Review: Kamperen met de elektrische auto in Normandië

Review: Kamperen met de elektrische auto in Normandië

De vraag die veel elektrische autorijders zichzelf stellen deze dagen is: kamperen met een elektrische auto in Frankrijk, kan dat wel? Wij zijn 14 dagen door Normandië getrokken, hebben in totaal 2.729 km gereden en hebben daar veel ervaringen opgedaan met de elektrische auto in Frankrijk. Soms zat het mee, soms zat het tegen. Lees hier onze ervaringen en leer van onze lessen…

Tip: Bekijk de video en lees het verslag van de vakantie met de elektrische auto mét caravan in Frankrijk.

Heb je geen tijd om alles te lezen? Hier onze top-tips:

  • Neem een laadpas van Ouest Charge als je naar Normandië gaat. Dat is veel voordeliger. De kaart zelf kost eenmalig 10 euro.
  • Koop een korte verloopstekker om je granny charger op de camping elektra aan te sluiten.
  • Plan je laadpunten goed als je lange ritten maakt. Kies bij voorkeur voor een groot laadstation met meerdere laadpalen van Total of IONITY, ipv een enkele laadpaal in een dorpje.
  • Het SCC-veiligheidssysteem kan uitvallen als de lidar vies is geworden door vliegjes e.d. Maak het Hyundai-logo schoon, en je kunt weer verder.
Snellader bij Lidl in Frankrijk

De reis met de elektrische auto naar Normandië

Dag 1 – rit naar camping la Foret in Jumièges – 531 km

We vertrekken op zondagochtend om 8 uur. Het plan is om tolwegen zoveel mogelijk te vermijden. Op tussendoorweggetjes rijdt onze Hyundai IONIQ Electric ook een stuk zuiniger en we hebben meer tijd om onderweg mooie dingen te zien. Als voorbereiding hebben we ABRP gebruikt en die plande meerdere stops langs onze route. Bij Gent is de eerste geplande stop aan de snellader. Het gekke is dat de auto nog helemaal niet leeg is, maar volgens de routeplanner moeten we vervolgens een lang stuk zonder snelladers doorkruisen. De ABRP routeplanner geeft aan dat we de auto tot 80% moeten laden, voor de zekerheid laden we tot 90%. Je weet nooit wat je onderweg nog tegenkomt en onze Hyundai ioniq electric heeft geen super grote actieradius.

Terwijl we rustig verder rijden richting de volgende laadstop, ontdekken we dat het beetje extra dat we geladen hebben een slimme zet is geweest. De volgende laadstop die A Better Routeplanner aangeeft is bij een Lidl in een klein dorpje. Bij aankomst is er helemaal geen Lidl en ook geen laadpaal te bekennen. Gelukkig zijn we handig met de diverse apps en met behulp van de Chargemap app vinden we snel een andere snellader langs de route. Dankzij de suggestie van Chargemap is de volgende snellader bij een Hyundai-dealer en aangezien we een Hyundai Ioniq electric rijden vinden we dat wel een leuk vooruitzicht.

Bij aankomst bij de Hyundai-dealer leren we dat de Chargemap app erg goed laadpalen aangeeft, alleen niet altijd de volledige informatie; we staan voor een gesloten slagboom. Het terrein is afgesloten en er is geen mogelijkheid om bij de laadpalen te komen. De volgende snellader vinden we gelukkig snel: wederom bij een Lidl. Het valt op dat Lidl hard op weg is om een groen bedrijf te worden, dat doen ze onder andere door laders en snelladers bij alle winkels te plaatsen. Superhandig, want zo kun je meteen een boodschap doen tijdens het laden. Ook Carrefour plaatst bij steeds meer supermarkten in Frankrijk snelladers en laadpalen en ook dat is goed nieuws voor de elektrische autorijders die op vakantie naar Frankrijk gaan.

