EV Pass en Shell maken snelladen in Zwitserland duurder
Ben je van plan om met je elektrische auto naar Zwitserland te gaan of kom je met je EV door Zwitserland tijdens je volgende vakantie? Dan is goed om te weten dat de prijzen per kWh bij EV Pass aanzienlijk verhoogd zijn waarmee een opgeladen auto ineens veel duurder is. Kies er bijvoorbeeld voor om nog een keer te laden voordat je Zwitserland inrijdt of kijk nog eens naar de geplande route om te zien of je bijvoorbeeld bij Tesla kunt snelladen in Zwitserland.
Tip: Drie redenen waarom je als niet-Tesla bij Tesla wil kunnen Superchargen tijdens je vakantie.
EV Pass een voorloper in Zwitserland
EV Pass (of ook wel bekend als evpass) is lange tijd een uitkomst geweest voor vakantiegangers die met de elektrische auto naar Zwitserland gingen of door het land heen reden tijdens de vakantie. Dat is vooral te danken aan het feit dat evpass er vroeg bij was en nu een uitstekende dekking heeft van snelladers van EV Pass in Zwitserland, plus dat alle laadpalen gemakkelijk te vinden zijn in de EV Pass App. Daarmee is dit al tijden de favoriete laadaanbieder van vakantiegangers die met een elektrische auto naar of door Zwitserland komen, omdat snelladen altijd eenvoudig mogelijk is.
Vorig jaar is EV Pass overgenomen door Shell Recharge, waardoor Shell de laadinfrastructuur in Zwitserland aanzienlijk heeft weten uit te breiden. Op dit moment heeft Shell Recharge een ruime dekking van laadpalen verspreid door heel Europa in bijna alle landen. Een van de grootste voordelen van het netwerk is dat je in Nederland en Duitsland tegen een vast tarief kunt laden met je Shell Recharge laadpas, maar dat tarief geldt in andere landen niet. Zeker voor een vakantie in Zwitserland is dat belangrijk om te onthouden, want hier betaal je aanzienlijk meer voor je laadsessie bij evpass (Shell).
Leestip: Review: Wintersportvakantie met de Volkswagen ID.4 GTX naar Zwitserland.
Shell gooit de laadtarieven omhoog
De prijzen per kWh zijn flink gestegen dit jaar (2024) en dat is goed om in de gaten te houden wanneer je met je elektrische auto naar Zwitserland gaat. EV Pass heeft twee verschillende prijszettingen; een voor gebruikers zonder account en een voor Explorer-gebruikers die een abonnement bij EV Pass afsluiten. Heb je géén Explorer-account, dan betaal je 0,69 CHF per kWh plus een eenmalig starttarief van ongeveer een euro bij AC-laadpalen. Voor laadpalen tussen de 22 en 80 kW betaal je 0,89 CHF per kWh, en 0,99 CHF voor alle laadpalen boven de 80 kWh. Met een abonnement betaal je aanzienlijk minder bij AC-laders (0,59 CHF per kWh zonder starttarief) en betaal je bij alle DC-laders 0,10 CHF minder per kWh. Desalniettemin zijn ook deze prijzen hoog in vergelijking met het tarief in andere landen, dus houd hier vooral rekening mee tijdens je vakantie.
Andere mogelijkheden om op te laden in Zwitserland
Gelukkig is Zwitserland een voorloper op het gebied van elektrisch rijden en laden. Er zijn naast evpass en Shell tegenwoordig steeds meer locaties waar je kunt opladen. Denk daarbij aan IONITY die steeds meer locaties in Europa opent, maar ook supermarkten als Coop en Aldi in Zwitserland die druk bezig zijn om laadpalen en snelladers te plaatsen bij de winkels om winkelend bezoek en vakantiegangers op weg te helpen. Het loont om te bekijken waar je het goedkoopste kunt opladen in Zwitserland, want anders kijk je straks na je vakantie raar op van een hoge rekening voor het opladen van je auto.
Lees ook
- Review: met de Hyundai IONIQ 5 en fietsendrager op vakantie naar Zwitserland
- Wat doe jij tijdens een laadstop? Bekijk de favoriete activiteiten van EV-rijders
- Bestel online je tolvignet voor Zwitserland en bespaar tijd aan de grens
- Waar moet ik op letten met mijn elektrische auto in extreem weer?
- De nieuwe Plugsurfing routeplanner app getest: lees de ervaringen