Review: Weekend met de elektrische auto naar Parijs
Een weekend naar Parijs…de stad van de liefde, de lichtstad en natuurlijk de hoofdstad van Frankrijk. Is het met je elektrische auto mogelijk om spontaan naar Parijs te rijden voor een weekend weg om te genieten van een citytrip? Zeker nu het drukker op de Franse wegen begint te worden en vooral nu er steeds meer Nederlanders met de elektrische auto op vakantie gaan en gebruik maken van de snelladers in Frankrijk. In dit artikel lees je de review van een leuk weekend naar Parijs met de MG ZS EV.
De MG ZS EV heeft een actieradius van 263 km (WLTP), dus met een afstand van 511 km van Amsterdam naar Parijs lijkt het gemakkelijk om met de elektrische auto een weekend naar Parijs te gaan. In de dagen voordat we vertrekken zorgen we wel dat we nog wat meer informatie verzamelen en dat we goed voorbereid op pad gaan naar Parijs.
We checken allereerst de route en de afstand via Google Maps. Dat is zoals gezegd 511 km vanaf Amsterdam naar Parijs. Vervolgens bekijken we de volgende apps: A Better Routeplanner (ABRP), Chargemap & Pump. Door deze apps te checken weten we dat we met een gemiddelde snelheid van zo’n 110 km per uur met 3 of 4 laadstops bij snellaadstations binnen zes en een half uur in Parijs zijn. Dan moet de MG ZS wel volledig opgeladen zijn bij vertrek en is de SoC (State of Charge) bij aankomst minder dan 10%.
Tip: Bekijk hoe je A Better Routeplanner (ABRP) gebruikt voor het plannen van je route.
Wanneer je op vakantie gaat of een weekend weg met je elektrische auto, dan is het handig en zelfs aan te raden om te zorgen dat je met een volle batterij vertrekt. Dus met 100% actieradius. Want bij het afleggen van langere afstanden, gebruik je naar alle waarschijnlijkheid snellaadstations en bij een snellader heb je profijt van het snelladen tot 80%. Na de 80% actieradius neemt de snelheid van het laden af. Om die reden is de 100% waarmee je vertrekt een 20% batterij die je de rest van je trip niet meer aanvult. Behalve wanneer je een hotel onderweg boekt om je auto op te laden natuurlijk.
Onderzoek: Onderweg naar de vakantie kiest 96% van de elektrische autorijders voor een snellader.
Aangezien we volgens de planning met een lage actieradius (minder dan 10%) in Parijs aan gaan komen, zoeken we een hotel met een oplaadpunt in Parijs. Het blijft altijd nog lastig om zeker te weten of het hotel daadwerkelijk een laadpaal heeft en wat voor type aansluiting er beschikbaar is voor de elektrische auto. We boeken het Mercure Paris Arc de Triomphe Étoile dat volgens de website een oplaadpunt heeft voor elektrische auto’s. Nadat het hotel is vastgelegd en de routeplanning gedaan is, zijn we klaar voor vertrek.
Weekend met de MG ZS EV naar Paris
Op vrijdag vertrekken we om 15:57 uit Amsterdam. Volgens de planning van de gebruikte routeplan apps, zijn we tussen tien en elf uur ’s avonds in Parijs. De MG ZS EV is volledig opgeladen, dus met een volle actieradius van 247 km vertrekken we. Dankzij het handige Apple CarPlay in de MG ZS koppelen we eenvoudig de telefoon en op die manier kunnen we de routeplanner apps op ieder moment op het display zien om te bekijken waar de laadstops zijn.
Omdat het druk is op de A27 vanwege het begin van de vakantieperiode, verliezen we direct veel tijd in de files. Het mag dan natuurlijk niet te vergelijken zijn met de drukte tijdens zwarte zaterdag, het blijft toch jammer als je ineens je tijdschema vertraging op ziet lopen. Terwijl we net voorbij Breda zijn en richting het volgende filepunt van de ring van Antwerpen rijden belt een vriendin op die met de Thalys onderweg naar Parijs is. De Thalys heeft vertraging en gaat voorlopig niet meer verder vanuit Rotterdam. Aangezien ze weet dat we met de elektrische auto onderweg zijn naar Parijs vraagt ze of ze misschien met ons mee kan rijden.
Uiteraard kan dat, het is zelfs een hele eer wanneer mensen een rit met de MG ZS naar Parijs de voorkeur geven boven de Thalys vanwege de vertraging op het spoor. We spreken af dat ze vanaf Rotterdam de trein pakt naar Breda Centraal, op die manier kunnen we nog even opladen in Breda voordat we haar ophalen en met z’n drieën richting Parijs rijden. We komen om 17:45 aan bij Shell Recharge in Breda waar we 20 minuten snelladen tot 193 km actieradius.
Alles weten over de tijden en het opladen tijdens deze trip naar Parijs? Bekijk alle tijden, prijzen en laadlocaties onderaan dit artikel.