Gratis laden bij Carrefour supermarkt in Bayeux

Onderweg naar de camping die we geboekt hebben maken we nog een korte laadstop bij het race circuit van Croix en Tennois. Wat een bijzondere plek om je auto op te laden. Terwijl onze elektrische auto aan het laden is, racen de auto’s rondjes om de parkeerplaats. Het is geen straf om hier een klein uurtje door te brengen. Vermaak, gratis toiletten en een fijn restaurantje. Wat wil je nog meer? We hebben meteen dat relaxte vakantiegevoel. Na de tussenstop bij het racecircuit gaan we verder richting de camping en met een actieradius van 280 en de camping op 180 km afstand gaat dat lukken.

Opladen op de camping en uitstapjes in Normandië

We hebben voor een paar dagen geboekt bij Camping La Forêt in Jumièges. Een prima camping om enkele dagen door te brengen. De beheerders zijn vriendelijk en spreken redelijk Engels. Op de camping zijn veel voorzieningen en alle plekken hebben een elektriciteitspaaltje en een waterpunt. Verder heeft iedere kampeerplek aan 3 zijdes hoge heggen, zodat je kunt genieten van rust en privacy als je bij je tent zit. De camping ligt vlakbij een bos en je hoort geen snelweg of andere hinderlijke geluiden. Behalve het oorverdovende koor van vogels in de ochtend.

De camping heeft geen laadpaal, maar we mogen gewoon onze granny charger inpluggen op het stroompunt bij de tent. Aangezien het een 10 Ampere stroomvoorziening is op de camping, stellen we de grannylader voor de zekerheid in op 8 Ampere. Op die manier laadt de auto met ca 2.1 kW en de volgende ochtend is de elektrische auto weer helemaal vol.

De leuke haven van Honfleur

Dag 2 – uitstapje naar Honfleur en Le Havre

Vandaag maken we een tochtje naar het pittoreske stadje Honfleur. Dat ligt op zo’n 45 km van de camping. We kiezen opnieuw ervoor om de snelwegen te vermijden en cruisen door het Franse landschap. Op deze manier rijden we zuiniger en zien we meer van de omgeving; wat een prachtige omgeving is dit. Bij aankomst in Honfleur neurieën we nog de Franse chansons die we in de auto onderweg hebben geluisterd. Honfleur is een hartstikke leuk stadje met veel middeleeuwse gebouwen, kunstenaars-ateliers en boetiekjes. Bij de VVV kun je een gratis kaart halen voor een stadswandeling van 2,5 km die je langs alle highlights laat gaan.

Vanuit Honfleur gaan we naar de Docks van Le Havre. Via een gigantische tolbrug rijden we door het havengebied van Le Havre. Tientallen grote hijskranen, honderden vrachtwagens, duizenden containers; een groter contrast met de route naar Honfleur bestaat haast niet. De Docks van Le Havre zijn recent omgetoverd tot een modern en levendig gebied dat zeker de moeite waard is om een bezoek te brengen.

De reden dat wij naar de Docks gaan is omdat we naar ‘les Bains des Docks’ gaan: een geweldig zwembad met een bijzondere architectuur. Het Balnéo is een soort relaxing wellness-zwembad voor volwassenen, met bubbelbaden, sauna’s en aquagym-apparaten in het water. Uiteraard is het zelfs de moeite waard om een kaartje voor het normale zwembad te kopen want ook daar zwem je in binnen- en buitenzwembaden met verrassende architectuur. (Let op: een badmuts is niet verplicht, maar heren dienen wel een strakke zwembroek te dragen). Op de parkeerplaats naast Les Bains kun je parkeren en er zijn 6 parkeerplekken en 3 snelle laders voor elektrische auto’s.

