Wat is het effect van het Allego connectietarief op je vakanties?
Het connectietarief van Allego heeft veel stof op doen waaien. De laadpaalexploitant voert verhoogde kosten in waarmee vooral laadpaalplakkers aangepakt moeten worden, maar in feite krijgen alle gebruikers van Allego laadpalen hiermee te maken omdat het tarief al op een vroeg moment mee begint te lopen op de teller. Hoe zit dit precies en krijg je hier ook mee te maken tijdens de vakantie met je elektrische auto?
Bekijk ook: Allego gaat nieuwe snelladers plaatsen in België
Allego wil laadpaalkleven bij AC-laders tegengaan
Laadpaalklevers vormen een probleem, omdat zij de laadpalen vaak lange tijd onnodig bezet houden, terwijl juist steeds meer mensen gebruik willen maken van de laadfaciliteiten tijdens de vakantie én tijdens het dagelijks gebruik van de auto. Allego heeft daarom besloten een connectietarief in te voeren, dat neerkomt op een extra € 0,25 per uur na het eerste uur laden bij een AC-lader. Dit is overigens verre van uniek. We kennen het al als idle fee bij Tesla bijvoorbeeld, al is dit gericht op het gebruik van de snelladers én gaat deze pas in wanneer er sprake is van onnodig bezethouden van de lader, wat bij Allego niet helemaal het geval is.
Meer aandacht voor andere EV-rijders, aldus Allego
Allego wil een betrouwbaar en toegankelijk laadnetwerk aanbieden voor alle EV-rijders, waarbij elke gebruiker moet kunnen laden op het moment én op de manier die hij of zij wil. Het idee achter het connectietarief is dat de gebruikers meer aandacht hebben voor andere mensen die ook willen laden en dat de EV-rijders dus op tijd de auto afkoppelen. Hiermee zou de beschikbaarheid van laadpalen aanzienlijk toe moeten nemen, omdat laadpaalkleven ‘bestraft’ wordt door Allego.
Uiteraard is er veel kritiek gekomen op het connectietarief van Allego, dat in is gegaan op 1 maart 2024. Enerzijds wordt gezegd dat het veel te hard is omdat het tarief al na één uur ingaat bij AC-laders, anderzijds zeggen critici dat het tarief veel te laag is en daarmee geen effect zal hebben. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat nu duidelijk te zien is dat laadpaalaanbieders niet alleen na moeten denken over uitbreiding van het aantal laadpunten, maar ook manieren moeten vinden om de beschikbare laadpunten optimaal aan te kunnen bieden aan de gebruikers.
Lees ook: Review: Allego helpt je in Frankrijk op weg met snelladers in de Loire
Wat is het effect van het connectietarief op je volgende vakantie?
Het is vooralsnog alleen mogelijk dat je te maken krijgt met het connectietarief van Allego als je in Nederland op vakantie gaat. Allego heeft ook tal van AC-laders buiten Nederland staan, alleen daarop is het nieuwe connectietarief niet van toepassing. Ook voor de bekende snelladers van Allego in het buitenland is geen connectietarief van toepassing. Je kunt onderweg naar je vakantiebestemming daarom met een gerust hart de Allego snelladers gebruiken. Het connectietarief is erop gericht om te zorgen dat de beschikbaarheid van laadpalen hoger gaat worden doordat laadpaalplakken duurder en daarmee onaantrekkelijker moet worden. Het tarief is niet alleen een nadeel op die manier, maar kan ook een voordeel zijn voor jou.
Lees ook
- Dit zijn de populairste vakantielanden onder elektrische autorijders
- Waar moet je op letten met je elektrische auto in extreem weer?
- Review: met een waterstofauto op vakantie – wat is het verschil?
- Wanneer is het Zwarte zaterdag in 2024?
- 3 redenen waarom je tijdens je vakantie bij Tesla wil Superchargen