Review: Weekend naar Berlijn met de BMW iX
Er zijn natuurlijk veel verschillende elektrische auto’s op de markt en er komen haast wekelijks nieuwe auto’s bij. Dat is goed nieuws natuurlijk want het aanbod en vooral de keuze neemt daardoor steeds verder toe. Met meer elektrische autorijders in Europa gaan er ook vanzelf steeds meer laadpalen en snelladers komen waardoor het steeds gemakkelijker gaat worden om met je elektrische auto een weekend weg te gaan. Voor deze trip nemen we je mee met de BMW iX naar Berlijn.
De BMW iX is een van de nieuwste elektrische auto’s van BMW en is ontworpen om je een optimaal rijcomfort te geven middels ondersteuning van technologische functies in de auto. Het specifieke model waarmee wij naar Berlijn gaan is de BMW iX xDrive40. Deze heeft een goede actieradius van zo’n 425 km (WLTP). Dat is niet de geweldige actieradius van het duurste iX model van BMW dat een indrukwekkende actieradius van ongeveer 600 kilometer heeft. Toch is de BMW iX xDrive40 perfect voor lange afstandsreizen en een citytrip in een weekend naar Berlijn lijkt daardoor geen enkel probleem als we starten met het plannen van ons weekend weg.
In dit artikel lees je hoe je met je elektrische auto naar Berlijn kunt gaan voor een weekend weg. Je leest de mogelijkheden van de BMW iX tijdens ons weekendje weg naar Berlijn en we delen onze tips voor het rijden met je elektrische auto in Duitsland. Natuurlijk lees je ook wat je kunt doen in Berlijn tijdens je weekendtrip naar deze leuke stad.
-
Gebruik je een routeplanner app zoals A Better Routeplanner om je route mee te plannen naar Berlijn, zorg dan toch dat je de laadstops in de navigatie van je elektrische auto inplant. Op die manier zorgt je elektrische auto ervoor dat de batterij voorbereid is voor het snelladen, waardoor dit sneller gaat.
-
Op sommige stukken van de Duitse snelweg en zeker in Duitse steden zoals Berlijn ben je verplicht om een Duitse milieusticker voor je elektrische auto aan te schaffen. Doe je dit niet dan loop je kans op een boete.
-
In Duitsland moet je bij sommige laadpalen aangeven hoe laat je begonnen bent met laden door je ‘blauwe schijf’ te gebruiken. Hiermee geef je aan op welk tijdstip je begonnen bent met laden. Zorg wel dat je op tijd je EV weer weghaalt om een boete te voorkomen.
-
Boek een hotel met laadpaal in Berlijn, zo weet je zeker dat je bij je accommodatie in Duitsland kunt opladen. Het beste is wel om even contact op te nemen met het hotel om te vragen hoe alles werkt. In ons geval waren in Berlijn het gehele weekend de laadplaatsen in de garage van het Hampton by Hilton Berlin Alexanderplatz bezet door niet-elektrische auto’s.
-
Veel laadpalen in Duitsland hanteren een zogenaamd blokkeertarief of ‘blockiergebühr’. Dit is een tarief dat je betaalt als je langer dan bijvoorbeeld 4 uur aan een laadpaal blijft staan. In ons geval kregen we een flinke extra rekening voor het laden in een parkeergarage waar we ’s nachts aankwamen in Berlijn. Let dus op voor extra kosten bij het laden van je auto. De kosten voor ons waren 180 minuten x € 0,10 per minuut.
- Tesla stelt de Tesla Superchargers steeds vaker open voor elektrische autorijders die geen Tesla rijden. Dat is handig om te weten want hierdoor zijn er veel meer snelladers te vinden onderweg naar Berlijn. Het enige dat je moet doen is de Tesla-app downloaden en een betaalmethode aan je account hangen. Snelladen bij Tesla is trouwens soms nog goedkoper dan bij andere snelladers.
