Review: Wintersportvakantie naar Oostenrijk met de Tesla Model 3 Standard Range

Review: Wintersportvakantie naar Oostenrijk met de Tesla Model 3 Standard Range

Het geluid van de knisperende sneeuw onder je skischoenen, de koude berglucht op je wangen en het uitzicht op de bergen dat haast lijkt alsof je naar een schilderij kijkt. Wintersportvakantie is een van de populairste vakanties van Nederlanders en Oostenrijk is de populairste wintersportbestemming. Ook wij kunnen het niet laten en gaan met de elektrische auto op wintersportvakantie naar Oostenrijk. Dit keer reizen we met de Tesla Model 3 Standard Range naar Lechleiten in Tirol voor een weekje Kaiserwetter. Het vooruitzicht van de kraakverse sneeuw en het comfort van de reis met de Tesla Model 3 zorgt voor een lach op ons gezicht. Dit moet wel een goede wintersportvakantie worden natuurlijk. In dit uitgebreide reisverslag delen we niet alleen onze reiservaring, maar geven we je ook nuttige tips als je met je elektrische auto op vakantie naar Oostenrijk wil gaan.

De voorbereiding

Onze reis begint in Amsterdam. Het idee om met de Tesla Model 3 op wintersportvakantie te gaan, is ontstaan uit dezelfde gedachte hoe we enkele jaren geleden voor het eerst met de Tesla Model 3 op wintersport zijn gegaan. Destijds was het erg zoeken naar waar we konden opladen, hoe alles werkt en welke laadpas je nodig hebt voor de verschillende laadpalen onderweg. Nu weten we op basis van de verschillende ervaringen dat elektrisch rijden zich enorm ontwikkeld heeft en dat vooral de dekking van het aantal laadpalen veel verder is dan eind 2019. Het lijkt ons leuk om te bekijken wat er in de afgelopen jaren allemaal anders is geworden en zo bepalen we dat we een weekje naar Oostenrijk gaan voor deze wintersportvakantie.

Heb je geen tijd om alles van deze review te lezen? Bekijk dan hier de top-tips:

  • Het voordeel van met je Tesla op vakantie gaan is dat je altijd terecht kunt bij de Tesla superchargers. Met je account kun je eenvoudig de supercharger aansluiten en betalen gaat via je creditcard of via de laadpas in de Tesla-app.
  • In de voorbereiding hebben we de route gepland met A Better Routeplanner om zo een idee te hebben van welke laadstops we het beste konden selecteren. Uiteraard helpt de Tesla navigatie je handig op weg en plant deze je route, alleen om zeker te weten dat we de beste prijzen zouden hebben bij de snelladers langs de route hebben we een extra gebruikt.
  • Langs de A3 autobahn in Duitsland zijn steeds meer snelladers te vinden om je elektrische auto op te laden. Zo heeft Duitsland in vergelijking met enkele jaren geleden veel verschillende laadmogelijkheden langs de snelweg. Als Teslarijder kun je altijd bij Tesla terecht en vice versa kan een niet-Teslarijder ook steeds vaker wel bij Tesla laden in Duitsland.
  • Het aantal laadpalen in Oostenrijk is afgelopen jaar flink uitgebreid. Vier jaar geleden waren het vaak de destination laders van Tesla die ervoor zorgden dat je kon opladen tijdens de wintersport in Oostenrijk. Tegenwoordig hebben verschillende dorpen een laadpaal en nog beter is het dat veel wintersportappartementen en hotels een laadpaal hebben.
  • Let op voor extra kosten bij het laden van je auto in de vorm van een ‘idle fee’ of ‘blockiergebühr’ in Oostenrijk bij de laadpalen. Om te zorgen dat elektrische autorijders de auto weghalen na het laden hanteert men vaak een ‘blockiergebühr’ in skidorpen en bij accommodaties in Oostenrijk.
  • Zorg ervoor dat als je naar Oostenrijk gaat voor je wintersportvakantie met je elektrische auto dat je winterbanden onder je auto hebt liggen. Verder kun je tegenwoordig eenvoudig een digitaal tolvignet voor Oostenrijk kopen en een Milieusticker voor Duitsland. Dat scheelt tijd onderweg en zo ben je voordat je op vakantie vertrekt al goed voorbereid.
De planning met de A Better Routeplanner app

