Review: Wintersportvakantie met Volkswagen ID.4 naar Zwitserland
Wintersportvakantie…heerlijk genieten van de mooie bergen, de sneeuw, de gezelligheid en lekker de hele dag buiten zijn. Het afgelopen jaar was het niet mogelijk om te gaan en daardoor is de behoefte om op wintersportvakantie te gaan dit jaar groter dan ooit tevoren. En om de eersten te zijn die dit jaar kunnen genieten van de sneeuw, kijken we al vanaf half oktober naar de verschillende websites en apps. Iedere dag bespreken we of er sneeuw valt, waar we het beste naartoe kunnen gaan voor de wintersportvakantie met de elektrische auto en wanneer we definitief gaan boeken.
Als voorbereiding op de wintersportvakantie met de Volkswagen ID.4 naar Zwitserland maken we wel vast een afspraak bij de garage om winterbanden erop te laten leggen en de winterset te bekijken. Van eerdere wintersportvakanties leer je snel en met van die sneeuwschoenen en skischoenen wordt je auto anders wel erg vies aan de binnenkant. De afspraak maken we half November want we zijn toch echt van plan om aan het begin van het seizoen te skiën.
Alles weten over opladen richting de wintersportvakantie Zwitserland? Bekijk alle prijzen en snellaadlocaties onderaan dit artikel.
Het begint te kriebelen bij de eerste sneeuwval
We hebben inmiddels de winterbanden op de Volkswagen ID.4 laten leggen en de eerste week van december is vrij genomen. Wij gaan skiën in Zwitserland, dat is één ding dat zeker is. De vraag is alleen nog waar we naartoe gaan. Normaal plannen we dit lang van tevoren, want dat is financieel ook prettiger en op die manier bespaar je dan weer een beetje waardoor je vaker op vakantie kunt. Alleen in dit gekke jaar waarin veel dingen die normaal te plannen zijn ineens niet planbaar zijn, kiezen we voor flexibiliteit.
Als de eerste sneeuw valt in Zwitserland krijgen we van de verschillende appjes pushberichten. De lach en het enthousiasme over dit nieuws is bijna extatisch. We gaan sowieso kunnen skiën in Zwitserland tijdens de wintersportvakantie. Iedere avond bekijken we de verschillende websites over de sneeuwhoogtes in de wintersportgebieden. En natuurlijk zoeken we dan ook direct naar de beste accommodatie voor de vakantie. Dat is dan weer het lastige aan een wintersportvakantie aan het begin van het seizoen, want de prijzen zijn vrij hoog. Veel sneeuwliefhebbers zijn ook op zoek naar sneeuwzekere wintersportplaatsen.
Bekijk hieronder de video van de wintersportvakantie met de Volkswagen ID.4 GTX naar Zwitserland:
We weten inmiddels zeker dat St. Moritz, Davos, Gstaad en Zermatt voldoende sneeuw hebben en de pistes geopend hebben. Aangezien we over een week op wintersportvakantie gaan, zoeken we naar een leuke en betaalbare accommodatie in een van de genoemde plaatsen, maar alles is hartstikke duur. Zeker nu Oostenrijk tijdelijk niet tot de mogelijkheden behoort. Waarschijnlijk kiezen veel wintersportliefhebbers daarom ook voor de sneeuwzekere bestemmingen in Zwitserland.
Bekijk ook: Review van de vakantie naar Noord-Italië met de Volkswagen ID.3.
Uiteindelijk zoeken en plannen we iedere avond weer opnieuw. We berekenen de route voor de elektrische auto, plannen de laadstops, zoeken een accommodatie en kijken dan weer opnieuw naar de weersvoorspellingen voor Zwitserland. Uiteindelijk besluiten we dat we in Lenzerheide boeken. Daar kunnen we nog redelijk betaalbaar een leuke accommodatie vinden en ook al zijn de pistes in Lenzerheide nog niet open, het lijkt redelijk eenvoudig om naar andere wintersportdorpjes te rijden om daar de gondel of skilift te pakken.
Nu we het hotel voor de wintersportvakantie in Lenzerheide hebben vastgelegd, zijn er nog maar een paar zaken die we moeten checken. Het leuke aan zo last-minute boeken is dat het ineens al vlak voor vertrek is. De ski’s zijn al weken klaar, dus dat is geen aandachtspunt en de paklijst voor de wintersport is eigenlijk ook een makkie. Het enige wat we nog even goed willen doen is de route naar Lenzerheide toe uitstippelen. Want ook al is de navigatie van de Volkswagen ID.4 slim en plant ‘ie zelf de laadstops onderweg, het is toch fijner als je zelf ook wat onderzoek doet.