Naar Berlijn met de BMW iX xDrive40
Waar je ook in Duitsland met je elektrische auto naartoe wil gaan, het is altijd verstandig om vooraf een goede route te plannen. Op die manier weet je waar je kunt opladen, hoelang je reis duurt en hoeveel tijd je kwijt bent aan je laadstops. Voor veel van onze trips gebruiken we bijvoorbeeld A Better Routeplanner, maar je kunt bijvoorbeeld ook gebruikmaken van de navigatie van je elektrische auto. In het geval van de BMW-navigatie wijst deze je onderweg automatisch op laadpunten. Verder is het in de voorbereiding van je trip ook altijd handig om de app van je merk elektrische auto te downloaden (in ons geval de My BMW-app). Daarmee kun je zien waar je kunt laden en hoelang het duurt voordat de batterij volledig vol geladen is.
Op donderdagavond vertrekken we na de files vanuit Nederland naar Berlijn. De auto is volledig opgeladen en we hebben snacks en drankjes meegenomen voor onderweg. We weten door de routeplanning dat we wel laat aan gaan komen in Berlijn (ongeveer 01:30 ‘s nachts), maar het voordeel is dat we op vrijdag dan direct van de stad kunnen genieten en de verschillende toeristische hotspots in Berlijn kunnen gaan bezoeken. Doordat de BMW iX xDrive40 een ruime auto is, is er meer dan genoeg ruimte om bagage en spullen mee te nemen voor de weekendtrip.
Na enkele uren rijden komen we aan bij een snellader van Fastned bij een Van der Valk hotel langs de snelweg. De BMW iX kan in ongeveer 40 minuten worden opgeladen tot 80% van de batterijcapaciteit en dat is precies goed om even rustig wat te drinken in de gezellige bar van het Van der Valk hotel Melle. Dankzij de app van BMW kunnen we de laadsessie volgen en hierdoor staan we precies bij 80% weer bij de auto klaar om richting de volgende laadstop te rijden.
De volgende laadstop die A Better Routeplanner ons adviseert is bij een Tesla Supercharger in Lehre. De navigatie van BMW geeft geen Tesla Superchargers aan als optie om te snelladen terwijl het wel loont om bij Tesla te snelladen als niet-Teslarijder. Als we de prijzen vergelijken dan kost snelladen bij Tesla zo’n € 0,65 per kWh terwijl snelladen bij de door de navigatie voorgestelde Allego snellader € 0,79 per kWh zou hebben gekost. Het loont om die reden om te bekijken waar Tesla snelladers zijn en gebruik te maken van deze laadpalen wanneer je als niet-Teslarijder hier ook terecht kunt.
Opladen bij de Tesla Supercharger gaat erg gemakkelijk. We komen aan bij de Tesla Superchargers en parkeren de BMW om vervolgens uit te stappen en de Tesla-app te openen. Daarin klik je eenvoudig aan ‘Uw niet-Tesla opladen’ om vervolgens op je locatie de snelladers te zien. Daarin selecteer je op de locatie ‘hier opladen’. Vervolgens zie je de kosten per kWh weergegeven voor je locatie en je stationnummer (dat is 1A, 1B, 2A, etc). Je kiest de Tesla paal waar je staat in de app en plugt vervolgens de laadkabel in je auto. De laadsessie start en we zien direct dat de Tesla snelladers goed werken want de laadsnelheid schiet omhoog richting de maximale capaciteit (150 kW) van de BMW iX xDrive40.
Omdat A Better Routeplanner (ABRP) aangeeft dat we hier een korte laadstop maken om door te rijden richting de volgende laadstop, gaan we na 19 minuten alweer verder. We zitten nog niet op 80% en toch gaan we alweer door naar de volgende laadstop. Dat heeft ook te maken met de laadcurve van je elektrische auto waar een routeplanner rekening mee houdt. Naarmate de actieradius dichter bij de 80% komt vlakt de maximale laadsnelheid af om het accupakket te beschermen. Om de reistijd te optimaliseren krijg je bij routeplanners voor je elektrische auto dus soms het advies dat je van 20% tot 50% moet laden en dan weer door gaat naar de volgende laadstop. Ook in ons geval voelt dat tegenstrijdig want we kunnen makkelijk nog wat langer hier blijven wachten, maar door die extra stop te maken zijn we sneller dan hier tot 80% op te laden.
