Allego gaat meer snelladers plaatsen in België

Nieuwe Allego snelladers op komst in België

Er wordt flink gewerkt aan het laadnetwerk in Europa, bijna dagelijks komt er nieuws voorbij over nieuwe snelladers die geplaatst worden om elektrische autorijders gemakkelijk kunnen laden tijdens hun vakantie. Meer snelladers zorgen ervoor dat vakantiegangers onbezorgder kunnen reizen en van de vakantie in Europa kunnen genieten. Snelladers maken het mogelijk om binnen een kwartier tot een half uur weer op 80% actieradius te zitten en verder te kunnen rijden. Op het gebied van de High Power Charging snelladers is er nu goed nieuws. Het Nederlandse Allego gaat het aantal snelladers in België namelijk flink uitbreiden.

Tip: Bekijk wat de voordelen van snelladen zijn onderweg naar je vakantiebestemming.

Allego gaat meer snelladers plaatsen in België

Op dit moment heeft Allego ruim 5.000 oplaadpunten in België, waarvan tientallen snelladers (DC-laders = gelijkstroom) zijn. Dit jaar gaat Allego het aantal snelladers in het Allego-laadnetwerk uitbreiden met 12 snelladers en eind 2024 moeten er in totaal 100 laadpalen voor snelladen bijgekomen zijn. Tegelijkertijd wordt er gekeken naar een lange lijst met andere locaties, maar Allego wacht eerst de bezettingsgraad af van de nieuwe HPC snelladers om vervolgens te kijken wat de beste locaties zijn en hoeveel vraag er per locatie is.

Allego snelladers dankzij EU

Mogelijk dankzij de Europese Unie

De ontwikkeling van de nieuwe Allego snelladers doen ze niet alleen. De omvangrijke plannen worden mede mogelijk gemaakt door G&V Energy Group, de onafhankelijke beheerder van 200 tankstations in België (waaronder G&V stations, Esso, Q8, ENORA, Total en Shell). Dit betekent ook dat de CAPS-tankpas van G&V straks ook bij het snelladen gebruikt kan worden. Op dit moment kan de pas overigens al gebruikt worden op 2.500 laadpunten. Een ander groot voordeel aan de samenwerking is dat de snelladers geplaatst zullen worden op locaties met meer faciliteiten (zoals eetgelegenheden, een winkeltje of aantrekkelijkere parkeerplaats). Dat betekent dat je kunt rekenen op extra comfort tijdens het laden van je elektrische auto.

De Europese Unie verstrekt daarnaast subsidie voor de aanleg van de snelladers. Dit heeft uiteraard te maken met de doelstellingen om de CO2-uitstoot terug te dringen en elektrisch rijden te bevorderen. Met een compleet dekkend laadnetwerk in Europa wordt het steeds gemakkelijker om met de elektrische auto grote afstanden af te leggen en zijn er meer alternatieven voor vliegen beschikbaar.

Allego snellaadplein

Groei snelladers in België in lijn met de plannen van Allego

Hoewel Allego van oorsprong een Nederlandse aanbieder is, wil Allego een dekkend netwerk van snelladers in Europa aanbieden voor meer laadmogelijkheden. De plannen in België passen perfect in deze toekomstvisie; een netwerk aanbieden met laadpalen op de juiste plekken, zodat elektrische autorijders altijd op een makkelijke en prettige manier kunnen laden zonder laadstress en laadpaalwoestijnen. De samenwerking met G&V is daarmee een welkom partnerschap omdat G&V al een netwerk met goede locaties heeft. Voor G&V is het overigens minstens zo belangrijk, omdat de tankstation exploitant hiermee duidelijk inzet op de toekomst van het elektrisch rijden en zich hiermee een duurzamer imago aan kan laten meten.

Bekijk ook: Neem een kijkje bij het grootste snellaadstation ter wereld in Duitsland.

België steeds vriendelijker voor elektrische autorijders

Aangezien België een belangrijke trekpleister is voor vakantiegangers en we er ook vaak doorheen rijden onderweg naar de vakantiebestemming is het prettig te zien dat er steeds meer laadfaciliteiten in België bijkomen. Zo is er steeds minder planning nodig. Het aantal snelladers in België is namelijk flink toegenomen en nu grote aanbieders als Fastned en IONITY net als Allego hard werken aan verdere uitbreiding. Een vakantie naar Frankrijk met een tussenstop in België om te laden en de 15 minuten te gebruiken voor een broodje, een plas en de benen te strekken? Geen enkel probleem, mits jouw auto kan laden op 300 kW. Kan jouw auto dat niet, dan kun je zelfs een tweede kopje koffie overwegen.