Review: Met de elektrische auto naar Winterberg

Review: Met de elektrische auto naar Winterberg

Winterberg is al jaren een populaire bestemming voor veel mensen om een weekend te gaan skiën en het wintersportgevoel te hebben zonder een hele week vrij te moeten nemen en een lange afstand af te leggen richting Oostenrijk, Zwitserland, Italië of Frankrijk. Naast het feit dat het heerlijk is om even met je snufferd in de frisse berglucht te skiën, is Winterberg ook betaalbaarder en betaal je niet de hoofdprijs voor je skitrip. Hoe is het om met je elektrische auto een weekend naar Winterberg te gaan om de lange latten onder te binden? In deze review lees je hoe je met je elektrische auto naar Winterberg gaat om daar een weekend te skiën.

Leestip: Review van wintersportvakantie naar Zwitserland met de elektrische auto.

Spontaan idee: Zullen we een weekendje gaan skiën?

Het is half januari en je kijkt in je agenda. Alle kerstversiering is langzaam maar zeker wel weer opgeborgen en er zijn geen vakanties gepland. Wintersport kan wel, maar het is te ver om er naartoe te rijden want je hebt het al drukker op je werk dan je zou willen. En dus is het niet mogelijk om een hele week vrij te nemen en jezelf die wintersportvakantie te gunnen. Plus daarbij spatten je dromen van een weekje wintersport snel uit elkaar als je de prijzen ziet om last-minute nog naar een van de Alpenlanden te gaan.

Zo zitten wij ook op de bank als we ineens op het idee komen om een weekend naar Winterberg te gaan met de elektrische auto. De Mazda MX-30 is de perfecte auto voor dit soort spontane ideeën. We zoeken verder om concreter te kijken of we dit spontane idee komend weekend kunnen uitvoeren. Allereerst bekijken we op Google Maps hoe ver het rijden is vanaf Amsterdam naar Winterberg. Dat valt wel mee…het is slechts 387 km rijden. Om in te schatten hoelang we daar over doen met de elektrische auto pakken we de app van A Better Routeplanner (ABRP) erbij en voeren de gegevens van de Mazda MX-30.

De Mazda MX-30 heeft een actieradius van 200 km (WLTP) en doordat het koud is in januari, is de actieradius in werkelijkheid vaak minder. De website van ABRP houdt hier allemaal rekening mee in de planning van de route en de laadstops. Ook is het zo dat Winterberg uiteraard hoger ligt en dus dat het daar nog kouder zal zijn dan thuis plus het is in het Sauerland uiteraard bergachtig waardoor het verbruik ook toe zal nemen en da actieradius lager is. Het routeadvies is om 4 laadstops te maken onderweg naar Winterberg.

Lees ook: Wat is de invloed van kou in de winter op je actieradius?

A Better Routeplanner Amsterdam naar Winterberg met Mazda MX-30

Het idee zit in het hoofd

Als je dan eenmaal hebt gezocht naar de route, de routeplanning hebt gemaakt en er een nachtje over geslapen hebt dan doe je het vaak toch niet. Ook wij twijfelden een dag lang of we wel of niet zouden gaan. En toch zit het idee gewoon in je hoofd. Hoe lekker het is om in het weekend dat je geen plannen hebt even op de ski’s te staan. En zo merk je ineens dat je zoekt op de weersvoorspelling voor Winterberg dit aankomende weekend. Mistig op vrijdag met kans op sneeuw en zaterdag zonnig met goede sneeuw.

Stapje voor stapje gaat je hoofd toch iets verder met het maken van plannen. Om in te kunnen schatten wat het zou kosten zoek je naar een accommodatie in de buurt van Winterberg. Het liefst een hotel met laadpaal dan wel, want dan kunnen we de Mazda MX-30 opladen bij het hotel. En tsja, als je dan ziet dat je voor € 88,- per nacht en inclusief ontbijt een heerlijk hotel met laadpaal kunt boeken, dan is dat idee in je hoofd ineens niet meer te houden.

Op vrijdag nemen we de middag vrij en maandag de ochtend en we reserveren voor drie nachten het Hotel Sauerländer Hof in Hallenberg. Hallenberg ligt naast Winterberg en is nog iets verder rijden maar op het totaal is het geen probleem. Met een grote glimlach droom je vervolgens weg bij het idee dat je dit weekend in de sneeuw bent. Het enige dat nog op de to-do lijst staat is het nadenken over welke spullen je mee wil nemen.

Het uitzicht dat wil: sneeuw en blauwe lucht

Voor een weekend heb je niet zoveel nodig

Het skigebied van Winterberg en omgeving is met 27 kilometer aan pistes eigenlijk best een groot skigebied en tegelijkertijd is het weer niet zo groot dat je eindeloos tochten maakt. Winterberg is ieder jaar eigenlijk wel zeker van sneeuw ondanks dat het niet zo hoog ligt als de skigebieden in de Alpenlanden. En precies omdat Winterberg best wel dichtbij ligt, gemakkelijk bereikbaar is, sneeuwzeker is en overzichtelijk is, is het gebied zo populair.

