Kamperen met een elektrische auto zonder trekhaak
We hebben lang getwijfeld over de aanschaf van onze Hyundai Ioniq Electric. We zijn namelijk kampeerders die graag met de vouwwagen of caravan op vakantie gaan. Maar de meeste elektrische auto’s hebben geen trekhaak. Ze bestaan wel, maar die elektrische auto’s vallen in een hogere prijsklasse, en dat is niet voor iedereen weggelegd. Dus toen de elektrische auto kwam, ging de vouwwagen de deur uit. En daarmee ook een comfortabel bed met traagschuimmatras, de complete campingkeuken en veel extra bepakkingsruimte in en op het aanhangertje. Kan je met alleen een elektische auto toch nog comfortabel kamperen met 3 personen?
Bekijk ook: Review van reis naar Oostenrijk met de Hyundai Ioniq Electric.
Slimmer kamperen met een elektrische auto
Ruimte was nooit iets waar we tekort aan hadden, maar nu moesten we echt ruimtebesparende oplossingen vinden. De eerste was de tent. We wilden een tent die snel en makkelijk op te zetten is, waar 3 personen de ruimte hebben én die een zwarte slaapcabine heeft, zodat je lekker lang kunt uitslapen. Ruimte en comfort is ook wel belangrijk voor ons. Zo’n klein pop-uptentje waar je op je knietjes in moet kruipen is niets voor ons.
Bij de Decathlon vind je mooie opblaasbare tenten met zwarte slaapcabines voor een goede prijs. Maar de pakmaat leek ons in eerste instantie veel te groot om mee te nemen. Na lang googlen vonden we een tent die alleen in Amerika te koop is: de Ozark Trail Dark Rest Instant tent. Deze tent past precies vertikaal in het midden bij de achterbank, tussen de grond en het plafond. Het lijkt wel of hij speciaal voor de Hyundai Ioniq Electric gemaakt is. Omdat er tijdens het inpakken van de auto nog genoeg ruimte over was op de achterbank, nemen we ook onze opblaasbare Decathlon dagtent mee. Zo hebben we ook overdag genoeg ruimte om binnen te zitten met slecht weer.
Hoe neem je alle kampeerspullen mee?
We maken graag trektochten langs verschillende campings. Twee dagen hier, drie dagen daar, etc. Dus alles moet op een logische en efficiente manier worden ingepakt, zodat je het telkens opnieuw kunt herhalen. Hoe hebben we alles in onze elektrische auto ingepakt? Volg onze werkwijze en pas het eventueel aan je eigen wensen aan:
Onze luxe kampeerstoelen moeten helaas thuis blijven. We hebben nog eenvoudige klapstoelen van BoCamp liggen. Die kampeerstoelen zullen moeten voldoen. Ze zijn al wat ouder, en lijken erg op de stoelen Bronte van de Vrijbuiter. Er passen precies drie stoelen achter de bijrijdersstoel. Schuif de bijrijdersstoel eerst naar voren, zet de stoelen op z’n kop achter de bijrijdersstoel, en schuif de voorstoel weer zo ver mogelijk naar achteren. Zo heb je maximale beenruimte voorin
Het volgende wat we moesten aanschaffen waren comfortabele slaapmatjes. Kamperen hoeft geen kreperen te zijn, als je maar goede bedden hebt. Dus hierop hebben we niet bezuinigd. We kozen voor de RedWood Stretch Limousine 10. Met de speciale banden om twee slaapmatjes te koppelen, maak je een luxe tweepersoonsbed, zonder dat je last hebt van het draaien van je partner. We nemen onze eigen dekbedden en kussens mee. Als je het goed en strak oprolt, neemt het zo min mogelijk ruimte in. Uiteraard kan je ook slaapzakken gebruiken. Alles om te slapen plaatsen we op de rechter kant van de achterbank, zodat de stoel achter de bestuurder vrij blijft voor de 3e persoon.
Op deze manier is de achterbank volledig gevuld. Alles in de buurt van de passagier is van zacht materiaal. Je hoopt natuurlijk nooit een ongeluk te krijgen, maar het is belangrijk om vooraf over dat soort dingen na te denken. Dus, alle spullen om te slapen op de camping liggen op de achterbank. Rest nog de bagageruimte voor de overige kampeerspullen.
