Proefkamperen met de elektrische auto in Limburg
Sinds kort hebben we een elektrische auto; een Hyundai Ioniq Electric om precies te zijn. Binnenkort gaan we een kampeer-trektocht door Frankrijk maken en omdat we eerst nog wat ervaringen willen opdoen met kamperen met een elektische auto, besluiten we om een weekendje in Limburg te gaan kamperen. Het inpakken van de elektrische auto om te gaan kamperen is gelukt en nu gaan we ervaren hoe een volgeladen elektrische auto zich gedraagt.
Tip: Bekijk hoe je dankzij Vehicle to Load kunt kamperen met een tent en stroom uit je elektrische auto.
Charmecamping “in ‘t Niet”
We kiezen voor Camping in ‘t Niet; een kleine charmecamping in Maasbree nabij Venlo. Op deze kleine camping zijn geen speciale laadpalen, maar je kunt wel je elektrische auto tegen een kleine vergoeding met de grannycharger opladen op de parkeerplaats van de camping. Hiervoor zijn speciaal twee stopcontacten beschikbaar. Ideaal als je lange tijd op de camping verblijft. De camping is met recht een charmecamping te noemen. Camping in ’t Niet is heel leuk en natuurlijk ingericht. De camping is adult-only, en dat merk je meteen. Wat een rust heerst er op deze camping. Heerlijk, omdat het precies is wat wij zoeken. Er zijn kampeerplaatsen en unieke trekkershutten die je kunt huren. Op verschillende plekken op het terrein zijn gezellige zitjes gemaakt en er staan picknicktafels die je kunt gebruiken. Overal waar je kijkt is iets leuks te zien. Het sanitair is eenvoudig en schoon.
Je auto mag je niet bij de tent zetten, maar je mag wel even het terrein op rijden om te laden en te lossen. Om de rust op de camping niet te verstoren, drukken we op de VESS-knop (Virtual Enging Sound System). Hierdoor glijdt onze elektrische auto geluidloos over het terrein, en hoor je geen piepjes bij het achteruit rijden. Ideaal voor dit soort situaties. En je ziet meteen iedereen blij verrast opkijken als je stapvoets langs komt rijden.
Daadwerkelijke actieradius test
De heenreis is voor ons 155 km. De auto zit volgeladen met kampeerspullen en we zijn met drie personen onderweg. Merken we daar iets van met het verbruik? We vertrokken met een 90% volle batterij. De geschatte range was bij vertrek 269 km en als we aankomen op de camping hebben we een geschatte resterende range van 88km. Oftewel onze actieradius is 181 km afgenomen, terwijl we daadwerkelijk 155 km hebben gereden. Belangrijk om te weten voor deze actieradius test is dat het redelijk koud was buiten, ca 12 °C. Verder hebben we onderweg de bijna de hele tijd de verwarming en de stoelverwarming aan gehad. En we hadden onze koelbox aan de 12V stekker in de auto. Het verbruik op de heenweg is 14,5 kWh/100km. Dat is ongeveer 2kWh hoger dan de normale dagelijkse ritten.
Op de terugweg vertrokken we met een geschatte range van 222 km. En bij aankomst was er nog 67 km over. Dat is een verschil van 155 km. Maar we hebben in werkelijkheid 161 km afgelegd. Op de terugweg was het verbruik 12,7 kWh/100km, waarschijnlijk omdat het een stuk warmer (ca 18 °C) was dan op de heenweg. De hogere temperatuur is ook prettiger voor de batterijen. We hebben geen verwarming en koelbox aan en het we hebben geen airco nodig gehad.
Het lijkt erop dat de buitentemperatuur een grotere invloed heeft op de range, dan hoe zwaar de auto beladen is. Wat zegt dit voor onze reis naar Frankrijk? Hoeveel afstand kunnen we op één batterijlading afleggen als we met een volgeladen Hyundai Ioniq Electric op pad gaan? Eerlijk gezegd, weten we het nog niet…de praktijk zal het ons leren zodra we naar Frankrijk gaan om te kamperen.
Oplaadperikelen in de omgeving van Venlo
Zoals we eerder al schreven, hebben we onze elektrische auto nog niet zo lang. En we hebben daarom ook nog niet zoveel ervaring met openbare laadpalen. Meestal laden we bij een publieke laadpaal bij ons in de straat en dat gaat altijd prima. We hebben een laadpas van Engie Zuid-Holland. Hiermee kun je voordelig en zonder starttarief laden in heel Zuid-Holland. En volgens Enige kun je met de laadpas ook in heel Europa terecht.
