Let op voor de nieuwe blokkeerkosten van Shell Recharge bij hotels met laadpaal
Eind december stuurde Shell Recharge een mail aan alle bezitters van de Shell Recharge laadpas met een aankondiging van de introductie van blokkeerkosten. Deze email heeft veel mensen in verwarring gebracht en behoorlijk vele stof doen opwaaien. Nu het stof grotendeels is neergedaald is het belangrijk om te bekijken wat de wijziging in kosten nou daadwerkelijk voor effect heeft op jouw volgende vakantie of weekendje weg met je elektrische auto.
De introductie van blokkeerkosten
In het bericht van Shell Recharge eind december 2023 heeft men aangekondigd om vanaf 21-12-2023 blokkeerkosten in rekening te gaan brengen. Door deze introductie ga je als elektrische autorijder tot € 12,- blokkeerkosten betalen als je de Shell Recharge laadpas gebruikt. Dat is niet niks, want je gaat de blokkeerkosten al betalen als je langer dan vier uur een laadpaal gebruikt. Precies daar ontstond veel onvrede over want veel EV’s zijn nog niet eens volledig opgeladen als je aan een 11 kWh laadpaal staat. Plus hoe werkt dat dan ’s nachts? Moet je dan midden in de nacht je bed uit om je elektrische auto af te koppelen?
Om alles goed uit te leggen is het belangrijk om te weten wat een boete-tarief is of beter gezegd: “Wat zijn blokkeerkosten?” Shell introduceert het boete-tarief voor laadsessies langer dan vier uur. Oftewel, het maakt niet uit of jouw auto volledig opgeladen is of niet. Je gaat vanaf vier uur na de start van de laadsessie een extra bedrag betalen per minuut. Dit bedrag van € 0,05 per minuut ga je betalen vanaf het moment dat je vier uur aan de laadpaal staat tot een maximum van € 12,-. Deze kosten zijn ook wel blokkeerkosten genoemd. Een andere benaming voor dezelfde kosten is het boete-tarief.
Wat is het nut van blokkeerkosten?
Voor elektrische autorijders hebben blokkeerkosten effect op de bereidheid om de EV weg te halen bij de laadpaal. Hierdoor zijn laadpalen sneller beschikbaar en neemt het laadpaalplakken af. Niemand wil tenslotte te veel betalen voor zijn laadsessie op vakantie. De introductie van de blokkeerkosten bij de Shell Recharge laadpas kan ook een positief effect hebben. Nu zullen de zakelijke leaserijders die met de populairste elektrische vakantie auto’s van 2023 op vakantie zijn wellicht niet direct de auto weghalen als zij een zakelijke laadpas hebben, ze betalen tenslotte vaak zelf niet de rekening van het laden op vakantie. Toch zal eenieder meer opletten op het weghalen van de EV bij de laadpaal en dat is positief.
Voor de aanbieders van laadpalen zijn blokkeerkosten ook positief, want zij verdienen op die manier aan de geplaatste laadpalen. Dat levert ze bij een blokkeertarief ten minste nog een vergoeding op in plaats van een elektrische auto die de laadpaal bezet blijft houden zonder dat er nog geladen wordt. Daarnaast is het doel van het boete-tarief niet om geld te verdienen aan de blokkeerkosten, een aanbieder van laadpalen wil namelijk graag geld verdienen aan de geleverde stroom. Het grootste beoogde voordeel voor de aanbieders van laadpalen is dat men de elektrische auto weg haalt zodat een andere EV-rijder kan laden want dat levert meer op dan de compensatie voor het bezet houden van de laadpaal.
Lees ook: Review: met de elektrische auto naar Berlijn waar we blokkeerkosten moesten betalen
De Shell Recharge laadpas is de populairste pas van Nederland
Het nieuws van de ingevoerde blokkeerkosten voor de gebruikers van de Shell Recharge laadpas heeft, zoals eerder benoemd, veel stof doen opwaaien. Dat is niet gek als je bedenkt dat de Shell Recharge laadpas de populairste laadpas is voor vakantiegangers met een elektrische auto. De bekendheid van de laadpas, de uitgebreide dekking in Europa en het feit dat je geen maandelijkse kosten hebt bij de Shell Recharge laadpas zijn voordelen die veel EV-rijders positief waarderen blijkt uit de onderzoeksresultaten “Op vakantie met de elektrische auto in 2023”.
Tip: Lees hier hoe de Shell Recharge routeplanner werkt en wat de voor- en nadelen van deze app zijn.
Let op bij hotels met een laadpaal met de Shell Recharge laadpas
Over het algemeen is het feit dat Shell Recharge blokkeerkosten in rekening brengt niet eens zo’n slechte ontwikkeling. Zoals gezegd helpt dit alleen maar om te zorgen dat we met z’n allen socialer omgaan met de beschikbare laadpalen en sneller de elektrische auto weghalen bij de laadpaal op vakantie. Zeker wanneer je bedenkt dat het aantal laadpalen in het buitenland niet altijd dezelfde dekking heeft als in Nederland dan helpt de introductie van het boete-tarief van Shell misschien zelfs wel.
Het boetetarief voor de Shell Recharge laadpas gaat gelden bij de laadpalen van EVBox en Road. Deze laadpalen vind je vaak bij parkeergarages, hotels en restaurants. Het goede nieuws is dat je de blokkeerkosten niet zo snel zult tegenkomen bij een openbare laadpaal in Nederland of het buitenland. Het nadeel is echter wel dat je voortaan beter op moet letten bij restaurants en hotels met een laadpaal. Dat is wel een uitdaging, want juist hotels zijn tijdens vakanties populair om de elektrische auto op te laden onderweg naar de vakantiebestemming. En aangezien er geen uitzondering is voor de blokkeerkosten ’s nachts, kan het zomaar zijn dat je naast de hotelrekening en de kosten voor het laden bij thuiskomst ontdekt dat je extra moet betalen vanwege het boete-tarief bij je hotel met laadpaal. De beste manier om dit te voorkomen is om voordat je begint te laden te kijken in de app van de laadpas aanbieder, daar zie je altijd de meest actuele prijsinformatie staan.
Lees ook
- Meer dan 650 hotels met laadpaal in Frankrijk in kaart gebracht
- 7 x tips voor het boeken van een hotel met laadpaal tijdens je vakantie
- Goedkoper op vakantie dankzij &Charge en de Maingau laadpas
- Hoe vraag je buiten Duitsland een Maingau laadpas aan?
- Hyundai IONIQ 5 auto’s leveren stroom voor eerste hotel ter wereld dat op EV’s draait