Onderzoeksresultaten: Op vakantie met de elektrische auto in 2023

Meer dan 90% van EV-rijders gaat dit jaar met de elektrische auto op vakantie

Het aantal elektrische auto’s neemt steeds verder toe (in mei 2023: 373.950 BEV’s in Nederland) en gedurende de vakantieperiodes is de grootste vraag hoeveel elektrische autorijders met de auto op vakantie gaan. Uit onderzoek blijkt dat een op de drie EV-rijders voor het eerst op vakantie gaat met de elektrische auto in 2023 terwijl meer dan 90% dit jaar met de elektrische auto op vakantie gaat.

Dit, en nog veel meer, blijkt uit het onderzoek “Op vakantie met de elektrische auto in 2023” dat Elektrische Autovakanties in de afgelopen periode (eind april tot eind juni 2023) heeft uitgevoerd onder elektrische autorijders. In het onderzoek werd gevraagd om verschillende vragen te beantwoorden in een online-enquête. Méér dan 880 deelnemers namen deel aan het onderzoek en gaven daarmee zeer interessante inzichten in de eerdere vakantie-ervaringen van EV-rijders en de vakantieplannen voor 2023 van elektrische autorijders.

Download gratis het gehele onderzoeksrapport: “Op vakantie met de elektrische auto in 2023” 

Twee derde van EV-rijders is al eerder op vakantie geweest met de elektrische auto

In de afgelopen jaren zijn veel bezitters van een elektrische auto voor het eerst met de EV op vakantie geweest. Dat maakt dat in de zomer van 2023 het merendeel (67%) van de EV-rijders al eerder op vakantie is geweest. Tegelijkertijd is het daardoor voor een behoorlijke groep bezitters van een elektrische auto de eerste keer dat zij met de EV op vakantie gaan. Voor de vakantiegangers die voor het eerst met de elektrische auto op vakantie gaan is het goed te weten dat meer dan de helft de voorbereiding op de vakantie vergelijkbaar met een brandstofauto beoordeelt.

Wat is de meest gebruikte app voor elektrische autorijders?

A Better Routeplanner de meest gebruikte app voor vakantiegangers

Eenieder die een elektrische auto rijdt weet dat het handig is als je gemakkelijk laadpalen kunt vinden en zeker wanneer deze laadpalen of snelladers dicht langs je route liggen. Het aantal routeplanners is de afgelopen jaren steeds verder toegenomen en ook de navigatiesystemen van diverse elektrische auto's is veel beter geworden in het plannen van de route. Toch is er één app die de helft (52%) van alle elektrische autorijders gebruikt om de routeplanning te maken voor de vakantie: A Better Routeplanner (ABRP).

Een goede routeplanner helpt je niet alleen met het plannen van de route richting de vakantiebestemming, maar kiest ook de optimale snelladers langs je route en gebruikt de gegevens van jouw type EV om de beste laadstops voor te stellen. Google Maps is met 11% ook een veelgebruikte app alhoewel het vooralsnog lastig is om exacte routes langs snelladers te plannen. De Chargemap routeplanner helpt bij het plannen van laadstops zeer gericht en dankzij de community die foto's met elkaar deelt kun je ook een goed beeld krijgen van de faciliteiten en locatie. Verder is het logisch dat voor Tesla-rijders de routeplanning van Tesla een van de favorieten is voor 7% van de EV-rijders.

Scandinavië en vooral Noorwegen goed beoordeeld op laadinfrastructuur

Het laden onderweg en op de vakantiebestemming is voor vakantiegangers altijd een vraag. Om hier meer inzicht in te krijgen, is aan de vakantiegangers die eerder met de elektrische auto op vakantie zijn gegaan gevraagd hoe ze de laadinfrastructuur beoordelen. Daarbij is gewerkt met een vijfpuntsschaal waarbij 1. Ruim onvoldoende is en 5. Ruim voldoende. Gemiddeld gaf 70% EV-rijders de mogelijkheden om op te laden een voldoende of een ruim voldoende terwijl de ervaringen per land flink verschillen.

België scoort laag en Noorwegen krijgt de beste beoordeling

Ondanks dat België in de afgelopen periode flink wat nieuwe snelladers en locaties aangekondigd heeft, krijgt de laadinfrastructuur in België een van de laagste scores van alle landen met een 3.85 gemiddelde. Noorwegen is absolute koploper van Europa met een gemiddelde score van 4.55 als beoordeling van de mogelijkheden om de elektrische auto op te laden tijdens de vakantie.

Inzicht in de grootste irritatie tijdens de vakantie: Niet werkende laadpalen

Eerdere ervaringen helpen andere EV-rijders die voor het eerst op vakantie gaan om zich goed voor te bereiden. Door aan de groep elektrische autorijders die al eerder op vakantie is gegaan te vragen wat de grootste irritatie was tijdens de vakantie, kunnen anderen daarop anticiperen.