Kampeerspullen in de bagageruimte van de Hyundai Ioniq Electric
De oprolbare hoedenplank en de plastic bakken van de bodem halen we gemakkelijk uit de auto. Dat scheelt meteen al een hoop ruimte in de bagageruimte. Helaas is de vloer dan niet helemaal vlak, maar dat vinden we niet zo erg. Je kunt die ruimte opvullen met handdoeken, (fleece)dekens, camping vloerkleed, of andere dingen.
Het kampeerkeukentje van de vouwwagen wordt een groot gemis voor ons. We moeten nog even kijken hoe het in de praktijk bevalt, maar om ruimte te besparen kiezen we voorlopig voor een eenvoudig 1-pits gastoestel, de Outwell appetizer Solo. Die kan je tijdens het koken gewoon op tafel zetten. En we kiezen een kleine elektrische koelbox van Mobicool die zowel op 220V als op 12V aangesloten kan worden.
Als tafel hebben we al jaren een oprolbare aluminium tafel. Hij lijkt sterk op deze handige campingtafel van de ANWB. Zo’n oprolbare tafel is ideaal, want je kunt de vorm van die smalle latjes zelf bepalen. Hierdoor stop je hem makkelijk weg. Hij past perfect in de loze hoek onderin achter de achterbank. Daarop komen nog 2 paraplu’s, want je weet maar nooit.
Daar vóór komen dan plastic kratjes. We hebben 2 stapelbare plastic kratten van 43×35 en 27 cm hoog. Eén van die kratjes vullen we met kampeerspullen. Als tentverlichting hebben we een handige opvouwbare hanglamp gekocht bij de Vrijbuiter. Die geeft goed licht omlaag naar de tafel, waardoor je fijn een spelletje kan spelen. Daarbij hebben we nog een waka-waka lamp die ook als powerbank kan dienen. Verder vullen we de krat met lichtgevende tentharingen, rubber hamer, compact stoffer en blik, blikjes campinggas, waslijn en knijpers, dat soort spullen.
Ook nemen we een CEE stekkerdoos mee. Dat is een verloopstekker voor campingstroom, waar je drie gewone euro-stekkers in kunt pluggen. Eentje voor de grannylader van de auto, eentje voor de verlichting/telefoonlader en eentje voor het koelkastje.
Het andere kleine kratje vullen we met eten, drinken, ontbijtspullen, hagelslag, zout, peper, olie, etc. Dat kratje gaat bovenop het andere kleine kratje. En past zo precies onder de achterklep. Daarnaast zetten we een grotere vouwkrat met keukenspullen. We ruimen die zo efficiënt mogelijk in met artikelen als een koekenpan (tip: schroef de steel los), een klein groentepannetje, borden, bestek, maatbeker, vergiet, etc, etc. Probeer het goed in elkaar te laten passen, maar maak het niet te vol. Je moet het immers elke 2 a 3 dagen weer opnieuw kunnen inpakken. Om te voorkomen dat het onderweg gaat rammelen, doen we er ook een handdoek, theedoek en keukenrol bij. Dan hebben we die ook meteen paraat.
De elektrische koelbox vullen we met eten en drinken voor onderweg, dus die moet gemakkelijk bereikbaar zijn. Die zetten we dus helemaal vooraan. Hij past qua hoogte precies onder de achterklep van de auto, en heeft dan nog genoeg ruimte voor een goede luchtstroming voor het motortje. En bij de koelbox leggen we ook nog de tafelpoten in de breedte van de auto. Het past precies allemaal.
De rest van de ruimtes worden opgevuld met boodschappentassen. Eén boodschappentas vullen we met boeken, spelletjes en ander vermaak. En dan mag nog iedereen één boodschappentas vullen met kleding, (reis)handdoeken en toiletspullen. Een boodschappentas om kleding in te doen is ideaal, want de tas is makkelijk te vervormen en kan liggend op de andere spullen vervoerd worden. Nog wat laatste losse spulletjes op de open plekken.
En natuurlijk pakken we de Type 2 laadkabel als laatste in, zodat hij onderweg snel onder handbereik is. Een beetje aandrukken en de klep voorzichtig sluiten en je bent klaar voor een comfortabele kampeervakantie met de elektrische auto.
Lees ook
- Camping met laadpaal blijkt populairste accommodatie voor elektrische autorijders
- Steeds meer campings met laadpaal in populaire vakantielanden in Europa
- Welke elektrische auto’s kunnen een caravan trekken?
- Met de Tesla kampeermodus maak je van je Tesla een soort camper
- Is V2L (Vehicle to Load) de toekomst van kamperen – stroom terugleveren tijdens het kamperen