Wintersport Frankrijk: naar Tignes met de Renault Zoë
Het skigebied van Tignes-Val d’Isère met meer dan 300 kilometer is erg populair bij ons nederlanders. Niet alleen nederlanders gaan graag op wintersport in deze Franse regio, ook fransen gaan graag voor een weekend hierheen. De vraag is hoe het is om met een écht franse auto (de Renault Zoë) vanuit Nederland naar Tignes te rijden. Lees de gehele ervaring van de reis naar de wintersport Frankrijk vakantie in Tignes.
Er zijn vast meerdere wintersportliefhebbers die komende tijd richting de Franse alpen reizen met een elektrische auto. Meer dan 1.100 kilometer afleggen vanuit Utrecht is een flinke afstand, daarom delen we graag deze ervaring voor iedereen die nog twijfelt.
Wie niet het hele artikel wil lezen, kan hier het samenvattende antwoord bekijken: Ja het is mogelijk om met de Renault Zoë naar Tignes te rijden.
Neem de tijd voor je wintersport Frankrijk reis
Uiteraard is het geen verrassing als we zeggen dat met de elektrische auto op wintersport gaan toch wat lastiger is. Omstandigheden hebben een belangrijke invloed op de actieradius van de auto. Zo kan je elektrische auto minder ver rijden bij lage temperaturen en ook bergwegen dragen niet bij aan een vergroting van actieradius. Naar Tignes reizen met de elektrische auto kost simpelweg meer tijd. Voor je reis naar de wintersport Frankrijk sta je toch vaker bij een laadpaal of laadstation dan dat je met een brandstofauto bij een tankstation zou staan.
In de voorbereiding van de reis letten we op het licht bepakken van de auto, het meenemen van de juiste spullen voor de wintersportvakantie met de elektrische auto en natuurlijk het plannen van de laadstops. Hou ook altijd rekening ermee dat er iets ‘mis’ kan gaan onderweg…zoals bijvoorbeeld een vol laadstation waardoor je langer moet wachten. Denk er dus echt aan dat je de tijd neemt.
Plan je route
De route plannen is de sleutel van een goede reis. En misschien nog wel belangrijker is dat je zorgt de juiste laadpas mee te nemen. Wij hebben gekozen voor de KiWhi pass badge en Plugsurfing laadpas. De KiWhi laadpas is een absolute must om je elektrische auto in Frankrijk te kunnen opladen. En zoals wij bedacht hebben is de Plugsurfing laadpas erg handig voor het stuk vanaf Utrecht totdat we bij de Franse grens zijn en in gevallen dat de KiWhi laadpas niet werkt.
Doordat we onze Renault Zoë al wat langer in bezit hebben, kennen we de ware actieradius vrij goed. Zorg dat je weet wat je actieradius is zodat je beter kunt plannen waar je een tussenstop gaat maken. Onze actieradius ligt bij een volle accu rond de 260 kilometer.
Onze tussenstops voor de wintersport Frankrijk reis:
Utrecht – Waver (België)
We maken een tussenstop die we vaker hebben gemaakt bij het ibis Wavre hotel net langs de snelweg, waar we de auto op kunnen laden.
Waver – Metz (Frankrijk)
Vanuit Waver rijden we verder naar ons hotel voor onderweg, het Campanille Metz-Nord. Bij het hotel kan de Zoë ’s nachts opladen terwijl wij een paar uur slaap pakken.
Metz – Langres (Frankrijk)
Na de korte nacht rijden we door tot iets voor Dijon. We stoppen bij Langres waar we een snellader gebruiken van Ionity. Hier pakken we een lekker Frans ‘petit déjeuner’ (ontbijt).
Langres – Mâcon (Frankrijk)
Om wel kilometers te blijven maken is de volgende stop ook een snellader. We stoppen bij de Corri-Door snellader langs de A6.
Mâcon – Chambéry (Frankrijk)
Aangezien het vanaf nu bergachtig gaat worden is iets eerder stoppen wel handig, zo kunnen we nog even opladen voor het laatste stuk. In Chambéry zijn weinig laadpalen. Dus plan goed als je hier wilt opladen.
Chambéry – Tignes (Frankrijk)
Na de laatste laadsessie in Chambéry kunnen we in één keer door naar ons hotel: Hotel Le Gentiana. Dit hotel is perfect gelegen en heeft een laadplek voor onze Renault Zoë.
Conclusie en tips
Om eerlijk te zijn waren wij gesloopt na deze reis, het is dan erg lekker om een goed hotel te hebben geboekt als je aankomt. We zijn ook erg vroeg gaan slapen toen we eenmaal aan waren gekomen. Na een goede en lange nacht in de bergen werden we de volgende ochtend enthousiast wakker voor de eerste dag skiën. We werden beloond voor de lange reis doordat het supermooi weer was. Eenmaal boven op de piste zagen we alleen maar een strak blauwe lucht en erg goed geprepareerde pistes. Dat maakt je dan wel erg blij tijdens je wintersport Frankrijk.
Alles bij elkaar opgeteld is het zeker goed te doen om met de elektrische auto op wintersport naar Frankrijk te gaan. Toen we de eerste vakantiedag op de piste bij de lunch zaten gaven we pas eerlijk toe dat we er voordat we vertrokken ‘als een berg’ tegenop hadden gezien. Dankzij de goede planning en de juiste tussenstops was het een goede reis. Laten we ook eerlijk zijn, 1.100 kilometer blijft natuurlijk altijd gewoon een heel eind rijden.
De belangrijkste tips van onze reis zijn:
- Zorg voor een goede voorbereiding (plan je tussenstops)
- Bestel de juiste laadpassen voor de reis (de KiWhi pass badge heeft ons veel geholpen)
- Maak een goede paklijst wintersport zodat je niets essentieels vergeet
- Zoek & boek een hotel met laadpaal (laat ze de laadpaal reserveren indien mogelijk)
- Geniet van de reis (het is onderdeel van je vakantie)