Is een laadpaal op kantoor verplicht?
De vakantieperiode begint langzaam op zijn einde te lopen. De scholen in Nederland zijn weer begonnen en daardoor zijn velen weer terug van vakantie. Niet iedereen is terug van vakantie uiteraard, degene die niet aan schoolvakanties gebonden zijn, gaan pas net met de elektrische auto op vakantie of een weekendje weg. Voor de elektrische autorijders die weer aan de slag zijn gegaan is het een perfect moment om na te denken over de volgende trip en stiekem vast de volgende vakantie voor te bereiden.
Uit het onderzoek “op vakantie met de elektrische auto” dat in de zomer van 2020 is gedaan onder meer dan 450 deelnemers, blijkt dat 69% elektrische autorijders een eigen oplaadpunt bij de woning hebben. Het thuis opladen van de elektrische auto is voor twee derde geen probleem. Maar hoe zit het met het opladen op kantoor?
Een van de recente vragen die we hebben ontvangen naar aanleiding van het onderzoek is of een laadpaal op kantoor verplicht is? Nu er steeds meer elektrische auto’s zijn en het aantal laadpalen in Nederland nog verder door moet groeien is dit een interessante vraag om eens verder in te duiken.
Regels omtrent een laadpaal op kantoor
Laten we eerst kijken naar de regels omtrent elektrisch rijden, zo is het makkelijker om eenduidig een antwoord te geven op de vraag of een laadpaal op kantoor verplicht is. Het is vanaf maart 2020 verplicht om bij de bouw of renovatie van een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen ook minstens 1 laadpaal aan te leggen. Oftewel het is voor ver- en nieuwbouw van bedrijfspanden verplicht om een laadpaal bij kantoor aan te leggen. Goed nieuws voor de elektrische autorijders, want het gaat door dit soort regels steeds gemakkelijker worden om je auto op te laden. De regelgeving is vastgelegd in het Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) en op de website van de RVO kun je alles lezen over de EPBD III.
Voldoende laadpalen bij kantoor
Een goede stap voorwaarts dat er meer laadpalen bij bedrijfspanden gaan komen, zeker omdat een brandstofauto (ICE) of een hybride die een laadpaal onterecht in beslag neemt één van de grootste irritaties bij elektrische autorijders is. Dankzij de wet- en regelgeving komt er vanaf 2020 bij ieder gerenoveerd of nieuw gebouwd bedrijfspand 1 laadpaal per 10 parkeervakken. Daarnaast is men verplicht om bij de aanleg al leidingwerk te installeren zodat bij 1 op de 5 parkeervakken een laadpaal aangelegd kan worden. Dit zorgt ervoor dat je elektrische auto opladen gemakkelijker gaat worden dankzij die laadpaal op kantoor.
Voordelen voor elektrische autorijders
Dankzij het steeds ruimere aanbod van laadpalen en locaties om op te laden, is het makkelijker om als elektrische autorijder rond te rijden. De overheid werkt hierdoor ook hard om de zogenaamde “range anxiety”, oftewel de angst dat je niet verder kunt rijden omdat je accu leeg is, te verminderen. De actieradius van de elektrische auto blijkt in bijna 63% van de gevallen één van de belangrijkste redenen voor twijfel voor het overstappen op een elektrische auto (uitkomst obv het onderzoeksrapport).
De voordelen van een laadpaal op kantoor voor de elektrische autorijders:
- Meer laadpalen voor de elektrische auto’s op kantoor
- Minder ver van kantoor parkeren om op te laden
- Met een volledige actieradius richting huis na een dag werken
- In sommige gevallen gratis opladen bij een laadpaal op kantoor
- Direct vertrekken met een volle actieradius voor een weekend weg
Bekijk ook: Parijs populairste stad voor een weekend weg met de elektrische auto.
Wil je ook een laadpaal op kantoor?
Zorg dat jij altijd goed kunt laden op kantoor en laat één of meerdere laadpalen plaatsen bij je werk. Zo help je niet alleen je werkgever of bedrijf om de regelgeving te respecteren, maar zorg je vooral voor een stimulans van elektrisch rijden.
Wil je meer informatie over het plaatsen van een laadpaal op kantoor of bij je bedrijf?
Klik op onderstaande link, vul de gegevens in en bespreek de mogelijkheden.