Klaar voor vertrek met de nieuwe Plugsurfing routeplanner

Met onze Tesla Model 3 volledig opgeladen en alle wintersportvakantiespullen in de achterbak zijn we helemaal klaar om te beginnen aan de roadtrip richting Lechleiten in Tirol. We zaten bijna al in de Tesla Model 3 om te vertrekken en toen ontdekten we dat er een nieuwe Plugsurfing routeplanner voor elektrische auto’s in de app zit. Aangezien we altijd van mening zijn dat het belangrijk is om nieuwe routeplanners te testen hebben we deze gedurende de reis op de achtergrond mee laten draaien om te kijken welke adviezen de Plugsurfing routeplanner ons zou geven.

Een van de meest gestelde vragen over roadtrips met een elektrische auto is: “Hoe vaak moet je stoppen om op te laden?” Onze routeplanning van Amsterdam naar Lechleiten stelt ons vijf laadstops voor langs onze route.

  • IONITY Ohligser Heide West, Duitsland: Onze eerste laadstop is gepland bij Ohligser Heide, tussen Düsseldorf en Keulen in. Deze laadstop ligt nog niet echt ver van de Nederlandse grens. Hier hebben we de Tesla Model 3 SR aan de IONITY snellader aangesloten om bij te laden terwijl wij even koffie halen. We hebben volgens de planning van A Better Routeplanner geladen en zijn na 16 minuten weer verder gereden.
  • EnBW Sessenhausen, Duitsland: Onze volgende stop is bij de EnBW snelladers bij de Rastätte Sessenhausen. Deze plek is niet bepaald een hele mooie en inspirerende plek, maar wel langs de autobahn. Wel gek dat de routeplanning ons alweer 100 km verder opnieuw laat snelladen. Alhoewel dat natuurlijk te maken heeft met het realiseren van de optimale laadcurve.
  • EWE Go bij McDonalds Mannheim, Duitsland: De volgende laadstop bereiken we ook eenvoudig alleen hier stuurt A Better Routeplanner ons wel van de snelweg af om te kunnen snelladen. We besluiten om voor de volgende laadstops toch eigenwijzer te gaan zijn en niet de stops van de routeplanner te volgen maar de Tesla laadstops te pakken.
  • Tesla Supercharger Seligweiler Ulm, Duitsland: Na drie andere snelladers te hebben gebruikt, valt het op hoe goed de Tesla ‘connect’ met de Tesla Supercharger. Het lijkt wel of de batterij beter gepreconditioneerd is en het snelladen sneller gaat. We hebben ons rondje langs de NIO Power Swap Station in Ulm en langs het hotel nog niet eens afgemaakt of we hebben al 80% bereikt. Tijd om te gaan dus, de sneeuw roept.
  • Tesla Supercharger Füssen, Duitsland: De laatste laadstop kiezen we ook voor de Tesla Model 3 bekende laadpalen; de Tesla Superchargers bij Füssen. Vaak stoppen veel vakantiegangers sowieso voor de grens met Oostenrijk omdat je hier een Oostenrijks tolvignet bij een Rastätte moet halen. Gelukkig hebben wij ons tolvignet voor Oostenrijk al vooraf online geregeld waardoor we na deze laadstop direct door kunnen naar onze accommodatie in Lechleiten.

Tip: Zelfs als je de routeplanning niet via de Tesla navigatie doet, is het wel handig de laadstops in te plannen, zodat het preconditioneren van de accu om te snelladen wel zal worden geactiveerd en je daardoor sneller kunt snelladen.

Aan de laadpaal bij EnBW bij Rastätte Sessenhausen

Lechleiten en Kaiserswetter

Na de reisdag met vijf laadstops door de landschappen in Duitsland die langzaam overgaan in het bergachtige landschap van Oostenrijk bereiken we uiteindelijk Lechleiten. Het hotel dat we geboekt hebben voor deze vakantieweek blijkt een schot in de roos. We komen aan in het donker, maar van binnen ziet het er super sfeervol en comfortabel uit. Mede doordat het hotel een laadpaal heeft hebben we voor deze plek gekozen. Bij het Holzgauer Haus sluiten we de Tesla Model 3 aan en gaan naar binnen om te kijken hoe onze kamer eruit ziet. Morgen bij daglicht kijken we wel hoe de omgeving rond het hotel eruit ziet. Hopelijk is het hotel de ideale uitvalsbasis voor een weekje avonturen op de pistes in de omgeving.