Verschillende laadpassen voor de wintersport naar Zwitserland
Het plannen van de route met de elektrische auto is met allerlei verschillende websites en apps eigenlijk vrij eenvoudig. We checken de route met A Better Routeplanner (ABRP) en gebruiken ook de ANWB routeplanner. Beide geven aan dat we 4 laadstops moeten maken. Onze Volkswagen ID.4 GTX heeft een WLTP actieradius van 482 kilometer. Alleen aangezien de actieradius bij kou en in de winter minder is, gaan we uit van de voorgestelde 4 laadstops om Lenzerheide te bereiken.
Het plannen van de route is vooral handig om te bekijken welke laadpassen voor het buitenland je mee moet nemen. We nemen de volgende laadpassen mee: de Shuttel laadpas en de Plugsurfing laadpas. Daarmee moeten we eigenlijk overal wel kunnen opladen. Daarnaast weten we dankzij de zomervakantie met de elektrische auto naar Zwitserland dat het handig is om de evpass app te hebben en een account aan te maken. Met de evpass app kun je eigenlijk overal in Zwitserland je elektrische auto opladen en je kunt zelf kiezen of je een soort abonnement wil of per laadsessie wil betalen.
Bekijk ook: Uit onderzoek blijkt dat elektrische autorijders maar één laadpas meenemen op vakantie.
Alles lijkt klaar voor vertrek en wij zijn inmiddels al bijna niet meer te houden. De sneeuwhoogtes in Zwitserland worden bijna de hele dag gerefresht en Lenzerheide plus alle skidorpen in de buurt staan ingesteld als favorieten. De laatste keuze in de week voor vertrek is wel of geen dakkoffer. Op zich is de Volkswagen ID.4 ruim genoeg om de ski’s, de skischoenen en wintersportkleding in de auto mee te nemen. En wanneer je leest over dakkoffers op je elektrische auto staat er eigenlijk overal dat je actieradius dan afneemt. Aan de andere kant is het wel lekker om de ski’s gewoon bovenin weg te stoppen en met een dakkoffer zit je wel extra comfortabel.
Uiteindelijk kiezen we ervoor om een dakkoffer op de Volkswagen ID.4 te plaatsen voor de wintersportvakantie. Een ander voordeel naast het comfort is dat we dankzij de dakkoffer ook kunnen ontdekken of de actieradius inderdaad zoveel vermindert. Met die doorgehakte knoop zijn we bijna klaar voor vertrek. Het enige wat we nog doen voor vertrek is het bestellen van een milieusticker voor Duitsland. Door deze een paar dagen van tevoren te bestellen krijgen we die thuis voor vertrek. Het tolvignet voor Zwitserland kopen we wel aan de grens, dat is tijdens eerdere vakanties ook goed gegaan.
Tip: Lees de review van de trip met de Mustang Mach-E naar Zwitserland.
Met de Volkswagen ID.4 naar Zwitserland
Het is zover, de ochtend van vertrek voor de wintersport met de Volkswagen ID.4 naar Zwitserland. We zijn 100% opgeladen, althans wij zijn zelfs nog wel wat meer opgeladen, maar de auto is volledig vol en dus vertrekken we met 378 kilometer actieradius vanuit Breda richting Lenzerheide. In de auto gebruiken we de navigatie van de ID.4 en op de telefoon hebben we Google Maps en A Better Routeplanner als back-up open staan. De navigatie houdt rekening met het actuele verbruik en plant daardoor vanzelf de optimale route met de laadstops onderweg.
De reis gaat erg vlot en dankzij de slimme systemen in de auto kost het rijden haast geen moeite. Voordat we het door hebben staan we bij de eerste laadstop in Duitsland bij E.on Peppenhoven West. Precies goed om even een toiletaire stop te maken en een koffietje te kopen. Het verbruik van de ID.4 ligt iets hoger dan normaal, het is alleen lastig te zeggen of dat door de dakkoffer komt of door het heuvelachtige landschap. Het snelladen gaat lekker snel en binnen een half uur zijn we weer op weg richting Zwitserland.
Terwijl we de weg vervolgen ontvangen we een nieuw pushbericht op de telefoon: “Sneeuw verwacht vandaag in Lenzerheide”. Nou…nu mag je in Duitsland op sommige stukken natuurlijk al gewoon flink doorblazen op de autobahn, maar als je zo’n bericht ziet en je zit in een snelle elektrische auto dan gaat de voet wel even wat harder naar beneden. Harder rijden heeft alleen uiteindelijk niet zo heel veel nut, want dan moet je simpelweg vaker snelladen. We stellen de adaptive cruise control gewoon in op 120 km en cruisen rustig door richting de volgende laadstop.