De grootste irritatie voor vakantiegangers met een elektrische auto is dat laadpalen niet werken. Een op de vier EV-rijders (26,7%) geeft aan dat dit de grootste irritatie was tijdens eerdere vakanties. Dit kan komen omdat ze stuk zijn of omdat men niet de juiste laadpas bij zich heeft om te kunnen laden bij de laadpaal of snellader.

Opvallend is dat er ook irritaties bestaan tussen elektrische autorijders onderling zoals laadpaalplakkers die vakantiegangers irriteren en EV-rijders die bij een snellader tot 100% opladen. Het percentage Tesla-rijders die zich storen aan niet-Tesla's die bij Superchargers komen laden is erg laag.

Download Onderzoeksrapport

Ontvang gratis het hele onderzoek: "Op vakantie met de elektrische auto in 2023"

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg per mail de link om het volledige onderzoeksrapport te downloaden.

Eten en drinken zijn de favoriete activiteiten tijdens een laadstop

De laadstops worden optimaal benut met activiteiten als koffie drinken, lunchen, een bezoek aan wc of wat internetten op de telefoon. De tijd van een laadstop besteden we vaak nuttig en aan uiteenlopende activiteiten. Waarbij de combinatie met lekker even iets eten of drinken vaak voorkomt. Het sociale aspect dat elektrische autorijders met elkaar hebben door tijdens het snelladen met elkaar een praatje te maken, is voor velen ook een populaire activiteit die we uiteraard alleen maar aanmoedigen.

Met de elektrische auto op vakantie - de norm vanaf 2023?

In 2023 gaan 81,5% van alle elektrische autorijders met de elektrische auto op vakantie en nog eens 11,6% gaat misschien op vakantie met de EV. Daarmee gaat in 2023 meer dan 90% van alle elektrische autorijders met de EV op vakantie. Van de elektrische autorijders die niet op vakantie gaan met hun elektrische auto geeft meer dan 50% aan dat de actieradius van de auto te beperkt is.

Niet alleen de zomervakantie populair in 2023 - meerdere vakanties gepland met de EV

Het is niet zo dat elektrische autorijders alleen in de zomer op vakantie gaan, want 42% van de EV-rijders geeft aan dat ze in 2023 van plan zijn meerdere vakanties met de EV te maken. Op vakantie gaan met de elektrische auto zet daarmee de ontwikkeling verder voort en dat is extra aangejaagd door de toegenomen focus op duurzamere vakanties onder EV-rijders. Uiteraard helpt het ook dat de laadinfrastructuur in de verschillende landen in Europa jaarlijks verder verbetert.

Het aandeel vakantiegangers dat alleen met de elektrische auto op wintersport gaat is met 1,4% van het totaal beperkt, terwijl voor veel mensen de wintersport naast de zomervakantie uiteraard telt als meerdere vakanties.

Wintersportvakanties met de elektrische auto ook erg populair onder EV-rijders

Bijna drie kwart (72,1%) van EV-rijders heeft nog nooit bij Tesla geladen

Het Tesla Supercharger netwerk is sinds vorig op steeds meer plaatsen in Europa beschikbaar voor niet-Tesla's. Het is goed dit te weten omdat je op die manier tijdens je vakantie op meer locaties kunt snelladen én het kan je zelfs geld besparen tijdens je vakantie want in sommige gevallen is Tesla goedkoper dan andere aanbieders zoals bijvoorbeeld IONITY snelladers.

Tip: Goedkoper laden tijdens de zomervakantie met het IONITY Passport

Tesla Superchargers gebruiken als niet-Teslarijder: Handig omdat er op die manier meer snelladers zijn

Van de elektrische autorijders (niet Tesla's) die al wel gebruik gemaakt hebben van de Tesla Superchargers, geeft bijna 47% aan dat het handig is omdat er op die manier meer locaties waren om te snelladen langs de route. Dat is handig en zorgt ervoor dat je gemakkelijker naar je vakantiebestemming kunt rijden.

Veel EV-rijders weten niet dat je tegenwoordig ook bij Tesla Superchargers kunt laden - niet kunnen betalen met laadpas is reden om Tesla snelladers te mijden

De belangrijkste reden (20%) waarom niet-Teslarijders nog niet bij Tesla geladen hebben is dat ze niet weten dat je hier ook als niet-Tesla gebruik van kunt maken. Opvallend aan de antwoorden is dat ook veel EV-rijders aangeven dat ze niet bij Tesla laden omdat ze niet met de laadpas bij de Superchargers kunnen betalen. Voor 19% van alle mensen die aangeven nog niet bij Tesla te hebben geladen is dat de reden geweest om geen gebruik van Tesla snelladers te maken.