Vanaf Tesla Lehre rijden we richting de volgende laadstop en dat is opnieuw een Tesla Supercharger; Tesla Irxleben. Dat is slechts een halfuurtje verderop en hier moeten we wel tot 80% opladen volgens de routeplanner zodat we daarna door kunnen rijden naar het hotel in Berlijn. Opnieuw gebruiken we de Tesla-app en de laadsessie gaat supersnel. Voor we het weten kunnen we aan het laatste deel van de rit naar Berlijn beginnen. Op de snelweg richting Berlijn is het inmiddels erg rustig doordat het al later is en daardoor kunnen we lekker doorrijden.
Uiteindelijk komen we zelfs iets voor de geplande aankomsttijd aan bij het Hampton by Hilton Berlin Alexanderplatz. Dit hotel heeft een laadpaal en mede daarom hebben we het geboekt. Dan kunnen we namelijk bij het hotel opladen gedurende het weekend. Alleen als we de garage van het hotel inrijden blijkt dat de twee parkeerplaatsen voor EV’s bezet zijn door brandstofauto’s. Verder is er in de garage geen plaats meer waardoor we buiten het hotel op zoek moeten naar een garage en een laadpaal. Om de hoek vinden we de Q-Park garage bij de Alexanderplatz waar we kunnen parkeren en gemakkelijk kunnen laden doordat er voldoende laadpalen staan in de garage. We leggen de auto aan de laadpaal en betalen met onze Plugsurfing laadpas, vervolgens lopen we naar het hotel om in te checken en zelf onze batterij op te gaan laden door te slapen.
Hoge kosten voor het laden door het Blockiergebühr
De volgende ochtend staan we relaxed op in het hotel, het is een wat korte nacht geweest want uiteindelijk slaap je niet voor 2 uur en om 7 uur zitten we aan het ontbijt in het Hampton by Hilton Berlin Alexanderplatz. Na het ontbijt vragen we bij de receptie of er al plek is in de garage van het hotel en vertellen we dat er brandstofauto’s op de plaatsen om op te laden staan. Het hotel geeft aan dat dit lastig te controleren is voor hen, ze weten niet wie de gasten zijn die daar geparkeerd staan. Er is ook helaas nog geen plek in de garage van het hotel. Ze geven aan dat ze ons laten weten als er plek is in de garage van het hotel.
Ook al is er geen plek bij het hotel, het is wel netjes om de auto even te verplaatsen in de Q-park garage. Dan houden we niet onnodig een laadplek bezet. Vanuit het hotel lopen we naar de garage en we koppelen de auto los om deze op een ander plekje in de garage te zetten. Er zijn voldoende laadplekken beschikbaar in de garage (zo’n 10 stuks), maar het is toch netter en socialer om even je auto te verplaatsen zodat andere EV’s kunnen laden. Later blijkt deze laadsessie de allerduurste te zijn geweest van het gehele weekend naar Berlijn, duurder dan iedere snellaadsessie onderweg naar Berlijn en onderweg terug naar Nederland. Hoe dat komt? Doordat we een blokkeertarief moeten betalen in de Q-park garage.
Wat is een blokkeertarief vraag jij jezelf nu af? Een blokkeertarief of in het Duits een ‘blockiergebühr’ is een tarief dat aanbieders van laadpalen berekenen voor het langer dan een vooraf bepaalde periode bezet houden van een laadpaal. Op die manier wil men realiseren dat je op tijd je auto weghaalt bij de laadpaal en laadpaal aanbieders willen hiermee realiseren dat zij alsnog wat inkomsten realiseren als je opgeladen bent en wel de laadpaal bezet blijft houden. Een logische en goede stap om laadpalen beschikbaar te maken voor elektrische autorijders die moeten opladen. Enige waar wij niet van op de hoogte waren is dat dergelijke blokkeertarieven ook ’s nachts worden berekend. In ons geval waren de extra kosten 180 minuten keer € 0,10 per minuut: een aanzienlijk bedrag bovenop de toch al niet al te lage laadkosten.
