Review: Weekend Straatsburg met een elektrische auto
Wanneer je met je elektrische auto een weekend op pad wilt gaan dan zijn er vele mogelijkheden. Uiteraard is het afhankelijk hoe ver je wilt rijden en waar je naar op zoek bent voor je weekendtrip. Frankrijk heeft hele leuke steden en gebieden in de aanbieding. Ook België of ons eigen Nederland hebben leuke plekken te bieden voor een weekend weg met je elektrische auto en Duitsland mag je ook niet vergeten natuurlijk.
Een verrassende bestemming voor een weekend weg is Straatsburg. Deze leuke stad ligt in de Elzas en dat gebied heeft in de afgelopen eeuwen van zowel de Duitse cultuur en historie als van de Franse invloeden van alles meegekregen. Tijdens de herfstvakantie besluiten wij om met de Opel Mokka-e een weekend naar Straatsburg te gaan en te ontdekken wat deze stad allemaal te bieden heeft.
Leestip: Review: met de elektrische auto op vakantie naar Zwitserland?
De meeste vakantiegangers kennen Straatsburg alleen van de borden op de snelweg of van de plaatsnaam op de navigatie. Want onderweg naar de vakantiebestemming in Zwitserland of Italië kom je bijna zeker langs de borden ‘Strasbourg’. Precies in het gebied waar Frankrijk en Duitsland aan elkaar grenzen daar ligt Straatsburg. Met de elektrische auto is het goed te bereiken en een nieuwe stad ontdekken geeft altijd nieuwe energie.
De ideale herfstvakantie trip
Straatsburg is minder bekend als weekendbestemming, terwijl de stad veel te bieden lijkt te hebben. Precies om niet altijd alleen maar langs deze stad te toeren onderweg naar de vakantiebestemming lijkt het ons leuk de stad te ontdekken. Bij het plannen van de route naar Straatsburg komen we wel voor de eerste verrassing te staan…Straatsburg is vanaf Amsterdam verder rijden dan Parijs. Straatsburg is meer dan 600 km rijden en dat is zo’n 100 km meer dan een rit met de elektrische auto naar Parijs.
Inspiratie: Lees de review van een weekend Parijs met de elektrische auto.
Ondanks dat we dit niet helemaal verwachten, mag het de voorpret niet drukken. We bekijken in de verschillende routeplanner apps de adviezen voor de route naar Straatsburg. Zowel de Chargemap App als A Better Routeplanner geven aan dat we met de Opel Mokka-e vijf laadstops moeten maken. Zoals al vaker beschreven zijn dergelijke routeplanner-adviezen prettig, alleen vaak behouden ze ook wel erg veel marge voor je actieradius.
De Opel Mokka-e heeft een actieradius van 324 km (WLTP) en aangezien we 600 km van plan zijn om te rijden lijkt 5 keer stoppen wat veel. We besluiten om de trip te maken op basis van spontane laadstops en dus niet om precies volgens één van de twee routeplanner apps te rijden. Het resultaat is dan vaak wel dat je onderweg moet zoeken waar een snellader langs je route ligt, hierdoor ben je onderweg meer aan het plannen en aan het zoeken. Maar goed dat maakt de rit met een elektrische auto ook iets meer avontuurlijk. Let er wel op dat het rijden zonder geplande laadstops met een bijrijder gemakkelijker te doen is dan wanneer je alleen in de auto zit. Dit omdat je als bestuurder op de weg moet focussen en het dan niet mogelijk is om tegelijkertijd (al rijdende) te zoeken naar een snellader langs je route.
Omdat we van plan zijn minder laadstops te maken, zoeken we een hotel met een laadpaal in Straatsburg. Dit heeft als voordeel dat we de Opel Mokka-e bij aankomst aan de laadpaal kunnen koppelen en weer tot 100% op kunnen laden. Het blijkt dat er niet zo heel veel hotels zijn die een laadpaal voor elektrische auto’s hebben in Straatsburg. Na een avondje zoeken in de week voor de herfstvakantie, vinden we het Sofitel Strasbourg Grand Ile. Dit hotel boeken we voor onze weekendtrip met de elektrische auto in de herfstvakantie en direct na het boeken sturen we het hotel een berichtje of ze een parkeerplaats bij het oplaadpunt kunnen reserveren voor ons.
