Electra gaat concurrentie met Fastned aan en opent 100 snellaadlocaties in Nederland

Electra gaat concurrentie met Fastned aan en opent 100 snellaadlocaties in Nederland

Fastned is al sinds jaar en dag stevig vertegenwoordigd in Nederland en verzorgt een groot deel van de totale snellaadinfrastructuur (binnen en buiten Nederland). Het Nederlandse bedrijf krijgt er echter een concurrent bij, want het Franse Electra gaat 100 snellaadlocaties in Nederland openen. De Electra snelladers komen echter niet langs de snelwegen te staan, wat direct grote voordelen heeft voor de EV-rijders in Nederland.

Na België en Frankrijk nu ook aandacht voor Nederland

Electra snelladers zijn op dit moment al op steeds meer plaatsen in Europa te vinden. Zo is dit bedrijf al (zeer) actief in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Italië, Spanje en België. De snellaadstations van Electra in België en Frankrijk zijn al door veel vakantiegangers met een EV gebruikt onderweg naar de vakantiebestemming. Vooral ook doordat de Electra snelladers een mooie extra aanvulling zijn op het aantal beschikbare laadpalen en een vakantie met elektrische auto naar Zuid-Frankrijk alleen maar vergemakkelijken. Niet alleen vanwege de strategische en praktische ligging, maar ook omdat het betalen bij deze DC-laadpalen eenvoudig is.

Nu komt Nederland daar als focusland bij voor Electra, want later dit jaar zal de eerste snellaadlocatie van Electra geopend worden. Vervolgens is het de bedoeling om versneld locaties te openen. Het gaat om 100 locaties met in totaal 600 snelladers, waarmee Fastned er een geduchte concurrent bij krijgt in Nederland. De laadpalen van Electra hebben twee aansluitingen en kunnen 200 tot 400 kW leveren, waarbij het vermogen verdeeld wordt over beide laadpunten (wanneer zij allebei gebruikt worden uiteraard).

Electra werkt ook met de Chargemap Pass laadpas

Electra snelladers vooral in stedelijke gebieden

Je kunt ook stellen dat de Electra snelladers vooral een aanvulling gaan zijn op de laadinfrastructuur in Nederland. Fastned is namelijk vooral actief langs de snelwegen in Nederland, terwijl Electra zich juist richt op de verstedelijkte gebieden. Dat maakt het extra praktisch dat je een snellader kunt reserveren bij Electra via de Electra app, want op deze manier kun je snelladen en winkelen of een restaurantbezoek gemakkelijk combineren (wat exact de reden is waarom Electra de snelladers in de buurt van bestaande voorzieningen plaatst), omdat je weet dat de snellader voor jou gereserveerd is wanneer je aan komt rijden.

Dit betekent dat de snellaadstations van Fastned en de snelladers van Electra er samen voor zorgen dat niet alleen de laadinfrastructuur verbetert, maar ook dat de spreiding van de snelladers zal verbeteren, zeker wanneer Electra rekening gaat houden met de reeds geplaatste snelladers van de concurrenten in Nederland.

De grote plannen van Go Electra

Electra zal de komende tijd niet stilzitten, want in totaal wil deze aanbieder minstens 15.000 laadpunten in Europa hebben in 2030. Dit past goed bij de enorme groei van Electra waar EV-rijders de afgelopen maanden al veel van geprofiteerd hebben. Aangezien andere aanbieders waaronder Fastned, IONITY en zelfs Shell Recharge soortgelijke plannen hebben, betekent dit dat de laadinfrastructuur de komende jaren nóg veel verder gaat verbeteren, waarbij het voornamelijk draait om (ultra) snelle snelladers die ideaal zijn voor vakantiegangers.