Waarom het goed is om te weten wat de laadcurve van jouw elektrische auto is?

Waarom het goed is om te weten wat de laadcurve van jouw elektrische auto is?

De kans is groot dat je je al eens verwonderd hebt over het laadadvies van je routeplanner die onderweg naar je vakantiebestemming aangaf dat je je Kia EV6 met 77 kWh-accupakket slechts tot 55% moest laden en vervolgens door moest rijden naar de volgende snellader. Het is toch veel slimmer om op te laden tot zo’n 70 of 80 procent tijdens het snelladen? Niet wanneer je rekening houdt met de laadcurve van je auto en dat is precies waar het regelmatig verkeerd gaat. Wil je je reis zo optimaal mogelijk plannen, dan is de laadcurve van je auto minstens zo belangrijk als de maximale laadsnelheid van de snellader of van jouw EV.

Wat is een laadcurve?

De laadcurve van een elektrische auto wordt eigenlijk altijd afgebeeld als een grafiek, waarbij de laadsnelheid afgezet wordt tegen het accupercentage van de elektrische auto die geladen wordt. In de meeste situaties zal de laadcurve in de eerste helft het hoogst zijn, wat betekent dat de accu’s het snelst laden van 0 tot 50 procent. Vervolgens kun je bij de laadcurve van bijna elke elektrische auto een scherpe daling zien vanaf een bepaald percentage. Welk percentage dat exact is, is afhankelijk van je EV.

Wanneer de laadcurve daalt, betekent dit dat de accu minder snel geladen wordt. Ga je voor een optimale, snelle reis met zo min mogelijk laadtijd (dus niet zo weinig mogelijk laadstops), dan probeer je vooral de hoge laadcurve mee te pakken en vermijd je de daling. Een afnemende laadcurve kost je namelijk meer tijd. Dit kan betekenen dat je meer snelladers ziet, maar wel sneller op de plek van bestemming bent dan wanneer je overal tot 80% gaat laden.

Tip: Bekijk alle Fastned snellaadstations op een kaart.

Een Kia EV6 aan het snelladen bij Fastned

Welke factoren hebben invloed op je laadcurve?

Er zijn een aantal factoren die belangrijk zijn voor de laadcurve van een elektrische auto. Hieronder vallen onder andere:

  • De accu en software van de elektrische auto die je hebt. Hoe moderner en sterker de software en accu, hoe beter hoge hoeveelheden spanning (bijvoorbeeld 800 volt) verwerkt kunnen worden.
  • De temperatuur. Een warme accu heeft een hogere laadcurve dan een accu die niet voorverwarmd of warm genoeg is. In sommige elektrische auto’s zit daarom een feature verwerkt die de accu voorverwarmt op het moment dat je aangeeft dat je naar een snellader rijdt om te laden.
  • Het accupercentage. Hoe hoger het percentage, hoe lager de laadnsnelheid is.

Nu is het van groot belang om te onthouden dat bovenstaande punten verschillen per automerk, automodel én bouwjaar. We noemden de Kia EV6 met het 77 kWh-accupakket al kort, waarbij de laadcurve scherp daalt bij een percentage van 55%. Voor de meeste moderne elektrische auto’s ligt het percentage tussen de 70 en 80%, al zijn er nog veel meer uitzonderingen, zoals de ID.3 die al een daling laat zien bij 30% en de MG4 die bij 50% een scherpe afname van de laadsnelheid laat zien.

Lees ook: Review: de Volkswagen ID.3 op vakantie naar Noord-Italië

Wil je weten wat de exacte laadcurve is van jouw auto en op welke snelheid er geladen wordt? Dan kun je bijvoorbeeld de app van Fastned gebruiken. Een korte zoektocht op Google (‘laadcurve + de auto die je rijdt samen met het bouwjaar’) levert vaak ook tal van interessante grafieken op.

De laadcurve van de Kia EV6 valt terug vanaf 55%

Hoe kun je jouw EV optimaal laten snelladen?

Wil je zo optimaal mogelijk laden om daarmee de kortst mogelijke reis te hebben richting je vakantiebestemming of weer naar huis? Dan kun je het beste een goede routeplanner gebruiken, waarbij je je automodel, accucapaciteit, huidige accupercentage en bouwjaar in moet vullen. Apps zoals A Better Routeplanner kunnen dan gaan rekenen om altijd de optimale laadsnelheid tegenover het aantal laadstops te zetten, om zo de kortste reistijd voor je uit te rekenen.

Wil je zelf meekijken of gaan rekenen? Kijk dan in de grafiek van de laadcurve van je elektrische auto en bekijk waar de daling exact zit en welke actieradius dat percentage je oplevert. Kun je binnen die actieradius een volgende snellader vinden die minstens op de hoogste laadsnelheid in de laadcurve kan laden en kun je met deze tactiek van huis naar je vakantiebestemming komen? Dan laad je optimaal tijdens je reis. Maar houd voor de zekerheid toch even die routeplanner bij de hand, want een rekenfout is snel gemaakt.