Review: een weekend naar Düsseldorf met de Mazda MX-30
Een perfecte akoestiek en luisterend naar de favoriete muziek via het Bose soundsystem, luiden we het weekend in. We zijn onderweg naar Düsseldorf voor een weekend weg met de Mazda MX-30. Enthousiasme, een weekend-gevoel en vrolijkheid, dat is wat we voelen bij vertrek met de Mazda MX-30 voor een kort, maar spannend avontuur van Utrecht naar Düsseldorf. In deze review delen we onze ervaringen, geven we inzicht in de laadstops onderweg en bieden we enkele handige tips voor iedereen die met de Mazda MX-30 een weekendje naar Düsseldorf gaat.
De voorbereiding
Het begint allemaal met een impulsieve beslissing om een weekendje weg te gaan. Van Utrecht naar Düsseldorf is goed te doen voor een weekend en op basis van de eerdere ervaring weten we dat Düsseldorf een leuke weekendbestemming is. Het is niet te ver, maar ver genoeg om het gevoel te hebben dat je er echt even tussenuit bent. Wat Düsseldorf extra leuk maakt is dat het één van de grootste Japanse community’s van Europa heeft. Je kunt in Düsseldorf daardoor heerlijk Japans eten. En wat de spontane trip extra leuk maakt is dat we met de Mazda MX-30 gaan, een van de eerste volledig elektrische Japanse auto’s. We gaan eigenlijk een beetje ‘back to the roots’.
Heb je geen tijd om alles van deze review te lezen? Bekijk dan hier de top-tips:
- Ondanks de kleinere actieradius van de Mazda MX-30 (WLTP 200 km) gaan we zonder enige routeplanning op pad naar Düsseldorf. Er zijn tegenwoordig in Nederland en Duitsland zoveel snelladers langs de snelweg te vinden dat je niet per sé een app nodig hebt om je trip te plannen. Zeker ook langs de A3 in Duitsland zijn veel goede laadplekken te vinden.
- In Düsseldorf ben je verplicht om een Duitse milieusticker voor je elektrische auto op je voorruit te hebben, doe je dit niet dan loop je kans op een flinke boete. De plek om de sticker te plakken is rechts onder op de voorruit (aan de passagierskant dus).
- Wil je nog meer voordelen als elektrische autorijder in Duitsland, bestel dan een Duitse E-Plakette en profiteer van extra voordelen voor EV-rijders.
- Bij veel laadpalen in Duitsland moet je aangeven hoe laat je begonnen bent met laden door je ‘blauwe schijf’ bij de voorruit te plaatsen. Hiermee geef je aan op welk tijdstip je begonnen bent met laden. Haal je elektrische auto wel op tijd weer weg om een boete te voorkomen.
- Steeds meer aanbieders van laadpalen rekenen een blokkeertarief of boetetarief, let hierop voordat je jouw e-auto aan de laadpaal zet want dit kan zorgen voor flink hogere laadkosten.
- In Duitsland krijg je met de Maingau laadpas vaak de beste tarieven bij laadpalen, het loont dus als je naar Duitsland gaat met je elektrische auto om een Maingau laadpas te bestellen.
- Gratis opladen tijdens je trip naar Duitsland? Lees hoe je met de &Charge app en je Maingau laadpas goedkoper kunt laden tijdens je vakantie.
Steeds gemakkelijker op reis naar Duitsland
Met de kofferbak van de Mazda MX-30 volgeladen met weekendbagage en enthousiasme, begonnen we aan onze reis. Vanaf Utrecht is Düsseldorf net iets meer dan 200 kilometer rijden. De Mazda heeft een actieradius van 200 km (WLTP) en ondanks dat velen dat weinig zullen noemen is dit meer dan prima voor een leuke citytrip naar Duitsland. Doordat de auto volledig opgeladen is bij vertrek, weten we dat we onderweg even een koffiepauze moeten nemen om bij te laden voordat we in Düsseldorf zijn.
Een van de belangrijkste aspecten van reizen met een elektrische auto zijn de laadstops. Hier zijn de laadstops die we op de heen- als terugweg hebben gemaakt:
- Shell Recharge Babberich, Nederland: De enige laadstop onderweg naar Düsseldorf is bij Shell Recharge Babberich, net voor de Duitse grens. Deze laadstop ligt bijna tegen Nederlands-Duitse grens aan. Hier heeft Shell onlangs een laadstation voor elektrische auto’s geopend. Terwijl de Mazda MX-30 aan de Shell Recharge snellader is aangesloten halen wij even koffie. Jammer aan deze locatie is dat er geen overkapping is en je bij regen een stukje moet lopen naar de Shell winkel.
- Fastned De Poel bij Ede, Nederland: Op de terugweg na ons weekend in Düsseldorf zijn we met een volledig opgeladen Mazda MX-30 vertrokken en maken we één laadstop bij Fastned. De navigatie stuurde ons via deze snelladers waarbij we vermoeden dat dit te maken heeft met het realiseren van de optimale laadcurve.
Tip: Je kunt verder rijden op één acculading als je de cruise control instelt op 100 km/u. Dit blijkt ook uit een onderzoek waarbij ze constateren dat 100 km/u rijden effectiever is dan 130 km/u rijden omdat je dan vaker moet snelladen.
Naar de Japanse roots
Düsseldorf staat bekend om zijn opvallend hoge aantal Japanse restaurants, die een direct gevolg zijn van de sterke Japanse aanwezigheid in de stad. Dat we met de Mazda MX-30 in Düsseldorf zijn maakt deze trip extra speciaal want we zijn in feite redelijk terug naar de Japanse roots gegaan met de auto. De grote Japanse community in Düsseldorf is ontstaan in de naoorlogse periode, toen de stad zich ontwikkelde tot een belangrijk centrum voor internationale handel en bedrijvigheid. De Japanse gemeenschap in Düsseldorf is steeds verder gegroeid en dat leidde tot steeds meer Japanse restaurants en winkels om aan de behoeften van de Japanse inwoners (en die van liefhebbers van de Japanse cultuur) te voldoen.
