Review: Met een elektrische auto naar Zuid-Frankrijk

Review: Met een elektrische auto naar Zuid-Frankrijk

Het aantal elektrische auto’s in Nederland blijft toenemen, vooral eind 2020 nam het aantal op kenteken gezette elektrische auto’s enorm toe. Dit is natuurlijk voor een deel financieel en subsidie gedreven. Door de elektrische auto in 2020 op kenteken te zetten hoeft slechts 8% bijtelling betaald te worden in plaats van de sinds 2021 geldende 12%. Maar los van de financiële en fiscale kant van elektrisch rijden, komt na verloop van tijd bij de elektrische autorijders de vraag op hoe je met de elektrische auto op vakantie kunt. Is het wel mogelijk om met je elektrische auto naar Zuid-Frankrijk op vakantie te gaan? Wij zochten het voor je uit en beschrijven in dit artikel de rit met de Hyundai Kona Electric naar de vakantiebestemming Aix-en-Provence in Zuid-Frankrijk.

Tip: Wil je met je elektrische auto naar Noord-Spanje, lees dan de review van de rit naar Noord-Spanje.

Hoe rijd je naar Zuid-Frankrijk met een elektrische auto?

De eerste vraag is natuurlijk met welke elektrische auto je op reis gaat. Wij zijn in dit artikel op vakantie gegaan met de Hyundai Kona Electric. De batterij van de Hyundai is goed voor 484 km WLTP range, oftewel je kunt er een goed stuk mee rijden. Veel mensen die geen elektrische auto rijden willen je vaak laten geloven dat het niet mogelijk is om met je elektrische auto op vakantie te gaan. Dat is niet waar, want je kunt prima met je elektrische auto op vakantie. Wel is het goed om jezelf iets meer voor te bereiden en je te verdiepen in de volgende zaken:

Wat is de actieradius van je elektrische auto?
Welke laadpas(sen) heb je nodig voor onderweg?
Waar kun je laden of snelladen onderweg?
Welke routeplanner apps of navigatiesysteem gebruik je?
Waar kun je opladen wanneer je een overnachting onderweg plant?

De voorbereidingen op de rit naar Zuid-Frankrijk

De vakantiebestemming is Aix-en-Provence, aan de Côte d’Azur in Zuid-Frankrijk. Dat is vanaf Amsterdam 1.235 kilometer volgens Google maps. Een beste rit natuurlijk, maar na de juiste voorbereidingen was het goed te doen. Wat zijn dan die voorbereidingen? Als eerste bepaal je de actieradius van je auto. In het geval van Hyundai Kona Electric is dat 484 km. De volgende stap is dan om te bepalen welke route je gaat rijden. Aangezien de weg naar Zuid-Frankrijk bekend staat als de weg naar de zon oftewel de Route du Soleil is dit de route waar je op uitkomt. We kiezen ervoor om de route niet in een dag te rijden maar een tussenstop bij een hotel met laadpaal langs de Route du Soleil te maken om op die manier onderweg op te laden en relaxter te reizen.

Nadat we de actieradius weten en hebben bepaald dat we in twee etappes de Route du Soleil naar Aix-en-Provence willen gaan rijden met de elektrische auto, gebruiken we Google Maps als routeplanner voor het bepalen van de locatie voor de tussenstop. We kiezen ervoor om een hotel in Luxemburg te zoeken. Op die manier kunnen we op donderdagavond na werk vertrekken richting de vakantiebestemming, rijden tot aan Luxemburg en na een nachtje slapen en opladen in Luxemburg het tweede deel van de Route du Soleil rijden.

De volgende vraag in de voorbereiding is waar je kunt laden en snelladen onderweg naar Zuid-Frankrijk? Deze vraag in de voorbereiding kun je het beste beantwoorden door verschillende apps te raadplegen om de route te plannen. We hebben voor deze rit naar Zuid-Frankrijk twee laadpassen. En om de reis te plannen is het handig om te weten waar je kunt laden met je laadpas. De laadpassen die we hebben zijn de Vattenfall InCharge laadpas en de Shell Recharge (NewMotion) laadpas.

