Review: met de Volvo XC-40 Recharge op vakantie naar Oostenrijk
Met de Volvo XC-40 Recharge op vakantie naar Oostenrijk en Italië om daar te genieten van een ontspannende vakantie? Wij maken veel reviews en reisverslagen van vakanties met elektrische auto’s om ervaringen en tips te delen met jou. Maar wij zijn niet de enigen die met de elektrische auto naar Oostenrijk, Duitsland en Italië gaan.
Onderstaand reisverslag hebben we mogen ontvangen van een van onze trouwe lezers en uiteraard delen we de reiservaringen graag met je, zodat jij hier ook inspiratie en tips uit kunt halen.
Met de Volvo XC40 Recharge naar Zuid-Europa
De reis met de elektrische auto naar Zuid-Europa is niet nieuw voor ons. In 2021 zijn we ook al met de elektrische auto op vakantie gegaan, al was het destijds voor de eerste keer dat we volledig elektrisch een vakantiereis maakten. Met onze ervaringen van de vorige reis op zak hebben we ditmaal nog meer zin in de reis met de elektrische auto naar Oostenrijk én het Gardameer in Italië. Maar wel op een ontspannen manier natuurlijk. Enerzijds omdat het wel een echte vakantie moet zijn, anderzijds omdat we met onze hond reizen.
De heenreis aan de hand van Chargemap
De langste reisafstanden plannen we op dinsdagen. Op de eerste dag rijden we van Deventer naar Erlangen in Duitsland, een afstand van bijna 600 kilometer. Aangezien we bij Oldenzaal via Kassel de grens overgaan, komen we uit bij Diemelstadt dat voor ons een nieuw laadpunt is. Het McCafé om de hoek is een leuke bonus omdat we zo ook onszelf op kunnen laden. We overnachten in het Holiday Inn Express Erlangen waar je gratis mag parkeren én gratis kunt laden, zodat je de volgende ochtend met 100% actieradius de reis voort kunt zetten.
Tip: Bekijk de 7 tips voor het boeken van het juiste hotel met laadpaal.
De eerste laadstop op de tweede reisdag is in Hinterglemm in Oostenrijk, bij het hotel waar we slapen. Bij Hotel Talblick in Hinterglemm staan Tesla-laadpalen en één van de Tesla destination charger laadpalen bij het hotel is opengesteld voor niet-Tesla’s om op te kunnen laden. Hinterglemm is overigens echt een aanrader om naartoe te gaan. Niet alleen voor wintersporters, maar ook in de zomer wanneer je hier heerlijk kunt wandelen en fietsen net zoals je bijvoorbeeld ook in Andermatt in Zwitserland kunt genieten van de zomervakantie met de elektrische auto’s. Aan het eind van de week gaat onze reis verder naar Italië, waarbij we bij Raststätte Lanz Europabrücke een mooie plek vinden om de elektrische auto te laden en zelf koffie te drinken en te genieten van het uitzicht.
Onbekende nieuwe Italiaanse snelladers
Tijdens de vakantie met onze elektrische auto hebben we twee grote voordelen. Allereerst kennen we de route al, omdat we hier eerder hebben gereden. Dat zorgt ervoor dat je bekend bent en met vertrouwen kunt rijden omdat je ook weet waar je op kunt laden. Daarnaast kennen we het batterijverloop van de Volvo XC-40 P8 Recharge door het dagelijks gebruik. Als we zien dat de accu naar de 40% zakt, dan zoeken we rustig naar een snellader binnen 100 kilometer om te kunnen bijladen. Het is hierbij wel handig om een bijrijder te hebben die zowel het navigatiesysteem van de auto kent als de bekendere laadapps zoals Chargemap en A Better Routeplanner.
De laadstops plannen wij voornamelijk aan de hand van Chargemap. Met deze app zoek je gemakkelijk laadpunten door heel Europa. Ideaal voor tijdens de vakantie in het buitenland. Wel merken we tijdens de vakantie op dat de app niet alle laadpalen kent. Dat is ook wel begrijpelijk omdat Chargemap zijn informatie verkrijgt doordat gebruikers informatie updaten. In Italië staat namelijk vlak naast onze camping een laadpaal van 100 kW. Deze Enel X-laadpaal is ons niet bekend en staat ook niet in de Chargemap app.
Tip voor het gebruik van de EnelX-laadpalen: die zijn knap lastig wanneer je niet weet wat je moet doen, geen Italiaans kunt lezen en de zon vol op het scherm staat zodat je eigenlijk ook nog eens niets ziet. Een hulpvaardige Nederlander helpt ons met de gouden tip. Gebruik JuicePass app en het laden bij de laadpalen van EnelX wordt een stuk makkelijker plus de app is direct te koppelen aan je creditcard.
Vakantie aan het Gardameer in Italië
Het Gardameer is het grootste meer van Italië en biedt naast verbluffende uitzichten ook tal van pittoreske dorpjes in de nabije omgeving. In deze omgeving kun je heerlijk zwemmen, watersport beoefenen, wandelen of genieten van de vele culinaire, lokale hoogstandjes in de restaurantjes en barretjes. Wil je echt genieten van je vakantie? Dan is onze tip om een accommodatie met laadpaal te boeken. Dan kun je gemakkelijk en op ieder moment dat je wil een van de leuke van trips maken vanaf bijvoorbeeld je camping met laadpaal aan het Gardameer.
Een avontuurlijke terugreis
Na de eerste laadstop in Vipiteno/Sterzing vervolgen we de terugreis van 1.150 kilometer, die we van plan zijn in één keer te rijden. In Duitsland komen we voor onverwachte situaties te staan: het is druk, mede vanwege de wegwerkzaamheden en onduidelijke wegwijzers en afzettingen missen we onze afslag waardoor de terugreis een half uur langer duurt. Om ontspannen te reizen, stoppen we ook bij een Edeka supermarkt om wat te laden, koffie te drinken en boodschappen te doen voor de volgende morgen thuis.
Tips van onze vakantie met de elektrische auto
- Update je Chargemap app regelmatig zodat je de juiste laadmogelijkheden in je app kunt zien.
- Let van tevoren eens op de actieradius en het batterijverloop. Hoe meer inzicht je hierin hebt, hoe makkelijker het wordt om de reis te plannen of aan te passen.
- Kies een accommodatie of hotel met laadmogelijkheden en kijk online of je aanbiedingen of deals kunt vinden.
- Onthoud dat het vakantie is: doe het rustig aan en plan eventueel gewoon extra overnachtingen om het leuk en relaxt te houden.
Lees ook
- 5 tips om gratis of goedkoper te snelladen onderweg naar je vakantiebestemming
- Goed nieuws: Fastned opent een nieuw groot laadstation bij Bochum West in Duitsland
- Getest: De ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s
- Vijf vragen aan de jury van de ANWB Trekauto van het jaar verkiezing over de Hyundai IONIQ 5
- Waarom is je actieradius minder bij kou en wat kun je doen om dit te verbeteren?