Nu we weten waar we in Straatsburg naartoe gaan en we weten dat we niet precies de laadstops van de routeplanners gaan gebruiken, checken we alleen nog of er nog andere zaken zijn om rekening mee te houden. Zoals welke laadpas(sen) hebben we nodig en hebben we een milieusticker voor Frankrijk nodig? We hebben een Multitankcard (MTC) laadpas, een Plugsurfing laadpas en een ANWB Eneco laadpas die we meenemen voor deze trip. Dat lijkt op basis van de verschillende landen waar we doorheen rijden voldoende dekking te geven. Gelukkig checkten we voor vertrek nog de regels voor de milieusticker, want in het centrum van Straatsburg hebben we een Franse milieusticker voor de elektrische auto nodig. Deze bestellen we online en daarmee weten we dat de sticker op tijd aankomt.
Met de elektrische auto naar Straatsburg rijden
Op vrijdagmiddag vertrekken we aan het begin van de middag richting Straatsburg. We willen namelijk voorkomen dat we in de herfstvakantiefiles terecht komen. Dat zorgt er namelijk voor dat de reis langer duurt en de rit naar de weekendbestemming is al vrij lang. Dankzij de My Opel app kunnen we voor vertrek de Opel Mokka-e aan de laadpaal precies op de juiste temperatuur instellen. Verder blijft het handig om de bestemming vast in te voeren in de My Opel app, deze verschijnt vanzelf op het navigatiescherm wanneer je de auto start. Dat scheelt toch weer een paar stappen bij vertrek.
Rond 14:00 uur trekken we de stekker eruit en vertrekken we voor een weekend weg naar Straatsburg. Al vrij snel blijkt op de A2 dat we niet de enigen zijn die deze vrijdag in de herfstvakantie hebben bedacht om eerder op pad te gaan. Het is druk op de weg en omdat het zo druk is komen we ook al tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch in de file te staan. We gebruiken Google Maps via Apple Carplay op het scherm van de Opel Mokka-e om te kijken hoe we de files zoveel mogelijk kunnen vermijden. Het enige dat we niet doorhebben is dat Google Maps een andere route heeft gekozen dan we van plan waren te rijden.
We rijden volgens Google Maps de kortste route en wanneer we alle files in Nederland voorbij zijn, kiezen we voor het altijd betrouwbare Fastned net voor de Belgische grens in Limburg. Bij Fastned Knuvelkes in Eijsden laden we op tot 80% om de route voort te zetten met behulp van Google Maps voor de snelste route. Jammer genoeg is ook de kortste route niet zonder file want na het laden rijden we bij Luik alweer een file in.
Vanaf Luik beginnen de Ardennen en dat merken we aan de actieradius. Ondanks dat we de adaptive cruise control op 105 km hebben ingesteld, loopt de actieradius sneller terug in het heuvelachtige gebied. Google Maps stuurt ons vanuit de Belgische Ardennen het Duitse Moezel gebied in. Ook daar merken we dat de heuvels invloed hebben op de actieradius en om die reden gaan we op zoek via de verschillende apps naar een snellader. We gebruiken Chargemap, A Better Routeplanner en de Plugsurfing app. Het blijkt dat er niet zoveel snelladers in het gebied langs de snelweg liggen. We willen eigenlijk niet omrijden natuurlijk en daardoor is het vinden van een snellader nog best een uitdaging. Uiteindelijk vinden we via A Better Routeplanner (ABRP) een snellader in Wittlich. We moeten hiervoor een paar kilometer van de geplande route afwijken. Dit is niet anders en is het resultaat van onze beslissing om niet volgens de laadstops van een routeplanner app te rijden.
Leestip: Hoe zorg je voor een optimale actieradius in de bergen.
Omdat we van de snelweg af gaan om bij de Innogy snellader bij Gasthaus zur Breit in Wittlich aan te komen, merken we opnieuw hoe prettig de automatische grootlicht instelling van de Mokka-e is. Deze instelling herkent tegenliggers en dimt het grootlicht op dat moment, maar schijnt nog wel extra bij in de berm en op de borden. Hierdoor kun je als bestuurder nog steeds alles erg goed zien in het donker en dat rijdt extra veilig.
