Review: met een waterstofauto op vakantie – wat is het verschil?
In essentie lijkt het best wel op elkaar en zou je zelfs verwachten dat men tegenwoordig zowel met een elektrische auto op vakantie zou gaan als dat er ook een groeiende groep zou zijn die met een waterstofauto op vakantie zou gaan. Niets is echter minder waar. In de afgelopen jaren is het aantal elektrische auto’s flink gegroeid en de vraag naar vakanties met een elektrische auto enorm toegenomen. Juist ook door de sterke stijging van batterij-elektrische auto’s (BEV’s) krijgen we regelmatig de vraag wat nou het verschil is tussen een trip met een waterstofauto en een elektrische auto. We hebben het uitgezocht en in deze review lees je wat het verschil is tussen beiden. Enige disclaimer is wel dat we daarvoor een keer niet alleen over een elektrische auto vertellen maar ook veel verwijzen naar de waterstofauto. Voor dit artikel zijn we met een Hyundai NEXO waterstofauto naar Frankfurt gegaan, waardoor we meer dan 900 km aan vergelijkende ervaring hebben opgebouwd.
De voorbereiding
In essentie biedt reizen met een waterstofauto mogelijkheden voor lange afstanden zonder dat je meerdere keren moet snelladen. In die zin lijkt op vakantie gaan met een waterstofauto een goede toevoeging aan de mogelijkheden. De uitdaging is net als met snellaadstations onderweg dat het aantal waterstofstations nog erg beperkt is in Europa. Er zijn wel veel landen zoals bijvoorbeeld Duitsland waar ze flink inzetten op het openen van waterstofstations. Wat in de praktijk vaak blijkt is dat elektrische auto’s praktischer zijn voor dagelijkse ritten en dat hiervoor inmiddels behoorlijk uitgebreid laadnetwerk bestaat waardoor dit gemakkelijker lijkt dan op vakantie gaan met een waterstofauto.
Dat een merk als Hyundai, dat wereldwijd zich kan meten met de besten als het gaat om de elektrificatie van auto’s, ook nog inzet op een toekomst waterstofauto’s is belangrijk om in je achterhoofd te houden. Het bedrijf kondigde op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in januari 2024 zelfs aan dat er volgend jaar een nieuwe, verbeterde Hyundai NEXO op de markt gaat komen.
De vraag is welke voorbereidingen je moet treffen voor een vakantie met een waterstofauto? En op welke manier deze voorbereidingen verschillen ten opzichte van alle tips die we delen in de reviews van vakanties met elektrische auto’s.
Heb je geen tijd om alles van deze review te lezen? Bekijk dan hier de top-tips:
- Om waterstof te kunnen tanken kun je in Nederland eigenlijk altijd betalen met je bankpas (creditcard of pinpas), alleen in Duitsland is het juist weer nodig om een speciale pas te hebben of een account aan te maken om waterstof te kunnen tanken.
- Zorg dat je voor je vertrekt voor je vakantie met de waterstofauto de H2.live app download. Daarmee kun je gemakkelijk zien waar de locaties zijn waar je waterstof kunt tanken. Maak ook direct een account aan en vraag een H2.live pas aan, dan kun je gemakkelijk betalen bij waterstoftankstations.
- In de H2.live app of op de website kun je per station zien welke betaalmogelijkheden je hebt. Vooral in Duitsland zie je dat veel stations alleen betalingen accepteren met de H2 Mobility Card (of app), de DKV tankpas, de Ryd Pay app of de Shell tankpas.
- Zodra je bij de eerste waterstofpomp staat, heb je in de meeste gevallen de keuze uit 350 bar en 700 bar. Voor jouw waterstofauto moet je kiezen voor 700 bar. De 350 bar (lage druk) is voor vrachtwagens, bussen, vuilniswagen en voor personenauto’s gebruikt men 700 bar (hoge druk).
- Het is handig om voor vertrek een Paypal account aan te maken die je kunt koppelen om te betalen via de H2.live app of de Ryd Pay app. Door een geverifieerde Paypal-account met gekoppelde betaalmethode te hebben, heb je meer mogelijkheden om te betalen indien je in een noodsituatie op zoek bent naar een waterstof tankstation.
- Waterstof tanken is niet goedkoop, tijdens de trip ontdekten we dat het in Duitsland goedkoper tanken is dan in Nederland. Zo liggen de kosten in Duitsland op € 13,85 per kg waterstof en in Nederland betaal je op sommige plaatsen € 25 per kg waterstof. Een behoorlijk verschil op een tankinhoud van de NEXO van 156,6 L (6,33 kg).
- De Ryd Pay app heeft voor ons geen enkele keer gewerkt, ondanks het aanmaken van een account en afschrijvingen als voorschot op de getankte waterstof.
