Vijf vragen aan…: BYD

Vijf vragen aan…:
Lucas van Schijndel over BYD

Ze verkopen meer elektrisch aangedreven auto’s wereldwijd dan Tesla en toch is voor veel mensen Build Your Dreams, of BYD wat de afkorting hiervan is, niet bekend. Daar gaat verandering in komen want één van Nederlands bekendste autobedrijven; de Louwman Group, gaat BYD naar Nederland brengen. Hoogste tijd om te horen wat de plannen zijn met BYD en welke modellen we binnenkort aan de laadpaal op vakantie tegenkomen. Dus laten we Lucas van Schijndel, General Manager BYD bij de Louwman Group eens vijf vragen stellen over het nieuwe elektrische automerk BYD in deze ‘Vijf vragen aan…’.
Lucas van Schijndel - General Manager BYD

Lucas van Schijndel, over het nieuwe elektrische automerk BYD

1. Leuk om je spreken Lucas, interessant dat jullie BYD naar Nederland halen. Kun je ons meer vertellen over het merk en de elektrische auto’s van BYD?

“Over BYD kan ik inmiddels al uren vertellen…ik zal het proberen samen te vatten. BYD is een bedrijf dat nog niet veel mensen in Nederland kennen, maar waar bijna iedereen al eens mee in aanraking is geweest. BYD is pionier op het gebied van oplaadbare batterijen. Op een zeker moment hadden ze meer dan 50% van de markt voor batterijen voor mobiele telefoons in handen dus grote kans dan in eenieders toestel al eens een BYD batterij gezeten heeft. Het in 1995 opgerichte bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een divers tech-bedrijf met een focus op ‘new energy solutions’ en mobiliteit. Naast bijvoorbeeld batterijen en zonnepanelen maken ze ook treinen, bussen, heftrucks en … auto’s. En wat voor auto’s! Ik kijk er erg naar uit om deze naar Nederland te brengen.”

2. De Tang van BYD is het eerste model dat je op de Nederlandse markt gaat brengen. Deze zevenzits elektrische SUV klinkt als een ideale auto voor de gezinsvakantie. Wat maakt de TANG van BYD geschikt om als eerste model te lanceren?

“BYD laat met de TANG zien waar het merk toe in staat is. Wanneer je de auto ziet dan wordt meteen duidelijk dat BYD de aspiratie heeft om, na haar thuismarkt, ook de westerse automarkt voor zich te winnen. BYD werkt al sinds 2017 met deze design-taal van de hand van Wolfgang Egger, die onder andere tekende voor Audi en Alfa Romeo. Het interieur is van premium kwaliteit en biedt met 7 zitplaatsen veel ruimte.

Door de unieke ‘Blade Battery’-techniek van BYD is de bodem van de auto minder hoog dan van veel andere BEV’s . Hierdoor is de interieur-ruimte, zelfs op de 3zitrij, opvallend ruim. Wel kiezen we ervoor om de TANG in beperkte oplage naar Nederland te halen. De laadtechniek van zijn opvolger die volgend jaar komt is voor ons land beter. Maar we wilde wel alvast aan Nederland laten zien waar BYD voor staat.”

Leestip: Met een elektrische auto met caravan op vakantie naar Frankrijk, kan dat?

3. Het mag gezegd worden, dat is een indrukwekkende elektrische auto. Als we na het lezen van dit interview meer willen weten over BYD en een proefrit willen maken, waar kunnen we dan terecht?

“In September gaan wij open met een winkel in Amsterdam en een in Rotterdam. Dan kunnen we de TANG ook direct uit voorraad leveren. Houdt onze website www.bydauto.nl in de gaten voor meer nieuws. Je kunt je daar ook inschrijven voor onze updates als je niets wil missen. Later dit jaar kunnen we ook al twee andere modellen van BYD leveren. Een daarvan is een praktische C segment SUV die standaard een super rijke uitrusting heeft. Echt de moeite waard om te komen bekijken en klaar voor grote volumes in Nederland en Europa. Maar ook in onze online showroom kun je deze auto binnenkort van alle kanten uitgebreid bekijken. Er komt ook nog een bloedstollende sportieve sedan op de markt waarmee we op weer een heel ander niveau laten zien wat BYD allemaal in huis heeft.”

4. Je noemde eerder dat BYD is opgericht als batterijfabrikant en dat ze een unieke batterijtechniek op de markt brengen. Nu ben ik benieuwd, wat is dat precies?

“De Blade Battery van BYD is een revolutionaire batterijtechnologie die specifiek is ontwikkeld voor toepassing in auto’s. De naam zegt het al, de batterijcellen hebben de vorm van een mes, een lemmet om precies te zijn. Als een soort lamellen geven de horizontaal geplaatste  batterijen extra stijfheid aan het chassis van de auto. De batterij is een integraal onderdeel van ‘ePlatform 3.0’ dat vol zit met innovaties die in eigen huis ontwikkeld zijn. Maar terug naar de batterij: de vorm hiervan zorgt er ook voor dat er meer batterijen efficiënt in één pakket passen. Deze batterijen zijn veiliger dan conventionele batterijen indien ze beschadigd raken. En ze zijn vrij van nikkel en kobalt. Het is echt een baanbrekende innovatie die de markt voor elektrische auto’s gaat veranderen. BYD gaat de batterijen daarom ook aan andere autoproducenten leveren.”

5In Noorwegen rijden sinds vorig jaar al meer dan 1.500 Tang SUV’s van BYD rond. Heb je zelf al een rit in een van de BYD modellen kunnen maken? En welke plaats staat bij jou bovenaan de lijst om te bezoeken met een Tang van BYD?

“Absoluut! Dat maakte de beslissing om in dit avontuur te stappen extra makkelijk. Ik heb alle modellen, ook een aantal die volgend jaar pas naar Europa komen, gereden. Ik ben erg onder de indruk van de auto’s. Zowel op het gebied van kwaliteit en afwerking als de rijeigenschappen van de verschillende modellen. Mijn TANG staat na mijn zomervakantie voor me klaar, dus ik moet daarna snel een stedentrip uitzoeken op jullie website. Dat lijkt me een mooie gelegenheid om een bijzonder goed restaurant te gaan bezoeken in een mooie Europese stad. Kopenhagen misschien?”