Met een elektrische auto rijden in Portugal
Je kunt er menig onderzoek op naslaan en steevast staat ‘even er tussenuit gaan’ bovenaan bij de favoriete activiteiten van Nederlanders. Op vakantie gaan met je elektrische auto neemt in populariteit toe en meer en meer mensen rijden elektrisch. Echter elektrisch rijden in het buitenland is soms nog wel een uitdaging en precies dat is waarbij wij je met onze artikelen, tips en video’s op weg helpen.
Tip: Wil je met je elektrische auto naar Noord-Spanje, lees de review van de rit naar Noord-Spanje.
Elektrisch rijden en de laadinfrastructuur is in sommige landen in Europa normaler en beter op orde dan in andere. Laten we zeggen dat over het algemeen Noord-Europa en ook Centraal-Europa al verder ontwikkeld zijn op het gebied van elektrisch rijden. Het is vooral in Zuid-Europa waar de uitdaging ligt. En laat de landen in Zuid-Europa nou precies behoren tot de populairste vakantiebestemmingen voor Nederlanders. Zo blijkt ook uit het onderzoek uit het onderzoek dat we in 2020 hebben gedaan. Daarin vroegen we: “Hoe elektrische autorijders op vakantie gaan?”
Bekijk de onderzoeksresultaten van het onderzoek “op vakantie met de elektrische auto”.
Typisch zoiets voor op de bucketlist
Om de juiste tips te geven over op vakantie gaan met je elektrische auto in Europa, maken we regelmatig trips. We delen de tips in de verschillende rubrieken en in de reviews op het blog van Elektrische Autovakanties. Op het blog lees je alles over op vakantie gaan met je elektrische auto. Zoals bijvoorbeeld de invloed van rijden in de bergen op je elektrische auto of hoe de juiste bandenspanning kan zorgen voor een betere actieradius.
Naast het delen van ervaringen van onze vakanties naar verschillende landen in Europa, hebben wij ook een soort ‘bucketlist’ van bestemmingen en landen waar we nog weleens met een elektrische auto willen rijden… en Portugal is zo’n plek waar we graag eens met een elektrische auto zouden rijden om het prachtige landschap te ontdekken, te genieten van het ultieme vakantiegevoel en waar we de elektrische auto kunnen testen.
Onlangs kregen we de kans om inderdaad met een elektrische auto in Portugal rond te rijden en te genieten van het landschap. Met de stijlvolle Mazda MX-30 hebben we in Noord-Portugal rondgereden en door de prachtige Douro vallei gecruised. De Douro vallei is één van Europa’s mooiste natuurgebieden en het gebied staat zelfs op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Daarnaast is de Douro vallei dé plek waar de beroemde Port vandaan komt plus, niet geheel onbelangrijk, in de Douro vallei worden naast port ook fantastische wijnen geproduceerd.
Met de Mazda MX-30 de Douro vallei ontdekken
Vanwege de combinatie van echt vakantieweer, heerlijk eten & drinken en prachtige weggetjes langs de Douro doet deze trip ons denken aan de eerdere trip met de Mazda MX-30. We reden destijds in een weekend met heel veel plezier de Elfstedentocht met de elektrische auto. Ook tijdens deze trip door de Douro vallei in Portugal ligt de focus weer op lekker eten, rijplezier en lokale ontdekkingen.
De Douro ontspringt in Spanje en deze rivier van bijna 900 km loopt vanaf de regio Castilië in Spanje naar de stad Porto waar de Douro uitmondt in de Atlantische Oceaan. Douro staat voor “Gouden rivier” en de Portugezen leggen je stuk voor stuk met liefde uit waarom de rivier zo’n gouden effect heeft op het leven. De rivier zorgt voor een prettig klimaat, vruchtbare grond, werkgelegenheid, plezier in de vrije tijd en voorspoed in het leven van de Portugezen.
We rijden zoals meestal op de navigatie en als back-up routeplanner gebruiken we A Better Routeplanner op de iPhone. Maar tijdens de trip met de MX-30 door de Douro vallei vallen steeds weer leuke weggetjes op die via steile hellingen leiden naar mooie wijnvelden en wijngaarden in terrasvorm. En juist vanwege die steile hellingen en wijnterrassen is de Douro vallei zo bekend. Deze typische wijnterrassen zijn ooit aangelegd doordat de boeren met grote stenen een stuk land hebben afgezet. De stenen muurtjes zijn erg herkenbaar en zorgen nog steeds dat duidelijk is tot waar een wijnveld van een boer loopt plus ze zorgen voor bescherming tegen het wegspoelen van de vruchtbare grond bij zware regenval.
