Review: Met het gezin met een elektrische auto naar Frankrijk
In de zomer hebben de kinderen vrij lang vakantie. Het is natuurlijk hartstikke leuk om ze thuis te hebben en meer tijd met ze door te brengen, maar de combinatie met werk zorgt soms voor een uitdaging om jezelf op te delen. Een voordeel van de afgelopen tijd is wel dat werk flexibeler is en dus dat je niet per se op kantoor hoeft te zijn om je werk gedaan te krijgen. Daarom dachten we dit jaar eraan om eens iets anders te doen en de laatste twee weken van de zomervakantie van de kinderen naar Frankrijk te gaan om vanuit daar te werken.
Een workation (= samenvoeging van Work & Vacation) bestaat al langer en toch voelt het nu allemaal een stuk gemakkelijker om het gewoon te doen. Dus we spreken af om met de elektrische auto twee weken naar Frankrijk te gaan en te gaan werken vanuit daar. Dan komt natuurlijk wel de vraag op hoe je dit aanpakt. Want ook al rijden we een Tesla model 3 long range (actieradius 580), het is de eerste keer dat we een dergelijke trip gaan maken. In deze review lees je hoe we ons hebben voorbereid op de reis en de ervaringen van de reis voor onze workation in Frankrijk.
Voorbereidingen voor de workation in Frankrijk met de elektrische auto
Wanneer je voor het eerst met je elektrische auto naar Frankrijk gaat, dan is dat toch best spannend. Het maakt niet uit of je een Tesla Model 3 long range rijdt of met een MG ZS EV naar Frankrijk gaat. Door de berichten online en de vooroordelen over op vakantie gaan met een elektrische auto, ga je toch twijfelen over of het een goed idee is om met de elektrische auto naar Frankrijk te gaan.
De voorbereiding is daarom belangrijk. We willen voor onze workation met de elektrische auto naar vier plaatsen in Frankrijk; Esbly (ten oosten van Parijs), Bellevigne-en-Layon, Seuilly en Auriac-du-Périgord in de Dordogne. Dat is een flinke rit vanaf Utrecht en die willen we in verschillende etappes afleggen. De totale route tot aan Auriac-du-Périgord is meer dan 1.200 kilometer. Om de route te plannen van de rit met de elektrische auto naar Frankrijk beginnen we ons in te lezen.
Tijdens het inlezen blijkt dat er veel verschillende soorten apps voor onderweg zijn. Daarnaast zijn er ook diverse apps die handig zijn om de route mee te plannen, zoals Chargemap, A Better Routeplanner (ABRP) en Pump. Dit geeft een idee van waar we onderweg op kunnen laden en hoelang de reis ongeveer gaat duren. Omdat we met twee kinderen van 4 en 8 jaar oud op pad gaan plus redelijk zware bepakking, gaat het sowieso passen en meten worden. Het lastige is ook dat in de voorbereiding het hierdoor lastig in te schatten is wat de invloed van de bepakking is op de actieradius van de elektrische auto onderweg naar Frankrijk.
Naast de voorbereiding voor het plannen van de route met de elektrische auto naar Frankrijk, komt dan ook de vraag op wat de kosten zijn van het laden onderweg en welke laadpas je in het buitenland nodig hebt? Dankzij de Tesla, kunnen we altijd terecht bij de Tesla Superchargers. Daarnaast hebben we een Shell Recharge (NewMotion) laadpas. De vraag is alleen of we nog verdere laadpassen nodig hebben om in Frankrijk op te kunnen laden. Uiteindelijk blijkt na wat navraag in de Tesla community dat het met de Tesla Superchargers en de Shell Recharge laadpas goed te doen moet zijn in Frankrijk.
Interview: Arjan Keijzer (Shell Recharge) gaat zelf ook met zijn elektrische auto naar Frankrijk op vakantie.
