Review: wintersportvakantie met de Kia EV9 én caravan in Noorwegen

Review: wintersportvakantie met de Kia EV9 én caravan in Noorwegen

Wat doe je wanneer je al bijna heel Europa met je elektrische auto verkend hebt tijdens vakanties en workations én je een bijzondere elektrische auto als de Kia EV9 en jezelf eens echt uitvoerig wilt testen onder extreme omstandigheden? Dan pak je de EV, hang je er een Polar-caravan achter en trek je naar het noorden, om op wintersportvakantie te gaan in de bergen van Noorwegen. Een avontuur met veel prachtige ontdekkingen, verbluffende landschappen en bijzonder weinig uitdagingen tijdens de vakantie met de Kia EV9 in Noorwegen.

Leestip: Review: met de Kia EV6 op zomervakantie naar Italië.

Een nieuwe uitdaging: winterkamperen met een EV en caravan

De Kia EV9 werd in de zomer van 2022 al van stal gehaald om met een flinke caravan op vakantie te gaan en te kijken hoe dit zou gaan met de Kia EV9 als rijdende powerbank. Het hele idee is namelijk vooral om spannende, leuke plekken te kunnen bezoeken zonder daarbij vast te zitten aan vaste faciliteiten of locaties. Hoewel dat klinkt als een uitdaging, bleek tijdens de zomervakantie al dat het uitgebreide accupakket van de Kia EV9 (99,8 kWh) meer dan genoeg is om de caravan te voeden. Maar hoe gaat dat wanneer je gaat kamperen bij temperaturen onder de -20 graden in Noorwegen?

Heb je geen tijd om alles van deze review te lezen? Bekijk dan hier de top-tips:

  • Wist je dat je met je rijbewijs B in veel gevallen niet met een elektrische auto en een caravan mag rijden? Het maximale trekgewicht van je auto en aanhanger combinatie mag bij een rijbewijs B niet boven de 3.500 kg uitkomen. Veel elektrische auto’s (zoals bijvoorbeeld de Kia EV9) zijn zwaar en wanneer je daar het max gewicht van je caravan bijtelt ben je al snel in overtreding.
  • Het risico als je met een rijbewijs op vakantie gaat dat niet dekkend is voor jouw EV plus caravan is dat je onverzekerd bent en dat is een behoorlijk risico. Dat risico is vaak groter dan de eventuele boete die je kunt krijgen.
  • Wanneer je met je caravan achter de elektrische auto op vakantie gaat dan is de actieradius minder dan je gewend bent. In de winter is dit iets waar je nog meer rekening mee moet houden. Zorg ervoor dat je slim omgaat met het verwarmen van je elektrische auto door voor te verwarmen en door stoelverwarming te gebruiken.
  • Plan je route zorgvuldig als je met een caravan achter je elektrische auto op pad gaat, zeker wanneer het de eerste keer is dat je langere afstanden wil gaan afleggen. Door een goede voorbereiding, kun je thuis alvast locaties kiezen voor een laadstop.
  • Mocht je niet de navigatie van je elektrische auto willen aanhouden, zorg dan alsnog dat je de laadstops in de navigatie van de auto invoert. Dat zorgt ervoor dat de batterij zich kan voorbereiden en je daardoor sneller kunt laden.
  • Download de Tesla-app voor vertrek en maak een account aan, zo kun je op veel meer plekken snelladen tijdens je vakantie.
  • Het aantal laadpalen in Noorwegen is zeer dekkend. Wel is het zo dat hoe noordelijker je gaat, hoe minder snelladers je tegenkomt.
  • Wanneer je met je caravan op vakantie gaat is het handig om te weten bij welke snellaadstations je door kunt rijden met de caravan achter je EV. Bekijk de kaart met alle snellaadstations waar je de caravan niet af hoeft te koppelen tijdens de vakantie.
Snelladen met de Kia EV9 en caravan bij de Mer-snelladers in Noorwegen

Een combinatie van zo’n 4.800 kilogram en 13 meter lang

Tijdens de reis blijkt hoe indrukwekkend de combinatie van de Kia EV9 met de Polar-caravan is. Samen goed voor meer dan 13 meter en het gezamenlijk gewicht is (inclusief vakantiegangers en bagage) zo’n 5.000 kilogram. Het vertrouwen in deze krachtige combinatie is echter groot. Het is inmiddels bekend waar de Kia EV9 toe in staat is en achter op de Polar 590 FWA staat met trots vermeld dat dit hotel op wielen gemaakt is in Norrland, het noordelijkste deel van Zweden.

De reis laat zien dat het op de eerste bestemming volgens de weersvoorspelling koud gaat worden. Erg koud zelfs, want het kwik kan dalen tot minus 30 graden Celsius. Daarom wordt besloten – tegen de laadetiquette in – om bij de Mer-snelladers in Leira op te laden tot 100%. Tijdens het laden kun je genieten van een goede maaltijd bij de Burger King om de hoek. Omdat de combinatie nu meerdere laders bezet houdt, is het wel zo netjes om te kijken of er andere EV-rijders komen om te laden, maar aangezien er niemand komt (en er nog altijd vrije snelladers zijn), vult de Kia EV 9 zich tijdens het eten met de volledige 93,5 kW. Daarmee is er voldoende energie beschikbaar om met de caravan de nacht door te komen.

