Wat is een idle fee en waarom wil je dit weten?
Heb je een hekel aan onnodig lang wachten? Vind jij het ook niet netjes dat sommige mensen hun elektrische auto gewoon aan de laadpaal laten hangen terwijl die al lang volgeladen moet zijn? In dat geval is de idle fee voor jou een zege. Met deze fee willen aanbieders van laadlocaties ervoor zorgen dat iedereen gewoon op elk moment kan laden, door de laadpalen zo snel mogelijk vrij te maken wanneer een auto geladen is.
Wat moet je weten over dit blokkeertarief (Tesla idle fee) en hoe zorgt dit ervoor dat de gemiddelde laadpaalplakker het de volgende keer wel uit zijn hoofd laat om de stekkers onnodig bezet te houden?
Wat is een idle fee?
Je kunt dit zien als een soort van boete voor het bezet houden van een laadpaal terwijl jouw auto al geladen is. Staat jouw elektrische auto nog steeds aan de lader terwijl er niet meer geladen wordt, dan begint de teller te lopen. Afhankelijk van de locatie en bezettingsgraad betaal je een bepaald bedrag per minuut dat je auto onnodig aan de laadpaal staat. Haal je echter je elektrische auto binnen vijf minuten van de lader nadat deze volgeladen is, dan wordt de boete volledig kwijtgescholden. In Duitsland vind je dit terug als een ‘Blockiergebühr’, waar we dit in het Nederlands ‘blokkeertarief’ noemen.
Waarom wil je weten wat een blokkeertarief is?
Laadpalen zijn er om gebruikt te worden door mensen die hun elektrische auto willen laden. Een laadplek is géén parkeerplaats en al helemaal geen plek om de auto te laten overnachten. Om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de laadpalen op het moment dat zij de auto moeten laden, voeren sommige aanbieders van laadpalen en snelladers dit tarief door. Uiteraard is dit ook handig om te weten om zelf een verhoging van de kosten te vermijden, aangezien je vakantie anders aanzienlijk duurder wordt dan de bedoeling was.
Wat kost het onnodig bezet houden van een laadpaal?
De prijzen voor het onnodig en inactief bezet houden van een laadpaal verschillen. Voor Tesla Superchargers die je inactief bezet geldt het volgende:
- € 0,50 per minuut wanneer het station minstens 50% bezet is
- € 1,00 per minuut wanneer het station 100% bezet is
- De tarieven gelden voor alle modellen van Tesla en niet-Tesla’s
- Er is géén maximaal bedrag vastgesteld
De blokkeertarieven die de ANWB hanteert in Duitsland en Oostenrijk voor andere laadpunten zijn als volgt:
- € 0,10 per minuut
- Bij reguliere laadpalen start de teller na 180 minuten (3 uur)
- Bij snellaadpunten start de teller na 60 minuten (1 uur)
- De maximale duur voor de blokkeertarieven is 3 uur; het maximale tarief is daarmee altijd € 18,-
Voorkom hoge laadkosten tijdens je vakantie
Ga je naar het buitenland op vakantie en wil je verhoogde kosten vermijden of heb je een Tesla en moet je bij Superchargers opletten voor extra kosten, dan hebben we een aantal tips voor je om onnodige laadkosten te voorkomen;
- Elke elektrische auto geeft aan hoelang er ongeveer geladen moet worden; houd hier rekening mee
- Gebruik de applicatie op je mobiele telefoon om in de gaten te houden hoelang er nog geladen moet worden
- Je kunt een briefje achterlaten met de geschatte eindtijd zodat andere mensen kunnen bepalen of ze willen wachten
- Controleer de prijzen in een app voor laadpalen zodat je niet tegen onverwacht hoge kosten aanloopt
- Snellaadstations gebruik je niet om je auto volledig (100%) te laden; dat is inefficiënt en niet sociaal naar andere elektrische autorijders
Wanneer alle elektrische vakantiegangers hier rekening mee houden, maken we het een stuk leuker én makkelijk voor elkaar bij het laden onderweg naar de vakantiebestemming.
Lees ook
- 5 tips om gratis op te laden onderweg naar je vakantiebestemming
- Tesla laat niet-Tesla’s ook laden bij geselecteerde Superchargers in Frankrijk
- ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s getest
- Waar moet je aan denken bij een vakantie met je elektrische auto?
- Bespaar geld met thuis laden dankzij Jedlix