De navigatie houdt rekening met je verbruik en de in het systeem bekende snelladers. Twee dingen vallen wel op aan de navigatie als je met je ID.4 op vakantie gaat. Ten eerste kent de navigatie niet alle snelladers langs de route en ten tweede plant het systeem steeds opnieuw de route om aan de hand van het verbruik, de drukte onderweg, de eindbestemming en de bij de navigatie bekende snelladers de volgende laadstop te bepalen. Het valt op omdat vanuit Breda naar Zwitserland diverse routes mogelijk zijn. De kortste is via de Belgische Ardennen en Straatsburg, maar de navigatie stuurt ons door Duitsland.
De tweede laadstop is bij IONITY Nahetal. Terwijl we even een broodje eten en de benen strekken zitten we voordat we het door hebben alweer op 82% actieradius en dus hoogste tijd om weer verder te gaan richting Zwitserland. Omdat we tijdens een eerdere trip al een keer een laadstop hebben gemaakt bij het nieuwe snellaadstation van de EnBW langs de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart, kiezen we hier voor de derde laadstop. Al die verschillende elektrische auto’s die opladen bij zo’n snellaadstation langs de snelweg, het blijft mooi om te zien. Een soort kijkje in de toekomst.
Na precies 30 minuten zitten we weer voor 76% vol en daarmee zetten we koers richting de Zwitserse grens. De navigatie stuurt ons ook nog een stuk via Oostenrijk en dat was niet helemaal de verwachting eigenlijk. De laatste laadstop is bij Allego Aichstetten in Duitsland. Terwijl de ID.4 even wat energie bijlaadt voor het laatste stuk van de reis, gaan wij voor een lekkere maaltijd naar de McDonalds. Tijdens het eten hebben we het erover wat we gaan doen, want bij de winkel naast het Allego laadpunt hebben we al een wegenvignet voor Zwitserland gekocht. Alleen omdat we ook nog een stukje door Oostenrijk moeten, zouden we eigenlijk ook een Oostenrijks vignet moeten aanschaffen. Uiteindelijk besluiten we dat we deze dan ook maar kopen. Wel jammer van de extra Euro’s die de reis hierdoor kost.
Het gevoel van teleurstelling over de extra kosten van de Oostenrijkse wegensticker is snel weg als we de sneeuw zien in Aichstetten. Er ligt hier gewoon sneeuw, die vers gevallen is. Onze hoop voor sneeuw in Lenzerheide neemt snel verder toe. Het laatste stuk van onze rit gaat soepel, de snelwegen in Oostenrijk en Zwitserland zijn altijd goed onderhouden en daardoor kun je lekker doorrijden. Bij Chur gaan we de snelweg af en beginnen we aan de klim naar het hotel in Lenzerheide. Het lijkt wel of we al het geluk van de wereld hebben want zodra de weg omhoog begint start het met sneeuwen.
Bekijk ook: Alle hotels met een laadpaal in Zwitserland op een kaart.
Om iets voor negen uur ’s avonds komen we aan bij het Kurhaus Hotel Lenzerheide. Het sneeuwt lichtjes en we hebben een prima reisdag achter de rug. Al met al hebben we vandaag in iets meer dan 12 uur de wintersportbestemming bereikt. We laden snel de spullen uit en brengen alles naar de kamer om vervolgens naar de bar van het hotel te gaan om te proosten op de start van een weekje sneeuwpret in Zwitserland en natuurlijk op onze ID.4 GTX die met slechts 4 laadstops ons naar de wintersportbestemming heeft gebracht.
Sneeuw, zon, opladen & genieten
De volgende ochtend zijn we niet te houden. Bij de eerste ochtendschemering staan we al naast ons bed om te kijken hoeveel sneeuw er gevallen is. En dan blijkt dat we precies geluk hebben. Er ligt overal verse sneeuw en de lucht is strakblauw met een helder zonnetje. Als je dat eenmaal hebt gezien dan wil je direct douchen, ontbijten en op zoek naar een geopende piste. Bij het ontbijt horen we van de ontbijtmedewerkers van het Kurhaus Hotel Lenzerheide dat dit de eerste sneeuw van het seizoen is die blijft liggen. We weten niet precies waar we vandaag kunnen gaan skiën maar we zijn hoe dan ook geluksvogels.