Vehicle to Load V2L met de Kia EV9 om de caravan van stroom te voorzien

Op de camping (waar speciaal een plek is vrijgemaakt door de zeer vriendelijke eigenaar) staat de Polar-caravan naast de Kia EV9 om gebruik te kunnen maken van de Vehicle to Load (V2L). Door de kou en de heldere lucht is goed te zien hoe magisch de sterrennacht is, met een oneindig aantal sterren aan de hemel, wat niet verrassend is met temperaturen die al ruim onder de min 20 duiken. Op het moment dat de V2L-adapter aangesloten wordt, geeft de Kia EV9 aan dat er nog 84% actieradius over is. Door een minimaal accupercentage in te stellen dat je over wil houden (zoals bijvoorbeeld 20%), weet je zeker dat je de volgende dag de snellader kunt halen. Met de beschikbare stroom kan de Kia EV9 zo’n 16 uur lang 3,4 kW leveren naar de Polar caravan bij temperaturen tussen de -20 en -30 graden.

De Kia levert een verbluffende prestatie. De opwarming van de Polar is niet extreem snel (20 graden in iets meer dan 3,5 uur), maar het gaat hier om een situatie met een temperatuurverschil van 46,5 (!) graden tussen binnen en buiten op de camping. En de Kia EV9? Die heeft ’s morgensvroeg nog 41% over, aanzienlijk meer dan je zou verwachten tijdens zo’n extreem koude nacht. Een goede test om nogmaals een nacht in de extreme kou door te brengen en om volledig off-grid te gaan.

De Kia EV9 met nog 41% actieradius over na een nacht stroom leveren aan de caravan bij min 20 graden

Bij aankomst in de buurt van Grønlihovda is het al donker en minus 18 graden. Dit is de ideale plek voor een off-grid test om te kamperen met de Kia EV9 en de Polar caravan. Zoals verwacht, heeft de Kia geen enkel probleem met het faciliteren van een aangename, warme nacht in de Polar en er is de volgende ochtend genoeg acculading om zonder enige laadstress verder te rijden.

Leestip: Hoe is het om ‘swappend’ met de NIO ET7 naar de wintersportbestemming te rijden?

Snelladen met de Kia EV9 en caravan in Noorwegen

Noorwegen: Hét land van de elektrische auto en de laadmogelijkheden

De keuze voor Noorwegen, de Kia EV9 én dit model van Polar, hebben allemaal bijgedragen aan het succes van de trip. Noorwegen is niet alleen een land dat bijzonder geschikt is voor een wintersportvakantie vanwege de vele fjorden, bergen en de winterse omstandigheden (in sommige delen zelfs 10 maanden per jaar), het is ook het land dat voorloopt in het aantal elektrische auto’s. Dat zie je terug aan de laadfaciliteiten, want er zijn tal van snellaadstations langs de snelwegen, vaak in de buurt van fastfoodketens en winkelcentra (die standaard langs de snelweg liggen in Scandinavië).

Vaak blijkt nog wel dat het aantal snellaadstations verder afneemt naarmate je noordelijker komt in Noorwegen. Om de mogelijkheid te hebben om uit te wijken en andere snelladers te gebruiken is het handig om vooraf de Tesla-app te downloaden. Uiteraard naast de apps van A Better Routeplanner en Google Maps. Tegelijkertijd is het makkelijk om naar Noorwegen te komen, dankzij de vele laadstations van grote aanbieders zoals Clever, Allego en Mer langs de route.

Review: wintertest met de KIA Ve9 in de koude weersomstandigheden in Noorwegen

Een aantal tips voor een wintervakantie met je EV én caravan

Wil jij ook graag gaan winterkamperen met je elektrische auto en caravan? Bekijk de volgende tips en hopelijk helpen deze je verder op weg.

  • Houd er rekening mee dat veel campings en ook campings met laadpaal gesloten zijn tijdens het winterseizoen (op de campings in wintersportgebieden na).
  • Hou rekening dat je vaak iets langer kwijt bent met laden in de winter. Laadsessies duren langer wanneer de temperaturen (ver) onder nul liggen.
  • Reken niet met je ‘gebruikelijke actieradius’ voor een wintersport. Zowel rijden in de bergen met je elektrische auto als (bijzonder) lage temperaturen hebben een negatief effect op je actieradius.
  • Check van tevoren of je met je caravan achter je elektrische auto door kunt rijden bij een snellaadstation. Wanneer je de caravan niet af hoeft te koppelen (zoals bij Fastned-snellaadstations), bespaar je jezelf tijd en koude vingers.
  • Houd er rekening mee dat je V2L tot 3,6 kW kan leveren bij de meeste elektrische auto’s. In normale omstandigheden is dat ruim voldoende, maar wanneer er ook volop verwarmd moet worden (zoals tijdens de wintersportvakantie in Noorwegen), dan is het raadzaam om in ieder geval een minimum accupercentage in te stellen om te zorgen dat je nog van de camping komt met je EV.
  • Neem altijd meerdere laadpassen en een goede laadapp mee op vakantie en check de weersvoorspelling: zo kun je je reis makkelijk plannen én aanpassen afhankelijk van de weersomstandigheden.
  • Kies je een overnachting op een camping of een hotel met laadpaal onderweg? Vraag dan vooraf hoe je moet betalen voor het laden bij het hotel? Dan kun je de juiste laadpas meenemen of zorgen dat je al een account aangemaakt hebt.