De bijzondere architectuur van Les Bains des Docks in Le Havre

Dag 3 – Jumièges en Ouistreham

We beginnen de dag vandaag met een bezoek aan het dorpje waar onze camping ligt; Jumièges. Dit schattige plaatsje ligt aan de Seine en wordt omringd door prachtige loofbossen. Jumièges is vooral bekend door de abdij die hier in de 7e eeuw is gesticht. Deze abdij is uitgegroeid tot een religieus centrum met honderden monniken en duizend andere bewoners. De abdij is in latere jaren grotendeels gesloopt en de stenen zijn hergebruikt voor andere gebouwen. Maar een deel is nog zichtbaar en het is interessant voor een bezoek nu we hier toch zijn. Met een gratis app voor je telefoon kan je met augmented reality bekijken hoe de abdij er in vroegere jaren uit heeft gezien. Dat maakt een bezoek met de kinderen ook ineens een stuk interactiever.

Na het bezoek aan Jumièges rijden we naar Ouistreham, een rit van zo’n anderhalf uur. Ouistreham ligt aan de kust van Normandië bij Caen. Ondanks dat dit best een eindje rijden is, is het zeker de moeite waard. Vlak bij de VVV van Ouisterham staat een laadpaal voor elektrische auto’s van MobiSDEC. Deze laadpaal werkt met een klepje. Voor ons is zo’n Franse laadpaal voor het eerst dat we deze tegen komen, bij navraag blijkt het normaal te zijn. Door je pasje bij de paal te houden, springt het klepje open. Let op, dit duurde wel 10 seconden. Achter het klepje zit een type 2 en een 230V stopcontact. Vervolgens plug je de laadkabel in, doe je het klepje dicht en klaar. Chargemap geeft aan dat laden hier 11 cent per minuut kost. Dat klinkt goedkoop, toch kun je beter het pasje van Ouest-Charge nemen. Voor 2 uur en 41 min laden betalen wij dankzij deze laadpas namelijk €4,21 (19,4 kWh); dat is nog geen 3ct per minuut.

Tip: Overal in Ouistreham is parkeren betaald alleen wanneer je aan een laadpaal staat, hoef je geen parkeergeld te betalen. Dat is al inbegrepen bij het laden.

Laadpaal Ouistreham met laadklepje

Door naar de volgende camping in Normandië

Dag 4  – Bayeux en doorreis naar volgende camping

Vandaag gaan we door naar de volgende camping. We rijden van Jumièges naar Torigni-sur-Vire, met onderweg een tussenstop in Bayeux. In totaal een afstand van ca 200 km, wat makkelijk lukt zonder laden. Op de snelweg rijden we 130km/u, want we hoeven toch niet op het verbruik te letten. Alleen ineens valt het SCC systeem uit waardoor de cruise-control, lane assist, collision detection en andere veiligheidssystemen volgens de melding niet meer werken. Er verschijnen allerlei waarschuwingen en oranje waarschuwingslampjes op het dashboard, terwijl de auto wel gewoon verder rijdt. Om te kijken wat er aan de hand is maken we bij de eerste de beste parkeerplaats langs de snelweg een stop. Volgens een online forum kan het de sensor aan de voorkant zijn, wanneer die vies is, werkt het lidar systeem mogelijk niet meer.

We maken de voorkant schoon, herstarten de auto alleen helaas blijft de melding staan. Omdat we zo 1-2-3 geen oplossing hebben en de auto wel gewoon rijdt, besluiten we door te rijden naar de camping. Net zo ineens als de waarschuwingslampjes aan zijn gegaan, verdwijnen ze na een paar kilometer rijden weer. Het systeem heeft zich gereset en we kunnen weer comfortabel met de adaptive cruise control rijden.

Bayeux is een prachtig plaatsje om te bezoeken, het is beroemd vanwege het tapijt van Bayeux. Een borduurwerk van 70 meter lang en 50 cm hoog, dat de geschiedenis uitbeeldt van de slag bij Hastings in 1066. In Bayeux zijn verschillende laadpalen en toch besluiten we te parkeren bij de Carrefour ten noorden van Bayeux. Bij de laadpalen van deze Carrefour supermarkt kun je gratis laden (6 laadpunten) en tegelijkertijd is het parkeren gratis. Vanaf de Carrefour supermarkt in Bayeux is het 20 min lopen naar het museum waar het wandtapijt te vinden is. Onderweg loop je langs allerlei leuke boetiekjes en mooie oude gebouwen. Een prima plek om enkele uren door te brengen en dat terwijl de auto ondertussen gratis aan het opladen is.

