Waar moet ik op letten met mijn elektrische auto in extreem weer?
Spannende, sensationele krantenkoppen trekken meer aandacht dan feitelijke headlines. Op het internet is dit vaak nog erger, zeker wanneer het gaat om elektrisch rijden. Veel websites koppen met bizarre titels en komen met slecht onderbouwde verhalen over hoe gevaarlijk een elektrische auto kan zijn tijdens extreem weer. Hoog tijd om eens te kijken hoe gevaarlijk die stortregen, bliksem en temperaturen ver onder nul nou echt zijn voor je elektrische auto.
Leestip: Wat is het effect van kou op de actieradius van je elektrische auto?
Hoe gevaarlijk zijn stortbuien nou eigenlijk voor je EV?
Motoren in elektrische auto’s zijn waterdicht en het motorblok heeft, in tegenstelling tot auto’s met verbrandingsmotoren, geen inlaten. Dat betekent dat een stortbui geen enkel risico vormt voor je elektrische auto en dat de elektrische auto aanzienlijk beter bestand is tegen stortbuien dan andere auto’s. Uiteraard is het, net als bij iedere andere auto, wel onverstandig om door diepe beekjes of enorm diepe plassen te rijden waarbij het water geruime tijd hoger komt dan de onderkant van het chassis. Dat geldt zoals gezegd voor alle auto’s, omdat het water dan naar binnen kan komen.
Laden in de regen: in de meeste gevallen prima mogelijk
Laden in de regen is prima mogelijk als je zelf op blijft letten. Let erop dat je de volgende punten allemaal afvinkt en je hebt geen zorgen tijdens het opladen in de regen:
- Het bronpunt is droog en is bereikbaar zonder in de volle regen te staan.
- De stekkers voor de autozijde en bron zijn droog en kunnen droog in de contacten gestoken worden.
- Je hebt droge handen.
Wanneer je alle drie de punten af kunt vinken, is er geen probleem bij het laden in de regen. Dit betekent overigens niet dat er in alle andere gevallen gevaren ontstaan. Sterker nog, meestal zal de laadsessie niet gestart worden wanneer vocht gedetecteerd wordt binnen het circuit. Tijdens de initiële communicatie tussen auto en laadpaal wordt dan direct al besloten dat de laadsessie onveilig is en start het opladen van je elektrische auto niet.
Ben je aan het laden en begint het te regenen? Dan hoef je je ook geen zorgen te maken. De stekker is op dat moment namelijk vergrendeld op de autoaansluiting, wat betekent dat er geen regen in de aansluiting kan lopen.
Lukt het wel om je elektrische auto te starten bij extreme lage temperaturen?
Maar hoe zit het dan bij extreem lage temperaturen en bijvoorbeeld sneeuwval? Vaak wordt beweerd dat je elektrische auto geen schijn van kans heeft wanneer het hard vriest. Toen meerdere delen van Scandinavië rond de jaarwisseling van 2023 naar 2024 temperaturen onder de -40 graden Celsius te verwerken kregen, bleek dit beeld compleet onterecht. Elektrische auto’s hadden namelijk nauwelijks problemen met starten, waar auto’s met verbrandingsmotoren niet konden starten zonder uitvoerige starthulp. Ook bleek voorverwarmen veel makkelijker bij elektrische auto’s.
Hier moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Wordt er gekeken naar de auto’s die wél startten, dan waren er meer elektrische auto’s die van de weg gleden dan andere auto’s. Dit heeft te maken met gladheid en de veel hogere koppel van de EV, waar veel elektrische autorijders vaak nog aan moeten wennen.
Is je elektrische auto wel veilig bij onweer?
Dat elektrische auto’s eerder geraakt worden door de bliksem is een gerucht dat geen basis heeft. Het risico op blikseminslag is even klein voor elke auto op de weg. Aangezien alle auto’s voorzien zijn van de kooi van Faraday, ben je in elke auto prima beschermd voor dit extreme weer.
Waar komen alle spookverhalen dan vandaan?
Het is menselijk om wat huiverig te zijn wanneer het gaat om innovatie. Voor elektrische autorijders betekent dit dat veel mensen graag vasthouden aan hun ‘vertrouwde’ diesel of benzine en de nadruk leggen op negatieve berichten (ongeacht of deze gegrond zijn). Tegelijkertijd is dit onderdeel van hoe het internet werkt. Spannende, verontrustende en spectaculaire koppen en artikelen scoren vaak nou eenmaal beter op sociale media dan pagina’s die zich op de ‘saaie feiten’ richten. Daarom is het goed om kritisch te blijven wanneer je berichten tegenkomt die broodjeaapverhalen (lijken te) zijn.
Lees ook
- Dit is waarom je tijdens je vakantie bij Tesla wil snelladen
- Weet jij wat je laadcurve is? Het helpt je om je vakantie handiger te plannen
- Review: met de Tesla Model 3 op wintersportvakantie naar Oostenrijk
- Vanaf begin april 2024 zijn dit de kosten voor het swappen van je batterij bij NIO
- Handig: bij Electra kun je een snellader reserveren via de app