Aantal laadpalen in België nog beperkt
De Belgische regering wil het elektrisch rijden zo snel mogelijk aanjagen door fiscale voordelen en het (Europese) verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. In Vlaanderen is dit zelfs vanaf 2029 niet langer toegestaan. Om dit alles mogelijk te maken, is het belangrijk dat er een goed netwerk van laadpalen is, zodat de eigenaren van de elektrische auto ook daadwerkelijk van A naar B kunnen komen. Op dit moment is het laadnetwerk in België nog niet super dekkend. Het aantal snelladers in België is beperkt, maar hier wordt door verschillende partijen hard aan gewerkt. Hoe zit het nou eigenlijk met de laadpalen in België en wat kunnen we de komende jaren verwachten?
Nog niet genoeg laadpalen in België
Uit een enquête van La Dernière Heure is gebleken dat op dit moment zestig tankstations in België voorzien zijn van snelle laadpalen. De lijstaanvoerder is TotalEnergies, dat maar liefst 41 van de 60 snelladers heeft. Nu is het goed om hier direct een kanttekening bij te maken. Deze cijfers hebben namelijk uitsluitend betrekking op tankstations langs de snelwegen. Andere laadplekken, laadpalen en laadpleinen niet aan de snelweg zijn niet in het onderzoek opgenomen, wat betekent dat het feitelijke aantal laadpalen in België (uiteraard) hoger ligt. In totaal zijn er meer dan 7.000 openbare laadpalen in België, waarvan het overgrote deel in Vlaanderen staat. Wallonië loopt met in totaal 200 laadpalen bijzonder achter op de rest van België.
Tip: Lees de review van een weekend met de elektrische auto naar Brussel voor extra inzicht.
Nieuwe snelladers in België staan al op de planning
Het zijn echter wel de tankstations die de strategische ligging hebben, zeker voor vakantiegangers die bijvoorbeeld door België moeten om zo naar Zuid-Frankrijk te komen. Voor deze mensen is er goed nieuws. Er wordt namelijk hard gewerkt aan meer laadpunten bij de grotere tankstations. Zo heeft Esso plannen liggen om maar liefst 100 verschillende tankstations aan te passen en er complete energy hubs van te maken. Overigens kun je langs de E19 en E25 al tal van snelladers (50 kW of sneller) in België vinden van bijvoorbeeld Fastned, Luminus, IONITY en Allego.
Bekijk ook: Allego gaat extra snelladers plaatsen in België.
Wat betekent dit voor de Nederlandse vakantieganger?
Met het beperkte aantal snelladers in België op dit moment is het verstandig om je laadapp te gebruiken en je reis goed te plannen. Hoewel er geen echte sprake is van laadwoestijnen, zijn er wel delen waar snelladen onderweg niet ideaal is en wat planning vereist. Denk daarbij aan de gebieden zoals de Ardennen of richting Lille. Door bijvoorbeeld A Better Routeplanner te gebruiken, maak je de reis door of binnen België aanzienlijk makkelijker. Overnacht je ergens in België of plan je hier je volledige vakantie? Kijk dan of je een accommodatie of vakantiewoning met een laadpaal kunt vinden. Dat maakt het namelijk nóg vele malen makkelijker.
Lees ook
- Wat is Plug & Charge en hoe werkt het?
- Review: Een weekend naar de Ardennen met de elektrische auto
- Vijf vragen aan de ANWB over de trekauto van het jaar verkiezing van de Hyundai IONIQ 5
- Onderzoek van de Belgische VAB toont aan dat 100 km per uur rijden efficiënter is met je elektrische auto
- Waar moet je aan denken bij een vakantie met je elektrische auto?