- Net als bij een elektrische auto moet je in Duitsland ook een milieusticker hebben voor je waterstofauto. Voor onze trip naar Frankfurt is een milieusticker onvermijdelijk om boetes te voorkomen. Je kan een milieusticker voor je waterstofauto gemakkelijk online bestellen zodat je deze binnen enkele dagen ontvangt.
Op pad zonder na te denken, totdat je in Duitsland moet tanken
Met de kofferbak van de Hyundai NEXO gevuld met weekendbagage en een volle tank waterstof vertrekken we vanuit Breda richting Frankfurt. Een rit van zo’n 400 kilometer en dat is met de Hyundai NEXO met een actieradius van zo’n 500 kilometer dus geen uitdaging. Omdat we al wel een stuk door Nederland hebben gereden, willen we voor vertrek even testen hoe het tanken van waterstof precies werkt. We rijden daarom naar het eerste waterstoftankstation in Breda dat we vinden via de H2.live website; Total Energies Breda.
Terwijl we proberen om de 700 bar waterstofpomp aan te sluiten ontdekken we dat waterstof tanken vergelijkbaar is met voor het eerst snelladen of laden. Het is nieuw en doordat je nog nooit op deze manier je auto bij hebt gevuld is het even zoeken. Na enkele keren testen en het nalezen van de instructies kijken we nogmaals in de H2.live app en daarin zien we dat dit waterstoftankstation tijdelijk niet werkt. Helaas kunnen we daardoor niet testen hoe waterstof tanken werkt voordat we richting Frankfurt rijden, maar aangezien ons is verteld dat we overal met de bankpas kunnen betalen zal er geen issue zijn.
In Duitsland zijn meer dan voldoende waterstoftankstations en we hebben nog voldoende actieradius om naar Frankfurt te rijden, waardoor we koers zetten richting de financiële hoofdstad van Duitsland. Wat opvallend is aan de Hyundai NEXO is dat de auto erg ruim en comfortabel is en dat je wanneer je op de snelweg rijdt amper een verschil merkt ten opzichte van een (batterij-) elektrische auto. De auto is stil, comfortabel en de actieradius is zeer accuraat. Alleen doordat we niet bekend zijn met de mogelijkheden om waterstof te tanken en de ervaringen van onze eerste trips met een elektrische auto ons nog wel bekend zijn, stellen we in Duitsland onderweg naar Frankfurt wel de vraag wanneer we gaan tanken.
Een van de meest intrigerende aspecten van op vakantie gaan met een waterstofauto is het tankproces. Je hoeft minder vaak te tanken dan dat je met een elektrische auto moet (snel)laden. Toch verloopt het tanken van waterstof voor ons niet zo soepel als je zou willen. Hier is waar we allemaal geprobeerd hebben om waterstof te tanken:
- Shell Leverkusen – Wiesdorf, Duitsland: Nadat we in Breda bij TotalEnergies al geprobeerd hebben om te tanken, willen we in Duitsland ruim voordat we in Frankfurt zijn zorgen dat we weer voldoende actieradius hebben. We zoeken via H2.live een locatie langs de route. Helaas blijkt hier dat we geen waterstof kunnen tanken in Duitsland zonder een speciale H2-pas of een tankpas. Betalen met de bankpas of creditcard is niet mogelijk en binnen bij de pomp afrekenen kan ook niet. We installeren snel de Ryd Pay app, echter daarmee lukt het ook niet om te betalen.
- Air Liquide Limburg an der Lahn, Duitsland: Terwijl we vanaf het Shell waterstoftankstation in Leverkusen door zijn gereden zoeken we in de app en al bellend met de H2 klantenservice (die alleen Duits spreken) naar een mogelijkheid om te tanken. Het advies van de klantenservice is om terug naar Nederland te rijden omdat je in Duitsland zelden met een bankpas kunt betalen om waterstof te tanken. Omdat we graag waterstof willen tanken, proberen we het bij dit waterstoftankstation van Air Liquide, echter ook hier werkt men alleen met een speciale tankpas of een H2-account.
Tip: Het aanmaken van een H2-account waarmee je kunt betalen via de app duurt minimaal 24 uur. Dat heeft ons niet geholpen tijdens de trip, alleen als jij op vakantie gaat met je waterstofauto dan helpt deze tip jou hopelijk wel.
