Met de elektrische auto rijden in de bergen

Met de elektrische auto rijden in de bergen

In de vakantietijd trekken wij Nederlanders er maar wat graag op uit met onze elektrische auto. Zowel in de zomer als in de winter zijn de bergen populair onder vakantiegangers. In de zomer gaan we er graag naartoe om te genieten van de rust, de natuur, de schone lucht en om te wandelen, fietsen of voor andere buitenactiviteiten. In de winter gaan we maar wat graag naar de bergen om te genieten van de wintersport, dus om te skiën, snowboarden en om te après-skiën natuurlijk.

Alleen doordat we in Nederland geen bergen hebben, zijn er weinig elektrische autorijders die ervaring hebben met elektrisch rijden in de bergen of in bergachtig gebied. In dit artikel geven we je tips om in de bergen te rijden met je elektrische auto. Hoe zorg je dat je optimaal door de bergen cruiset met jouw elektrische auto en hoe voorkom je dat je actieradius veel sneller terugloopt dan dat je display aangeeft? Lees de tips voor het rijden met je elektrische auto in de bergen.

Leestip: Review van de vakantie met de elektrische auto naar Noord-Italië / Zuid-Tirol.

Waar moet je aan denken bij het rijden in de bergen?

Zoals gezegd zijn Nederlanders dol op vakantie en zeker vakantie in de bergen. Omdat we niet al te veel gewend zijn qua berglandschappen in Nederland is rijden in de bergen geen dagelijkse kost voor ons. Om je op weg te helpen en te zorgen dat je zorgeloos op vakantie kunt met je elektrische auto hebben we 6 tips voor het rijden in de bergen met je elektrische auto op een rij gezet voor je.

6 tips voor het rijden in de bergen met een elektrische auto

1. Bekijk back-up laadpalen langs je route

Wanneer je met je elektrische auto in de bergen gaat rijden, dan is het belangrijk dat je zorgt dat je weet waar de oplaadpunten zijn. In het buitenland zijn nog niet zoveel laadpalen voor elektrische auto’s als in Nederland en doordat de weergegeven actieradius meer fluctueert tijdens het bergop en bergaf rijden, is het belangrijk om te weten waar je op kunt laden. Zorg dat je twee of drie laadpalen of snelladers langs je geplande route hebt die je in geval van nood kunt aanhouden. Op die manier zit je een stuk comfortabeler achter het stuur.

Ga snelladen voordat je de bergen in gaat

2. Ga snelladen voordat je de bergen in gaat

Zorg voor extra marge op je actieradius. Het is heel logisch dat je na een lange vakantierit richting je vakantiebestemming geen zin hebt om een extra laadstop te maken. De routeplanner of de navigatie heeft toch berekend dat je de ingegeven eindbestemming haalt met je huidige batterij (SoC = State of Charge). Ondanks dat het begrijpelijk is dat je zo snel mogelijk op je vakantiebestemming aan wil komen, is het advies om een extra laadstop te maken bij een snellader voordat je de bergen in gaat met je elektrische auto. Zo voorkom je dat je actieradius ineens sneller leeg is dan gepland en verwacht en dat je bij een publieke laadpaal aan moet koppelen om je vakantiebestemming te bereiken. Met apps als Google Maps of Chargemap bekijk je gemakkelijk welke laadpalen en snelladers er langs je route liggen of in de buurt zijn.

3. Neem een 230V Type 2 laadkabel mee

Om te zorgen dat je altijd op kunt laden is het advies om een 230V Type 2 laadkabel mee te nemen. Niet iedere elektrische auto krijgt standaard zo’n laadkabel erbij geleverd, dus check even je kofferbak of je ‘frunk’ voor vertrek om te kijken of je een dergelijke kabel hebt of dat je er een moet kopen. Neem naast de 230V Type 2 laadkabel voor je elektrische auto ook een verlengsnoer mee. Want het is heel leuk als je op kunt laden via een stopcontact, maar als je vervolgens je elektrische auto niet dicht genoeg bij een stopcontact kunt zetten dan heb je niets aan deze oplossing.

Gebruik de “B” rijstand van je elektrische auto

4. Gebruik de “B” rijstand van je elektrische auto

Aangezien alle elektrische auto’s een automaat zijn, rijdt een elektrische auto in de bergen een stuk prettiger. Dankzij de automaat maakt je elektrische auto minder toeren en verbruik je minder energie. In sommige auto’s, zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 zit naast de standaard rijstanden van “P” voor Park, “D” voor Drive en “N” voor Neutral ook de “B” rijstand. De “B” rijstand staat voor “Brake” of eigenlijk beter gezegd is het de stand voor ‘motorremwerking’. In de bergen ideaal want naast het opladen via het remmen is de “B” rijstand van je automaat dus handig voor het zuiniger rijden met je elektrische auto in de bergen. Door je elektrische auto in de rijstand B te zetten, rij je zuiniger, maak je minder toeren en win je meer energie terug tijdens het remmen.

Tip: Lees het interview over de Volkswagen ID.3 als vakantie auto.

5. Activeer het regeneratief remmen van je elektrische auto

Bij veel elektrische auto’s kun je instellen hoe sterk je energie terug wil winnen tijdens het afremmen van de auto. Sommige bestuurders vinden dit vervelend en schakelen daarom het liefst het regeneratief remmen uit of stellen standaard de lichtste stand in. Echter wanneer je met je elektrische auto in de bergen gaat rijden is het aan te raden om je auto in te stellen op maximaal regeneratief remmen. Hierdoor win je veel van de energie en actieradius terug die je bergop bent verloren, in de afdaling van de berg win je deze energie terug.

6. Zorg voor een laadpas of laadapp voor in de bergen

Neem een extra laadpas mee om bij laadpalen in de bergen op te kunnen laden. Zoals we al eerder noemden, zijn er in het buitenland nog niet zoveel publieke laadpalen als in Nederland. Bergachtige gebieden en skigebieden zijn daar vaak geen uitzondering op. Het aantal beschikbare laadpalen in deze bergplaatsen is dan ook vaak nog beperkt en niet alle laadpalen die je ziet zijn publiekelijk. Ons advies is om je voor je reis te verdiepen in welke laadpalen er op je bestemming in de bergen zijn. Bekijk welke laadpas of app je kunt gebruiken om te betalen en bestel die extra laadpas of download die extra app. Dit geeft je meer mogelijkheden als je op moet laden.

Zorg voor een laadpas of laadapp voor in de bergen