Na de laadstop in Wittlich vertrekken we weer met 81% en 254 km actieradius. Dat zou voldoende moeten zijn om het Sofitel Strassbourg Grand Ile te bereiken volgens de inschatting (oftewel de GOM = Guess-O-Meter). We volgen de route die Google Maps aangeeft op het scherm en rijden rustig verder richting Straatsburg. De route stuurt ons dwars door Saarbrücken. Dat lijkt ons vreemd omdat we ineens van de snelweg af gaan en door een stad rijden. Wanneer we uitzoomen en het bekijken op Google Maps lijkt het wel te kloppen en blijkt deze route inderdaad de kortste route richting Straatsburg.
Nadat we de grens zijn overgestoken en in Frankrijk rijden, checken we de afstand tot het hotel en de actieradius. Door het heuvelachtige landschap gaat het wel erg krap worden om het hotel te bereiken en om te voorkomen dat we stil komen te staan met de elektrische auto in Frankrijk, zoeken we naar een snellader om nog wat extra bij te laden. Snelladen gaat met de Opel Mokka-e behoorlijk snel met een maximale snellaadcapaciteit van 99 kW. Vervolgens blijkt dat het snelladen niet het probleem is, het probleem is het aantal aanwezige snelladers langs de autoroute in Frankrijk.
Bekijk ook: Total bouwt meer snelladers langs de Franse snelwegen.
We vinden via de Chargemap app een snellader langs de route. Alleen het nadeel is dat deze precies aan de andere kant van de snelweg ligt. Hierdoor moeten we van de snelweg af, terugrijden naar de Total snellader bij Aire de Keskastel Est, om op te laden en daarna weer te rijden tot de eerste afrit waar we om moeten draaien en de autoroute in de richting van Straatsburg moeten nemen. We zijn blij dat we deze snellader hebben gevonden en op hebben kunnen laden, alleen we balen toch wel van de Franse laadinfrastructuur. Door deze extra lus verliezen we veel tijd.
Tijdens het laatste stuk richting Straatsburg praten we over hoe we dit hadden kunnen voorkomen. Onze conclusie is dat we toch beter op basis van een routeplanner app als Chargemap, Plugsurfing of A Better Routeplanner hadden kunnen rijden in plaats van volledig op Google Maps. Google Maps plant vooralsnog je reis niet aan de hand van je actieradius en daardoor is het mogelijk dat je voor verrassingen komt te staan en ineens op zoek moet naar een snellader langs je route.
Blij met het oplaadpunt bij het hotel
Bij aankomst bij het Sofitel Strasbourg Grand Ile hebben we nog 36 km actieradius over. Omdat we de garage van het hotel niet direct zien besluiten we de Opel Mokka-e voor het hotel te zetten en even binnen te vragen waar de parkeerplaats is. Vervolgens krijgen we een leuke verrassing, want het hotel heeft valet parking service. We mogen de auto laten staan en de sleutel afgeven, de medewerker van het hotel parkeert dan de auto bij de laadpaal, sluit de Mokka-e aan op het oplaadpunt en brengt onze bagage naar de kamer. Dat is wel een heel fijne ontvangst.
We worden vroeg wakker van een seintje op de telefoon van de My Opel App. Deze geeft aan wanneer de elektrische auto volledig opgeladen is. Hierdoor kunnen we voor het ontbijt naar de auto lopen om deze op een andere plek te zetten. Wel zo aardig voor andere elektrische autorijders, die kunnen op deze manier ook opladen namelijk bij het hotel. Opnieuw ontdekken we dat het een voordeel is om een hotel met laadpaal te boeken, want de volgende ochtend staat je elektrische auto helemaal opgeladen voor je klaar. Zeker in landen waar het aantal publieke laadpalen nog beperkt is geeft een hotel met een oplaadpunt extra rust.
Na het lekkere en ontspannen ontbijt in het hotel zijn we helemaal klaar om Straatsburg te gaan ontdekken. En in deze leuke stad is veel te ontdekken. We gaan eerst richting Petite France, deze mooie wijk is prachtig. Ieder straatje geeft je het gevoel alsof je in een Middeleeuws filmdecor bent. We wandelen tussen de smalle straatjes door en genieten van mooie gebouwen in deze bijzondere wijk van Straatsburg.
Ondanks dat het weer een beetje regenachtig is, genieten we van alle leuke straatjes met winkels en boetiekjes. Door de historie van de stad zijn er veel smalle weggetjes en val je steeds van de ene in de andere verbazing wanneer je Straatsburg aan het ontdekken bent. Een vast ijkpunt in de stad is de Kathedraal van Straatsburg. Deze torent overal bovenuit en zie je eigenlijk vanuit ieder punt in het centrum van de stad. Naast de Kathedraal is tijdens ons weekend een foto expositie die gratis te bekijken is.