We zijn overtuigd dat deze reis naar Zuid-Frankrijk te doen moet zijn met de Tesla Model 3 long range. Er blijft nog steeds wat lichte twijfel of misschien beter gezegd wat spanning over hoe de reis gaat verlopen, maar we gaan dit doen. We boeken de accommodaties en beginnen met het opstellen van de paklijst. We maken de back-up planning voor de routeplanner, want ook al is de Tesla navigatie één van de beste planners voor laadstops het lijkt ons toch beter om een back-up plan te hebben voor het geval ons verbruik veel hoger is door de bepakking van de auto.
De ervaring van de rit met de elektrische auto door Frankrijk
Geheel tegen de verwachting in past alles in de auto. Naast de spullen voor de kids, de spullen voor werk en onze eigen spullen nemen we ook nog een fietsendrager met de racefiets mee. We rijden op vrijdag aan het einde van de normale werkweek dus volbeladen weg om te cruisen richting onze twee weken workation in Frankrijk. Bekijk de afbeelding van de A Better Routeplanner reisplanning voor het eerste deel van de trip hierboven.
Het verbruik van de Tesla valt mee. Zeker wanneer we ons bedenken dat we op de snelweg rijden en met een fietsendrager op pad zijn. De eerste laadstop halen we gemakkelijk en precies volgens planning. We stoppen om op te laden bij de Tesla Superchargers bij Novotel Lille Aéroport. Een prima plek om even op te laden want er is een parkje, een speeltuin er zijn toiletten en we genieten van de eerste Franse zonnestralen.
Bekijk ook: De 10 populairste activiteiten tijdens een laadstop.
Nadat we weer op 67% zitten, zetten we de route voort. We liggen zelfs iets voor op het schema oftewel onze goede voorbereiding helpt ons op weg. Wat niet helemaal voorzien was, maar wel heel logisch, is dat er vlak nadat we wegrijden bij het Novotel vanaf de achterbank geroepen wordt dat er geplassen moet worden. Dat moeten we dus nog beter afstemmen, maar ach tegelijkertijd is dat misschien ook nog gewoon wat te veel gevraagd van een vierjarige.
De reis gaat verder prima richting de Tesla Superchargers bij Senlis. Deze snelladers liggen bij het ibis hotel Senlis en het ibis budget hotel Senlis. Het is hier wel vrij druk. Waarschijnlijk komt dit door de ligging nog vlak voor Parijs. Er zijn vooral veel Nederlanders hier aan het snelladen en deze hotels lijken ook populair als overnachtingshotel met laadpaal want de parkeerplaats is drukbezet.
Omdat Esbly een beetje ten oosten van Parijs ligt, hoeven we niet heel ver meer vanaf Senlis. We laden voor de zekerheid tot 40% bij de snellader. Hierdoor kunnen we gemakkelijk onze accommodatie bereiken en dan laden we daar de Tesla wel weer volledig op. Net na het schema van A Better Routeplanner komen we iets na 23:00 uur aan in Esbly. Helaas hebben we niet gekozen voor een accommodatie met laadpaal, dus we moeten met de 230V laadkabel (Granny Charger) aan de slag. Gelukkig hebben we een verlengsnoer meegenomen waardoor we gemakkelijk kunnen opladen gedurende de nacht.
De volgende ochtend is het weekend en dus is er nog niets van werk te merken. Het fijne aan een workation is dat je buiten werk om in een andere omgeving bent. De kinderen genieten direct van het lekkere Franse stokbrood en omdat het toch een beetje vakantie is krijgen ze ook een pain au chocolat bij het ontbijt. Wij hadden ons niet helemaal gerealiseerd Esbly zo dichtbij Disneyland Parijs ligt. Wanneer we in de auto de omgeving gaan verkennen, zien de kids echter wel meteen het bord. Om eerlijk te zijn kun je in deze omgeving haast niet ontkomen aan Disneyland Parijs want de borden staan overal. Alleen dit keer zijn we niet helemaal hierheen gereden om specifiek met de elektrische auto naar Disneyland Parijs te gaan. Dus die houden ze tegoed voor een volgende trip.