Wellicht is dit voor Tesla een van de redenen om de nieuwe V4 superchargers te installeren waarop een betaalterminal geïntegreerd is. Een handige oplossing om wel gebruik te maken van de superchargers en tegelijkertijd met een laadpas te betalen is door de Chargemap Pass laadpas aan te vragen. Deze kun je namelijk koppelen aan je Tesla-account waarmee je vervolgens afrekent met je Chargemap laadpas.

Snelladen als niet-Tesla bij Tesla zorgt voor meer laadmogelijkheden en is soms goedkoper

Verschil in aantal laadpassen per merk elektrische auto

Een van de vragen die we vaak krijgen is welke laadpassen het beste meegenomen kunnen worden op vakantie. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal laadpassen dat vakantiegangers meenemen flink verschilt per Ev-rijder. Zo nemen we gemiddeld 3.23 laadpassen mee op vakantie. Terwijl Tesla-rijders juist gemiddeld minder laadpassen meenemen, waarschijnlijk doordat zij bij de Superchargers kunnen laden en daar geen fysieke laadpas voor nodig hebben. In onderstaande tabel is inzichtelijk hoeveel laadpassen verschillende EV-rijders meenemen op vakantie.

Bekijk ook: Het aantal laadpassen dat vakantiegangers meenemen naar vakantielanden in Europa

Shell Recharge het populairst als vakantie laadpas

Van alle vakantiegangers met de elektrische auto neemt een op de vijf vakantiegangers een Shell Recharge (Newmotion) laadpas mee op vakantie. Daarmee is de Shell Recharge laadpas de populairste laadpas voor de laadpas van de ANWB. Juist in het oneindige aantal laadpassen dat er bestaat is het handig om inzicht te krijgen in welke laadpassen populair zijn onder EV-rijders die op vakantie gaan in 2023. Van alle deelnemers aan het onderzoek heeft 40% slechts 1 of 2 laadpassen.

Bekijk ook: Hoeveel laadpassen heb je?

Range anxiety speelt tijdens vakantieperiode extra op

Vooral rond de vakantieperiode speelt range anxiety een grotere rol bij elektrische autorijders. De angst om stil te vallen met de elektrische auto is waarover je veel hoort in verschillende berichten. Tijdens de vakantie met de EV komen vakantiegangers meer onzekerheden tegen zoals het niet bekend zijn met de bestemming, het opladen op locatie en de vraag welke laadpas het beste is om mee te nemen op vakantie. Uit het onderzoek blijkt dat range anxiety zeker een rol speelt tijdens de vakantie(planning), tegelijkertijd is er ook relativerend nieuws over het stilvallen met de elektrische auto.

Bijna een op de vijf elektrische autorijders heeft 'range anxiety' 

Een zorg van bijna een op de vijf (19%) elektrische autorijders is om stil te vallen met de elektrische auto doordat deze leeg is. Om te voorkomen dat je stilvalt tijdens de vakantie is het een geruststellende gedachte dat je voldoende laadpassen mee hebt genomen op vakantie. Zo'n 40% van de EV-rijders hebben slechts 1 of 2 laadpassen terwijl het algemeen gezien juist zo is dat je op meer plaatsen kunt opladen als je meer laadpassen bij je hebt.

Bekijk hier:Hoeveel laadpassen hebben elektrische autorijders gemiddeld?

Slechts 3,1% is ooit stil komen te staan met de elektrische auto

Een angst is vaak geen rationeel gevoel en ook de angst om stil te vallen met je elektrische auto (=range anxiety) lijkt geen realistische angst aangezien 'slechts' 3,1% van de EV-rijders ooit stil is komen te staan omdat de auto leeg was. Dit zet het beeld van stilvallen met een lege EV langs een snelweg in het buitenland meer in perspectief. Wat sowieso goed is om te voorkomen dat je stil valt is om altijd een hele ruime marge van 20% bereik over te houden, zodat je uitwijkmogelijkheden hebt en om meerdere laadpassen mee te nemen.

Frankrijk: het populairste vakantieland voor EV-rijders in 2023

Frankrijk in 2023 het populairste vakantieland voor EV-rijders

Door de eerdere ervaringen en gemaakte trips met de elektrische auto, gaan elektrische autorijders in 2023 verder op vakantie dan ooit. Daar waar Frankrijk over het algemeen onder Nederlanders vaak een van de meest populaire vakantielanden is, was de laadinfrastructuur in Frankrijk de afgelopen jaren nog beperkt. Zo waren laadwoestijnen geen uitzondering en stonden er soms erg weinig snelladers langs de autoroute. Echter in het afgelopen jaar heeft Frankrijk een zeer snelle ontwikkeling gerealiseerd op het gebied van snelladers langs de grote Franse snelwegen.

