Review: Met de Tesla Model 3 naar Italië op vakantie

Review: Met de Tesla Model 3 naar Italië op vakantie

Op vakantie met de elektrische auto naar Noord-Italië om vervolgens via verschillende trips meerdere plaatsen aan te kunnen doen én de vakantie leuk af te sluiten in Oostenrijk? Met de Tesla Model 3 is het een fluitje van een cent wanneer je je goed voorbereidt en de juiste apps en laadpassen meeneemt. Om je een goed idee te geven van de mogelijkheden en het plezier van een vakantie met de elektrische auto hebben we een compleet vakantieverslag uitgewerkt waar je direct inspiratie uit kunt halen.

Onderstaand reisverslag hebben we mogen ontvangen van een van onze trouwe lezers en uiteraard delen we de reiservaringen graag met je, zodat jij hier ook inspiratie en tips uit kunt halen.

De voorbereiding voor de vakantie met de Tesla Model 3

Het voorbereiden van een vakantie met de elektrische auto is iets meer werk, maar op die manier kun je laadstress voorkomen én ervoor zorgen dat je zowel snel als goedkoop kunt laden. Daarom zorgen we ervoor dat we van tevoren de Shell Recharge besteld hebben, plus de app van Tesla en een extra laadapp om zo ook overige laadstations te kunnen vinden. Een goed idee, want we merken op de reisdagen elke keer weer dat meer mensen in exact dezelfde richting reizen als wij.

We hebben uiteraard al veel ervaringen opgedaan waar we lessen uit hebben gehaald. Zo is de verlengkabel bijna het eerste dat we in de auto leggen om op die manier bij vakantiehuisjes te kunnen laden. Het is namelijk niet altijd mogelijk om de auto letterlijk naast het stopcontact te plaatsen.

Vertrek met Tesla model 3 met 453 km actieradius

De rit met de Tesla Model 3 naar Italië

De eerste reisdag leggen we het grootste deel van de reis af. Om het zo prettig mogelijk te maken, hebben we de reis van Zeist naar Nizza Monferrato in Asti namelijk opgedeeld in twee delen. Het eerste deel is van Zeist naar Bellinzona (Ticino) in Zwitserland, in de buurt van Lugano. De totale afstand van deze eerste reisdag is iets minder dan 1.000 kilometer en kost ons volgens planning zo’n 12 uur, mede vanwege de vele wegwerkzaamheden in Duitsland. Op de drukte kunnen we anticiperen en daarom kiezen we ervoor om op woensdag te rijden, waardoor de drukte op de weg meevalt.

Tip: Neem een kijkje bij de eerste geopende Tesla lounge bij de SuC in Duitsland.

Qua reisplanning pakken we de vakantierit als volgt aan: We vertrekken met een volle accu en kiezen ervoor om viermaal te laden onderweg (Troisdorf, Rauenberg, Pratteln en Quinto). De vierde laadstop is nodig omdat het dorp waar we de nacht doorbrengen geen openbare laadpaal heeft en we dus met een relatief volle actieradius aan de volgende dag willen beginnen door vooraf al te laden.

De tweede reisdag bestaat vervolgens uit een bescheiden 235 kilometer waar we 4 uur voor nodig hebben. Aangezien de tolbadges uitverkocht zijn en er wat file bij Milaan staat, was het mogelijk geweest dit sneller af te leggen. Voor de volgende vakantie proberen we om eerder een tolbadge te regelen, want dit is een forse tijdsbesparing.

Tesla Supercharger Pratteln Zwitserland

Naar Penna San Giovanni in Le Marche

Nadat we twee nachten hebben genoten van de gastvrijheid van Italië en onze vrienden in de Asti regio, stappen we de auto weer in om ruim 600 kilometer af te leggen naar andere vrienden in Le Marche, Penna San Giovanni om precies te zijn. Deze rit verder naar het midden van Italië kost ons zo ongeveer 8 uur, mede doordat het drukker is rond Rimini en ook omdat het bij de laadstations drukker is omdat we op een zaterdag reizen. Een tip voor de volgende trip is om niet te kiezen voor de 150 kW laders van Tesla (de oudere Tesla Supercharger snelladers), laden kost hier namelijk meer tijd omdat onze Tesla Model 3 niet op de maximale laadsnelheid geladen kan worden.

Na een heerlijke week vakantie stappen we weer in de auto voor een reis van 700 kilometer naar Fulpmes in Oostenrijk. Deze rit kost ons zo’n 10 uur, mede vanwege de file bij Bologna en de drukte bij het Gardameer waar we opnieuw onze tolbadge missen. Een meevaller tijdens de reis is dat het laadplein bij het Gardameer véél meer superchargers heeft dan de Tesla app laat zien, hierdoor is het laden van de Tesla Model 3 geen enkel probleem.

Tesla SuC na Gotthardtunnel bij Quinto naast hotel

De reis terug naar Zeist vanuit Oostenrijk

Aan elke vakantie komt een eind en zo ook aan deze vakantie door Italië en Oostenrijk met de Tesla. Precies 13 dagen na de dag van vertrek beginnen we aan de reis naar huis, die met meer dan 900 kilometer 11 uur in beslag neemt. Dankzij de learnings van deze reis plannen we onze terugreis slimmer en kiezen we alleen nog voor 250 kW Superchargers van Tesla, hierdoor hebben we slechts drie laadstops nodig. Al met al kunnen we zeggen dat we steeds handiger zijn geworden en dat de terugreis voorspoedig is verlopen.

Tesla superchargers op terugweg van vakantie in Ulm in Duitsland

Zwitserland, Noord-Italië, Penna San Giovanni én Oostenrijk

Op vakantie met de Tesla is eenvoudig dankzij het Tesla SuC (Tesla Superchargers Netwerk). En ook een vakantie van twee weken met verschillende tussenstops is een absolute aanrader wanneer je meerdere mooie plaatsen in Europa wilt zien of vrienden wilt bezoeken.

Om jou op weg te helpen sluiten dit we reisverslag af met een aantal praktische tips, zodat je die kunt meenemen in je plannen om met je elektrische auto op vakantie te gaan:

  1. Gebruik een laadapp zodat je weet waar je kunt laden en welke laadpalen beschikbaar zijn
  2. Kies accommodaties met een laadpaal waar je kunt laden en check van tevoren of de laadpaal daadwerkelijk werkt
  3. Gebruik een goede routeplanner zodat je eventueel af kunt wijken van de route bij wegwerkzaamheden of files
  4. Ga je naar Italië op vakantie? Vraag dan van tevoren een tolbadge voor je elektrische auto aan. Dit kan je veel tijd besparen
  5. Probeer reizen op een zaterdag te voorkomen. Hoewel filerijden weinig negatieve gevolgen heeft voor je actieradius, kost het je wel gewoon onnodig veel tijd