De tip blijft om in Duitsland (en in Oostenrijk en Zwitserland) altijd in de app van je laadpas aanbieder te kijken wat de kosten zijn voor het laden en welke speciale tarieven zoals blokkeertarieven er in rekening worden gebracht als je de laadpaal langer bezet houdt. Het kan je weekend weg of je vakantie met de elektrische auto naar Duitsland echt een stuk duurder maken als je niet op deze kosten let. Dat is zonde natuurlijk, want dat geld gebruik je liever om een lekker drankje te doen op een terrasje of om een echte currywurst te eten in Berlijn.
Berlijn is hip, verrassend en uitdagend
Berlijn is een geweldige plek om een weekend naartoe te gaan met je elektrische auto. Het is wel iets verder rijden dan bijvoorbeeld een weekend naar Parijs met je elektrische auto, maar Berlijn is echt anders dan veel steden waar je een citytrip naartoe kunt maken. De historie van de stad maakt het een extra boeiende plek. Berlijn is een prachtige stad met veel bezienswaardigheden en activiteiten. Je maakt er gemakkelijk een wandeling langs de Berlijnse Muur, brengt een bezoek aan de bekende bezienswaardigheid de Brandenburger Tor of je gaat shoppen in een van de leuke straatjes rondom Alexanderplatz.
Bij Alexanderplatz zit ons hotel; het Hampton by Hilton Berlin Alexanderplatz. Vanuit hier maak je dankzij de centrale ligging in Berlijn gemakkelijk wandelingen naar de leukste hotspots in Berlijn. Steeds valt weer op hoe leuk en verrassend deze stad is. Bekijk hieronder de tips voor een leuk weekend Berlijn:
- Alexanderplatz is een leuke en levendige omgeving, hier vind je winkels van grote merken en tegelijkertijd wandel je zo een van de leuke zijstraten in van de bruisende wijk Mitte waar je steeds verrassende winkels en boetiekjes tegenkomt.
- Op Alexander Platz in Berlijn staat de bekende Fernsehturm: De Fernsehturm is de iconische televisietoren van Berlijn. Wil je naar boven? Dan weet je zeker dat je een adembenemend uitzicht over de stad hebt. Dit is de perfecte plek om te genieten van het uitzicht en om mooie foto’s te maken.
- Ook op Alexanderplatz staat de beroemde wereldklok, waarop je van 148 steden wereldwijd de tijden kunt bekijken. De klok is beschermd erfgoed en een toeristische attractie in Berlijn.
- Wil je een echte Duitse ervaring? Het is misschien iets meer bekend van Zuid-Duitsland, maar drink een biertje in Hofbräu Wirtshaus Berlin. Meer Duits dan dit ga je het niet vinden tijdens je weekendtrip.
- Ga ’s avonds lekker uit eten bij Heimlich True, hier zit je in een mooi restaurant op een binnenplaats en geniet je van de lekkerste gerechten. Het menu is opgedeeld in diverse gerechten en je kunt ook voor het verrassingsmenu kiezen alleen zorg dan wel dat je goede trek hebt. Wat ons betreft is dit restaurant een absolute aanrader voor je bezoek aan Berlijn.
- Bezoek de bekende Brandenburger Tor: De Brandenburger Tor is een van de beroemdste bezienswaardigheden van Berlijn en is een symbool van de Duitse eenheid. Het is de perfecte plek om te genieten van het uitzicht op deze iconische bezienswaardigheid.
- Als je dan toch in de buurt bent van de Brandenburger Tor, wandel zeker even door naar het Holocaustmonument. Dit monument maakt je gegarandeerd even stil en tegelijkertijd laat het je de stad zien op een bijzondere manier door de lichtinval van de gedenkstenen.
- Om de hoek vanaf het Holocaustmonument ligt de Reichstag en ook hier wil je even langslopen tijdens je weekend Berlijn. Vanaf de omliggende velden heb je prachtig zicht op een van de indrukwekkendste gebouwen van Duitsland.
