Wat is Plug&Charge en hoe werkt het?
Het leven van elektrische autorijders wordt steeds makkelijker. De afgelopen maanden is er veel nieuws naar buiten gekomen over uitbreidingen op het snellaadnetwerk in Europa en de Tesla Superchargers die gebruikt kunnen worden door niet-Tesla’s én het laden zelf wordt ook steeds makkelijker. De eerste laadpalen zijn al voorzien van Plug&Charge, waarmee identificatie via een mobiele app of RFID-kaartlezer (laadpas of druppel) niet eens meer nodig is. Wat is Plug & Charge precies en op welke plekken kun je dit al gebruiken?
Wat is Plug&Charge?
In sommige gevallen geeft een naam letterlijk alles weg. Dat is het geval bij Plug&Charge. Je plugt de kabel van de laadpaal in de auto & je begint met laden (charge). Meer is het niet, want je hoeft je niet te identificeren. Toch weet de laadpaal precies waar de rekening heen moet. Wanneer je klaar bent met laden, haal je de laadkabel uit de auto, hangt die terug en je rijdt gewoon weer weg.
Aral Pulse is dit op het moment al grootschalig aan het implementeren. Na uitgebreide testen in Stuttgart zijn nu alle HPC-laders geschikt gemaakt voor Plug&Charge. Is jouw auto geschikt voor deze manier van laden, dan hoef je dus niet meer tal van laadpassen mee te nemen op vakantie en je hoeft geen lijst met apps te downloaden om vervolgens onderweg uit te moeten vogelen welke app je precies moet gebruiken bij de laadpaal die je gaat gebruiken.
Leestip: Aral Pulse breidt betaalmogelijkheden bij snelladers in Duitsland verder uit.
Hoe werkt Plug&Charge?
Kunnen jullie uitleggen hoe deze manier van laden werkt zonder dat dit een bijzonder technisch en lastig verhaal wordt? Jazeker; Plug&Charge werkt met een ISO15118-communicatiestandaard die de auto in staat stelt om te communiceren met de laadpaal. Dat betekent in dit geval dat de auto de laadpaal ‘vertelt’ wie jij bent en naar welk adres de factuur (of automatische afschrijving) moet. ISO15118 is trouwens per definitie de toekomst omdat dit een vereiste is voor bidirectioneel laden, wat ook tijdens de vakantie met de elektrische auto erg handig is.
Het is belangrijk dat zowel de software in de laadpaal als de software in de auto geschikt zijn voor plug and charge. Zij moeten namelijk met elkaar kunnen communiceren én elkaar daarbij begrijpen. Daarom wordt samengewerkt met BMW en Mercedes-Benz, die de auto’s nu al geschikt maken voor ISO15118, net als Volkswagen die de Porsche Taycan en Audi e-tron quattro al voorzien heeft van de juiste software. Alle modellen die gebouwd zijn op het MEB-platform worden van een update voorzien om deze geschikt te maken voor de makkelijkere manier van elektrisch laden. Wanneer dit de nieuwe standaard wordt (en die kans bestaat), dan betekent dit wellicht wel het einde van de laadpas, de druppel en de lange lijst met verschillende apps die je nodig hebt om te kunnen laden door heel Europa.
Waar kun je Plug&Charge vinden en gebruiken?
Eigenlijk kun je met een Tesla al sinds 2012 gebruikmaken van Plug&Charge. Voor de Teslarijders is dit oud nieuws. Heb je echter geen Tesla, dan kun je nu al de nieuwe technologie gebruiken bij IONITY snelladers, dat alle stations al geschikt gemaakt heeft voor laden zonder handmatige identificatie. Bij Aral kun je in Duitsland gebruikmaken van alle HPC-laders met deze technologie. Fastned heeft daarnaast de laatste tijd ook hard gewerkt en deze meeste snelladers van deze aanbieder zijn geschikt om gewoon je laadkabel in te pluggen en direct te laden.
Om gebruik te kunnen maken van deze technologie, heb je het onderstaande nodig:
- Een EV met ISO15118-communicatieprotocol (software-update)
- Een volledig account inclusief gekoppelde betaaloptie in de software van je elektrische auto zelf
- Een laadpaal die het CSS-protocol ondersteunt
- Een laadpaal met backoffice-software dat het ISO15118-protocol ondersteunt
Zie jij het al voor je? Een vakantie met de elektrische auto door Europa zonder laadstress vanwege laadpassen en applicaties op je telefoon om je te identificeren wanneer je écht stroom nodig hebt…
Lees ook
- Bekijk alle IONITY snelladers in Europa op een handige kaart
- Tesla plaatst eerste Tesla cube lounges bij Superchargers
- Waar moet je aan denken bij een vakantie met je elektrische auto?
- Review: Met de Hyundai IONIQ 5 op vakantie naar Zwitserland
- Interview met BYD over de plannen van dit nieuwe merk in Nederland