Na een korte rendez-vous bij Breda Centraal rijden we met z’n drieën richting Parijs. Dankzij het comfort van de MG ZS kan iedereen comfortabel zitten terwijl alle bagage gemakkelijk in de kofferbak past. Vanuit Breda zetten we koers richting Fastned Peutie in Vilvoorde België. Dit snellaadstation ligt langs de route en is onlangs geopend. Extra snelladers in België is een goede ontwikkeling om alle elektrische autovakantiegangers onderweg te helpen.
Leestip: Het interview met Fastned over snelladen onderweg naar de vakantiebestemming.
Om 19:09 komen we met 115 km aan bij Fastned Peutie. Hier laden we in 21 minuten bij tot 167 km om Frankrijk in te gaan richting Parijs. Dankzij de adaptive cruise control van de MG ZS EV stellen we de snelheid van 110 km in en rijden we comfortabel door richting Frankrijk terwijl het landschap al langzaamaan begint te veranderen. De volgende laadstop die A Better Routeplanner ons heeft voorgesteld is bij Pass Pass Électrique in Valenciennes. Doordat we op basis van eerdere trips vertrouwen op de routeplanner volgen we de route. Wanneer we met 50 km aankomen bij het voorgestelde oplaadpunt blijkt dat dit langs de route ligt, alleen dat er slechts één snellader is en die is al bezet.
Naast de snellader staat wel een normale laadpaal die beschikbaar is, dus we koppelen daar aan terwijl we wachten om de snellader (50 kWh) te gebruiken. Tijdens het wachten gaan we even naar de wc bij een van de omliggende restaurants. Bij terugkomst praten we nog even met de Franse eigenaar van de Hyundai Kona Electric die de snellader gebruikt. Hij vertelt dat hij regelmatig met zijn Kona Electric naar Zuid-Frankrijk rijdt, maar dat het stuk tussen Brussel en Parijs erg weinig snelladers heeft. Zeker sinds er in Frankrijk vorig jaar veel snelladers langs de autoroute gesloten zijn. Leuk om de ervaringen van een Franse elektrische autorijder te horen, alleen wel jammer voor ons dat we hierdoor meer dan een uur doorbrengen bij deze laadstop. Uiteindelijk vertrekken we om 21:39 vanuit Valenciennes verder richting Parijs.
Uiteindelijk moeten we nog één laadstop maken voordat we Parijs bereiken. Bij de snelladers van Total Aire de Ressons Est laden we op tot 191 km actieradius. Dit omdat we wat extra batterij willen hebben voor in Parijs. We hebben namelijk een email ontvangen van het hotel in Parijs dat ze helaas geen laadpaal hebben en dat deze daarom niet gereserveerd kan worden voor ons. Er is een parkeergarage voor de deur geven ze aan, daar kunnen we opladen. Om te voorkomen dat we ‘range anxiety’ krijgen laden we daarom wat verder door dan wat de routeplanner aangeeft.
Net na twaalven komen we aan bij de parkeergarage bij het hotel in de buurt. Parking Indigo Paris Ternes blijkt een enorme ondergrondse parkeergarage precies voor het hotel. Helaas zijn de 3 laadpalen in de garage bezet, dus voor nu zetten we de MG op een normale plek en dan zetten we ‘m morgen wel aan de laadpaal.
Op zaterdag genieten we van alles wat Parijs te bieden heeft. Het genieten begint al bij het ontbijt. Nergens anders eet je van die typische croissants als in Frankrijk. Na het ontbijt wandelen we vanuit het hotel naar de Arc de Triompe. Wat blijft het toch een imposant bouwwerk met al die verschillende straten die er op uitkomen ook. Vanaf de Arc de Triomphe wandelen we over de Champs-Élysées, waar we lekker shoppen en inspiratie opdoen voor mode en interieur. Wist je dat je in Juli de Sale (Soldes) mee kunt pakken in Parijs? Dat maakt een weekend naar Parijs met je elektrische auto extra de moeite waard.
In Parijs kun je jezelf wanneer het rustig is en de vakantieperiode aanbreekt ook prima verplaatsen met de auto. We rijden over de Champs-Élysées en gaan richting de Eiffeltoren. Want je kunt Parijs natuurlijk niet bezoeken zonder even een fotomoment te pakken rondom dit iconische bouwwerk. Of het aan de stad ligt of aan alle terrasjes en eetkraampjes, maar in Parijs krijg je vanzelf lekkere trek. Aangezien het tijd is voor de lunch kiezen we voor een uitgebreide lunch in de buurt van het hotel. Voordat we gaan lunchen, willen we zorgen dat we op zondag weer met een volle batterij de route terug kunnen starten met de MG ZS.
