeel van regeneratief remmen is duidelijk: je wint energie terug tijdens het rijden door af te remmen op de elektromotor. Uit een groot onderzoek van de ADAC blijkt zelfs hoe groot het voordeel precies is. Zo won de Dacia Spring Electric 35% energie terug tijdens het rijden in de bergen, won de Tesla Model Y 40% van de energie terug en de BMW i7 xDrive 60 regenereerde zelfs 50%. Overigens is de grote winst van de BMW wel voornamelijk te danken aan het véél hogere gewicht van het model en type EV.
Leestip: Wat is het effect van filerijden op de actieradius van je elektrische auto?
Terugwinnen energie tijdens rijden in de bergen
De kans is groot dat je het idee hebt dat regeneratief remmen voornamelijk met je elektrische auto in de bergen veel oplevert, aangezien je regelmatig langere afstanden omlaag rijdt en daarbij constant of herhaaldelijk af kunt remmen op de elektromotor. Dat is echter niet helemaal waar. Ook tijdens rijden in stadsverkeer en op de snelweg levert regeneratief remmen veel energie op. Gemiddeld zo’n 20%, aldus het onderzoek van de ADAC. Wat wel blijkt is dat het erg afhankelijk is van welk merk en model je rijdt. De verschillen zijn namelijk groot. Met de Dacia Spring Electric won men in het onderzoek slechts 9% energie terug terwijl bijvoorbeeld de NIO ET7 een verbluffende 31% energie terug wist te winnen. Uiteraard spelen de omstandigheden en rijstijl ook een rol, net als de stand waarin regeneratief remmen actief is tijdens het rijden (hoe hard wil je afremmen als je het pedaal loslaat).
Lees ook: Review: met de NIO ET7 met twee keer ‘swappen’ op wintersportvakantie in Oostenrijk.
De hoogste stand levert het meeste energie op
Wanneer regeneratief remmen op de laagste stand staat, merk je vrij weinig waardoor het je ook niet veel terug gewonnen energie oplevert. De hoogste stand van regeneratief remmen levert het meeste op (zoals de voorbeelden hierboven uit het onderzoek van ADAC). Bij de meeste EV’s wordt deze stand ook wel ‘one pedal driving’ genoemd, omdat je het rempedaal alleen nog nodig hebt wanneer je krachtig moet remmen. Wanneer je met je elektrische auto op vakantie gaat is het prettig als je de ‘one pedal driving’ vooraf al eens geprobeerd hebt. Dit voorkomt dat de kinderen achterin binnen no-time wagenziek zijn. Oftewel geef deze manier van rijden vooral even de tijd: wanneer je jezelf eraan laat wennen, haal je namelijk de meeste actieradius uit je EV en dit kan je concreet zomaar 100 kilometer of meer per acculading opleveren (afhankelijk van de auto, rijstijl en omgeving).
In alle andere situaties is het (geleidelijk) loslaten van het pedaal genoeg om het regeneratief remmen te activeren, wat betekent dat het remmen op de elektromotor direct het accupakket van je auto laadt tijdens het rijden. Goed om te weten is dat er steeds meer auto’s voorzien zijn van intelligente regeneratie, waardoor de auto zelf de situatie bekijkt en inschat welke mate van regeneratief remmen de beste optie is. Met deze feature hoef je helemaal niet meer te kijken naar de stand waarin je regeneratief wilt remmen tijdens de vakantie met je elektrische auto.
Lees ook
- IONITY opent de 600ste snellaadlocatie in Europa
- Review: met de Kia EV9 en caravan op vakantie in Noorwegen
- Tesla opent eerste Supercharger snellaadstation in de nieuwe stijl
- Wist je dat je met de Chargemap app laadpalen kunt filteren op prijs?
- Wat is AFIR en waarom moet je extra goed opletten tijdens je volgende vakantie?