Dit zijn de meest voorkomende pechgevallen op vakantie met een elektrische auto
Ondanks dat uit het onderzoek: “Op vakantie met de elektrische auto in 2023” blijkt dat er weinig pechgevallen zijn tijdens de vakantie met de elektrische auto, is het toch altijd iets waar je beter op voorbereid kunt zijn dan door verrast kunt worden. Daarom bekijken we op basis van onderzoek wat de meest voorkomende pechmeldingen zijn bij de ANWB en de VAB in België. Want ook al heeft een elektrische auto minder bewegende onderdelen en heb je minder onderhoud aan je EV nodig, dan kun je alsnog tijdens je vakantie een pechgeval krijgen. Wat doe je bij de meest voorkomende pechgevallen bij elektrische auto’s? Zorg dat je een doorlopende reisverzekering afsluit voordat je vertrekt op vakantie zodat je extra goed bent voorbereid.
Leestip: Meeste vakantiegangers vertrouwen op dealer support of de leasemaatschappij bij pech
1. De lekke band
Een lekke band is vervelend, zeker omdat sommige elektrische auto’s geen reserveband of thuiskomertje hebben vanwege gewichtsbesparing. Een veel voorkomende melding bij de ANWB is die van een lekke band bij een elektrische auto. Mocht de band van jouw elektrische auto nou lek raken tijdens je vakantie, schakel dan de ANWB pechservice in (VAB pechservice in België) of gebruik een bandenreparatieset. Deze setjes stellen je in staat om onderweg een lekke band te ‘plakken’ en weer op te pompen.
2. Problemen met de 12 V-accu
De 12 volt accu’s in elektrische auto’s werken net als de accu’s in auto’s met verbrandingsmotoren en kunnen exact dezelfde problemen geven wanneer ze leeg zijn. Wanneer de 12V-accu leeg is (bijvoorbeeld omdat je alleen maar korte stukjes gereden hebt met je auto), heb je starthulp nodig. In de meeste gevallen betekent dit dat de pechhulp ingeschakeld moet worden, al kan jouw EV ook starthulp krijgen van auto’s met een verbrandingsmotor. Houd er wel rekening mee dat dit andersom niet werkt.
Tip: Sluit voor je vakantie de ANWB Europa Wegenwacht af en ga relaxt op vakantie
3. Problemen met het batterijpakket van je elektrische auto
Problemen met het batterijpakket van een elektrische auto komen veel minder vaak voor, maar er bestaat een kans dat je met een lege auto komt te staan en je niet verder kunt rijden. In deze gevallen kunnen een aantal dingen helpen. Sta je in de buurt van een stroompunt, dan kan een mobiele lader (ook wel thuislader of grannycharger genoemd) uitkomst bieden. Anders ben je afhankelijk van de mobiele laadpunten van pechhulpdiensten. Deze kunnen je elektrische auto van genoeg stroom voorzien om de volgende laadpaal te halen, zodat je door kunt laden en je vakantie voort kunt zetten. Is er in jouw vakantieland geen mobiel laadpunt beschikbaar, dan moet er een berger komen om je mee te nemen met de sleepdienst. In die gevallen kan je vakantie in duigen vallen en voor wie zichzelf daar tegen wil wapenen is er de annuleringsverzekering.
4. Sleep je elektrische auto niet
Pechgevallen zijn vervelend, maar raak vooral niet in paniek en blijf rustig. Onthoud vooral dat je nooit een elektrische auto mag slepen, want dit kan het stroomsysteem van je elektrische auto (onherroepelijk) beschadigen. Uit onderzoek blijkt trouwens dat de meeste EV-rijders op vakantie dit goed weten, want zij vertrouwen op dealer support en pechhulp van de leasemaatschappij, of de ANWB-pechhulp.
5. Vastzittende laadkabel
Het kan voorkomen dat je klaar bent met laden bij een laadpaal, maar dat je de laadkabel niet los krijgt uit je elektrische auto. Dit gebeurt zeer zelden, maar het kan je overkomen dat het ontgrendelingsmechanisme niet goed werkt en de laadkabel vast blijft zitten in de laadpoort van je elektrische auto. Check in zo’n geval eerst of de laadsessie op de laadpaal of snellader is afgesloten want zolang je aan het laden bent kun je niet loskoppelen. Vervolgens kun je proberen om de laadpoort van je EV te ontgrendelen via de auto (in je instructieboekje kun je vinden hoe dit bij jouw auto werkt en Google helpt je ook graag). Werkt dit niet? Probeer dan de gehele ontgrendeling van je elektrische auto eens door deze op slot en weer open te doen. Mocht er geen beweging zitten in de laadpoort en de laadkabel? Neem dan contact op met de laadpaalaanbieder waar je staat.
6. Niet werkende (slimme) sleutel
Wanneer het batterijtje in je slimme sleutel leeg is, dan opent je auto niet meer via de ‘afstandbediening’ van je elektrische auto. De meeste slimme sleutels hebben een noodsleutel waarmee je de auto toch open kunt krijgen. Is deze niet zichtbaar, dan kun je vaak de ring waarmee de slimme sleutel aan een sleutelhanger zit eruit halen om de fysieke sleutel los te maken. Heb je geen zichtbaar sleutelgat in jouw elektrische auto? Kijk dan eens aan de rechterzijde van de handgreep van de bestuurdersdeur. Het kapje dat hier zit, kan er vaak af zodat je een sleutelgat kunt zien. Dit is voor alle slimme sleutels en elektrische auto’s anders. Wil je zeker weten dat je niet tegen verrassingen aanloopt tijdens je vakantie? Kijk dan nu alvast hoe het zit bij jouw sleutel en EV.
Lees ook
- Fastned opent eerste Fastned shop en geeft kijkje in de toekomst
- 5 handige tips voor een vakantie met je Tesla
- Daktent op de elektrische auto erg populair dit jaar
- 3 redenen waarom je tijdens je vakantie wil kunnen snelladen bij Tesla superchargers
- Dit is het voordeel van online je tolvignet voor Oostenrijk bestellen