Review: Met de elektrische auto naar Oostenrijk

Toen we eind 2019 in de kroeg grappen maakten over of we wel of niet met de nieuwe Tesla Model 3 op wintersport naar Oostenrijk zouden kunnen gaan, wisten we eigenlijk maar heel weinig over elektrisch rijden en hoe je met een elektrische auto op vakantie kunt gaan. Toen we de mogelijkheid en de uitdaging voorgelegd kregen of we een lang weekend met een Hyundai IONIQ Electric (38 kWh) naar Oostenrijk wilden gaan, was het antwoord natuurlijk direct “ja”.

Zo ontstaat vanuit onze overtuiging dat op reis gaan met je elektrische auto eenvoudig moet zijn ook een soort uitdaging. De Hyundai IONIQ Electric is een van de eerste volledig elektrische auto’s die heeft gezorgd voor de doorbraak van elektrisch rijden op de Nederlandse markt. Hij heeft zijn naam al lang gevestigd en je ziet de Hyundai IONIQ vaak in het straatbeeld. Met een actieradius van 250 km (WLTP) zijn veel elektrische autorijders echter terughoudend om met de voorloper van de Hyundai IONIQ 5 op vakantie te gaan.

Men zegt al snel dat het niet mogelijk is om met een elektrische auto met een kleinere actieradius op vakantie te gaan. Het vooroordeel is dat elektrische auto’s met een actieradius onder de 300 km alleen geschikt zijn als stadsauto. Dat is absoluut niet het geval en dat is wat je gaat zien in deze review van de trip naar Oostenrijk. Want ondanks dat er veel mensen zijn die zeggen dat het niet mogelijk is denken wij van wel. Wij zijn van mening dat je met je elektrische auto overal naartoe kunt rijden plus dat dit avontuurlijker & leuker is en bijna net zo gemakkelijk als met een brandstofauto.

Bekijk ook: De voordelen van een vakantie met je elektrische auto.

Oostenrijk is een prachtig vakantieland en erg populair in de winter voor de wintersport, maar ook tijdens de zomervakantie is Oostenrijk een fantastische bestemming. In de bergen geniet je van een vakantie naar keuze. Ben je op zoek naar een actieve vakantie? In de Oostenrijkse bergen kun je eindeloos veel activiteiten ondernemen. Van hiken tot abseilen en van mountainbiken tot canyoning. Voor degene die rust en ontspanning zoekt is Oostenrijk ook een ideale vakantiebestemming, want er zijn enorm veel heerlijke sauna’s en thermaalbaden. In ons geval is de trip met de elektrische auto naar Oostenrijk een combinatie van bovenstaande. En oja, natuurlijk aangevuld met het genot van de lokale Oostenrijkse lekkernijen.

Slim plannen van de route naar Oostenrijk

Waar je ook naartoe gaat op vakantie; je planning is belangrijk. Hoe beter je plant, hoe efficiënter je rit met de elektrische auto zal verlopen. Om je route met de elektrische auto te plannen kun je terugvallen op het navigatiesysteem van je elektrische auto, daarnaast zijn er steeds meer apps beschikbaar om de rit mee te plannen. Die apps zijn erg handig en helpen je om met vertrouwen op vakantie te gaan. Voorbeelden van dergelijke planners zijn Pump, Chargemap en A Better Routeplanner. Vaak gebruiken wij ze voor vertrek allemaal even om een goed beeld te krijgen van het beste advies. Het beste advies bestaat eigenlijk niet, want de genoemde apps en ook de navigatiesystemen van je elektrische auto plannen op basis van criteria en richtlijnen.

A Better Routeplanner reisadvies naar Oostenrijk

Voor het plannen van ons lange weekend naar Oostenrijk, gebruiken we de genoemde apps. Omdat we naar Flinkenberg, vlakbij Mayrhofen, in het Zillertal gaan, is de af te leggen afstand zo’n 1.000 km. Door de bestemming en ons type auto voor dit weekend (de Hyundai IONIQ) in te geven krijgen we bijna afschrikwekkende reisadviezen. Zo geeft A Better Routeplanner, over het algemeen zeer bruikbaar en handig, aan dat we 9 of 10 laadstops moeten maken om in Flinkenberg aan te komen. Dat is behoorlijk veel, zeker wanneer je weet dat de IONIQ zeer zuinig rijdt. Wanneer we beter naar de instellingen van de routeplanners kijken, komt de aap uit de spreekwoordelijke mouw. Want standaard staan de apps zo ingesteld dat je niet onder de 20% actieradius komt en dat resulteert in het advies met enkele extra laadstops.