Einde van de middag komen we aan op de camping Le Lac des Charmilles in Torigni-sur-Vire. Deze camping hebben we al vooraf geboekt, zodat we zeker zijn dat we een plek hebben als we aankomen. De camping is van alle gemakken voorzien en ook bij deze camping is er veel privacy door de heggen tussen de campingplaatsen. Gelukkig is onze gereserveerde campingplek vrij vlak; sommige andere plekken lopen schuin af. Een schuine ondergrond is prima met een caravan, alleen als je in een tent slaapt is dat niet prettig omdat je dan van je matje rolt. De elektriciteitsvoorziening op de camping is 10 kW en om te zorgen dat we het stroomnet niet overbelasten stellen wij de granny charger voor de zekerheid in op max 8kW. Het blijft toch handig om het basisprincipe ‘parking = charging’ te hanteren tijdens vakanties met de elektrische auto.

Camping 3 * Le Lac des Charmilles

Dag 5 – Rustdag

Vandaag hebben we een rustdag. We doen inkopen en bij de plaatselijke camperdealer schaffen we een extra blauwe kampeerstekker aan. Hierdoor kan de auto opladen op een ander elektriciteitspunt dan die van ons kampeerplaatsje. Want dat is iets waar we steeds tegenaan lopen: als de auto staat te laden, kunnen we geen andere elektrische apparaten gebruiken omdat het stroomverbruik dan te hoog is en de stoppen doorslaan. We willen natuurlijk wel ons koelkastje en tentlamp aan kunnen doen en elektronische apparatuur (telefoons en laptop) opladen. Daarom is het handig om een tweede kampeerstekker bij je te hebben en als het kan de auto aan te sluiten op het paaltje bij de lege campingplaats van de buren.

Dag 6 – Mont Saint Michel

Vandaag gaan we naar Mont Saint-Michel. Dit wereldberoemde eiland met de indrukwekkende abdij zijn echt een must-see als je in Normandië op vakantie bent. Uiteraard zijn we niet de enigen die Mont Saint-Michel bezoeken. Wat opvalt is dat alles goed geregeld is voor bezoekers. Er is een gigantische parkeerplaats op het vasteland (€13,- per dag) en een goede gratis busverbinding naar het eiland. Er zijn bij de parkeerplaats voor Mont Saint-Michel veel voorzieningen zoals toiletten, winkeltjes en een modern bezoekerscentrum, maar… geen enkele laadpaal!

Mont Saint-Michel is een absolute aanrader voor een bezoek

Van Normandië naar de Vendee

Dag 7 – Reisdag naar de volgende camping

Omdat we met de Hyunai Ioniq Electric zonder trekhaak op vakantie zijn en alles voor de camping heel precies in moeten pakken zijn de dagen dat we verplaatsen van camping naar camping in Normandië altijd een beetje spannend. Wil je weten hoe we alles hebben ingepakt, bekijk hier hoe wij de elektrische auto inpakken om te kamperen. Vandaag is weer zo’n reisdag naar de volgende camping. We rijden van Torigni-sur-Vire naar Les Epesses, ruim 324 km verderop. Dat lukt niet op één acculading, dus we moeten onderweg langs een snellader. En er zijn niet heel veel snelladers in Normandië langs de route. Bij Rennes, al op ca 100 km van de camping, kiezen we een snellader, omdat er daarna een lang stuk geen snelladers zijn. Het is een koude dag vandaag, de auto is volgepakt, en we rijden vandaag alleen over snelwegen, dus het verbruik ligt extra hoog.