Om even te ontspannen tussen het winkelen en ontdekken door, nemen we plaats bij Bistrot Chocolat. Dit leuke cafétje ligt praktisch naast de Kathedraal en hier kun je uit enorm veel verschillende smaken chocolademelk kiezen. Echt een aanrader en een beleving voor iedere zoetekauw. Naast de chocolademelk is het ook zeker aan te raden om een lekker taartje te kiezen je bent ten slotte in het land van de taartjes en gebakjes; Frankrijk.
De Kathedraal van Strasbourg zie je vanuit iedere hoek in het centrum, ook een bezoek mag niet ontbreken tijdens je weekend Straatsburg. De kathedraal behoort namelijk tot de bekendste van Frankrijk. Van binnen zie je de prachtige raampartijen van glas in lood en ieder uur gebeurt er iets bijzonders bij de astronomische klok. Veel bezoekers trekken dan naar de bijzondere klok toe om te bekijken wat er allemaal verandert.
Straatsburg voor een weekend is een absolute aanrader en overigens niet alleen vanwege de leuke winkels, de mooie bezienswaardigheden en de mooie wijk Petite France…ook wanneer je van lekker eten en drinken houdt is Straatsburg een aanrader. Geniet van de typische Elzas gerechten zoals de tarte flambée, spätzle of de choucroute (zuurkool). Een aanrader om lekker en easygoing te eten is restaurant La Corde à la Ligne. Geniet van goede service, lekker eten en veel gezelligheid. Daarnaast ligt dit leuke restaurant tegen Petit France aan en daar blijf je genieten van de mooie en sfeervolle gebouwen.
Andere aanraders wanneer je leuke plekken om te eten en te drinken in Straatsburg wil ontdekken zijn brasserie La Hache, Le Troquet des Kneckes en La Binchstub. Vergeet niet om de tarte flambée te proeven. Wij konden er geen genoeg van krijgen.
Na een heerlijk weekend in Straatsburg staat de terugrit met de Opel Mokka-e op zondagmiddag nog op het programma. We hebben geleerd van de heenrit en dit keer plannen de we de gehele route terug. Ook kiezen we voor een terugreis door Duitsland. Waarom? In Duitsland zijn veel meer snelladers langs de route te vinden en dat voorkomt ‘range anxiety’.
De terugrit verloopt volgens plan en het lukt zelfs om met maar twee laadstops thuis aan te komen. Bij thuiskomst hebben we nog 8 km actieradius. Het verschil met de heenreis richting Straatsburg is dat je thuis weet dat je op kunt laden. Dan zit je toch een stuk comfortabeler in de auto en is het geen probleem om met een praktisch lege elektrisch auto aan te komen bij de laadpaal.
De informatie over het laden tijdens het weekend met de elektrische auto naar Straatsburg:
Heenrit: Amsterdam > Straatsburg
– Afstand: 625 km
– Actieradius vertrek: 308 km (100% SoC)
– 3 stops bij:
– Fastned Knuvelkes in Eijsden
– Bijgeladen: 27,03 kWh
– Prijs: € 15,93
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
– Innogy Gasthaus Zur Breit
– Bijgeladen: 30,64 kWh
– Prijs: € 19,61
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
– Total Aire de Keskastel Est
– Bijgeladen: 20,81 kWh
– Prijs: € 16,23
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
Terugrit: Straatsburg > Amsterdam
– Actieradius vertrek: 322 km (100% SoC)
– 2 stops bij:
– EnBW Mosel West
– Bijgeladen: 35,26 kWh
– Prijs: € 22,56
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
– Fastned Kreuz Hilden
– Bijgeladen: 29,82 kWh
– Prijs: € 19,08
– Laadpas gebruikt: MultiTankCard (MTC) laadpas
Lees ook
- Weekend Parijs met de elektrische auto
- Heb je als elektrische auto in Frankrijk ook een milieusticker nodig?
- Wat is de invloed van je bandenspanning op de actieradius?
- Met je elektrische auto naar Frankrijk, bekijk alle tips
- Goed nieuws: Fastned bouwt 9 snellaadstations langs de Autoroutes in Frankrijk