Tijdens het weekend slapen we in het Hilton Düsseldorf, dat aan de rand van de stad gelegen is. Dit hotel ligt iets verder van het centrum dan het 25 Hours hotel waar we eerder verbleven tijdens Japandag. Het Hilton Düsseldorf is echter goedkoper en dat zorgt ervoor dat we extra te besteden hebben om lekker Japans te eten en te borrelen op Carlsplatz in de Altstad van Düsseldorf. Helaas heeft het Hilton geen laadpaal, alleen in de buurt van het hotel zijn meerdere publieke laadpalen waar je eenvoudig je elektrische auto kunt opladen. Neem wel je “blauwe schijf” mee naar Duitsland, daarmee geef je vaak bij een laadpaal aan wanneer je jouw laadsessie gestart bent.
Tip: Bekijk voordat je start met laden of de laadpaal blokkeerkosten of een boetetarief rekent, dit kan je veel geld schelen tijdens je weekendtrip.
De perfecte combi tussen Duitsland & Japan
In Düsseldorf is het goed toeven tijdens een weekendbezoek. Het maakt niet uit of je ’s avonds lekker uit eten gaat op de Immermanstrasse in Little Tokyo of een middag geniet van het levendige shoppingpubliek op de Königsallee er is voor iedereen voldoende te doen. Het enige dat je in Düsseldorf niet ziet is een echte ‘landmark’ zoals bijvoorbeeld de Eiffeltoren in Parijs of het Atomium in Brussel. Voor de culinaire ervaring is er niets dat je zal ontbreken tijdens een weekend Düsseldorf want of je nou liever een Duitse Pilsner drinkt of een glaasje Riesling of liever kiest voor een bratwurst dan een Flammkuchen, er is voor iedereen wel iets lekkers te vinden.
Gedurende het weekend ontdekken we bijna alles wandelend, zo bezoeken we Altstadt (oude stad) met de historische gebouwen en gezellige bierhuizen, wandelen we langs de prachtige Rijnpromenade en gaan we voor een drankje naar de trendy wijk Medienhafen. De compacte aard van Düsseldorf maakt het gemakkelijk om veel te voet te verkennen, terwijl de Mazda MX-30 handig is voor kortere ritten binnen de stad.
De conclusie
Ons weekend naar Düsseldorf met de Mazda MX-30 is erg goed bevallen en laat opnieuw zien hoe gemakkelijk elektrisch reizen kan zijn. Er zijn mensen die de actieradius wat beperkt vinden, echter met een laadstop van 20 minuten op de heen- en terugweg mag dat geen reden zijn om niet voor de Mazda MX-30 te kiezen. Opvallend is het zelfs dat je tegenwoordig ook met een kleinere actieradius zelfs zonder planning naar Duitsland kunt rijden. Dat geeft alleen maar aan hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van snelladers en laadpalen gaat. Düsseldorf is een stad die absoluut een bezoek waard is, zeker wanneer je fan bent van Japans eten en Japanse invloeden.
Of je nu op zoek bent naar een weekend vol cultuur, lekker eten of gewoon ontspanning, Düsseldorf heeft voor ieder wat wils. En met je elektrische auto naar Düsseldorf kost je meestal minder dan twee uur reistijd. Dus, waar wacht je nog op? Plan je eigen weekendje weg en ontdek de mogelijkheden van jouw EV.
– Afstand heenreis: 202 km
– Laadstops:
– Shell Recharge Babberich
– Bijgeladen: 18,293 kWh
– Prijs: € 13,72
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Afstand terugreis: 221 km
– Laadstops:
– Fastned De Poel Ede
– Bijgeladen: 23,728 kWh
– Prijs: € 18,03
– Laadpas gebruikt: Maingau laadpas
- Bestel voor vertrek een Duitse milieusticker voor je elektrische auto. Je hebt deze in de milieuzones nodig en door online te bestellen ben je goed voorbereid. Bestel enkele dagen voor je vertrekt dan heb je de milieusticker op tijd binnen.
- Neem naar Duitsland altijd een blauwe parkeerschijf mee. Bij veel laadpalen moet je met de blauwe parkeerschijf aangeven wanneer je begonnen bent met je laadsessie.
- Wil je profiteren van nog meer voordelen als elektrische autorijder in Duitsland, bestel dan een Duitse E-Plakette.
- Neem altijd minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Wij hebben de Shell Recharge laadpas en de Maingau laadpas meegenomen naar Düsseldorf.
- Ga ’s avonds rijden richting Düsseldorf. Je rijdt dan na de avondspits en hebt daardoor geen last van files. Doordat het slechts twee uur rijden van Utrecht is, kun je gemakkelijk na zessen gaan rijden en alsnog ’s avonds om half negen of negen uur aanschuiven in een leuk restaurant in Düsseldorf.
- Let op bij laadpalen in Duitsland dat ze geen blokkeertarief of boetetarief rekenen (blockiergebühr in het Duits). Dit kan zorgen voor extra hoge laadkosten en het is onnodig als je de app van je laadpasaanbieder checkt voordat de laadpaal aansluit op je elektrische auto.
Lees ook
- Zo kun je geld besparen op je trips met het IONITY Passport abonnement
- Profiteer van goedkoper laden dankzij &Charge en Maingau
- Review: Met de Nissan ARIYA naar Düsseldorf tijdens Japandag
- Let op voor blokkeerkosten tijdens het laden bij hotels met de Shell Recharge laadpas
- Getest: De ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s