Hartstikke fijn natuurlijk dat deze routeplanners rekening houden met de ‘range-anxiety’ van de elektrische autorijders door de actieradius niet te ver te laten zakken. Maar wanneer je jezelf iets comfortabeler voelt met je elektrische auto dan kun je gerust iets ruimer plannen. Een andere tip die we vaak geven en ook nu weer handig uitkomst gaat bieden is het kiezen voor een overnachting bij een hotel met laadpaal langs de route. Hierdoor kan je auto helemaal opladen en ga je de volgende ochtend weer met volle energie op pad.

Lees ook: 7 x tips voor het boeken van een hotel met laadpaal.

Hotel Cult Frankfurt city via Booking.com

Aangezien we op donderdag na werk vertrekken en alleen een lang weekend met de elektrische auto naar Oostenrijk gaan, kiezen we er in onze planning voor om tot Frankfurt te rijden. Op die manier hebben we al 438 km afgelegd en is de rit op vrijdag nog maar iets meer dan 500 km. Daarnaast komen we op vrijdag dan ongeveer halverwege de middag aan en kunnen we alvast van de prachtige natuur genieten. Na enig zoek- en speurwerk naar een goedkoop hotel met laadpaal in Frankfurt, waarbij we het liefst zo dicht mogelijk bij de snelweg slapen, vinden we het Hotel Cult Frankfurt City. Het hotel heeft een oplaadpunt voor elektrische auto’s en kost voor één nacht inclusief ontbijt slechts € 39,90.

De route naar Oostenrijk is gepland. We gaan inclusief overnachting niet voor 10 laadstops zoals A Better Routeplanner aangeeft, maar voor 4 laadstops inclusief één laadstop bij het hotel. Over de mee te nemen laadpassen hoeven we dit keer niet na te denken want alles bij elkaar hebben we tijdens de rit zo’n zes laadpassen bij ons: Vattenfall, Plugsurfing, Shell Recharge (New Motion), ANWB, Maingau & Juicepass. Het advies blijft altijd om minimaal 2 laadpassen mee te nemen op vakantie. In ons geval hebben we zoveel laadpassen bij ons dat we eigenlijk overal wel terecht kunnen om te (snel)laden onderweg naar Oostenrijk.

Hyundai IONIQ Electric Google Maps Apple CarPlay navigatie

Met de Hyundai IONIQ Electric een lang weekend naar Oostenrijk

Het is donderdagmiddag, het werk is afgerond en de out of office is ingesteld. Niets is leuker dan je laptop dicht te klappen en naar je elektrische auto te lopen wetende dat je een trip voor de boeg hebt tijdens je weekend. Doordat de elektrische auto op kantoor aan de laadpaal heeft gestaan vertrekken we om 17:19 uur volledig opgeladen met 255 km actieradius richting Oostenrijk. Met het usb-kabeltje koppelen we de iphone via Apple CarPlay met het scherm van de Hyundai IONIQ Electric. Zo hebben we Google Maps als navigatie richting het Hotel Cult Frankfurt City.

Leestip: Interview met Anne Lobbes van Hyundai over innovatie en elektrisch rijden.

We stellen de cruise control in op 110 km en cruisen ontspannen vanuit Amsterdam richting de Duitse grens. Volgens A Better Routeplanner hadden we eigenlijk onze eerste laadstop al moeten hebben, maar we hebben nog voldoende actieradius en dus rijden we ontspannen verder. We schatten in dat we Fastned Kreuz Hilden kunnen halen en dat is dan ook de stop die we gaan maken. Er zijn twee voordelen aan de keuze om hier te stoppen: we rijden de batterij van de Hyundai IONIQ ver leeg waardoor deze hogere laadsnelheden haalt als je op gaat laden én we kunnen even wat lekkers halen bij de Seed & Greet winkel bij Fastned Hilden. We komen om 19:57 uur aan met 13 km actieradius en koppelen met de snellader. Terwijl deze de batterij vol begint te laden lopen we naar het winkeltje. Gelukkig mogen we nog net naar binnen, het blijkt dat ze om 20:00 uur sluiten. Om 20:47 uur hebben we 80% geladen en zien we dat we Frankfurt precies gaan halen, althans als alles goed gaat.