- Ontdek de Streetart van Berlijn, het rauwe en ruwe randje van Berlijn laat zich goed zien tijdens een wandeling waarbij je oog hebt voor de geweldige muurschilderingen die overal terug te zien zijn. Nog niet genoeg streetart gezien? Bekijk de volgende tip.
- Maak een wandeling langs de Berlijnse Muur bij de East Side Gallery in Berlijn. Hier zie je mooie graffiti op de restanten van de Berlijnse Muur. En tegelijkertijd laat dit je het kunstzinnige karakter van de stad Berlijn zien.
- Checkpoint Charlie is ook zeker leuk om even een bezoek aan te brengen, hier zie je een van de bekendste grenspunten uit de tijd van de Berlijnse Muur.
- Wil je meer weten over de Berlijnse Muur? Ga dan naar de Gedankstätte Berliner Mauer (oftewel het Berlin Wall Museum). Hier zie je de invloed van de Berlijnse Muur op de stad en het leven van de inwoners van Berlijn.
- Zin in iets lekkers als zoetekauw, breng een bezoek aan Sammy’s Berliner Donuts. Neem je donuts mee de stad in en eet ze in een van de vele parkjes in Berlijn op.
- Geniet van een heerlijke lunch bij een tof restaurant zoals House of Small Wonder. Dit restaurant zit altijd volgeboekt dus reserveer op tijd voor een leuke en lekkere lunch.
- Ga winkelen in de wijk Mitte: Mitte is een trendy wijk in het centrum van Berlijn en biedt tal van winkels, restaurants en cafés. Hier kun je heerlijk winkelen en genieten van het lokale eten en drinken zoals een lekkere currywurst.
De terugreis met de BMW iX vanaf Berlijn
Na een heerlijk weekend in Berlijn is het alweer tijd voor de terugreis op zondag. Na de lunch pakken we onze spullen in en lopen we naar de Q-park garage bij Alexanderplatz. De reis duurt minimaal 6 uur en 45 minuten naar huis volgens Google Maps. Met de BMX iX xDrive40 moeten we daar nog zo’n twee laadstops bij optellen. Geen enkel probleem want de BMW iX heeft een heel groot voordeel en dat is dat deze zo comfortabel rijdt dat je niet het idee hebt dat je iets hoeft te doen. De rijhulpsystemen zijn prettig en de adaptieve cruise-control is een van de beste van alle elektrische auto’s op de markt.
Vanuit Berlijn rijden we richting de Tesla Superchargers bij Lehre in Duitsland. Daar laden we in een halfuur bij tot 80% terwijl we met een Duitse Teslarijder praten over hoe het kan dat een niet-Tesla bij de Superchargers komt snelladen en waarom wij dit doen en niet de Allego laadpalen gebruiken die erachter liggen. Nadat we hebben uitgelegd dat het goedkoper is om bij Tesla te laden dan bij Allego begrijpt hij ons wel…of hij denkt opnieuw dat het stereotype over Nederlanders bevestigd is.
Vanuit Lehre rijden we verder naar Tesla Bissendorf waar de tweede laadstop is van de terugrit vanuit Berlijn. Ook hier staan meer dan genoeg snelladers net naast de snelweg. Inmiddels werkt het aansluiten en starten van de laadsessie bij de Tesla Superchargers ook hartstikke snel, nu we goed weten hoe de app werkt en welke stappen je moet nemen in vergelijking tot een laadsessie bij een snellader van een andere aanbieder. Vanuit Bissendorf zetten we koers richting huis en als we thuis aankomen blijkt dat we 7 en een half uur over de gehele rit terug hebben gedaan inclusief twee keer snelladen bij Tesla.
De conclusie
Met je elektrische auto naar Berlijn voor een weekendje weg is heel eenvoudig dankzij de vele snelladers die tegenwoordig langs de Duitse snelwegen staan. En Berlijn zelf is superleuk om te bezoeken als stad, de historie, cultuur en de verrassende wijken zorgen dat je gegarandeerd een leuke weekendtrip hebt. In Berlijn is het aantal laadpalen snel groeiende en onderweg naar Berlijn en terug naar Nederland zijn de mogelijkheden om op te laden verder toegenomen dankzij de Tesla Superchargers die steeds vaker opengesteld zijn voor niet-Tesla’s. Dat maakt de rit naar Berlijn nog gemakkelijker, zeker wanneer je thuis alvast de Tesla-app hebt gedownload en een account hebt aangemaakt. Dan is het letterlijk gewoon ‘plug & play’.
