Eerste Nio battery swap station in Europa
Zusmarshausen heeft weer een primeur te pakken in Europa. Hier is het eerste heuse batterijwisselstation van Nio geplaatst bij het grootste laadstation van Duitsland dat gebruikt kan worden door alle eigenaren van een Nio, de elektrische auto uit China die revolutionair is. De Nio kan namelijk niet alleen aan een lader gehangen worden om op te laden. Bij een batterijwisselstation kan de volledige batterij uit de auto gehaald worden en vervangen worden door een batterij met een actieradius van 90%. Hiermee lijkt Nio gestart om de Nio batterij wisselstations uit te rollen in Europa.
Wat is een Nio Battery Swap Station?
Dit is een van de gevallen waarin de naam eigenlijk alles al zegt: NIO Power Swap Station zijn batterij wissel stations voor de modellen van Nio. De batterij wordt in het station uit de auto gehaald en vervangen door een batterij met een lading van zo’n 90%. Dit neemt ongeveer 6 minuten in beslag wat sneller is dan het laden bij een gemiddelde snellader (aannemende dat je niet hoeft te wachten bij het station en de batterij van de elektrische auto omwisselen direct gedaan kan worden).
We moeten hier aan toevoegen dat de Nio-modellen ook gewoon geladen kunnen worden bij een traditionele laadpaal. Aangezien er op dit moment nog weinig Nio elektrische auto’s in Europa rijden en het aantal Nio batterij wisselstations ook nog laag is, zal dit vooralsnog de voorkeur verdienen. De Nio elektrische auto’s komen naar steeds meer landen in Europa. De Chinezen hebben al een aantal interessante modellen klaar staan voor de Europese markt.
Hoe werkt een Battery Swap van Nio?
De manier waarop de batterijwissel gebeurt, is vernieuwend. Wanneer jij aangeeft dat je een Battery Swap wilt laten doen, vraagt het systeem in de auto je om naar een Battery Swap Station te rijden. Daar parkeer je in het parkeervak en activeer je de Battery Swap. De auto rijdt vervolgens volledig zelf achteruit het station in (waarbij jij nog in de auto zit) omdat de auto exact in de juiste positie moet komen te staan. Staat de auto op de juiste plek, dan moet je opnieuw bevestigen dat je de Battery Swap wilt laten doen. Hierbij kun je de auto wel verlaten wanneer je hiervoor kiest.
Daarna begint het station volledig zelf met het verwisselen van de huidige batterij, om vervolgens de nieuwe, geladen batterij in de auto te monteren. De batterijen worden geplaatst met 90% lading, tenzij je zelf aangeeft dat je een volledig geladen batterij wilt hebben. De 90% is gekozen omdat dit beter is voor de levensduur van de batterij. Wanneer de nieuwe batterij geplaatst is, wacht je tot de auto herstart is (wacht op het blauwe lampje op het stuur). Het dashboard activeert, het menu schakelt in en het systeem in de auto vertelt je langzaam en voorzichtig het station uit te rijden.
Wat zijn de voordelen van een Battery Swap Station?
De batterij van een elektrische auto omwisselen heeft een aantal voordelen. We hebben de belangrijkste voor je onder elkaar gezet.
- Sneller dan een laadsessie bij een snellader (6 minuten tegenover gemiddeld 30 minuten bij een 300 kW laadpaal – afhankelijk van de laadsnelheid van je auto).
- De batterij kan optimaal, volledig groen geladen worden op momenten dat er meer aanbod van stroom is dan dat er actieve vraag naar energie is.
- Langere levensduur van de batterij door gereguleerde laadcycli.
- Veel mogelijkheden in de toekomst aangezien de Nio-modellen en Battery Swap Stations voorbereid zijn voor bidirectioneel laden. Met het grote aantal voorradige batterijen kan dit een bijzonder interessante energieopslag betekenen.
Lees ook
- Aantal laadpalen in België nog beperkt
- Wat heb je aan bidirectioneel laden tijdens je vakantie?
- Vijf vragen aan: ANWB over de Trekauto van het jaar 2022
- Review: met de elektrische auto naar Zuid-Duitsland op vakantie
- Hoe werkt snelladen bij het grootste Fastned snellaadstation in Duitsland; Fastned Hilden Kreuz