Met een grote meerderheid geven vakantiegangers met de elektrische auto dan ook aan dit jaar op vakantie te gaan naar het land van de verse croissants en de ‘borne de recharge’ (= laadpaal in het Frans). Ook opvallend dat een populair vakantieland als Italië op de derde plaatst in de top 10 staat. Dat geeft aan dat steeds meer EV-rijders verder op vakantie gaan. Terwijl ook bestemmingen dichterbij huis zoals Nederland en België populair blijven.

De Top 10 vakantielanden in 2023

  1. Frankrijk (22%)
  2. Duitsland (17%)
  3. Italië (12%)
  4. Nederland (12%)
  5. Oostenrijk (10%)
  6. België (10%)
  7. Spanje (6%)
  8. Denemarken (6%)
  9. Noorwegen (4%)
  10. Zwitserland (4%)

Hotels, huisjes en campings met laadpaal populair

Hotels, huisjes & campings populair en vooral met een laadpaal

Elektrische autorijders hebben een zeer uiteenlopend pallet aan accommodaties die men opzoekt tijdens de vakantie. Waarbij de keuze voor de accommodatie richting de vakantiebestemming vaak valt voor een hotel langs de route. Hotels zijn veruit het populairste (37%) onder EV-rijders zoals te zien in onderstaande grafiek. Naast hotels met laadpaal worden ook B&B's en campings onderweg naar de vakantiebestemming veel gekozen door EV-rijders. Interessant is het om de verschuiving van de accommodatietypes te zien tussen de keuze voor de accommodatie richting de vakantiebestemming (voor de overnachting onderweg) en de daadwerkelijke keuze voor de vakantie-accommodatie.

Bekijk hier: Wat voor accommodatie kies je op de vakantiebestemming?

Aanwezigheid van een laadpaal belangrijk op vakantie

Bijna 95% van alle elektrische autorijders geeft aan dat een laadpaal bij de vakantie accommodatie belangrijk is. Voor EV-rijders speelt de aanwezigheid van een laadpaal bij de accommodatie een "redelijk belangrijke" tot "zeer belangrijke" rol. Hopelijk zet de ontwikkeling van accommodaties met oplaadpunt zoals campings met een laadpaal verder door. Zo is het voor vakantiegangers gemakkelijker om te laden en neemt de range anxiety bij EV-rijders nog verder af.

Populairste elektrische caravantrekker: Hyundai IONIQ 5

Dat het vertrouwen van EV-rijders over de laadmogelijkheden in Europa toeneemt blijkt uit het feit dat 7,6% van alle elektrische autorijders dit jaar met een caravan of vouwwagen achter de auto op vakantie gaan. Wanneer je met een caravan of vouwwagen achter je auto op vakantie gaat, neemt je rijbereik af. Voor steeds meer enthousiaste kampeerders blijkt dit geen belemmering meer, zo gaan zij gewoon met de caravan of vouwwagen achter de elektrische auto op vakantie.

Hyundai IONIQ 5 als Trekauto van het jaar de populairste caravantrekker

In 2022 werd de Hyundai IONIQ 5 verkozen tot trekauto van het jaar door de ANWB en deze verkiezing is terug te zien in het onderzoek: De Hyundai IONIQ 5 is met 21% de populairste caravantrekker onder elektrische autorijders.

De Hyundai IONIQ 5 is de populairste caravantrekker onder EV-rijders

Verantwoording onderzoek

Onderzoek naar vakanties met de elektrische auto helpt om een beter beeld te krijgen van de ontwikkeling in de markt en het vertrouwen van de EV-rijder. Duurzaamheid is anno 2023 een dagelijks terugkerend vraagstuk en elektrisch rijden neemt steeds verder toe. Een onderzoek naar het aantal elektrische autorijders dat op vakantie gaat zorgt voor meer inzicht en specifiekere kennis om EV-rijders te ondersteunen. De doelgroep van dit onderzoek zijn elektrische autorijders in Nederland en België tussen de 18 en 70 jaar, met een verdeling op geslacht, leeftijd, regio en inkomen. De uitkomst van het onderzoek is uitsluitend gebaseerd op de antwoorden van deelnemers aan het onderzoek.

Voor het onderzoek is een betrouwbaarheidsniveau van 99% en een foutmarge van 5% gehanteerd. Om de juiste steekproefgrootte te realiseren is vervolgens een deelnemersgroep van 665 EV-rijders noodzakelijk. Aan het onderzoek hebben 856 elektrische autorijders deelgenomen. In samenwerking met data-analisten hebben we de resultaten geanalyseerd om tot een onderzoeksrapport te komen met inzichten en analyses over de vakantieplannen en voorbereidingen van EV-rijders in Nederland en België.

Download Onderzoeksrapport

Ontvang gratis het hele onderzoek: "Op vakantie met de elektrische auto in 2023"

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg per mail de link om het volledige onderzoeksrapport te downloaden.