Opladen bij Holzgauer Haus

Na de eerste nacht slapen staan we energiek op. Wanneer we de gordijnen openen om naar buiten te kijken zien we amper iets. Het is grauw en bewolkt. Het lijkt zelfs een klein beetje te sneeuwen. Ach, een beetje extra sneeuw is alleen maar fijn voor betere pistes zo meteen. Laten we eerst de Tesla Model 3 maar eens van de laadpaal loskoppelen. Via de Tesla-app hebben we al gezien dat deze helemaal opgeladen is dus dat is een energiek begin van de dag. Terwijl we buiten bezig zijn om de auto los te koppelen, lijkt het alsof de blauwe lucht een klein beetje doorbreekt.

Leestip: Hoe is het om ‘swappend’ met de NIO ET7 naar de wintersportbestemming te rijden?

Het uitzicht vanuit Holzgauer Haus op de bergen is adembenemend

Terwijl we zitten te ontbijten verschijnt de blauwe lucht verder door de wolken en zien we ineens een prachtige blauwe hemel die perfect afsteekt tegen de met verse sneeuw bedekte bergtoppen. Er is geen tijd te verliezen, we gaan snel de skispullen pakken en de pistes op om te genieten van dit prachtige Kaiserwetter.

Lechleiten of eigenlijk Warth am Arlberg staat bekend om zijn uitstekende skigebieden en adembenemende bergtoppen. Gedurende onze week vakantie brengen we de dagen door op de pistes om te genieten van de verse poedersneeuw en frisse maar zonnige afdalingen. De Tesla Model 3 staat eigenlijk de gehele week veilig geparkeerd bij het Holzgauer Haus hotel, klaar voor de rit terug als we na deze vakantie weer terug moeten.

De pistes in Warth vanuit Lechleiten

Toch nog een keer extra opladen voor vertrek

Wanneer we de terugreis langzaam maar zeker weer moeten gaan overwegen doordat de week voorbij vliegt, doen we ook maar een extra check bij de Tesla Model 3 voor de actieradius. Ook al was deze 100% nadat we ‘m de eerste nacht opgeladen hebben, kou heeft invloed op de actieradius. Gelukkig checken we het want de auto heeft nog maar minder dan 80% en dat is toch zonde als je wil vertrekken voor de terugreis en je bent niet volledig opgeladen.

Na een geweldige skivakantie starten we de terugreis naar Amsterdam met frisse tegenzin. Onze terugreis verloopt soepel en we komen ongeveer langs dezelfde laadstops als de heenweg, behalve dat we nu kiezen om alles met Tesla superchargers te laden en te plannen. We hebben op de heenweg trouwens erg hard gelachen om de spelfouten die in de nieuwe Plugsurfing routeplanner zitten. Dus naast dat we Tesla ervan verdenken dat de Tesla superchargers beter werken met de Tesla Model 3, zijn we erachter gekomen deze vakantie dat de Plugsurfing app nog wel wat ruimte voor verbetering heeft en dat A Better Routeplanner fijn is als je niet bij Tesla wil snelladen.

Lees ook: Wat gebeurt er als je elektrische auto leeg is?

De conclusie

Onze wintersportvakantie met de Tesla Model 3 Standard Range naar Lechleiten, Oostenrijk, is goed bevallen en helemaal wanneer we het vergelijken met vier jaar geleden Het gemak waarmee je nu met meerdere laadpassen onderweg kunt kiezen waar je op wil laden dat is haast niet te bevatten. Het aanbod is ook zeer ruim geworden, er is zeker nog heel veel ruimte voor verbetering, maar in Duitsland en Oostenrijk is snelladen en laden bij een normale laadpaal niet meer zo ongewoon als tijdens onze eerste trip met de Tesla Model 3 naar Oostenrijk.

Naast de fijne constatering dat elektrisch rijden enorm verbeterd is, hebben we uiteraard genoten van de schoonheid van de Oostenrijkse bergen en het skiën. Een fijn hotel met een laadpaal maakt je skivakantie wel extra fijn, maar is gelukkig geen must meer.