Bij de snellader zien we een Kia e-Niro proberen om te starten met laden, we maken een praatje met de bestuurder. Zijn laadpas werkt niet en dat zorgt ervoor dat we kijken of wij kunnen helpen door onze laadpas van Ouest Charge aan te bieden. Helaas werkt dat ook niet. Het blijft toch wel wat zoeken in Frankrijk met de verschillende laadpassen en laadpalen. Terwijl de bestuurder op zoek gaat naar een andere oplossing, laden wij rustig verder. Binnen 40 min hebben we weer 90% en weten we zeker dat we de camping gaan halen. (We laden 18kWh en dat kost € 5,40 met Ouest Charge, Chargemap rekent 33ct per kWh = € 5,94)

Na nog een stukje rijden komen we aan op onze meest zuidelijke bestemming in Frankrijk; Les Epesses. We zijn niet langer in Normandië maar in het populaire vakantiegebied de Vendee. Op onze Camping la Bretèche in Les Epesses zijn elektrische auto’s zeer welkom. Ze hebben zelfs een speciale laadpaal voor elektrische auto’s op het terrein die je als elektrische autorijder gratis mag gebruiken. Enige uitdaging waar de eigenaren ook achter komen is dat er slechts één laadpas is voor de laadpaal op de camping en dat pasje heeft een andere campingbezoeker die niet op de camping is op dit moment. Gelukkig kunnen wij dankzij de verloopstekker ook prima naast onze tent laden met de granny charger via het camping-stopcontact.

De laadpaal in Rennes waar we met Ouest Charge laadpas konden laden

Dag 8 – Rustdag

Vandaag doen we het opnieuw rustig aan en we genieten van het mooie weer en de faciliteiten van de camping. Oftewel lekker zwemmen in het verwarmde zwembad naast de camping, beetje de omgeving ontdekken en een boekje lezen voor de tent. Bij de receptie laten ze de verschillende wandelroutes zien die vanaf de camping af te leggen zijn en in de naastgelegen vijver is het mogelijk om te vissen.

Dag 9 – Puy du Fou

Wanneer je in deze regio op vakantie bent, móet je naar Puy du Fou gaan (leuk voor volwassenen en kinderen). Puy du Fou is een soort pretpark, zonder wilde achtbanen, maar met heel veel shows. Het park is prachtig aangelegd, de decors zijn fantastisch en door de vele acteurs val je van de ene verbazing in de andere. Echt een aanrader. De toegangskaartjes zijn vrij prijzig, maar het geld meer dan waard.

Tip: Koop je kaartjes voor Puy du Fou online dan hoef je niet zo lang in de rij te staan.

Dag 10 – omgeving verkennen

Na alle actie en indrukken van Puy du Fou is het vandaag weer een dag om lekker rustig aan te doen. We bezoeken de zeepfabriek Savonnerie des Collines en rijden ontspannen door de omgeving om deze nog verder te verkennen. De Eglise de St. Michel Mont-Mercure is ook een aanrader als je hier in de buurt op vakantie bent. Op de punt van de toren staat een gigantisch gouden standbeeld van Sint Michel. Via een smalle wenteltrap kun je naar boven en genieten van een mooi uitzicht over de omgeving en het beste van alles is dat een bezoek gratis is.

Fransen die een laadpaal bezet houden door er de elektrische auto te parkeren zonder te laden

Door de kastelenroute richting Chartres

Dag 11 – reisdag naar Chartres via Angers 300 km

We pakken ‘s ochtends de tent weer in en gaan op weg naar Angers. Angers is een prachtige stad in de Loirestreek waar je leuk kunt winkelen. Uiteraard bezoeken we het kasteel van Angers, dat beroemd is vanwege de geweven wandkleden met afbeeldingen van de bijbelse Apocalyps. Het kasteel zelf is ook te bezoeken en maak vooral ook een wandeling over de kasteelmuren, waarbij je een mooi overzicht hebt over de stad en de Loire.

