Hoe ziet de voorruit van de toekomst eruit? En wat heb jij daaraan tijdens je vakantie?

Hoe ziet de voorruit van de toekomst eruit? En wat heb jij daaraan tijdens je vakantie?

Als EV-rijder weet je ongetwijfeld dat de technologische ontwikkelingen de laatste jaren bijzonder snel gaan en dat elektrische auto’s misschien juist wel zo leuk zijn omdat ze zorgen voor constante technologische vernieuwing. Iets waar je wellicht (nog) niet bij stilgestaan hebt, is dat de voorruit van je elektrische auto nog bijzonder veel ruimte biedt voor innovatieve ontwikkelingen en verbeteringen waar jij van kunt profiteren tijdens de vakantie met je elektrische auto.

Internationale motorshow laat zien wat de mogelijkheden zijn

Het gaat al geruime tijd om mogelijkheden en ontwikkelingen, maar na de internationale motorshow in Duitsland in 2023 zijn er ineens veel concrete namen en projecten die volop in de schijnwerpers staan doordat de voorruit van de toekomst autorijden makkelijker en veiliger kan maken. Daarnaast heeft Apple ook weer eens van zich laten horen, ditmaal met een patent voor een zeer spannende technologie.

Terwijl diverse aanbieders van snelladers werken aan het snellaadstation van de toekomst met faciliteiten zoals een Fastned-shop of juist een eigen Tesla Cube Lounge, werken autofabrikanten en innovatieve ontwikkelaars aan revoluties voor de voorruit van de elektrische auto. Een aantal van de meest spectaculaire ontwikkelingen vind je hieronder in willekeurige volgorde.

Tip: Wat is het effect van file op je actieradius tijdens de vakantie?

Is Sortimo Zusmarshausen het snellaadstation van de toekomst?

Hoogkwalitatieve informatie op de voorruit

HUD, oftewel head-up display, is een ontwikkeling die momenteel in volle vaart is. Er zijn al redelijk wat elektrische auto’s die voorzien zijn van dit systeem. Zoals bijvoorbeeld de modellen van Hyundai en Kia. Naast het aanbieden van de head-up display is het belangrijk dat ontwikkelaars de huidige systemen blijven verbeteren. Door verder te ontwikkelen worden problemen zoals de zichtbaarheid bij invallend zonlicht, het dragen van lenzen of een bril en zelfs de gepolariseerde zonnebril beter in kaart gebracht. Bekijk onderstaande video om te zien hoe Hyundai in de Kona Electric de HUD verwerkt heeft.

Er is veel aandacht voor HUD, al sinds de begindagen van de techniek, omdat HUD tal van voordelen heeft. Zeker voor de elektrische autorijder, omdat het prettig is wanneer bijvoorbeeld de actieradius en het verbruik per kilometer (handig wanneer je met een caravan of vouwwagen rijdt) recht voor je in beeld zijn. Op die manier kun jij gefocust op de weg blijven en is het niet nodig je ogen te laten afdwalen op infotainment systemen.

AR-voorruiten dankzij Apple en andere tech-giganten?

Het blijft waarschijnlijk niet bij een HUD-systeem waarbij je informatie zoals de actieradius, afstand tot je bestemming en je snelheid als bestuurder voor je in beeld kunt zien. Zo wordt er al jaren gesproken over een AR-voorruit, oftewel augmented reality voorruit. Vorig jaar kwam er een belangrijke speler bij op het gebied van de ontwikkeling van de AR voorruit. Apple vroeg namelijk een patent aan voor AR-technologie voor de voorruit, waarbij tal van mogelijkheden benoemd worden zoals:

  • Waarschuwingen voor het overschrijden van de maximale snelheid;
  • Aangeven van de ideale route tijdens het rijden;
  • Verkeersinformatie live op de voorruit, inclusief aanpassing van de route;
  • Waarschuwing voor schoolzones en andere zones met veel voetgangers.

Om dit allemaal werkend te krijgen moeten veel sensoren in de elektrische auto samen gaan werken met de constante stroom aan actuele informatie zoals de weersomstandigheden en de situatie op de weg. Apple vroeg overigens al eens eerder een patent aan op dit gebied, maar het nieuwe patent (dat uiteraard niet beschrijft hoe Apple de AR voorruit wil laten werken) blaast nieuw leven in de grootse mogelijkheden van AR voorruiten voor EV-rijders.

Apple AR voorruit patent voor elektrische auto's

Slim autoglas voor je EV

De eerste ontwikkelingen rond slimmer autoglas (Smart Glass) komen uit de jaren ’80, echter het heeft even geduurd voordat er echt grote ontwikkelingen op dit vlak in de auto’s op de weg te zien waren. Het gaat hier om verschillende mogelijkheden en technieken waarbij de voornaamste technische benamingen hieronder staan:

  • PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal):
  • SPD (Suspended Particle Devices);
  • Electro-chromisch glas.

Zonder in te gaan op de technische kant van bovenstaande is het goed om te weten hoe belangrijk deze ontwikkelingen zijn geweest. Zo kunnen tegenwoordig de slimme autoruiten zelf de lichtinval sturen en ook bepalen hoeveel warmte er in je elektrische auto komt tijdens het rijden. Daarnaast zorgt slim autoglas voor betere privacy en meer veiligheid. Zo heb je met slim autoglas vaak zelfs geen zonnebril meer nodig, omdat het autoglas zelf het binnenvallende zonlicht voor je kan filteren. Het gaat dan niet alleen om de voorruit, maar ook om de zij- en achterruiten én de panoramische daken in moderne auto’s.

Waarom is dit interessant voor vakantiegangers met een EV?

De elektrische auto heeft de toekomst en het futuristische, functionele autoglas zoals een AR voorruit van Apple sluit naadloos aan bij de behoefte van de EV-rijder. Autoruitgigant Autoglas Concurrent schreef eerder al over hoe de EV profiteert van functioneler en lichter autoglas dankzij het lagere gewicht van het glas wat de actieradius van je elektrische auto bevordert. Daarnaast heeft een bestuurder van een elektrische auto graag meer informatie in zijn zichtveld en is het tijdens een vakantie met de elektrische wagen fijn om je volgende laadstop voor je te zien op de HUD of in de AR voorruit.