De Tesla Model 3 blijft een topper en zeker dankzij de handige manier van het plannen van laadstops en de navigatie. Tesla lijkt wel andere snelladers enigszins op achterstand te zetten, alleen zolang daar geen bewijs voor is dan is dat slechts onze ervaring.

Dus, als je overweegt om met je Tesla Model 3 op wintersportvakantie te gaan naar Oostenrijk, aarzel dan niet. Bereid je goed voor, geniet van de rit en maak herinneringen die een leven lang meegaan. Wij zijn er zeker van dat onze volgende elektrische avontuur al in de planning staat, want de wereld wacht om ontdekt te worden met een van de mooie nieuwe elektrische auto’s in 2024.

Gegevens van het opladen tijdens de wintersportvakantie met de elektrische auto naar Oostenrijk:

– Afstand heenreis: 898 km

– Laadstops:
– IONITY Ohligser Heide West
– Bijgeladen: 26,371 kWh
– Prijs: € 20,83
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– EnBW Sessenhausen
– Bijgeladen: 37,296 kWh
– Prijs: € 31,70
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– EWE Go McDonalds Mannheim
– Bijgeladen: 38,936 kWh
– Prijs: € 33,09
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– Tesla Supercharger Ulm
– Bijgeladen: 36,296 kWh
– Prijs: € 21,41
– Laadpas gebruikt: Tesla app account

– Tesla Supercharger Füssen
– Bijgeladen: 38,539 kWh
– Prijs: € 22,73
– Laadpas gebruikt: Tesla app account

Gegevens van het opladen tijdens de wintersportvakantie met de elektrische auto naar Oostenrijk:

– Afstand terugreis: 892 km

– Laadstops:
Tesla Supercharger Ulm
– Bijgeladen: 19,511 kWh
– Prijs: € 9,75
– Laadpas gebruikt: Tesla app account

– Tesla Supercharger Leonberg
– Bijgeladen: 30,301 kWh
– Prijs: € 15,47
– Laadpas gebruikt: Tesla app account

– Tesla Supercharger Bensheim
– Bijgeladen: 28,788 kWh
– Prijs: € 14,17
– Laadpas gebruikt: Tesla app account

– Tesla Supercharger Montabauer
– Bijgeladen: 34,552 kWh
– Prijs: € 16,55
– Laadpas gebruikt: Tesla app account

– Tesla Supercharger Leonberg
– Bijgeladen: 35,926 kWh
– Prijs: € 16,52
– Laadpas gebruikt: Tesla app account

Tips voor de wintersportvakantie naar Oostenrijk met je Tesla Model 3:
  • Gebruik vooral verschillende routeplanner apps, alleen wij zijn na deze vakantie van mening dat Tesla zijn eigen software beter herkent en dus ook beter weet te bedienen. Een routeplanner zoals de Plugsurfing routeplanner of die van A Better Routeplanner is handig alleen met de Tesla navigatie plan je optimaal je reis.
  • Het loont met de huidige energieprijzen om je route te plannen en prijzen te vergelijken. De terugreis was een stuk goedkoper doordat we Tesla superchargers in Duitsland gebruikten. Zeker nu Tesla vaak dynamische prijzen voert kan het veel voordeliger uitpakken om alleen Tesla te gebruiken.
  • Neem wel altijd minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Wij hebben de Shell Recharge & Plugsurfing laadpas meegenomen.
  • Kijk vooraf of je in Duitsland een milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt. Wanneer je de Duitse autobahn af gaat om ergens in een stad of dorp te laden of snelladen moet je vaak al een milieusticker hebben.
  • Kies voor een accommodatie of hotel met laadpaal in Oostenrijk, dat geeft toch echt dat extra ontspannen vakantiegevoel.
  • Let op bij de laadpalen in Oostenrijk en Duitsland dat ze je kosten in rekening brengen als je na het laden je auto niet weghaalt. Dit heet een ‘blockiergebühr’.
  • In Oostenrijk heb je een vignet nodig voor de snelwegen, koop deze vooraf online. Dat scheelt weer een stop bij een druk tankstation voor de Oostenrijkse grens.
Voer je laadstops in de Tesla navigatie in om ereconditionering te activeren