Met behulp van A Better Routeplanner (ABRP) is het plannen van de reis zeer eenvoudig. Je geeft je bestemming in plus je voert in welk type elektrische auto je rijdt en hoeveel batterij (=State of Charge oftewel SoC) je hebt als je vertrekt. Vervolgens berekent de routeplanner de route naar je bestemming daarbij rekening houdend met hoeveel actieradius je hebt, waar je het beste kunt snelladen en hoelang je onderweg bent. Daarnaast geeft A Better Routeplanner ook aan wat de geschatte prijs is voor het laden, hoelang je moet snelladen en met hoeveel batterij je aankomt en weer vertrekt.

A Better Routeplanner - Route du Soleil plannen met elektrische auto

Doordat we de stops hebben gepland en weten waar A Better Routeplanner aangeeft om op te laden, kunnen we met behulp van andere apps checken of we bij deze snellaadstations kunnen laden. Helaas is het in Frankrijk of eigenlijk in het buitenland niet altijd mogelijk te betalen met je laadpas. In Nederland zijn we gewend dat bijna iedere laadpas bij iedere laadpaal en snellader werkt, maar in het buitenland is dit niet het geval. Om die reden is het dus ook handig om altijd met minimaal 2 verschillende laadpassen op vakantie te gaan.

Bekijk ook: Uit onderzoek blijkt dat meeste vakantiegangers slechts een laadpas meenemen op vakantie.

Als laatste twee stappen voor de voorbereiding op de vakantie naar Zuid-Frankrijk met de elektrische auto installeren we handige apps voor het plannen en maken van de reis. We installeren de volgende apps op de telefoon: A Better Routeplanner, Vattenfall InCharge, Shell Recharge (NewMotion) en Chargemap. Hierdoor kunnen we onderweg van route veranderen en nog steeds eenvoudig opzoeken of de laadpassen van Vattenfall of Shell Recharge wel geaccepteerd worden.

De allerlaatste stap van de voorbereiding is de keuze voor een hotel met laadpaal langs de Route du Soleil. We hebben voor Luxemburg gekozen als tussenstop en zoeken daar dus ook een hotel. Het Melia Luxembourg heeft een laadpaal beschikbaar voor elektrische auto’s. Met de Shell Recharge app zoeken we op of deze laadpaal gebruikt kan worden met de laadpas, want helaas komen we er in de voorbereidingen al achter dat de Vattenfall laadpas ons vanaf Luxemburg niet veel meer gaat helpen aangezien deze geen dekking heeft in Luxemburg en Frankrijk. Met Shell Recharge laadpas moeten we bij het hotel de laadpaal kunnen activeren en volgens Chargemap heeft de laadpaal bij het hotel een type 2 laadstekker, dus we zijn klaar voor vertrek.

Hyundai Kona Electric onderweg naar Zuid-Frankrijk

Comfortabel rijden en precies volgens plan

Nadat alle voorbereidingen voor de vakantie naar Zuid-Frankrijk zijn getroffen, is het op donderdagmiddag na werk tijd om te vertrekken met de elektrische auto. Om 17:41 uur rijden we weg uit Amsterdam zonder volle actieradius maar alsnog met een zeer ruime range van 345 km. De bestemming vanavond is het Melia hotel in Luxemburg stad, zodat we al een flink eind afgelegd hebben van de Route du Soleil. De route is 394 km volgens A Better Routeplanner en de aangegeven laadstop is bij Fastned Ellerbrug. De actieradius van de Kona is erg accuraat en met 165 km actieradius leggen we om 19:24 uur aan bij Fastned in Ellerbrug om op te laden tot 80% oftewel 284 km actieradius. Na de laadstop bij Fastned vertrekken we om 19:58 voor het vervolg van de rit naar Luxemburg.

Lees ook: Het interview met Fastned over snelladen onderweg naar je vakantiebestemming.

In de auto kun je eenvoudig en draadloos je iPhone opladen wat erg fijn is. Dit kan natuurlijk in vrijwel iedere auto tegenwoordig, maar wat opvalt is dat het opladen van de telefoon geen invloed heeft op de actieradius van de Kona. Vaak zie je namelijk dat het opladen van je telefoon invloed heeft op de actieradius en dus dat je minder ver kunt rijden.