Uiteindelijk komen we met 23 km actieradius in de Hyundai NEXO aan bij het hotel in Frankfurt. Het verschil tussen elektrische auto’s en waterstofauto’s is dat er voor elektrische auto’s hotels met een laadpunt bestaan, dat is logischerwijs niet het geval voor waterstofauto’s. Ondanks dat er voldoende waterstoftankstations zijn in Duitsland zitten we nu toch ineens met samengeknepen billen in de auto. Ook rondom Frankfurt liggen meerdere waterstoftankstations alleen bij geen van deze kunnen we terecht om te betalen met een bankpas. We besluiten te gaan genieten van de stad en eens rustig na te denken over de verschillen tussen elektrische autovakanties en waterstof autovakanties.
Leestip: Hoe is het om ‘swappend’ met de NIO EL7 met een caravan naar Oostenrijk te rijden?
De evaluatie van de heenreis
We hebben geen echte ‘range-anxiety, ondanks dat we het Hilton hotel in Frankfurt uiteindelijk hebben bereikt met nog slechts 23 km actieradius. Wel is het bijzonder om te zien dat er voor waterstofauto’s hetzelfde aan de gang is als wat bij snelladen voor elektrische auto’s lang het geval is geweest; beperkte betalingsmogelijkheden. Het is voor de adaptatie van waterstofauto’s of van elektrische auto’s belangrijk dat mensen gemakkelijk kunnen betalen. Terwijl we evalueren hoe de rit met de fijne Hyundai NEXO is geweest zoeken we verder naar een plek waar we onze 23 km kunnen aanvullen. Uiteindelijk vinden we via de H2.live website een waterstoftank bij Hessol in Bad Homburg op 14 km van het hotel waar betaling met een bankpas mogelijk zou moeten zijn. Morgen gaan we daar een poging doen om de Hyundai NEXO bij te vullen. Nu gaan we genieten van het lekkere weer in Frankfurt en tijdens het eten de verschillen tussen waterstof rijden en batterij-elektrisch rijden eens analyseren.
Terwijl we bij VAIVAI Frankfurt genieten van heerlijk eten en lekkere cocktails bespreken we het verschil tussen een reis met bijvoorbeeld een Hyundai IONIQ 6 naar Keulen en de rit van vandaag naar Frankfurt met de Hyundai NEXO. Los van onze ervaring van deze dag is het prettig om te weten wat het verschil is tussen een elektrische auto (BEV) en een waterstofauto. Waterstofauto’s, zoals de Hyundai NEXO hebben een elektromotor, vergelijkbaar met EV’s. In plaats van een batterij om elektriciteit op te slaan, gebruiken ze een brandstofcel die waterstof en zuurstof uit de lucht omzet in elektriciteit. Het belangrijkste verschil is dat waterstofauto’s waterstofgas tanken bij speciale waterstoftankstations en je het accupakket van een EV thuis of bij een openbare laadpaal moet opladen via het elektriciteitsnet.
De ervaren verschillen tussen een waterstofauto en een batterij-elektrische auto
- Actieradius
Waterstofauto’s hebben vaak een grotere actieradius waardoor je verder kunt rijden voordat je moet stoppen. De vraag is wel hoe vaak je in de praktijk meer dan 450 km gaat rijden zonder een tussenstop? En doordat elektrische auto’s zoals de Hyundai IONIQ 5 tegenwoordig in 18 minuten 300 km kunnen bijladen zegt de grotere actieradius niet alles. - Duur van het tanken / snelladen
In theorie moet het tanken van waterstof erg snel gaan. Tijdens onze trip valt dit te verwaarlozen. Allereerst is het lastig om tijdens je trip een waterstoftankstation te vinden waar je kunt betalen. Vervolgens gaat het tanken van waterstof niet eens zo enorm snel, want om de waterstof te tanken moet de pomp voldoende druk hebben. Die druk zakt weg doordat je tankt en zeker wanneer meerdere waterstofauto’s tanken varieert de druk en daarmee de valt de snelheid van het tanken terug. - Infrastructuur
Het aantal laadpalen en snelladers is in de afgelopen jaren in Europa snel uitgebreid. Voor waterstofauto’s is de infrastructuur (nog) beperkt. Uiteraard is altijd het een “kip-ei situatie”. Wanneer er meer waterstofauto’s komen dan neemt het aantal waterstoftankstations vast verder toe waardoor je nog gemakkelijker door Europa op vakantie kunt met je waterstofauto. - Prijs
Bij het tanken van waterstof betaal je per kg waterstof en dat is niet bepaald goedkoop. Op sommige plaatsen in Nederland betaal je zo’n € 25 per kg waterstof en als je dan je Hyundai NEXO wil vullen dan ben je gemakkelijk meer dan € 150 kwijt. Natuurlijk daar kan je dan wel meer dan 500 km op rijden, alleen in vergelijking kun je goedkoper snelladen. We begrijpen dat dit een kwestie van vraag en aanbod is, dus dat prijzen kunnen veranderen alleen voor nu is waterstof nog vrij prijzig.