We gaan in de parkeergarage op zoek naar de laadplekken om de elektrische auto aan de laadpaal te zetten. Dit blijkt helaas minder succesvol omdat de oplaadpunten in de parkeergarage in Parijs niet werken. Bij navraag bij de garage zegt de medewerker ook gewoon simpelweg dat ze niet kan helpen. We besluiten de auto te laten staan en dan morgen op de weg terug te kiezen voor een snellader, dan zijn we nu niet te veel bezig met het opladen. We strijken neer op het terras van Monsieur Madame om te genieten van een lekkere tweegangenlunch.
’s Avonds hebben we gereserveerd bij Maison LaCaille, een wijnbar met heerlijke hapjes. Op het terras van Maison LaCaille genieten we van een typische Parijse avond. Op zondag genieten we van een lazy breakfast in het hotel en doen we rustig aan. Na het ontbijt pakken we de spullen weer in en laten we de bagage achter om de stad nog even in te gaan. We willen graag kijken wat we van het Tour de France-spektakel kunnen zien op de Champs-Élysées en we willen nog enkele laatste dingen kopen bij de winkels in deze mooie winkelstraat. Om 14:54 vertrekken we op zondag met de MG ZS EV weer terug vanuit Parijs richting Amsterdam. Al met al een heel leuk weekend Parijs met de elektrische auto. Lees de opsomming van de laadlocaties en de tips om je eigen weekend naar Parijs optimaal voor te bereiden.
Gegevens van het opladen tijdens het weekend naar Parijs: Amsterdam > Parijs
Heenreis Amsterdam – Parijs:
– Afstand 511 km
– Actieradius vertrek: 247 km
– 4 stops bij:
– Shell Recharge Breda Backer en Ruebweg
– Bijgeladen: 11,54 kWh
– Prijs: € 4,04
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
– Fastned Peutie Vilvoorde
– Bijgeladen: 11,23 kWh
– Prijs: € 6,63
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
– Pass Pass Électrique, Rue du Dauphiné, Valenciennes
– Bijgeladen: 24,21 kWh
– Prijs: € 3,78
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Total Energie Aire de Ressons Est
– Bijgeladen: 30 minuten
– Prijs: € 12,- (Let op: in Frankrijk betaal je vaak per minuut. Zie tips)
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
Terugreis Parijs – Amsterdam:
– Afstand 511 km
– Actieradius vertrek: 48 km
– 5 stops bij:
– Allego 2 Rue des Marguilliers bij Roissy-en-France
– Bijgeladen: 37,53 kWh
– Prijs: € 18,58
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
– Total Energie Aire de Ressons Est
– Bijgeladen: 35 minuten
– Prijs: € 14,-
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
– Total Energie Access Avelin
– Bijgeladen: 39 minuten
– Prijs: € 15,60
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Total Energie Nazareth België Kortrijk -> Gent E17
– Bijgeladen: 38 minuten
– Prijs: € 15,20
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Fastned Hazeldonk
– Bijgeladen: 28,23 kWh
– Prijs: € 16,65
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
Tips voor het rijden naar Parijs met je elektrische auto:
- Hou rekening met het beperkte aantal snelladers in Noord-Frankrijk.
- In Noord-Frankrijk zijn veel snelladers die niet werken of die simpelweg afgezet zijn met een lint omdat ze defect of Hors-Service zijn.
- Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Download eventueel apps, zoals de Chargemap App, A Better Routeplanner en PUMP en maak vooraf een account aan om sneller te plannen onderweg.
- Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
- De routeplanner apps en de navigatie zijn een indicatie van je reistijd. Je reistijd kan snel oplopen als snelladers bezet zijn en er geen alternatief is terwijl je actieradius laag is.
- Check of het hotel dat je boekt wel echt een laadpaal heeft.
- Check of je in de betaalde parkeergarage bij de laadpalen echt terecht kunt om zo op je terugweg sneller op weg te zijn met een volle batterij.
- In Frankrijk is het bij veel snelladers gebruikelijk om per minuut een bedrag te rekenen ipv per kWh. Check de kosten via de app van je laadpas. Per minuut is namelijk bijna altijd duurder dan per geladen kWh.
- Vergeet niet dat je voor je elektrische auto ook een Franse milieusticker nodig hebt. Zelfs op grote delen van de Autoroute.
- Hou rekening met drukte bij de snelladers, vooral veel Nederlanders en Belgen kom je tegen tijdens de vakantieperiodes. Kies tijdens het plannen van je route voor locaties met meerdere snelladers. Want wanneer er 1 snellader staat en er zijn twee wachtenden voor je, moet je al een uur extra rekenen bij je reistijd.
- Sommige laadpalen die apps aangeven zijn op afgesloten terrein, check dit goed voordat je er naartoe navigeert.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar Parijs. Wij hebben ongeveer 110 km per uur aangehouden met de MG ZS EV.
- Zorg dat je een parkeerschijf bij je hebt om te gebruiken tijdens het opladen bij een publieke laadpaal in Frankrijk.
- Neem de routeplanning als een richttijd en geen streeftijd, op die manier blijf je meer ontspannen tijdens je reis en raak je niet geïrriteerd omdat het langer duurt.