De Ardennen maken het extra spannend

Vanaf Ellerbrug is het nog zo’n 2.5 uur rijden naar het hotel in Luxemburg. Met een muziekje aan vliegt de tijd voorbij en dankzij de adaptive cruise control van de Hyundai Kona Electric is het rijden echt een feest. Nadat we bij Maastricht de grens over zijn gegaan begint het heuvellandschap tussen Luik en Bastenaken waarbij je dwars door de Ardennen gaat. Wat opvalt is dat de actieradius iets sneller terugloopt dan verwacht. Dit komt natuurlijk door de heuvels. De auto geeft midden in de Ardennen, nog voor de grens van Luxemburg, een melding dat de actieradius onder de 50 km is en vraagt of hij moet zoeken naar een oplaadpunt.

We zoeken voor de zekerheid zelf een laadpaal langs de route als back-up, maar tegelijk houden we vast aan het plan om in Luxemburg bij het hotel op te laden. Uiteindelijk maken we geen extra laadstop en bereiken we om 22:25 parkeerplaats Place de l’Europe van Indigo. Op etage -2 van de parkeerplaats vinden we zeer veel laadplaatsen voor elektrische auto’s. Dit laatste stuk was toch wel iets spannender dan gedacht want we komen met 9% batterij oftewel 27 km actieradius aan.

De rest van de Route du Soleil op dag 2

Op dag 2 staat de rest van de Route du Soleil op de planning. Dus de wekker gaat al lekker vroeg 06:15 en licht slaperig eten we het ontbijt in het Melia Luxemburg. Om 07:15 zijn we uitgecheckt en lopen we richting de Kona Electric die staat te stralen in de parkeergarage. Na het loskoppelen van de laadkabel vertrekken we om 07:29 met een volle batterij en dus 407 kilometer actieradius richting de eerste stop in Frankrijk.

De eerste stop in Frankrijk bereiken we volledig volgens het plan van ABRP om 10:15. De stop is langs de A31 bij Aire de Service de Langres-Perrogney waar gloednieuwe Ionity snelladers staan. De plek is goed gelegen omdat het precies tussen Nancy en Dijon in ligt. Het laden is wel een spannend moment voor ons, omdat we inmiddels weten dat de Vattenfall laadpas in Frankrijk niet werkt, is de enige werkende laadpas de Shell Recharge pas. Als deze niet werkt dan hebben we met 115 km actieradius toch niet heel veel mogelijkheden meer over. Gelukkig werkt de laadpas en start de laadsessie, dat geeft meteen de tijd voor een wc-bezoek, een kop koffie en wat typisch lekkers van de Franse bakker in de ochtendzon.

Hyundai Kona Electric - Elektrische auto Route du Soleil rijden

Ionity helpt je op weg langs de Route du Soleil

Onderweg naar Zuid-Frankrijk is het aantal laadpalen en vooral het aantal snelladers al jaren onderwerp van gesprek. De route die wij voor vandaag hebben gepland stuurt ons alleen maar langs Ionity laders. Want nadat we om 11:11 vertrekken met 360 km actieradius vanaf de Aire de Langres-Perrogney, is de volgende stop rond de lunchtijd bij Aire Macon Saint Albain langs de A6 opnieuw een Ionity snellader. Ook hier is het erg rustig bij de snelladers van Ionity en nadat we om 12:40 met nog 170 km resterende actieradius aangekoppeld zijn, lopen we rustig een rondje op deze vrij groene parkeerplaats.

De keuze voor deze plek is wel weer erg prettig, want het is precies tussen Dijon en Lyon in langs de A6. Als je maagje dan een beetje begint te rommelen, dan laat je jezelf uiteraard al snel verleiden om bijna de gehele winkel van Boulangerie Paul leeg te kopen. Uiteindelijk houden we het redelijk binnen de perken, maar het is heerlijk om met zo’n verse baguette en met een dubbele espresso lekker in het gras in de zon te zitten tijdens het laden. Om 13:27 stappen we weer in de Hyundai Kona met inmiddels weer 330 km actieradius om koers te zetten richting de laatste snellader van vandaag.