Laden en parkeren is in Angers helaas minder leuk. Er zijn veel laadpalen te vinden alleen ze zijn steeds bezet door elektrische auto’s die niet aan de laadpaal zijn aangesloten. Het extra vervelende is dat de laadpaal daardoor in de app als ‘beschikbaar’ staat aangegeven. Kennelijk is het in Frankrijk voor elektrische autorijders nog niet helemaal duidelijk dat de parkeerplaatsen bij een laadpaal er zijn om op te laden. Nadat we het bij vier verschillende laadpalen met ieder 2 parkeerplekken hebben geprobeerd is het niet meer leuk en geven we het op, we laden wel bij een snellader onderweg naar Chartres.

Onderweg naar Chartres vanuit Angers rijden we over de tolweg omdat we snel naar de camping willen. Er zijn hier verrassend veel snelladers langs de payage. We gebruiken bij de snelladers van IONITY de laadpas van Chargemap omdat de Ouest Charge laadpas hier niet wordt geaccepteerd. (In 19 min laden we 14 kWh voor € 17,42. Met een IONITY account is het laden goedkoper, want dan kost het 79ct per kWh: € 11,06).

De camping van die we hebben geboekt in Chartres (Camping de Chartres) is een fijne verrassing. Bij het boeken twijfelden we omdat de reviews niet goed zijn. Door de goede ligging langs onze route hebben we toch gekozen voor Camping de Chartres. En wat blijkt? De camping heeft nieuwe eigenaren en zij hebben de camping en het sanitair een flinke opknapbeurt gegeven. We mogen ook de auto opladen via de stroompaaltjes bij de tent als we willen, alleen de elektra is helaas maar 6 Ampère. Onze grannylader heeft minimaal 8 Ampère nodig, dus we kunnen hier niet laden. Leuk detail is dan wel weer dat de nieuwe eigenaar van de camping zeer veel interesse heeft in elektrische auto’s. Aan de hand van zijn vragen en notities denken wij dat hij binnenkort wel een laadpaal op de camping plaatst.

Tip: Bekijk alle campings met laadpaal in Frankrijk op een kaart.

IONITY snellader onderweg naar Chartres

Dag 12 – Parijs / Maintenon

Vandaag wilden we een dagtrip naar Parijs maken, alleen als we ’s ochtends bij het ontbijt bespreken of we dit echt willen doen concluderen we dat we best wel moe zijn van het reizen. We besluiten dat we op een ander moment een weekend naar Parijs gaan met de elektrische auto. In plaats van Parijs gaan we naar het stadje Maintenon, op zo’n 20km van de camping. Het is een leuk, klein, met vlaggetjes versierd stadje waar je leuk kunt wandelen. In het centrum is een parkeerplaats met een laadpaal. Helaas is deze alleen weer bezet door een elektrische auto die niet aan het laden is. Dit hebben we deze trip wel vaak gezien. Gelukkig zijn wij niet voor een gat te vangen en parkeren we op de plek ernaast, dankzij onze lange laadkabel kunnen we inpluggen en de auto opladen tot 100%.

Dag 13 – Chartres

De laatste vakantiedag van deze vakantie gaan we naar Chartres. De VVV in Chartres is op zichzelf al een bezienswaardigheid, want het zit in een prachtig oud vakwerkhuis. Bij de VVV krijgen we een leuke wandelroute door de stad. Chartres is erg bekend vanwege de prachtige kathedraal, een bezoek aan de kathedraal mag zeker niet ontbreken als je hier bent. Van binnen in de kathedraal geniet je van de de mooie glas-in-lood ramen. In Chartres is meer dan genoeg te zien, te shoppen en te beleven. Het is natuurlijk geen Parijs, maar het is dan ook een stuk rustiger en goedkoper.

Range Anxiety onderweg terug naar huis

De terugreis en range anxiety

Dag 14 – Range Anxiety

Het is tijd voor de terugreis, de vakantie zit er bijna op en daarom beginnen we aan de terugweg naar huis. De avond voor vertrek zijn we nog best wel een tijd aan het zoeken om een goede route naar Rotterdam te vinden. De ervaringen van de heenweg, laten ons besluiten om alleen grote laadplekken met veel laadpalen te kiezen voor de terugreis. Een van de redenen dat we best wel moeten zoeken is omdat we net als op de heenreis de tolwegen willen vermijden maar wel lekker willen doorrijden.