We gaan met de Volkswagen ID.4 naar Parpan, een naastgelegen dorpje waar we naast de skilift kunnen parkeren. Het kan haast niet beter. Het enige dat er nog mist is dat er geen laadpaal staat, maar goed er zijn genoeg laadpalen in de omgeving en wanneer we nergens kunnen laden dan is er in Chur nog een snellader beschikbaar. Dit weten we dankzij de Chargemap app. Het helpt wanneer je weet waar je in de buurt je elektrische auto op kunt laden. Dat geeft je tijdens je wintersportvakantie extra ontspanning en rust.
Iedere dag valt er een beetje extra sneeuw bij in de omgeving of eigenlijk beter gezegd iedere nacht valt er extra sneeuw bij. Aan het begin van de week zijn de pistes in Lenzerheide nog niet geopend, maar gedurende de week openen de pistes en zijn we een van de eersten om de afdaling naar het dorp te maken. We zijn flexibel en rijden op de tweede dag voor een sneeuwzekere skidag naar St. Moritz. Het laden is nergens een probleem. We kijken wel wat vaker in de apps om te checken bij welke skilift, gondel of skidorp we kunnen laden, maar dat is alleen om ontspannen te kunnen skiën. Als je namelijk aan het laden bent terwijl jij skiet dan kom je terug bij een opgeladen auto en dat is toch een kleine extra overwinning einde van je dag.
De terugrit via de kortste route
Na een heerlijke week wintersport in Zwitserland is het alweer tijd voor de terugrit. Om te zorgen dat we met een volle actieradius kunnen vertrekken, hebben we onze Volkswagen ID.4 aan een publieke laadpaal op een parkeerplaats in het dorp geplaatst. Ook de laatste nacht sneeuwt het en flink ook. Uiteindelijk worden we ’s nachts gewekt van veel geluid buiten het hotel, er zijn constant zware wagens met knipperlichten door de straat aan het rijden. We concluderen dat dit sneeuwschuivers zijn en dat er dus veel sneeuw gevallen moet zijn. Aangezien we na dat geluid al wakker zijn en we geen idee hebben wat we mee gaan maken op de terugreis, besluiten we om te douchen en klaar te maken voor vertrek.
Bij de parkeerplaats aangekomen is het duidelijk dat deze nacht een flink pak sneeuw is gevallen. De auto ligt volledig bedekt onder een vers pak sneeuw. We maken de ID.4 zoveel mogelijk sneeuwvrij en rijden naar het hotel om aan de terugreis naar Breda te beginnen. Door de kou tijdens deze laatste nacht in Lenzerheide en doordat de auto behoorlijk ingesneeuwd staat is de actieradius wel een stuk minder. Hierdoor vertrekken we met 270 kilometer actieradius voor de terugrit.
Bekijk ook: De voordelen van snelladers onderweg naar je vakantiebestemming.
Op de terugreis volgen we de route van A Better Routeplanner om een vergelijk te hebben met de navigatie. Volgens de routeplanning van A Better Routeplanner zijn we binnen 12 uur thuis. Dankzij Apple CarPlay koppelen we A Better Routeplanner aan het scherm van de ID.4 en vervolgens rijden we precies volgens de voorgestelde laadstops richting Breda. We maken vier laadstops op de weg terug en rijden via Bazel, Straatsburg en Brussel terug. De laadstops maken we bij Rastplat Aspholz in Zwitserland, bij IONITY Haute Koenigsbourg & IONITY Hauconcourt in Frankrijk en de laatste laadstop is bij IONITY Wellin in de Belgische Ardennen.
Na iets meer dan 12 uur rijden komen we thuis aan na een fantastische wintersportvakantie met de ID.4. Het lijkt erop dat we niet heel veel sneller zijn geweest op de terugweg door A Better Routeplanner te volgen en niet de navigatie, maar dat blijft altijd lastig vergelijken omdat je geen vergelijkbare omstandigheden hebt.
De conclusie
De wintersportvakantie was weer even geleden en het enthousiasme, de voorpret en de spanning waren voor ons daardoor extra groot. Op wintersportvakantie met een elektrische auto klinkt altijd een stuk lastiger dan het daadwerkelijk is. Eigenlijk is alles volgens het boekje gegaan. We hebben er zowel op de heen- als terugreis wel iets langer over gedaan dan de navigatie en de routeplanner aangaven, alleen dat is naar onze mening heel normaal. De eerste keer met de dakkoffer maakte het moeilijker inschatten wat het verbruik zou zijn. Al met al lag het verbruik wel hoger dan normaal (28,3 kWh per 100 km). Dat komt ook door de koudere weersomstandigheden en daardoor is onze conclusie dat een Wintersportvakantie met Volkswagen ID.4 naar Zwitserland prima te doen is.
