Vijf vragen aan…: Mazda over design & duurzaamheid

Vijf vragen aan…:
Mazda over duurzaam design

Met de komst van de eerste volledig elektrische auto van Mazda in Europa, legt Mazda de lat opnieuw hoog. De Mazda MX-30 heeft een gedurfd, luxe en duurzaam interieur en dat triggerde bij ons vragen over wie deze designkeuzes maakt en hoe het Mazda beïnvloedt. Sandra Höner zu Bentrup is de Senior Designer Color & Material voor Mazda Europe en daardoor actief betrokken bij de beslissingen voor het design. Samen met het team definieert Sandra de filosofie achter de kleuren en materialen die worden gebruikt in de Mazda-auto’s. Dit alles zorgt ervoor dat wij graag vijf vragen aan Sandra stellen over design in deze “vijf vragen aan…:”.
Sandra Höner zu Bentrup is de Senior Designer Color & Material voor Mazda Europe

Mazda over design & duurzaamheid

1. Wat zorgde ervoor dat jullie hebben gekozen om kurk te gebruiken in de elektrische Mazda MX-30?

“Het gebruik van kurk in de auto, als ’s werelds eerste, is gebaseerd op verschillende aspecten.
Kurk is een heel goed voorbeeld van een duurzaam materiaal en dit is steeds belangrijker in ons dagelijks leven. We hebben het kurk toegepast in de Mazda MX-30 daar waar meestal rubber wordt gebruikt: In de middenconsole en deurgrepen aan de binnenkant. Dit zorgt niet alleen voor de visuele warmte van de natuur in de auto, het voelt ook prettig aan en het heeft een functioneel aspect. Het gebruik van kurk in onze MX-30 is voor ons ​​heel logisch omdat het in veel opzichten een prachtig materiaal is plus het is een eerbetoon aan ons erfgoed omdat Mazda 100 jaar geleden begon als kurkfabrikant.”

2. Ook de freestyle deuren springen qua design in het oog. Worden deze freestyle deuren in de MX-30 gebruikt voor stijl of zijn ze ook functioneel?

“De freestyle deuren zijn een belangrijk element in de auto. Ze geven de MX-30 niet alleen de coupé-look, ze voegen ook flexibiliteit toe aan de auto die mensen op het eerste gezicht misschien niet verwachten. Ik ben persoonlijk een grote fan geworden van deze deuren sinds ik zelf in deze auto rijd. De brede openingshoek zorgt voor een uitnodigend gevoel in de auto. Door het ontbreken van een deurstijl heb je een comfortabele en gemakkelijke toegang tot de achterbank. En omdat de achterdeuren niet kunnen worden gebruikt voordat de voordeuren zijn geopend, is het ontwerp ook erg goed voor de veiligheid van kinderen. Dus naast het styling- en designaspect voegen de freestyle deuren comfort en veiligheid toe aan de auto en dat past perfect in onze visie van een comfortabele, ruimtelijke en uitnodigende elektrische auto.”

Leestip: Met de Mazda MX-30 door de Douro vallei rijden, echt een bucketlist ervaring.

3. Met het toenemende aantal elektrische auto’s en de toenemende aandacht voor het klimaat, zijn elektrische auto’s ook steeds populairder voor vakantievervoer. Op welke manier hou je daar rekening mee in de ontwerpfase van een auto?

“Het doel van een automodel wordt sterk overwogen bij het ontwerpen van een auto. Bij Mazda streven we naar een aanpak met meerdere oplossingen. Het omvat verschillende aandrijflijntechnologieën die flexibel kunnen worden gecombineerd voor verschillende voertuigen en markten. De MX 30 is onze eerste volledig elektrische auto en onderdeel van onze focus op duurzaamheid. De auto is gebouwd en ontworpen om flexibiliteit en plezier te bieden in het dagelijks leven. Het ontwerpconcept van de MX30 heet “Human Modern”, wat betekent dat we een gastvrije en comfortabele omgeving hebben gecreëerd met een sterke en mooie uitstraling, die van nature verbonden is met de lifestyle van onze klanten”

4. In 2050 wil Mazda klimaatneutraal zijn. Op welke manieren speelt design een rol bij het realiseren van dit ambitieuze doel?

“Bij Mazda speelt design altijd een grote rol. We willen objecten maken die de eigenaar vreugde geven. Ik ben ervan overtuigd dat als we auto’s aanbieden die aantrekkelijk, duurzaam en van goede kwaliteit zijn, zodat je ze voor altijd wilt houden, dit de planeet helpt om duurzamer met grondstoffen om te gaan. Daarom staat een goed en tijdloos design centraal. Daarnaast dragen milieuvriendelijke materialen bij aan het verlagen van de CO2-uitstoot.

Voor de MX 30 gebruiken we gerecyclede PET-flessen voor de bovenste portierbekleding en een deel van de stoelbekleding. En het gebruik van kurk is een ander voorbeeld.
Deze materialen selecteren en op de juiste plek in het geheel verwerken is onderdeel van ons designwerk.”

5. Kleur speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een auto. Op welke manieren houden jullie rekening met de kleuren bij het ontwerp van Mazda-auto’s?

“De Mazda ontwerpfilosofie heet KODO, wat ‘ziel van beweging’ betekent. We brengen de essentie van schoonheid en beweging tot uiting en laten dit in een object doordringen, zelfs als het stilstaat. Het ontwerpen van een auto is niet alleen het ontwerpen van de vorm.
We hebben veel moeite en passie gestoken in het ontwikkelen van onze kleuren, aangezien deze een belangrijke rol spelen. Vooral onze TAKUMI NURI-kleuren “Soul Red Crystal” en “Machine Grey” benadrukken de mooie strakke lijnen van de auto’s het beste. Onze kleuren zijn niet alleen een toevoeging aan de auto, ze maken deel uit van het totale ontwerp.”