Aangezien het met routeplanners voor elektrische auto’s altijd nog lastig is om in te schatten wat het effect op je verbruik is als je zwaarder bepakt of met een skikoffer op pad gaat, besluiten we om ski’s te huren. We willen niet onnodig vaak moeten opladen onderweg naar Winterberg en voor € 18 per dag huur je al ski’s bij een van de vele skiverhuur locaties in en om Winterberg. Het inpakken is door deze beslissing ook ineens een stuk eenvoudiger geworden. We zijn op donderdagavond na het klaarleggen van de skikleding, de helm, de zwembroek voor de sauna en wat gewone kleding zo klaar voor het weekend Winterberg.

Tip: Lees de voor- en nadelen van de ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s.

Een langere heenreis dan gepland

Het is vrijdag en de dag dat we gaan vertrekken. Nog een paar uur werken en dan springen we in de Mazda MX-30. Om zeker te zijn dat we met een volle batterij vertrekken, sluiten we de auto nog even aan op de publieke laadpaal. Rond twee uur koppelen we de auto los van de laadpaal en ontdekken we dat de laadsessie niet gewerkt heeft. Dat is wel een tegenvaller want hierdoor vertrekken we niet met 100% maar slechts met 83% en 143 km actieradius. Wel een goede reminder om toch vaker de MyMazda app te checken en notificaties aan te zetten om dit soort verrassingen te voorkomen.

Om relaxed te kunnen rijden hebben we een premium abonnement van A Better Routeplanner afgesloten voor een maand, zodat we de route en de laadstops via Apple CarPlay op het scherm van de Mazda MX-30 zien. Het fijne aan ABRP is dat je het batterijpercentage aan kunt passen in de app en dat je direct een aangepast routeadvies krijgt richting Winterberg. Het abonnement van A Better Routeplanner is € 4,99 voor een maand of € 49,99 voor een jaar. Wij hebben voor deze trip een maand abonnement afgesloten.

Mazda MX-30 naar Winterberg

In de Mazda MX-30 heb je zoveel comfort dat je haast niet door hebt dat de kilometers voorbij vliegen. Voor we het weten stuurt de routeplanner ons de snelweg af voor de eerste laadstop. Het laden duurt bij de eerste stop langer dan de routeplanner aangeeft en dat is wel jammer want hierdoor verliezen we wat extra tijd. Maar na zo’n 45 minuten zijn we weer en route en hebben we nog 3 laadstops te gaan tot ons hotel in het Sauerland.

De overige laadstops verlopen vlot en duren ongeveer 30 minuten per keer. De heenreis naar Winterberg duurt alleen langer dan we gepland hebben doordat A Better Routeplanner niet weet dat de A43 bij Autobahnkreuz Herne afgesloten is. Doordat de routeplanner dat niet door heeft, stuurt hij ons steeds terug naar de afgesloten afslag omdat het geplande laadpunt langs die route ligt. Het resultaat is dat we eigenlijk al voorbij de Aral BP Pulse snelladers zijn richting Winterberg maar dat we volgens de route terugrijden naar deze snelladers om daar op te laden.

Uiteindelijk komen we bij het Sauerländer Hof Hotel aan en dat maakt een heleboel goed. Nadat we gereserveerd hebben, hebben we het hotel een bericht gestuurd en gevraagd of we onze elektrische auto op mochten laden bij aankomst en daar hebben ze vriendelijk gehoor aan gegeven. De parkeerplaats naast de laadpaal is vrijgehouden en bij aankomst kunnen we direct de Mazda MX-30 aan de laadpaal hangen.

Sauerländer Hof Hotel in Hallenberg - hotel met laadpaal

Met de Mazda MX-30 naar Winterberg

Op zaterdagochtend staan we vroeg op om het maximale uit het weekend te halen. Het ontbijt is heerlijk en de auto is 100% opgeladen bij het hotel, net als wij. De status van het opladen checken we dit keer direct als we wakker zijn, om vergelijkbare situaties met de dag ervoor te voorkomen. Het weer is mistig en je merkt dan toch dat je wel enthousiast bent maar iets minder dan wanneer je naar buiten kijkt en een strakblauwe lucht met zonnetje ziet. We kleden ons aan en stappen in de auto richting Winterberg. Onderweg naar Winterberg vanuit het hotel zien we de lucht al voorzichtig een beetje opentrekken.

Nadat we in Winterberg ski’s gehuurd hebben, rijden we naar een van de vele parkeerplaatsen bij de pistes. En tijdens de rit trekt de mist weg en is het weer strakblauw met een lekker zonnetje. We zijn niet meer te houden en zetten zo snel mogelijk koers naar de skiliften. Een skipas voor twee dagen kost € 75,- per persoon en dat is geen geld als je bedenkt hoeveel plezier je daarvan hebt tijdens zo’n weekend Winterberg.

