Wat is de invloed van kou op je actieradius?
In de wintermaanden merk je met je elektrische auto dat de actieradius minder is dan in de warme zomermaanden. Terwijl eigenlijk iedereen wel weet dat de actieradius minder is in koude omstandigheden, zijn we vaak toch verbaasd of zelfs lichtelijk teleurgesteld wanneer de actieradius minder is in de wintermaanden. Daarnaast zijn we niet alleen gewend om in de zomermaanden met onze elektrische auto op vakantie te gaan, maar ook in de wintermaanden willen we op vakantie. Wintersportvakantie is nog steeds één van de meest populaire vakanties.
Ongeacht de vakantiebestemming is het zinvol om stil te staan bij de actieradius van je auto. Het weer en vooral de temperatuur hebben invloed op de actieradius van je elektrische auto. In dit artikel leggen we je uit wat de invloed van kou is op je actieradius. Want het is nou eenmaal zo dat je in winterse omstandigheden minder ver kan rijden dan je denkt. Je auto leren kennen en weten wat je kunt doen om je actieradius te optimaliseren helpen je verder op weg.
Invloed van koud weer op het bereik
Zoals gezegd speelt het weer én nog belangrijker de temperatuur een grote rol bij het bepalen van de actieradius van je elektrische auto. Vooral bij koud weer merk je dat de afstand die je kunt afleggen met een volle batterij kleiner wordt. Dit komt doordat je elektrische auto zijn energie en daarmee de afstand die af te leggen is (actieradius) haalt uit de batterij. Een koude batterij presteert minder goed en is een deel van zijn capaciteit kwijt aan het opwarmen van zichzelf, zonder dat de batterij enigszins warmte realiseert kan hij de auto niet in beweging brengen. Door dit proces ben je in de winter altijd een deel van je actieradius kwijt ten opzichte van de warme zomermaanden. De ideale temperatuur voor een elektrische auto is tussen de 15 en 20 graden Celsius.
Hoeveel minder is de actieradius in de winter?
De batterij van je elektrische auto is het belangrijkste onderdeel van de auto en dus is een optimale werking van de batterij essentieel. Hoeveel minder actieradius je hebt in de winter is afhankelijk van de temperatuur. Winter in Nederland is vaak minder koud dan wanneer je tijdens de winter in de bergen in een Alpenland bent. Algemeen gezegd kan de maximale actieradius 20 tot 30 procent minder zijn tijdens de wintermaanden. Het gaat daarbij om dezelfde omstandigheden oftewel dezelfde elektrische auto in Nederland. Wanneer je de vergelijking maakt tussen je auto in de zomer in Nederland en in de winter in de Zwitserse bergen dan kan het verschil verder oplopen. Dit zijn echter geen vergelijkbare omstandigheden.
Leestip: Review van de wintersportvakantie met de Volkswagen ID.4 naar Zwitserland.
Wanneer we over de invloed van kou spreken, dan bedoelen we vooral temperaturen onder 0 graden Celsius. Bij vrieskou moet de batterij van je elektrische auto harder werken om energie te leveren en zelf warm te worden. Het verschil van de actieradius in de zomer en de winter is dat bijvoorbeeld een Peugeot e 208 in de zomer een actieradius van 338 kilometer heeft en in de winter dit daalt tot 241 kilometer. Dat is een verschil van 28,57 procent. De Tesla Model 3 Standard Range Plus heeft 28,89 procent minder actieradius in de winter.
Tip: Lees de review van de weekendtrip naar Antwerpen met de Peugeot e 208.
Wat heeft de grootste invloed op de actieradius in de winter?
Als je in de winter met je elektrische auto op pad gaat, dan zorgt niet alleen de koude buitenlucht voor een minder groot bereik. Hetgeen dat de grootste invloed heeft op de actieradius van je auto in de winter ben jijzelf. Eenvoudige zaken hebben een enorme invloed op de actieradius. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van de verwarming in een koude auto, het snel optrekken en harder dan 100 km rijden. Dit zorgt allemaal voor een hoger energieverbruik waardoor je zelfs met een volledig opgeladen elektrische auto nog sneller nog minder ver kunt rijden. De actieradius van je auto is in de winter dan misschien minder, je kunt er zelf voor zorgen dat je de actieradius maximaal benut door slimmer om te gaan met de beschikbare energie. Bekijk de tips om je actieradius in de winter te optimaliseren.
Verwarm je auto voor
Stel je elektrische auto in om voor vertrek op te warmen aan de laadpaal. Dan is je auto dus lekker warm en kost het je geen actieradius. Grootste voordeel van allemaal: je hoeft niet te krabben als het gevroren heeft want de voorverwarm-functie heeft het ijs van de ruiten al laten smelten. Niet iedere elektrische auto heeft deze mogelijkheid, de meesten wel.
Selecteer de ‘Driver only’ modus
Wees slim en activeer de driver only modus als je in de auto stapt en alleen op pad gaat. Hierdoor verwarm je alleen de plek waar jij zit en dat zorgt voor onnodige verspilling van energie om het gehele interieur te verwarmen terwijl jij de enige bent die in de auto zit. Let op: niet iedere elektrische auto heeft deze mogelijkheid. De Kia e-Niro heeft wel een specifieke ‘Driver only’ mode.
Gebruik de stoelverwarming
Door de stoelverwarming te gebruiken, verwarm je alleen specifiek de inzittenden. Hierdoor is de overbrenging van de warmte heel direct en voorkom je verspilling van energie. Je lichaam krijgt direct de warmte overgebracht vanuit de stoel van je elektrische auto.
Race niet direct weg
Het rijden van een elektrische auto is een genot. En bij het eerste stoplicht dat je tegenkomt direct snel weg te spurten terwijl je buurman bij het stoplicht nog niet eens naar de eerste versnelling heeft geschakeld blijft ook leuk. Alleen dat kost wel veel energie. Ga wat behoudender om met je actieradius en pas je rijstijl een beetje aan, daarmee optimaliseer je de actieradius.
De B staat voor de Beste stand
Heeft jouw elektrische auto een B-stand? Dan is het goed om deze te gebruiken en helemaal in de winter. In de B-stand rem je af op je motor en daarmee win je energie terug.
Lees ook: Waarom moet je de B-stand gebruiken tijdens het rijden in de bergen met je elektrische auto.
Hou de spanning erin
Je bandenspanning is altijd belangrijk, maar in de wintermaanden nog belangrijker. Zorg ervoor dat de banden van je elektrische auto de juiste spanning hebben, daardoor hebben ze minder wrijving en optimaliseer je de actieradius van je auto.