Alles gaat goed en we komen om 23:37 uur aan bij Cult Hotel Frankfurt City. Met nog 31 km actieradius. Het enige wat niet goed gaat is het gebruik van de laadpaal bij het hotel. Want bij check-in geeft de persoon achter de receptie aan dat het gebruik van de laadpaal € 35,- is en dat de kosten voor het parkeren daar bovenop komen (nog eens € 15,- extra). Nadat we hebben geprobeerd uit te leggen dat de prijs voor het laden echt veel te hoog is maar we geen gehoor vinden, besluiten we de elektrische auto bij een publieke laadpaal op te laden. Parkeren op straat bij het hotel is prima te doen en laden kost minder dan € 20,- met de Vattenfall laadpas. Zo liggen we uiteindelijk wel pas om 00:35 in bed en aangezien we de volgende dag na het ontbijt willen vertrekken is het alsnog een korte nacht.

Na een goede nacht en een lekker ontbijt (het ontbijtbuffet is super uitgebreid voor de prijs van nog geen € 40,-), wandelen we richting de Hyundai IONIQ Electric en vertrekken we met een volle batterij met 270 km actieradius. Vandaag is het zo’n 500 km tot aan Flinkenberg en we hebben zelf ingeschat dat we dit met twee laadstops moeten kunnen realiseren. Onderweg lachen we over onze ‘twee-stops-strategie’…het klinkt haast alsof we Max Verstappen zelf zijn.

De eerste laadstop maken we bij E.ON Nürnberg Feucht West. We hebben dan bijna 3 uur gereden, dus het is sowieso wel tijd voor een stop met een kop koffie en een wc-bezoekje. De Hyundai IONIQ Electric is extreem zuinig en daardoor gaat de reis erg soepel. We rijden met een gemiddeld verbruik van 12,2 kWh per 100 km. Naast het lage verbruik is de auto comfortabel en erg ruim. De E.ON snellader is geen HPC (High Power Charger), maar dat maakt ook niet uit, want met een maximale laadsnelheid van 43 kWh is deze 50 kWh lader helemaal prima voor ons. Na 50 minuutjes in de zon zitten zijn we weer tot 80% opgeladen en zetten we koers richting Zuid-Duitsland en de Oostenrijkse grens.

Voordat we Oostenrijk in gaan moeten we sowieso nog een keer laden, plus we moeten ook nog een vignet voor Oostenrijk kopen. Een vignet voor Oostenrijk kun je bij de tankstations voor de grens kopen en heb je nodig voordat je de grens over gaat. We stoppen om 13:20 uur bij EnBW Raststätte Hofoldinger Forst Süd waar we de snellader van 50 kWh gebruiken om in 38 minuten weer tot 80% op te laden terwijl we een Oostenrijks vignet kopen en een broodje eten. Vanuit hier is het nog 143 km naar Gästehaus Pirker in Flinkenberg, onze accommodatie voor dit weekend die we geboekt hebben omdat het volgens Booking.com een laadpaal heeft.

Voor de zekerheid hebben we nadat we geboekt hebben direct een berichtje gestuurd aan de accommodatie om te vragen of we de laadpaal kunnen gebruiken. Dit is een van de tips om te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan bij aankomst bij je hotel. Vanaf de laatste laadstop bij de snellader van EnBW bij Raststätte Hofoldinger Forst Süd zien we al cruisende in de Hyundai IONIQ Electric het heuvelachtige landschap overgaan in de echte Alpenreuzen om ons heen. Nadat we de grens tussen Duitsland en Oostenrijk over zijn, rijden we over de E45 richting het Zillertal in één go naar Flinkenberg. Omdat het toch een beetje een flashback is naar de eerste wintersport met de elektrische auto naar Oostenrijk, krijgen we een niet te houden drang om via Bluelink de beste après-ski hitlijst op te zetten. En het leuke aan deze hits is dat je maar een paar liedjes nodig hebt om helemaal energiek en swingend in de auto te zitten.

