Wil je weten of een laadpaal in Nederland werkt?

Wil je weten of een laadpaal in Nederland werkt?

Wanneer je een laadpaal tegenkomt die niet werkt, dan kan dat bijzonder frustrerend zijn. Niet alle elektrische autorijders melden een storing terwijl dat ook niet altijd eenvoudig mogelijk is. Het gevolg is dat men verder gaat, op zoek naar een werkende laadpaal zonder dat de storing bij de eerste laadpaal doorgegeven zal worden. Een van de bezitters van elektrische auto’s die zich stoorde aan een niet-werkende laadpaal in zijn straat, liet het er echter niet bij zitten en ontwikkelde ChargeProb waarmee het laden van je elektrische auto aanzienlijk makkelijker gaat worden voor je.

Eenvoudig een storing van een laadpaal melden

Het is bijzonder vervelend wanneer je aankomt bij een laadpaal en deze buiten werking blijkt te zijn. Helemaal wanneer het een storing of defect is en de laadpaal al geruime tijd niet werkt. Gelukkig is er nu een app en website waar je van tevoren kunt kijken of de laadpaal werkt. ChargeProb is een initiatief dat de input van de gebruikers verzamelt en daarmee informatie toont over laadpalen in Nederland. Je kunt nu al een account aanmaken en zelf de status checken van een laadpaal die jij wilt gebruiken, of een niet-werkende laadpaal melden.

Tip: Waarom het handig is om te weten wat de laadcurve van jouw elektrische auto is?

Chargeprob melding maken via de website

Storing melden helpt andere EV-rijders

Het gebeurt regelmatig dat een laadpaal een storing heeft of niet gebruikt kan worden vanwege een defect. Helaas zie je dit in de meeste gevallen pas wanneer je met je EV naast de laadpaal staat en dat betekent dat je vanaf dat punt op zoek moet naar een laadpaal die wel werkt. Meld jij storingen en defecten bij laadpalen via ChargeProb, dan zorgen we er met z’n allen voor dat we alleen nog naar werkende laadpalen rijden om de e-auto te laden.

De website werkt zelf de status bij wanneer een storing of defect opgelost is. Ook is ChargeProb hard bezig om de beheerders van laadpalen aan te sluiten op het platform. Dit zou niet alleen handig zijn voor mensen die met een elektrische auto op vakantie zijn, maar ook voor de beheerders zelf die hiermee direct kunnen zien welke van de laadpalen niet (meer) werken in het netwerk.

ChargeProb heeft vier mogelijke statussen voor de laadpalen in de app en op de website:

  • Beschikbaar: de laadpaal werkt naar behoren.
  • Gedeeltelijk beschikbaar: een gedeelte van de laadpaal heeft een storing, maar er is minstens één oplaadpunt dat nog werkt.
  • Storing gemeld: een gebruiker heeft een storing gemeld die nog niet bevestigd is door de beheerder.
  • Onbeschikbaar: de beheerder heeft bevestigd dat de laadpaal niet werkt.

Kom je bij een laadpaal die niet werkt, maar staat er geen storingsmelding in de app? Meld de storing dan direct, daar help je andere mensen met een elektrische auto mee.

Straks ook buiten Nederland?

ChargeProb heeft op dit moment vooral veel informatie over laadpalen in Nederland. De dekking in het buitenland is nog beperkt, maar aangezien dit een zeer praktische en innovatieve manier is om informatie over laadpalen met elkaar te delen (en actueel te houden), is de kans groot dat er tijdens de vakantieperiodes steeds meer informatie zal zijn over laadpalen in het buitenland voor de vakantieganger met een elektrische auto.