De eerstgeplande laadpaal is bij de snelladers van Total in Laon. Deze afstand is zo’n 200 km rijden en de GoM (Guess-O-Meter) van de auto zegt dat we genoeg actieradius hebben voor 231 km. We krijgen behoorlijk last van range anxiety en zeker ook doordat we met een volbepakte auto op pad zijn. Uit onze routeplanning bleek gisteravond dat er in dit gebied weinig snelladers zijn waardoor we toch voor deze optie gaan. In geval van nood kunnen we altijd stoppen bij een normale laadpaal. Om zoveel mogelijk energie te besparen zetten we de airco uit, rijden op een rustig tempo en zoveel mogelijk achter een voorganger om minder weerstand te hebben en meer energie te besparen. Uiteindelijk komen we met nog 7% batterijlading en een range van 28 km aan bij de Total snellader in Laon.

Na een zucht en een glimlach, sluiten we de Hyundai ioniq electric aan op de Total snellader. Als de laadsessie is gestart genieten we van de faciliteiten bij dit laadstation. Het is een mooie plek om even pauze te houden. De toiletten zijn schoon, er is een winkeltje bij de pomp en er is zelfs bij de laadpaal een normaal stopcontact waar we de laptop kunnen opladen terwijl we wachten op de auto. Na zo’n 58 min zijn we van 7% weer tot 80% opgeladen.

De Total snelladers in Laon

Bij de snellader van de Total staat een bord: laden met een total-pas kost 30ct per minuut. Aangezien we geen Total laadpas hebben, gebruiken we onze Engie-laadpas. Later als we thuis zijn ontdekken we dat Engie 54ct per minuut rekent. Achteraf gezien is het op dat moment beter om even goed te kijken welke laadpas je hebt en wat de kosten zijn per laadpas, zo hadden we beter de Chargemap laadpas kunnen gebruiken dan hadden we 44ct per minuut betaald. Het lijken kleine bedragen maar aangezien we hier 58 min hebben geladen is het verschil best groot: 58 x € 0,30 = € 17,40 tegenover 58 x € 0,54 = € 31,32.

We vervolgen de weg terug naar huis. Voor de volgende laadstop hebben we nog niet exact bepaald waar we gaan laden. België heeft meer snelladers en we zien wel hoe ver we komen. Op de E19 gaan we bij Mons naar een parkeerplaats langs de snelweg. Er staan hier zowel snelladers van IONITY als twee laadpalen Luminus. Omdat onze Hyundai ioniq electric niet supersnel kan laden kiezen we voor de snellader van Luminus. Het laden gaat vlot en we kunnen onze Engie laadpas gebruiken. Als we even bij de IONITY laadpalen kijken zien we dat we een slimme keuze hebben gemaakt voor de Luminus snellader. IONITY kost 65ct per kWh + starttarief van 0,76ct en Luminus kost 28ct per kWh + 17ct per minuut + starttarief van 26ct. We leren dat het echt loont om te kijken wat de goedkoopste optie is om te snelladen onderweg naar de vakantiebestemming.

Als de Luminus snellader aangeeft dat we 80% batterij hebben, koppelen we de auto los en rijden we door naar Rotterdam. We komen in Rotterdam aan met nog 29 km actieradius over. De terugweg was wel een spannende rit, met hier en daar wat range anxiety, maar op deze manier zijn we wel lekker snel thuis. Al met al hebben we een heerlijke kampeervakantie achter de rug. Af en toe was het wel een beetje zoeken met de verschillende laadpalen en laadpassen of laadpalen die bezet werden gehouden door andere auto’s. We zijn blij dat we voordat we naar Frankrijk zijn gegaan alvast een keer zijn gaan proefkamperen met de elektrische auto. De conclusie is dat het zeker goed te doen is om een rondreis door Frankrijk te maken met een elektrische auto.

Luminus snellader in België