Bekijk ook: Fastned gaat 9 snellaadstations bouwen in Frankrijk, ook langs de Route du Soleil.

Naar Aix-en-Provence met de elektrische auto

Het laatste snellaadstation dat gepland is onderweg naar Aix-en-Provence is het Ionity snellaadstation bij Aire de Montélimar Ouest. Ook hier vinden we gloednieuwe snelladers van Ionity. We komen bij parkeerplaats Montélimar Ouest om 16:02 aan met 134 km actieradius en koppelen hier voor 36 minuten aan. We hebben namelijk gezien dat er een laadpaal voor de deur van het hotel in Aix-en-Provence staat waar we met de Shell Recharge kunnen laden, dus we hoeven ook niet te ver te laden in Montélimar. Om 16:38 vertrekken we voor de laatste etappe van deze rit naar Zuid-Frankrijk.

Na nog eens een goed uur en een kwartier rijden, arriveren we om 18:01 en met nog 142 km actieradius bij Grand Hôtel Roi René Aix en Provence Centre. Precies voor de deur is een publieke laadpaal en daar parkeren we de Kona. Na even puzzelen met de Franse taal op de ‘borne de recharge’ weten we het laden te starten. Parkeren is vanaf 19:00 uur gratis tot de volgende ochtend. Wij kunnen inchecken bij het hotel en zijn precies op tijd voor de welverdiende apéro aan de rand van het zwembad van het hotel. Een proost op de goede reis met de Hyundai Kona richting Zuid-Frankrijk is wel terecht.

De opsomming en enkele tips om met je elektrische auto naar Zuid-Frankrijk te rijden:

Dag 1: Amsterdam > Luxemburg 
– Afstand: 395 km
– Actieradius vertrek: 345 km (90% SoC)
– 1 stop bij:
– Fastned Ellerbrug
– Bijgeladen: 21,70 kWh
– Prijs: € 12,80
– Laadpas gebruikt: Vattenfall inCharge

In Luxemburg bij het Melia Luxemburg in parkeerplaats Place de l’Europe de Kona Electric met 9% aan de laadpaal gekoppeld voor het opladen gedurende de nacht. In totaal 53,23 kWh geladen en geen kosten voor in rekening gebracht behalve parkeerkosten van € 8,80. Hierdoor was de elektrische auto opgeladen tot 100% ( 407 km) actieradius en klaar voor dag 2.

Dag 2: Luxemburg > Aix-en-Provence
– Afstand: 821 km
– Actieradius vertrek: 407 km (100% SoC)
– 3 stops bij:
– Ionity Aire de Service de Langres-Perrogney
– Bijgeladen: 44,963 kWh
– Prijs: € 43,50
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge (NewMotion)

– Ionity Aire de Langres-Perrogney
– Bijgeladen: 31,307 kWh
– Prijs: € 30,-
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge (NewMotion)

– Ionity Aire de Montélimar Ouest
– Bijgeladen: 32,974 kWh
– Prijs: € 24,75
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge (NewMotion)

Totale kosten dag 2 elektrische auto Route du Soleil rijden: € 98,25.

Tips voor het rijden van de Route du Soleil met je elektrische auto:

  • Plan je route van tevoren, een goede routeplanner is ‘A Better Routeplanner’.
  • Bepaal of je een of meerdere overnachtingen onderweg maakt bij een hotel met laadpaal langs de Route du Soleil.
  • Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben.
  • Bekijk voor vertrek of je een milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt in Frankrijk.
  • Ionity snelladers zijn erg prettig maar ook duur. Let op: bij sommige snelladers betaal je per minuut ipv per kWh.
  • Vergeet niet naast de kosten voor het (snel)laden onderweg dat je ook ongeveer € 60,- tol (péage) moet betalen voor de Route du Soleil.
  • Overweeg om een tolbadge voor je elektrische auto aan te schaffen om sneller langs de tolpoortjes te kunnen gaan.
  • Stel je cruise control in op een vaste snelheid van zo’n 110 km, zo gaat je batterij minder snel leeg en daardoor hoef je minder vaak te laden.
Route du Soleil met elektrische auto - splitsing A7 en A9 Zuid Frankrijk