Het verschil van skiën in Winterberg is ook dat het heel normaal is om met je auto naar de pistes toe te rijden. Er zijn veel parkeerplaatsen en alles is goed geregeld met verkeersbegeleiders. Je parkeert je elektrische auto letterlijk naast de pistes. En na een dag lekker skiën is het fijn om met de stoelverwarming aan terug naar je hotel te rijden. Het hotel heeft alles wat je nodig hebt. Plek om je skispullen te laten drogen, een goed restaurant en als je wil een sauna met een prachtig uitzicht over het dal.

Tijd voor de terugreis

Het weekend Winterberg met de elektrische auto vliegt voorbij en op maandag na het ontbijt en aan het einde van de ochtendspits vertrekken we alweer terug richting Nederland. Wat een goed idee om zo spontaan op pad te gaan. De terugreis kijken we wel een beetje tegenop omdat de heenreis door het vertrek met slechts 83% en op basis van ABRP niet vlekkeloos is verlopen. Zoals wel vaker verloopt iets waar je tegenop kijkt beter dan je denkt en zo is het ook met onze terugreis vanuit Winterberg.

Met een 100% actieradius vertrekken we vanaf het Rathaus in Hallenberg. De laadplek bij het hotel is op zondagavond bezet door een andere elektrische auto waardoor we in het dorp moeten opladen. Met de Shell Recharge (NewMotion) app hebben we de laadpaal zo gevonden want dit keer willen we wel met 100% vertrekken. In vier laadstops staan we weer in Amsterdam. Wat een aanrader om op deze manier even iets anders te doen dan anders. Met de elektrische auto een weekend naar Winterberg is de beste beslissing van dit nieuwe jaar.

Gegevens van het opladen onderweg naar Winterberg: Amsterdam > Winterberg
– Afstand: 387 km
– Actieradius vertrek: 143 km

– 4 stops bij:
– Fastned de Buunderkamp
– Bijgeladen: 23,05 kWh
– Prijs: € 16,37
– Laadpas gebruikt: EVBox laadpas

– EnBW snellader Raststätte Hünxe
– Bijgeladen: 8,217 kWh
– Prijs: 5,26
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– Aral BP Pulse Castroper Hellweg
– Bijgeladen: 15,77 kWh
– Prijs: € 9,62
– Laadpas gebruikt: EnBW laadpas

– EnBW snellader Arnsberg
– Bijgeladen: 11,68 kWh
– Prijs: € 7,48
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

Gegevens van het opladen onderweg terug vanuit Winterberg: Winterberg > Amsterdam
– Afstand: 368 km
– Actieradius vertrek: 157 km

– 3 stops bij:
EnBW schnelladepark Kamen Karree
– Bijgeladen: 17,68 kWh
– Prijs: € 11,32
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– Fastned Dinslaken
– Bijgeladen: 16,06 kWh
– Prijs: € 11,41
– Laadpas gebruikt: EVBox laadpas

– Fastned de Poel
– Bijgeladen: 15,32 kWh
– Prijs: € 10,88
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas

Tips voor het rijden naar Winterberg met je elektrische auto:

  • Overweeg om skispullen te huren in Winterberg. Daardoor is je auto lichter en verbruik je minder.
  • Wij hebben 2 laadpassen gebruikt tijdens deze trip. Het is handig om meer dan een laadpas mee te nemen en te checken of deze een goede dekking hebben.
  • Neem je granny-charger mee om altijd op te kunnen laden op 220V indien nodig.
  • Neem ook een verlengsnoer mee, zodat je altijd je granny-charger kunt verlengen als het nodig is.
  • Snelladen in Duitsland langs de snelweg is goed te doen. EnBW en IONITY Duitsland hebben een dekkend netwerk van snelladers.
  • Zorg dat je winterbanden hebt dit is in Duitsland verplicht.
  • Check of je voor je elektrische auto een milieusticker Duitsland nodig hebt.
  • Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 100 km per uur aangehouden op de snelwegen.
  • Boek een hotel met laadpaal en vraag of ze een plekje voor je kunnen reserveren bij aankomst. Bekijk ook de andere tips voor het boeken van een hotel met laadpaal.
  • Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de MyMazda app) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Zo voorkom je dat je auto niet 100% vol is als je gaat vertrekken.
  • Houd rekening met een hoger verbruik in bergachtig gebied, zorg dat je wat extra actieradius hebt als je het laatste stuk bergop moet rijden.
  • Volg niet klakkeloos het routeadvies van je navigatie of routeplanner app, het helpt als je zelf ook een idee hebt welke route het kortste is.
Laadstop op de terugweg bij Fastned Dinslaken