Meer dan 1.000 km zonder op te laden

Meer dan 1.000 km zonder op te laden

De Mercedes EQXX kreeg een theoretische actieradius mee van 1.000 kilometer van de Duitse autobouwer. Daar kopen we weinig voor; op basis van de ervaringen valt de actieradius in de praktijk immers vaak logischerwijs lager uit, waardoor je nét je vakantiebestemming niet redt zonder op te laden. Echter Mercedes heeft laten zien dat 1.000 km zonder opladen mogelijk is. Tijdens een testrit over de Alpen bleek dit model van Mercedes echter opmerkelijk goed te presteren. De 1.000 kilometer actieradius op papier resulteerde in meer dan 1.000 kilometer in de praktijk. Sterker nog, na de rit van 1.008 kilometer had de accu nog 15% lading, genoeg voor nog eens minstens 100 kilometer. Daarmee lijkt verder rijden en minder opladen in zicht te zijn, wat perfect is voor de verre vakanties met de elektrische auto.

Vakantierit zonder opladen onderweg

De rit startte in Sindelfingen en eindigde in Cassis, waarbij de TÜV (Duitse keuringsautoriteit) de volledige rit gevolgd en gecontroleerd heeft. De test van Mercedes is een enorm succes geworden voor de toekomst van de elektrische auto, omdat het verbruik van de auto zo laag is dat je straks zonder onderweg op te laden met je elektrische auto op vakantie kunt. Aangezien de actieradius van de huidige elektrische auto’s voor sommigen nog een reden voor twijfel is, kan dit model van Mercedes voor een grote ommezwaai zorgen.

Lees ook: TÜV over wanneer je een milieusticker in Duitsland nodig hebt.

Vakantierit zonder opladen onderweg

De techniek achter de prestaties van Mercedes

Laten we eens kijken naar de harde feiten van de testrit, om te zien hoe belangrijk de resultaten zijn en hoe minder vaak opladen onderweg mogelijk gemaakt wordt met deze conceptauto. Het verbruik van de auto was gemiddeld 8,7 kWh per 100 kilometer (een record), de rit bedroeg in totaal 1.008 kilometer en dit kostte 11 uur en 32 minuten. Aan het einde van de rit had de accu nog 15% lading over, wat een actieradius van 140 kilometer opleverde volgende de boordcomputer.

De temperaturen lagen tussen de 3 en 18 graden Celsius tijdens de rit; verre van ideaal voor de elektrische auto dus. Om de prestaties mogelijk te maken, heeft de EQXX zonnecellen op het dak en is er ontzettend gesneden in het gewicht van de auto; de conceptauto weegt slechts 1.750 kilogram en is voorzien van een net geen 100 kWh accupakket dat 30% lichter is dan de huidige accupakketten van de topmodellen van Mercedes zoals bijvoorbeeld de Mercedes EQS.

Elektrische auto's van Mercedes op vakantie

Is dit de toekomst voor vakanties met de elektrische auto?

Is deze Mercedes elektrische auto een reden om vol spanning uit te kijken naar de volgende modellen uit Duitsland? Tegenstanders zeggen nee, want de technologie is ongelooflijk duur en het gaat om een conceptauto. Dat is niet het volledige beeld. Mercedes heeft samen met onder andere Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gewerkt aan de technologie, om deze straks betaalbaar in de elektrische Mercedes-modellen te implementeren, waarschijnlijk vanaf 2024. Daarbij is verder rijden en minder vaak opladen waar de consument op zit te wachten. Ook tonen de Duitsers de spierballen van de elektrische auto wanneer de basis opnieuw uitgedacht wordt. Het streven is daarnaast om deze conceptauto te vertalen naar een gezinsauto in de A-klasse, wat wel degelijk een auto is waarmee wij met plezier op vakantie gaan in de toekomst!

A Better Routeplanner is een erg goed alternatief voor je navigatiesysteem. En dankzij de koppelingen van A Better Routeplanner met Apple CarPlay en Android Auto is de app onderweg ineens extra handig, want hierdoor kun je vanaf je telefoon de routeplanner van ABRP op je infotainmentscherm tonen. Zo kun je ontspannen rijden omdat je weet dat je voldoende batterij hebt om je volgende laadstop te bereiken en anders gemakkelijk een alternatieve snellader zoekt langs je route.