Veel te weinig snelladers in Europa

Veel te weinig snelladers in Europa

Elektrisch rijden is hot en iedere dag is er wel nieuws te vinden over elektrisch rijden, laadpalen en elektrische auto’s. Het goede daaraan is dat er ook steeds meer onderzoeken worden gedaan door verschillende partijen. Uit een nieuw onderzoek van Europese autobrancheorganisatie ACEA blijkt dat er veel te weinig snelladers voor elektrische auto’s zijn in Europa.

ACEA doet regelmatig onderzoek naar laadpalen in Europa en constateerde in 2020 nog dat er te weinig laadpalen in Europa zijn. (Bekijk dat onderzoek hier -> onderzoek in het Engels). Uit het meest recente onderzoek blijkt dat we vooral te weinig snelladers hebben in Europa. Het onderzoek is gedaan om te bekijken wat ervoor nodig is om te zorgen dat de autosector zich aan de CO2-doelstellingen kan houden.

Leestip: Wat zijn de voordelen van snelladers?

Volgens ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema is het noodzakelijk voor de groei en stimulans van elektrisch rijden in Europa dat “Mensen voldoende opladers in hun directe omgeving zien, deze oplaadpunten moeten snel en gemakkelijk te gebruiken zijn, zonder dat mensen in lange rijen moeten wachten”.

De opmerking van de ACEA-directeur-generaal doet ons direct denken aan de Tesla laadpaalfiles tijdens de wintersport twee jaar geleden. Dat soort situaties moeten voorkomen worden en om alle elektrische autorijders te faciliteren met oplaadpunten in Europa moeten er de komende jaren nog veel meer laadpalen bij worden gebouwd.

Drukte bij IONITY snelladers

Slechts 1 van de 9 laadpalen is een snellader

Het onderzoek van ACEA toont aan dat van 225.000 openbare laadpalen die momenteel in Europa beschikbaar zijn, er slechts 25.000 kunnen snelladen. Dat aantal snelladers is te laag, zeker wanneer elektrisch rijden een alternatief moet zijn voor vliegvakanties óf autovakanties met een CO2-uitstotende brandstofmotor.

In het onderzoek zijn oplaadpunten die sneller dan 22 kW per uur laden ingedeeld als snellader. Handig om in je achterhoofd te houden wanneer je het onderzoek bekijkt (onderzoek is in het Engels). Volgens ons is snelladen tegenwoordig eigenlijk minimaal laden met 50 kW per uur. Door de vernieuwingen van de autofabrikanten en van de laadpalen bestaan er inmiddels al snelladers waar je met 300 kWh kunt snelladen.

Leestip: Dankzij de nieuwe techniek van Hyundai kan de IONIQ 5 300 km in 15 minuten snelladen.

Behoefte aan meer snellaadstations in Europa

Van de normale oplaadpunten uit het onderzoek is bekend dat het een hele nacht in beslag neemt om je auto weer tot 100% actieradius op te laden. Geen enkel probleem natuurlijk wanneer je thuis of op je vakantiebestemming bent, maar niet ideaal wanneer je nog een flinke afstand af moet leggen richting je bestemming. Huitema geeft desgevraagd aan dat “Opladen net zo handig en eenvoudig moet zijn als tanken nu is”.

Grote verschillen per land in aanbod van laadpalen

Zoals ook blijkt uit de reviews van onze trips, zijn er grote verschillen in Europa in het percentage snelladers ten opzichte van normale laadpalen. Toch zijn de uitkomsten verrassend te noemen. Zo is Nederland verrassend genoeg één van de laagst scorende landen als het gaat om aantal snelladers ten opzichte van normale oplaadpunten. Helemaal een verrassing wanneer je bedenkt dat Nederland niet zo lang geleden nog koploper van Europa was in het beschikbare aantal laadpalen.

Verschillende aanbieders van snelladers

Gelukkig zijn er diverse aanbieders die flink aan de weg timmeren om meer snelladers langs de vakantieroutes in Europa aan te bieden. Zoals onder andere IONITY, Allego, Tesla, EnBW, E-ON, Shell Recharge en ons eigen Nederlandse Fastned. Fastned heeft recent weer een aantal snellaadstations in België geopend en is druk bezig met de bouw van 9 locaties in Frankrijk.

Het Tesla Supercharger netwerk is nog steeds één van de beste snellaadnetwerken van Europa. Goed nieuws voor elektrische autorijders want deze week maakte Tesla bekend om tien Nederlandse Superchargers open te stellen voor andere merken. Hierdoor kunnen alle elektrische auto’s met een CCS-aansluiting gebruik maken van de supersnelle snelladers van Tesla. Het gaat vooralsnog alleen om tien Supercharger locaties in Nederland, maar wellicht gaat dit in de toekomst elektrische autorijders in meer landen in Europa helpen tijdens de autovakantie.

IONITY heeft een groot Europees snellader netwerk