IONITY laadpaalfiles richting de wintersport
We hebben met z’n allen de wintersportvakantie enorm gemist, die conclusie mag best getrokken worden. En omdat we allemaal zo graag op wintersport willen, zijn er veel mensen die er dit jaar op uit trekken. Veel bezoekers van onze website lezen de informatie over de wintersportvakantie naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noord-Italië of Frankrijk. Doordat regels steeds veranderen zien we ook een verschuiving in de interesse per land. In de afgelopen weken is Frankrijk en dan specifiek het gebied van de Franse Alpen ineens erg populair geworden.
Tip: Lees de review van de wintersport met de Volkswagen ID.4 GTX naar Zwitserland.
Al is Frankrijk natuurlijk een fantastisch vakantieland en altijd erg populair, helaas is het voor de elektrische autorijder niet per sé altijd even makkelijk om te (snel)laden. Vanwege de beperkte aantallen snelladers langs de autoroutes en vooral ook door de snelle toename van elektrische autorijders in Nederland ligt er tijdens vakantieperiodes altijd een risico van laadpaalfiles op de loer.
Foto credit: Guillaume Hé
Het rijden van de populaire Route du Soleil richting de Franse Alpen en de Côte d’Azur is normaal gesproken dankzij de snelladers van IONITY goed te doen. Alleen wanneer alle elektrische autorijders in dezelfde weekenden heen- en terugreizen ontstaat er een grote kans op problemen langs de autoroutes. Zo ook in de afgelopen weekenden. Bij de snellaadpalen van IONITY ontstonden zelfs laadpaalfiles. Eigenlijk vergelijkbaar met de Tesla laadpaalfiles die twee jaar geleden ontstonden richting de wintersport.
Wat zijn de redenen van de IONITY laadpaalfiles?
In de afgelopen twee jaar zijn juist veel nieuwe elektrische auto’s op de markt gekomen van andere merken. Waar de meeste elektrische autorijders een jaar of twee, drie geleden eigenlijk alleen voor Tesla konden kiezen zijn er nu veel meer alternatieven. De ontwikkeling gaat enorm hard en het aantal elektrische auto’s dat een actieradius van meer dan 350 km heeft en daardoor geschikt bevonden is door de markt om mee op wintersport te gaan is enorm toegenomen.
Het aantal snellaadpalen is ook toegenomen doordat er meer elektrische auto’s zijn. Snellaadnetwerken van IONITY, Fastned, Allego en anderen helpen je al een heel eind op weg. Het blijft met het aantal snelladers en elektrische auto’s een kip-en-het-ei verhaal. Echter tijdens dit soort vakantieweekenden blijkt dat er in het netwerk van snelladers zwakke plekken zitten. Voorbeelden hiervan zijn de IONITY snellaadstations van Hauconcount (vlakbij Metz) en bij Langres (voor Dijon). Daar was het extreem druk tijdens de wintersport vakantieperiodes.
Veel elektrische autorijders gebruiken apps voor het plannen van de route. Vooral A Better Routeplanner is populair omdat het een zeer goede app is, te koppelen is met je infotainmentscherm via Apple CarPlay of Android Auto en je helpt met het plannen van je laadstops. De app heeft wel een lichte voorkeur voor IONITY snelladers en door de populariteit van de app stuurt deze veel gebruikers naar dezelfde laadstations. Dit omdat A Better Routeplanner niet inzichtelijk heeft of laadpalen beschikbaar zijn.
Een andere reden voor het ontstaan van de laadpaalfiles richting de Franse wintersport en op de weg terug is dat sommige elektrische autorijders bij de IONITY laadpalen tot 100% laden. Dat is niet nodig en kost onnodig veel tijd. De laadcurve van alle elektrische auto’s daalt vanaf het bereiken van 80% (en vaak al eerder). Wanneer je bij een snellader tot 100% gaat laden sta je onnodig lang aan de snellader. In sommige gevallen zakt de laadsnelheid zelfs zo ver terug dat het gelijk staat aan een normale laadpaal. Tot 100% opladen bij een snellader onderweg naar wintersport is vaak niet nodig, duurt te lang en zorgt ervoor dat anderen langer moeten wachten om te kunnen laden.
Tips voor het vermijden van drukte bij de snellaadpalen van IONITY onderweg naar de wintersport:
- Plan je route voor vertrek en kijk naar het aantal snelladers per locatie. Hou in je achterhoofd dat wanneer er minder snellaadpalen zijn op een locatie de kans op langer wachten toeneemt.
- Gebruik niet alleen A Better Routeplanner voor het plannen van je reis. Er zijn veel elektrische autorijders die ABRP gebruiken en aangezien de planner geen rekening houdt met laadpalen die beschikbaar zijn, kan het zijn dat je in een soort file word gedirigeerd.
- Gebruik de snelladers om je elektrische auto op te laden tot 80%. Opladen tot 100% aan een snellader is niet handig. De laadcurve vlakt af en je doet over die laatste 20% dus langer. Het is naar andere elektrische autorijders netter om bij 80% je auto los te koppelen en verder te gaan richting je wintersportbestemming.
- Klinkt simpel, maar vermijd het rijden in het weekend. Zeker bij wintersport gaan alle elektrische autorijders in het weekend naar de bestemming en na een week weer terug.
- Wanneer je geen mogelijkheid hebt om de weekenden te vermijden, boek dan een overnachting onderweg bij een hotel met laadpaal. Het scheelt je een hoop stress en wachten op een beschikbare laadpaal terwijl je tijdens je overnachting weer tot 100% vol kunt laden.
- Onthoud dat de laadinfrastructuur van Frankrijk nog een stuk minder is dan Duitsland en bijvoorbeeld Oostenrijk en Zwitserland.