Waterstof tanken
Op zaterdagochtend rijden we van het Hilton hotel in Frankfurt met gezonde spanning naar waterstoftankstation Hessol in Bad Homburg 14 km van het hotel. Hier moeten we kunnen tanken en met de creditcard kunnen betalen. Om zeker te weten dat dit zo is, je hebt namelijk nog weleens dat een app of website niet de meest accurate informatie laat zien, hebben we gevraagd of een hotelmedewerker in het Duits wilde bellen om navraag te doen. Aangezien nog slechts 23 km actieradius hebben en het 14 km naar Hessol rijden is hebben we geen andere opties meer als dit niet lukt.
Wanneer we aankomen bij Hessol kunnen we inderdaad betalen met de bankpas (creditcard en pinpas) waardoor we voor het eerst waterstof kunnen gaan tanken tijdens onze vakantie met de waterstofauto. De betaalterminal vraagt je eerst om te betalen om vervolgens de waterstoftank te kunnen gebruiken. Het aansluiten van de slang is anders dan andere brandstoffen en logischerwijs anders dan het aansluiten van een laadkabel. Als dit eenmaal gelukt is, laat je de aansluiting los en start je het tankproces door op een knop te drukken. Vervolgens hoor je de pomp lopen en steeds weer aanvullen, een soort ‘zuchtend’ geluid. Wat opvalt is dat het langer duurt dan dat je zou verwachten dit doordat de druk naar 700 bar steeds aangevuld moet worden. In totaal duurt het tanken zo’n 15 minuten waarbij we van 9 kilometer actieradius naar 552 kilometer gaan. Geen range-anxiety meer voor de inzittenden van de Hyundai NEXO waterstofauto voor de terugreis.
De conclusie
Het avontuur met de Hyundai NEXO waterstofauto is een erg interessant experiment geweest. Een trip van bijna 900 kilometer in een weekend naar Frankfurt is geen enkel probleem om met een waterstofauto af te leggen. Je moet alleen wel zorgen voor de juiste voorbereidingen. Wat opvalt als je een trip met een waterstofauto vergelijkt met een EV is dat het lijkt alsof je weer een aantal jaar terug in de tijd bent. Het is onduidelijk waar je aan moet denken, waar je terecht kunt en niet alle passen worden overal geaccepteerd. Toch is het verhelderend om te zien hoe het tanken van waterstof is ten opzichte van snelladen. Je hebt bij waterstof in bijna alle gevallen een veel grotere actieradius, alhoewel het tanken van de waterstof nog niet zo vlot ging als je zou verwachten. Dit komt doordat de druk (700 bar) op de pomp steeds opnieuw opgebouwd moet blijven. Je hoort dus letterlijk de ‘druk opgevoerd’ worden. De stad Frankfurt is een leuke en verrassende stad met veel mooie plekjes en een gezellig centrum waarin je een mix van oude, culturele plekken gaat vinden en nieuwe, moderne skyscrapers.
– Afstand heen- en terugreis: 863 km
– Tankstop:
– Hessol Bad Homburg
– Getankt: 6,1 kg waterstof
– Prijs: € 77,01
– Bankpas gebruikt: Mastercard creditcard
- Plan je route en bekijk via bijvoorbeeld de H2.live website of app waar de waterstoftankstations te vinden zijn langs je route. Bekijk ook meteen welke betaalmogelijkheden je hebt, want in Nederland is het gemakkelijk om met je betaalpas te betalen bij een waterstofpomp terwijl dit in Duitsland niet gangbaar is.
- Heb je een Shell tankpas of DKV tankpas? Neem deze mee, want dan heb je extra betaalmogelijkheden om waterstof te tanken in Duitsland.
- Maak een Paypal-account aan om te kunnen betalen of om via Paypal te kunnen betalen in het geval dat je niet met je pinpas kunt betalen en geen creditcard hebt of wil gebruiken.
- Kijk vooraf of je in Duitsland een milieusticker voor je waterstofauto nodig hebt. Wanneer je de Duitse autobahn af gaat om ergens in een stad of dorp te stoppen moet je vaak al een milieusticker hebben.
- Waterstof tanken is niet goedkoop, tijdens de trip ontdekten we dat het in Duitsland goedkoper tanken is dan in Nederland. Zo liggen de kosten in Duitsland op € 13,85 per kg waterstof en in Nederland betaal je op sommige plaatsen € 25 per kg waterstof. Een behoorlijk verschil op een tankinhoud van de NEXO van 156,6 L (6,33 kg).
- Bekijk in welke Europese landen je een tolvignet of milieusticker nodig hebt en bestel deze gemakkelijk online zodat je goed voorbereid op vakantie gaat met je waterstofauto.