Laadstop Hyundai IONIQ electric Raststätte Hofoldinger Forst Süd

Actief genieten in het Zillertal

We komen op vrijdagmiddag om 15 uur aan bij Gästehaus Pirker in Flinkenberg. Dat is in lijn met ons schema en we hebben nog 103 km actieradius over. Door de après-ski hitlijst en de bergen, lopen we bijna jodelend de accommodatie in. Gästehaus Pirker blijkt een goede keuze geweest, vanuit de kamer kijk je schitterend uit op de bergen. Nadat we de spullen op de kamer hebben gezet en een praatje met de eigenaresse hebben gemaakt gaan we meteen op zoek naar een mountainbike verhuur locatie. Zodat we morgenochtend op gehuurde mountainbikes de omgeving kunnen ontdekken. Sowieso blijft het leuk om door wintersportplaatsen te rijden in de zomer. Want je herkent alles en toch ziet een wintersportdorpje er heel anders uit dan in de winter.

Het is gelukt! We hebben mountainbikes tot onze beschikking vanaf zaterdag 09:00 uur. Zo kunnen we mooi de omgeving ontdekken en er ligt kennelijk een mooie mountainbike route die ongeveer 5 uur fietsen is. We eten gezellig nog wat bij restaurant Neuwirt in Flinkenberg en rijden dan terug om op tijd te gaan slapen voor de mountainbike tocht. Bij terugkomst komt de eigenaresse van Gästehaus Pirker naar ons toe om te vragen of we de auto nu op willen laden. Ze roept haar man want die gaat helpen. Terwijl hij de garage opent zien we al wel dat ze hier geen laadpaal hebben…ze bieden een verlengsnoer aan en dat is in dit geval het beschikbare oplaadpunt voor de elektrische auto. Niet direct de accommodatie met laadpaal die we verwacht hadden, maar goed dankzij de 220V / Type 2 laadkabel (ook wel bekend als de granny charger) kunnen we gewoon opladen en nog gratis ook.

Op zaterdag rijden we een prachtige tocht door de bergen met onze gehuurde mountainbikes en we besluiten dat we ons actieve weekend naar het Oostenrijkse Zillertal compleet gaan maken door op zondagochtend vroeg op te staan en de hike naar Olpererhütte vanaf de Schleigeis Stausee te maken. Deze hike is 1.5 uur omhoog, maar beloofd een prachtig uitzicht en een haast instagram-achtig uitzicht over het dal. Op de foto’s hieronder zie je de hike die erg mooi maar ook zeker pittig is plus je ziet de hotspot voor menig influencer.

Terugreis met de elektrische auto vanuit Oostenrijk

Na de hike of beter gezegd de klim, puffen we even uit op de parkeerplaats. Dit was pittiger dan gedacht. Wel was het absoluut de klim waard en het uitzicht over het stuwmeer en de gletsjer is echt betoverend. Omdat we maandag weer thuis moeten zijn, beginnen we na de klim aan de terugreis. De Hyundai IONIQ heeft zo’n 75% actieradius en we delen de terugrit net zo in als op de heenreis. Ook vandaag rijden we tot aan Frankfurt. Tijdens de rit zoeken we op ons mobiel een hotel met laadpaal. Dit keer boeken we het Hampton by Hilton Frankfurt Airport. Het hotel ligt echt langs de snelweg en dus hoeven we niet ver van de route plus als we het hotel bellen geven ze aan dat opladen gratis is. Daar houden we van natuurlijk.

Het plan is hetzelfde als op de heenrit: we maken twee laadstops vanaf Oostenrijk tot aan het hotel, laden ’s nachts op en maken nog één laadstop terug naar huis. De rit naar Frankfurt verloopt soepel, we maken een laadstop bij E-on Vaterstetten en bij het nieuwe EnBW laadstation bij Rutesheim, precies tussen Stuttgart en Karlsruhe. Om 21:34 uur komen we aan bij het hotel, waar we de keuze hebben uit vier laadpalen in de garage onder het hotel. We koppelen de Hyundai IONIQ aan, gaan naar boven en checken onszelf in.

Dankzij de goede bedden van het Hampton by Hilton Frankfurt Airport slapen we als een roos. Dit komt natuurlijk niet alleen door de fijne bedden, de klim naar het uitzichtpunt en de mountainbike tocht op zaterdag zorgen er vast ook voor dat we diep slapen. Op maandagochtend pakken we het ontbijt van het hotel mee om vervolgens het laatste stuk van de rit naar huis te rijden. We maken bij IONITY Ohligser Heide Ost een laadstop en vanaf daar proberen we Amsterdam te halen. Dat lukt, maar spannend is dat wel. We komen uiteindelijk met nog 1% actieradius weer aan in Amsterdam. Het is eigenlijk wel een treffende afsluiter van een avontuurlijk weekend met de elektrische auto naar Oostenrijk. Want op vakantie gaan met de Hyundai IONIQ is hartstikke comfortabel en sterker nog een lang weekend naar Oostenrijk geeft je zelfs energie.