– Afstand: 662 km
– Actieradius vertrek: 307 km
– 3 x snelladen bij:
– Fastned snelladers Melle
– Bijgeladen: 57,60 kWh
– Prijs: € 45,57
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Tesla Superchargers Lehre
– Bijgeladen: 26 kWh
– Prijs: € 16,90
– Laadpas gebruikt: Tesla account
– Tesla Superchargers Irxleben
– Bijgeladen: 39 kWh
– Prijs: € 25,35
– Laadpas gebruikt: Tesla account
– Afstand: 665 km
– Actieradius vertrek: 329 km
– 2 x snelladen bij:
– Tesla Superchargers Lehre
– Bijgeladen: 35 kWh
– Prijs: € 22,75
– Laadpas gebruikt: Tesla account
– Tesla Superchargers Bissendorf
– Bijgeladen: 37 kWh
– Prijs: € 24,42
– Laadpas gebruikt: Tesla account
Tips voor een weekend naar Berlijn met de elektrische auto:
- Het plannen van je route naar Berlijn doe je gemakkelijk met een routeplanner voor elektrische auto’s. Deze geven je bijvoorbeeld ook de tip om te laden bij Tesla Superchargers als je geen Teslarijder bent. Dat is niet alleen sneller, het is soms zelfs ook nog goedkoper dan ergens anders snelladen.
- Het is wel handig om je laadstops ook in je navigatie in te voeren, dan kan je elektrische auto rekening houden met het snelladen en het accupakket voorbereiden.
- Het loont met de huidige energieprijzen om je route te plannen en prijzen te vergelijken. Snelladen bij Tesla was in het geval van de voorgestelde laadstops door A Better Routeplanner zo’n € 0,15 cent per kW goedkoper dan bijvoorbeeld bij Allego.
- Maak voor vertrek een Tesla account aan en download de Tesla-app, dan kun je gemakkelijk aankomen en direct snelladen bij de beschikbare Tesla Superchargers onderweg.
- Neem altijd minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Wij hebben de Plugsurfing laadpas en de Shell Recharge laadpas meegenomen naar Berlijn.
- Vergeet niet dat je in Berlijn een Duitse milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt. Bestel deze enkele dagen voor vertrek en je hebt hem wel op tijd binnen voor je weekend naar Berlijn.
- Ga ’s avonds rijden richting Berlijn. Je komt dan wel laat aan, maar je hebt geen last van files en wordt de volgende ochtend direct wakker in deze te gekke stad. Zo kun je direct op ontdekkingstocht in Berlijn.
- Let op bij laadpalen in Berlijn dat ze geen blokkeertarief rekenen (blockiergebühr in het Duits). Dit kan zorgen voor hoge laadkosten en het is onnodig als je de app van je laadpasaanbieder checkt voordat de laadpaal aansluit op je elektrische auto.
- Kies voor een hotel met laadpaal in Berlijn en bel even na om te checken hoeveel laadpunten er zijn. In ons geval waren er twee laadpunten alleen helaas waren ze het hele weekend geblokkeerd doordat er brandstofauto’s op geparkeerd stonden.
- Neem een blauwe parkeerschijf mee als je naar Duitsland gaat, bij sommige laadpalen moet je namelijk laten zien wanneer je begonnen bent met je laadsessie en dat doe je middels de blauwe schijf.
Lees ook
- Bekijk het grootste snellaadstation ter wereld: Sortimo Innovationspark Zusmarshausen
- Aral Pulse breidt betaalmogelijkheden uit in Duitsland
- Vijf vragen aan het nieuwe elektrische automerk: TÜV over de milieusticker voor Duitsland
- Getest: De ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s
- Goed nieuws: bij steeds meer Tesla superchargers kun je als niet-Tesla snelladen