Na enkele nachten laden met de grannycharger (220V) op de camping, besluiten we om in Venlo een laadpaal te testen. We willen namelijk eens zien hoe het laden ‘in het wild’ gaat. Dat is ook goed voor ons om te weten als we binnenkort met de elektrische auto naar Frankrijk gaan om daar te kamperen. We kiezen een restaurant en rijden naar een laadpaal in de buurt van station Venlo. Er is precies nog een plekje vrij alleen helaas werkt onze Enige laadpas niet. Een nieuwe ervaring voor ons en als we het opzoeken dan blijkt dat volgens de informatie op de website van Engie de laadpaal wel zou moeten werken. (De volgende dag staat de laadpaal overigens opeens aangeduid ‘Buiten gebruik’ in de Engie app. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom deze bij ons niet werkte).
Bekijk ook: Uit onderzoek blijkt dat meeste vakantiegangers slechts een laadpas meenemen op vakantie.
Om de hoek zit volgens de app nog een laadpaal. Alleen als we daaraan komen blijkt de laadpaal op het parkeerterrein van een bedrijf te zitten. Doordat er overal bordjes hangen met ‘alleen voor bezoekers’ en ‘wegsleepregeling’, lijkt dit toch geen openbare laadplek te zijn. Of toch wel? Het is al na sluitingstijd, dus we kunnen het niet navragen. En met in ons achterhoofd de verhalen van mensen die niet meer bij de auto konden omdat het parkeerterrein afgesloten is, durven we de gok niet te wagen.
Door naar de volgende laadpaal; deze is van Vattenfall. Hier moeten we terecht kunnen met onze Engie-laadpas. Hier blijkt de laadpas ook niet te werken, omdat we overtuigd zijn dat het moet werken proberen het drie keer, maar de laadpaal start de laadsessie niet. Het is inmiddels al laat en we hebben zin om lekker wat te eten. We slaan het laden vandaag over, we hebben nog 70 km actieradius, dus er is nog geen nood. Tijdens het eten hebben we het erover dat het wel vervelend is dat het niet werkt en hoe dit zou kunnen komen. Als de auto aan de laadpaal staat tijdens het eten kan je mooi bijladen terwijl je zelf lekker aan het tafelen bent. De vraag is toch of we iets verkeerd doen om de laadpaal te activeren?
Lees ook: Vakantie met de Hyundai Ioniq Electric naar Oostenrijk.
De volgende ochtend rijden we naar een natuurgebied, en zetten we de auto aan een laadpaal bij Droompark Maasduinen. Een prachtige plek vlakbij een mooi bos. Volgens onze laadpalen app zijn er hier twee laadpalen en vier oplaadpunten, dit blijken in werkelijkheid twee parkeerplekken met een laadpaal. Gelukkig is er nog een plaatsje voor ons vrij. We sluiten de auto aan en het laden begint. Een hele geruststelling na het avontuur van dag ervoor. Terwijl wij 1,5 uur rondwandelen in het prachtige natuurgebied op de grens met Duitsland, verwachten we dat de auto flink is opgeladen. Wanneer we terugkomen bij de auto is er slechts 30 km / 4,5 kWh bijgeladen. We hebben dan wel lekker gewandeld alleen het laden schiet nog niet echt op.
Snelladen voor de terugweg
Na de ervaringen met laden op de camping met de grannycharger en het zoeken en gebruiken van een publieke laadpaal besluiten we op de laatste dag om een snellader in de buurt te zoeken, zodat we gemakkelijk en snel naar huis kunnen rijden. In de chargemap-app vinden we een snellader bij Esso Vissers in Horst. Deze locatie heeft twee snelladers staan, en ze zijn nog helemaal vrij. Wat een genot na al die oplaadperikelen. Binnen 30 minuten is de auto voldoende opgeladen om de rit naar huis af te leggen. Er zijn tal van voorzieningen op die locatie, dus je hoeft je niet te vervelen. Het tankstation heeft een uitgebreide winkel en lunchroom en goede toiletten. En de prijs voor het laden? Ook die verraste ons: slechts 39ct per kWh. Een mooi einde van een prima weekendje kamperen met de elektrische auto.
Wat hebben we geleerd van het weekendje proefkamperen in Limburg?
- De buitentemperatuur lijkt een grotere invloed te hebben op de actieradius, dan hoe zwaar de auto beladen is.
- Zorg voor voldoende laadpassen. Als de ene laadpas geweigerd wordt bij een laadpaal, kan je mogelijk nog wel met een andere pas daar terecht.
- Vraag de campinghouder naar de mogelijkheden voor het laden van je elektrische auto. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.
- Venlo is een prettige, moderne stad met in de nabije omgeving prachtige natuurgebieden.
Lees ook
- Onderzoek toont aan: Campings met laadpaal erg populair onder elektrische autorijders
- Wat is de kampeermodus in een Tesla en hoe gebruik je dit?
- Wanneer is het zwarte zaterdag 2022 in Frankrijk?
- Getest: de PUMP routeplanner app om je route te plannen
- Wat is de toekomst van kamperen met mogelijkheden als Vehicle to Load (V2L)?