Vijf vragen aan...: ANWB over de Trekauto van het jaar de Hyundai IONIQ 5

Vijf vragen aan…:
Ruud Wenting, over de ANWB trekauto van het jaar

De ANWB Trekauto van het jaar-verkiezing is jaarlijks een spannend moment. Zeker voor de vele kampeer- en caravanliefhebbers in ons land is het de verkiezing een moment om naar uit te kijken. Dit jaar heeft de jury voor de eerste keer gekozen voor een volledig elektrische auto als ANWB Trekauto van het jaar: De Hyundai IONIQ 5. Een keuze die verrassend en tegelijkertijd vernieuwend is. Hoe is de keuze voor de winnaar tot stand gekomen en hoe voorziet de jury de toekomst van kampeervakanties met een elektrische auto? Laten we Ruud Wenting, Juryvoorzitter van de ANWB Trekauto van het jaar-verkiezing, eens wat vragen voorleggen in deze ‘Vijf vragen aan…’.
Ruud Wenting - Juryvoorzitter van de ANWB Trekauto van het jaar verkiezing

Ruud Wenting, over de eerste volledig elektrische ANWB Trekauto van het jaar

1. Hoe is de keuze binnen de jury voor de Hyundai IONIQ 5 als Trekauto van het jaar 2022 tot stand gekomen?

“De Trekauto van het Jaar-verkiezing heeft een paar aandachtspunten, zoals rijgedrag, comfort en praktische bruikbaarheid. Er wordt daadwerkelijk gereden met de kandidaatauto’s; aan de hand van een rapport beoordelen de juryleden individueel de auto’s. Daar komt een aantal punten uit, de auto met de meeste punten is in principe de winnaar. Tenzij er een close call is, dan volgt er nog een intensief overleg. De Hyundai IONIQ 5 bleek vooral op het rijgedrag en comfort echt heel goed te scoren. Dat hij erg innovatief is, is natuurlijk een mooie bijkomstigheid.”

2. Erg leuk dat voor het eerst een volledig elektrische auto verkozen is tot ANWB Trekauto van het jaar. Hoe zijn de reacties op de IONIQ 5 als verrassende winnaar?

“Dat is heel wisselend. Mensen moeten er nog heel erg aan wennen dat je met een elektrische auto en caravan op stap gaat. Je moet je voorstellen: een paar jaar geleden waren er onder onze lezers nog grote zorgen dat de brandstofmotor uitgefaseerd werd zonder dat er een betaalbaar elektrisch alternatief voorhanden was. Nu lezen ze dat ze op stap kunnen met een elektrische caravantrekker die hetzelfde kost als een conventionele SUV. De technische ontwikkeling gaat zó snel, dat is een revolutie die we in de kampeerbranche nog nooit hebben meegemaakt.”

Leestip: Met een elektrische auto met caravan op vakantie naar Frankrijk, kan dat?

3. In ons kampeergekke land met steeds meer elektrische autorijders is dit een mooie stap voorwaarts. Wat is naar jouw mening nodig om elektrische auto’s nog verder klaar te maken voor kampeerliefhebbers? 

“De auto’s zijn er op zich wel klaar voor en gezien de technische ontwikkelingen die je ziet, zal het binnen zeer korte tijd ook wel goed zitten met de actieradius. Het belangrijkste aandachtspunt is nu dat de internationale laadinfrastructuur zowel in beschikbaarheid als bereikbaarheid verbeterd wordt. Als ANWB houden we dat scherp in de gaten, met onder meer een lobby naar de overheden van landen waar het nóg niet zo goed geregeld is als in Nederland.”

4. Bij de ANWB Kampeer & Caravan Kampioen zijn jullie met een elektrische auto (VW ID.4) en caravan naar de Vogezen gegaan. Hoe is het bevallen om met een elektrische auto te gaan kamperen?  

“Over de rijeigenschappen van de ID.4 hoor je ons niet klagen. Je hebt een comfortabele auto waar ook een volwaardige caravan achter kan. Het is wel grappig om te zien dat zo’n recent model alweer voorbij gestreefd is door bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6. Zó snel gaan de ontwikkelingen dus. Zoals eerder gezegd is vooral de laadinstructuur nog een struikelblok. De rijeigenschappen van een elektrische caravantrekker zijn niet te evenaren.”

5Onlangs zijn enkele campinghouders in het nieuws geweest die niet blij zijn met Nederlandse kampeerders die zomaar de elektrische auto in stroompunten inpluggen. Hoe helpen jullie elektrische autorijders om de juiste camping te selecteren?

“Als je op de site van de ANWB een camping zoekt, heb je de optie om campings met een laadpaal te selecteren. Ook zie je de trend dat exploitanten van laadpalen samenwerking zoeken met andere marktpartijen, zoals recreatieparken. Daarnaast kun je als kampeerder natuurlijk zelf kijken of er een laadstation in de buurt van de camping is. Kijk, vroeger gaf de ANWB een gidsje uit waar de LPG-pompen in heel Europa in werden genoemd, nu bieden we de routeplanner voor elektrische auto’s. Natuurlijk zijn we dienstbaar naar de kampeerder, toch kunnen ook wij niet alles op een presenteerblaadje aanreiken. De ervaring leert dat je met name op het gebied van laden écht over actuele informatie moet beschikken, want ook op dat gebied gaan de ontwikkelingen razendsnel. Voor wat betreft de campingeigenaren: ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn. De elektriciteitsvoorziening op een kampeerveld is vaak niet toereikend en zeker niet bedoeld om een elektrische auto aan op te laden. Gelukkig komen er steeds meer reisladers op de markt waarmee je ook bij stopcontacten met een lage ampèrage kunt laden, zonder dat het hele kampeerveld zonder stroom zit.”