– Afstand: 889 km
– Actieradius vertrek: 378 km
– 4 stops bij:
– E.ON snellader Raststätte Peppenhoven West
– Bijgeladen: 35,166 kWh
– Prijs: € 22,51
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– IONITY snellader Nahetal
– Bijgeladen: 49,250 kWh
– Prijs: 39,89
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas
– EnBW snellader Rutesheim
– Bijgeladen: 47,62 kWh
– Prijs: € 30,47
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Allego Aichstetten snellader
– Bijgeladen: 62,70 kWh
– Prijs: € 40,12
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas
Gegevens van het opladen onderweg terug vanuit Zwitserland: Lenzerheide > Breda
– Afstand: 896 km
– Actieradius vertrek: 27 km
– 4 stops bij:
– Groupe E snellader Rastplatz Aspholz Adliswil
– Bijgeladen: 10,68 kWh
– Prijs: € 6,30
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– IONITY snellader Haute Koenigsbourg
– Bijgeladen: 52,09 kWh
– Prijs: € 42,19
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas
– IONITY snellader Hauconcourt Metz
– Bijgeladen: 58,91 kWh
– Prijs: € 47,71
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas
– IONITY snellader Wellin
– Bijgeladen: 41,43 kWh
– Prijs: € 33,56
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas
Tips voor het rijden naar Zwitserland met je elektrische auto:
- Bekijk voor vertrek waar in je skidorp laadpalen zijn en welke laadpas je hiervoor nodig hebt.
- Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Maak eventueel een account aan op evpass. Deze Zwitserse laadpas geeft je toegang tot haast alle laadpalen in Zwitserland en scheelt € 0,10 per kWh ten opzichte van veel andere laadpassen.
- Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
- Neem ook een verlengsnoer mee, zodat je altijd stroom kunt verlengen als het nodig is.
- Snelladen in Duitsland langs de snelweg is goed te doen. IONITY en EnBW hebben een dekkend netwerk van snelladers. IONITY is wel de duurste optie om te snelladen. (Zie bovenstaande kosten voor het opladen)
- Zorg dat je winterbanden hebt dit is in Duitsland verplicht.
- Overweeg een winterset voor je auto, zo bescherm je alles beter tegen de sneeuw en nattigheid.
- Hou er rekening mee dat als je een dakkoffer gaat gebruiken je verbruik hoger is dan normaal.
- Check of je voor je elektrische auto een milieusticker Duitsland nodig hebt.
- Een tolvignet voor Zwitserland is noodzakelijk als je met je elektrische auto door Zwitserland wil rijden op de snelwegen. Deze koop je voor je vakantie online, bij een tankstation voor de grens of aan de Zwitserse grens.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 120 km per uur aangehouden op de Duitse snelwegen.
- Langs de Zwitserse snelwegen herken je of er snelladers zijn bij een tankstation door in het icoontje van het tanken te kijken, staat daar ‘EV’ in vermeld dan zijn er snelladers aanwezig bij de stop.
- Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de VW We Connect app) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Zo weet je als je koffie haalt hoe snel je aan het laden bent plus krijg je een melding als het laden niet werkt en er een fout is opgetreden. Hierdoor voorkom je dat je terugkomt en de laadsessie niet gestart is waardoor je langer moet wachten.
- Check of je de laadpaal van het hotel kunt reserveren en tegen welke prijs je kunt opladen. Kurhaus Hotel Lenzerheide gaf aan dat ze een laadpaal hadden, dit bleek een normaal stroompunt te zijn. Is toch prettiger als je daar vooraf van op de hoogte bent.
- Zorg dat je voldoende actieradius hebt als je in de bergen over een grote bergpas moet, bergop loopt je actieradius snel terug en bergaf loopt je actieradius weer op door het regeneratief remmen.
- Volg niet klakkeloos het routeadvies van je navigatie of routeplanner app, het helpt als je zelf ook een idee hebt welke route het kortste is onderweg naar je wintersportbestemming.
Lees ook
- Tips over het rijden in de bergen met je elektrische auto
- Wanneer heb je als elektrische auto in Frankrijk ook een milieusticker nodig?
- Welke voorbereidingen moet je aan denken bij een wintersport met je elektrische auto?
- Interview met Volkswagen over elektrisch rijden en de ID.3
- Wat is de invloed van je bandenspanning op je actieradius?