In het midden van dit lijnenspel van wijnterrassen en stenen muurtjes vallen de lijnen van de Mazda MX-30 ook extra op. Het middenconsole en het bedieningspaneel zijn strak en zorgen voor een goede focus op de bochtige wegen in dit gebied. Je kunt als bestuurder gemakkelijk alles overzien in de Mazda MX-30 en daardoor ontspannen en gefocust rijden. Binnen Mazda noemen ze dit Jinba Ittai. Jinba Ittai is gebaseerd op een Japanse visie dat een berijder zich een geheel voelt met de auto en dat je weinig afleiding hebt om op die manier volledige focus op je doel hebt.
Het design van de auto is sowieso erg goed doordacht door het designteam van Sandra Höner zu Bentrup. Leuk om te weten is dat in het interieur van de Mazda MX-30 kurk is verwerkt. Dit geeft naast de warme en luxe uitstraling ook een duurzaam karakter aan de eerste volledig elektrische Mazda. En eigenlijk is het ook grappig dat Mazda oorspronkelijk in 1920 is begonnen als Toyo Cork Kogyo en pas later (vanaf 1931) auto’s is gaan produceren.
Doordat de productie port en wijn in de Douro vallei naast toerisme een van de belangrijkste inkomstenbronnen is, is de Douro vallei dan juist weer een belangrijke afnemer van kurk. Want al die mooie flessen wijn en port moeten wel goed afgesloten worden voordat ze open worden getrokken voor een feestelijke gelegenheid. Kurk heeft in de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van duurzaamheid doordat de wereld bewuster bezig is met de natuur en het klimaat. Waar kurk voorheen werd gebruikt voor de productie van flessenkurken is men ook het restproduct gaan gebruiken voor van alles en nog wat. Hierdoor kom je kurk in steeds meer vormen tegen, zoals bijvoorbeeld als onderzetters van IKEA of ook zelfs al volledige schoenen van Nike. Daarnaast hoeft een kurkboom niet gekapt te worden om de kurk te kunnen gebruiken. Eens in de negen jaar kun je de schors van de kurkboom halen en daarna groeit het langzaam weer terug. Dit maakt kurk een extra duurzaam materiaal in vergelijking tot andere materialen.
Via Apple CarPlay koppelen we gemakkelijk de iPhone met het scherm van de MX-30 en op die manier kunnen we tijdens het cruisen altijd zien waar de laadpalen zijn en welke route A Better Routeplanner adviseert. Niet geheel onbelangrijk want het aantal laadpalen en snelladers in Portugal is nog niet heel erg ver ontwikkeld. Het is dan ook extra fijn dat we een hotel met laadpaal hebben geboekt. Zo weten we iedere morgen tenminste zeker dat we weer 100% actieradius hebben en met een volle batterij op pad kunnen. En juist dat beetje extra actieradius is wel fijn want we wijken keer op keer onbedoeld van de route af. Op die manier komen we op de mooiste uitzichtpunten over de Douro vallei boven op een berg bijvoorbeeld of staan we ineens bijna met de neus van de MX-30 in het zand van een klein strandje langs de Douro rivier.
Avontuurlijk, adrenaline en actieradius
Na een paar dagen cruisen met de elektrische auto in Portugal kunnen we een vinkje zetten op de onofficiële bucketlist. We hebben geweldig met de Mazda MX-30 door de Douro vallei gecruised. Van het rijden van steile bergweggetjes tot cruisen op de prachtige N222, Portugal is en blijft een geweldig vakantieland en heerlijk om met je elektrische auto te ontdekken. Onze trip was avontuurlijk doordat we soms last minute op zoek moesten naar een snellader. Het is alleen te hopen dat in de komende jaren het aantal laadpalen en snelladers in Europa verder toeneemt, waardoor het makkelijker gaat worden om met je elektrische auto op vakantie te gaan naar Portugal. Dat bespaart je wat extra adrenaline doordat je minder angst hebt voor een beperkte actieradius.
Lees ook
- Alles over het rijden van de Route du Soleil met je elektrische auto
- Vraag naar vakantiehuizen met een laadpaal neemt steeds meer toe
- 7 tips voor het boeken van een hotel met laadpaal
- Met je elektrische auto naar Frankrijk, bekijk alle tips
- 10 vooroordelen over met je elektrische auto op vakantie te gaan