Na een lekker weekend in Esbly en de groene omgeving van Meaux (waar de bekende brie de Meuax vandaan komt) rijden we op zondag halverwege van de middag richting midden Frankrijk voor het begin van de eerste week van de workation op maandag in Bellevigne-en-Layon. Dit leuke dorpje licht in de Loire streek en hierdoor kom je er veel kastelen tegen en hebben ze er heerlijke wijnen. De rit met de volledig opgeladen Tesla Model 3 rijden we precies binnen de geplande tijd en zonder te laden onderweg.
Na aankomst in Bellevigne-en-Layon, kunnen de kids nog een beetje wennen en zorgen wij ervoor dat de werkplek klaar is om op maandag om en om te werken. Het opladen doen we weer met de 230V laadkabel bij de geboekte accommodatie. We gaan op maandag toch nergens heen, dus dat is geen probleem. Gedurende de werkweek genieten we van het Franse leven, de zonnestralen tussendoor en van de andere omgeving dan thuis. Dankzij de ruimte in de elektrische auto hebben we zoals gezegd veel mee kunnen nemen en hierdoor hebben we voor de kinderen alle essentials bij ons.
Op donderdag gaan we naar Seuilly, midden in de Loirevallei. Hier hebben we voor het weekend een heerlijk vakantiehuis geboekt om te genieten van het tussenliggende weekend tijdens de workation. Er zijn in de dorpjes die we bezoeken meer laadpalen dan we hadden verwacht en zo kunnen we ook regelmatig bijladen. Dit helpt voor het vakantiegevoel en voorkomt ‘range-anxiety’. Daarnaast zegt iedereen met een elektrische auto dat parking = charging is, dus dat houden wij ook aan tijdens deze trip.
Onderzoek: Weinig mensen nemen een extra laadpas mee naar het buitenland.
Op zondag reizen we alweer door naar de laatste bestemming van onze workation met de elektrische auto in Frankrijk. We gaan de laatste week werken en genieten in de Dordogne, in het dorpje: Auriac-du-Périgord. De rit vanuit Seuilly is prima te doen. Gelukkig hoeven we niet op te laden, maar een kleine stop om naar de wc te gaan en de kinderen te laten spelen in het speeltuintje bij de Aire langs de Franse Autoroute is wel fijn. Auriac-du-Périgord is prachtig en van de tweede week genieten we allemaal nog meer dan van de eerste week. Dit heeft er vast ook mee te maken dat we een huis hebben met een klein zwembadje en dus dat de kinderen lekker kunnen ravotten rond het zwembad.
Vanuit Auriac-du-Périgord rijden we in twee stops weer terug naar huis. We boeken op weg naar huis twee keer een last-minute hotel met laadpaal onderweg. Dat is ideaal want dan kunnen we de rit terug in stappen rijden en kan de elektrische auto ’s nachts opladen bij het hotel. Het blijft wel vermoeiend zo’n lange reis terug, maar ook met de elektrische auto is het goed te doen. Wanneer we thuis zijn en de kinderen vragen waarom we niet altijd op workation gaan, zegt dat genoeg…het is tijd dat de vakantie er op zit en we weer in het normale ritme komen met z’n allen. En misschien gaan we dit misschien wel vaker doen in de toekomst.
Tips voor een workation in Frankrijk met je elektrische auto:
- Plan je route van tevoren voor een back-up routeplanning, een goede routeplanner is ‘A Better Routeplanner’.
- Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben.
- Tesla Superchargers in Frankrijk bieden een vrij goede dekking om te snelladen onderweg in Frankrijk.
- Vergeet niet naast de kosten voor het (snel)laden onderweg dat je ook tol (péage) moet betalen voor de autoroute in Frankrijk.
- Overweeg om een tolbadge voor je elektrische auto aan te schaffen om sneller langs de tolpoortjes te kunnen gaan.
- Stel je cruise control in op een vaste snelheid van zo’n 110 km, zo gaat je batterij minder snel leeg en daardoor hoef je minder vaak te laden.
- Neem een 230V Type 2 laadkabel (Granny Charger) mee om altijd op te kunnen laden.
- Vergeet niet om ook een verlengsnoer of haspel mee te nemen om ook echt overal op te kunnen laden met je Granny Charger.