Gratis opladen bij Hampton by Hilton Frankfurt Airport Hotel
Gegevens van het opladen onderweg naar Oostenrijk: Amsterdam > Flinkenberg

– Afstand: 985 km
– Actieradius vertrek: 255 km

4 stops inclusief overnachting onderweg en opladen bij publieke laadpaal in Frankfurt:
– Fastned Kreuz Hilden
– Bijgeladen: 27,80 kWh
– Prijs: € 20,85
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas

– Mainova AG Mainova Frankfurt Stegstraße
– Bijgeladen: 41,22 kWh
– Prijs: 19,78
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas

– E.ON Nürnberg Feucht West
– Bijgeladen: 21,95 kWh
– Prijs: € 14,05
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas

– Raststätte Hofoldinger Forst Süd
– Bijgeladen: 23,717 kWh
– Prijs: € 12,76
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

Gegevens van het opladen onderweg terug vanuit Oostenrijk: Flinkenberg > Amsterdam

– Afstand: 1.033 km
– Actieradius vertrek: 225 km

4 stops inclusief overnachting onderweg en opladen Hampton by Hilton in Frankfurt:

– E.ON snellader bij Autobahnraststätte Vaterstetten Ost A99
– Bijgeladen: 19,73 kWh
– Prijs: € 12,63
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas

– EnBW Rutesheim laadstation
– Bijgeladen: 33,38 kWh
– Prijs: € 21,36
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– Hampton by Hilton Frankfurt Airport
– Bijgeladen: Volledig opgeladen
– Prijs: Gratis, inclusief in kamerprijs en parkeertarief

– IONITY Ohligser Heide Ost
– Bijgeladen: 23,91 kWh
– Prijs: € 18,89
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas

Hyundai IONIQ Electric onderweg naar Oostenrijk
Tips voor het rijden naar Oostenrijk met je elektrische auto:
  • Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Vraag bijvoorbeeld een Plugsurfing laadpas aan. Met deze laadpas betaal je geen maandelijkse kosten en alleen voor gebruik.
  • Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.(De ‘Granny-charger’)
  • Snelladen in Duitsland langs de snelweg is goed te doen. IONITY en EnBW hebben een dekkend netwerk van snelladers. IONITY is wel de duurste optie om te snelladen. (Zie bovenstaande kosten voor het opladen)
  • Check of je voor je elektrische auto een milieusticker Duitsland nodig hebt.
  • Een vignet voor Oostenrijk is noodzakelijk als je met je elektrische auto over de Oostenrijkse snelwegen wil rijden. Deze koop je bij een tankstation voor de grens of aan de Oostenrijkse grens.
  • Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 110 km per uur aangehouden op de Duitse snelwegen.
  • Zorg dat je een parkeerschijf bij je hebt om te gebruiken tijdens het opladen bij een publieke laadpaal in Duitsland. Ook bij sommige snelladers staat aangegeven dat je een parkeerschijf neer moet leggen. Dit om te zorgen dat men kan zien hoelang je al aan het snelladen bent.
  • Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals Bluelink voor Hyundai) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Zo weet je als je koffie haalt hoe snel je aan het laden bent plus Bluelink stuurt je een melding als het laden van je Hyundai IONIQ niet werkt en er een fout is opgetreden. Hierdoor voorkom je dat je terugkomt en de laadsessie niet gestart is waardoor je langer moet wachten.
  • Check of je de laadpaal van het hotel kunt reserveren en tegen welke prijs je kunt opladen. Hotel Cult Frankfurt City vroeg € 25 voor het opladen terwijl Gästehaus Pirker aangaf een laadpaal te hebben en ze ons juist gratis lieten opladen met de Granny-Charger.
  • Zorg dat je voldoende actieradius hebt als je in de bergen over een grote bergpas moet, bergop loopt je actieradius snel terug en bergaf loopt je actieradius weer op door het regeneratief remmen.
  • Volg niet altijd klakkeloos het routeadvies van je navigatie of routeplanner app, deze apps en planners zorgen dat je actieradius nooit onder de 20% batterij komt. Door zelf te plannen kun je laadstops overslaan als je durft en als je zou willen.