Maakt Tesla betalen met je bankpas mogelijk bij de V4 Superchargers?

Maakt Tesla betalen met je bankpas mogelijk bij de V4 Superchargers?

Het Goodwood Festival of Speed in het Verenigd Koninkrijk kan onder EV-rijders weleens de legendarische status behalen die het onder autoliefhebbers al heeft. Tesla heeft daar een van de V4 Superchargers geplaatst en op Twitter deelde Tesla Owners UK direct een interessante bevinding. De nieuwe snelladers lijken namelijk voorbereid te zijn voor betalingen met een bankpas, waarmee Tesla een revolutie teweeg kan brengen voor elektrische autorijders in Europa. Zekerheid is er nog niet, maar elektrische autorijders kijken vol spanning uit naar de definitieve bevestiging, want dit zou laden bij Tesla in Europa een stuk laagdrempeliger maken voor niet-Teslarijders. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat veel EV-rijders nog niet bij Tesla geladen hebben omdat de laadpas daar niet werkt.

Tip: Bekijk hier alle Tesla Supercharger locaties in Europa

Tesla Supercharger V4 met betaalterminal - Tesla Owners UK

Een V4 Supercharger met ruimte voor een scherm en betaalterminal?

De V4 Superchargers van Tesla hebben een nieuw ontwerp en lijken weinig op de voorganger. De laadkabels zijn langer dan de voorgangers en wat mensen met een scherp oog verder opgevallen is, is dat er ruimte zit onder de laadkabel zodat er plek is voor een betaalterminal. Het scherm dat volledig zichtbaar wordt nadat de laadkabel uit de snellader gehaald is, kan prima een betaalscherm zijn waar een verder systeem voor kaartbetalingen in geplaatst kan worden. Zeker omdat de nieuwe V4 snellaadpalen in zijn geheel aanzienlijk groter zijn dan de V3 Superchargers die je nu vaak nog ziet.

Nieuwe Tesla V4 Superchargers geplaatst bij de Giga Factory in Berlijn

Ligt dit in lijn met de ontwikkelingen van het eigenzinnige Tesla?

Eigenlijk niet. Sterker nog, Tesla heeft een subsidiesom van bijna 6,5 miljoen dollar laten schieten in Californië, omdat het géén betaalterminal of betaalscherm toe wil voegen aan de 420 laadstations waarvoor het de miljoenensubsidie zou krijgen. Wanneer Tesla voor het einde van 2024 niet minstens 7.500 laadpunten openstelt voor niet-Tesla’s in Amerika, dan kan het fluiten naar nog meer subsidie. De autofabrikant trekt zich hier echter weinig van aan en geeft nu de Europeanen hoop met het ontwerp van de V4 Superchargers. Daarmee lijkt Tesla op dit moment een compleet andere richting in te slaan in Europa dan het in Amerika zelf doet.

De V4 Superchargers zijn overigens ook zonder betaalterminal een flinke stap in de goede richting. Deze 350 kW-snelladers verkorten de laadtijd van de gemiddelde EV en met een geoptimaliseerd laadproces wordt verspilling van energie tegengegaan. Hiermee wil Tesla het laadproces (en het imago van het bedrijf zelf) aanzienlijk verduurzamen en verbeteren. De V4 Superchargers hebben daarnaast zoals al vermeld een langere laadkabel (voor niet-Tesla’s) en zijn tegelijkertijd ook alleen voorzien van een CCS-aansluiting. De primeur van de nieuwe snelladers gaat trouwens naar Harderwijk, waar de eerste exemplaren geplaatst zijn.

Lees ook: Review: met de elektrische auto naar Parijs