Vijf vragen aan…: Hyundai

Vijf vragen aan…:
Hyundai over innovatie en elektrisch rijden

Al jaren is Hyundai vernieuwend met de elektrische modellen als IONIQ Electric en KONA Electric. Hyundai is op geheel eigen wijze een uitdager van het door velen zo innovatief en vernieuwend geachte Tesla en de diverse Tesla modellen. De afgelopen jaren kom je steeds de elektrische Hyundai modellen tegen in de lijstjes met bestverkochte elektrische auto’s. En om de focus op elektrisch rijden nog verder te benadrukken lanceert Hyundai ook nog eens de Hyundai IONIQ 5, waarmee je binnen 15 minuten 300 km kunt laden. Dat klinkt als muziek in de oren van de elektrische vakantieganger, dus laten we Anne Lobbes, Manager Public Relations bij Hyundai eens wat vragen voorleggen in deze ‘Vijf vragen aan…’.
Anne Lobbes - Public Relations Manager Hyundai Motor Nederland

Hyundai over innovatie en vakantie

1. Hoe kijk jij naar de markt en de ontwikkelingen van elektrisch rijden in Europa?

“Wat gaan de technische ontwikkelingen snel, dat valt me allereerst op! Ik vind het heel knap dat Hyundai in een bereikbare auto als de IONIQ 5 techniek heeft geplaatst die je tot nu toe alleen bij een grote Porsche vond (800 volt techologie). Hyundai heeft inmiddels een breed aanbod elektrische aandrijvingen als je bijv. een mild hybrid, hybrid en PHEV techniek meerekent naast de 100% elektrische en FCEV techniek. Persoonlijk maak ik van dichtbij die ontwikkelingen mee en ben gegrepen door de ambitie en snelheid waarmee Koreanen elektrische auto’s naar een hoger plan weten te trekken. Als ik naar de Nederlandse markt kijk, dan zie ik dat Hyundai met een Kona en Ioniq zichzelf op de kaart heeft gezet met elektrisch rijden. Daar voegen we nu een nieuw hoofdstuk aan toe met de IONIQ 5, een auto die alles in zich heeft om ook klanten te trekken die hiervoor nooit een Hyundai hadden overwogen. “

2. Ben je zelf al overtuigd van elektrisch rijden? Wat is de langste afstand die je met je elektrische auto hebt afgelegd? 

“Ik ben al een paar jaar geleden begonnen met elektrisch rijden toen ik voor een ander automerk werkte. Was nieuwsgierig en wilde het echt zelf proberen. Het is me toen enorm meegevallen, zo’n 4-5 jaar geleden was range anxiety echt een ding waardoor mensen terughoudend leken, maar daar heb ik nooit last van gehad. En met de actieradius bij de auto’s van nu is het helemaal relaxed. Ik heb onlangs de 500km barrière overwonnen door 526km te rijden met mijn Kona Electric, dus meer dan de fabrieksopgave belooft. En dan ben ik nog niet een uitblinker, want andere Kona Electric rijders lukt het de range nog verder te verhogen.”

Leestip: Review: Hoe eenvoudig is het om met de Kona Electric de Route du Soleil te rijden?

3. Eerst was er de Ioniq Electric, vervolgens hebben jullie bij Hyundai de elektrische autorijders geholpen om op vakantie te gaan zonder zorgen over de actieradius met de Hyundai Kona Electric. En nu verbluffen jullie iedereen met hoe snel de IONIQ5 kan snelladen. Hoe zijn de eerste reacties op de IONIQ5?  

“Onvoorstelbaar, in enthousiasme en aantallen reacties. Ik denk dat ik nog nooit zoveel reacties en artikelen heb gezien nav de onthulling en de eerste rijtesten van een nieuwe auto. Het is een auto die me blijft verrassen: het design is ongelofelijk geavanceerd, het interieur heel rustgevend en wat het snelle snelladen aan tijdwinst oplevert is ongekend. Kwestie van snelle gewenning / verwenning!”

4. Naast het op de markt brengen van elektrische auto’s met een ruime actieradius en de capaciteit om snel te laden, wat doet Hyundai nog meer om elektrische autorijders te helpen om op vakantie te gaan met een elektrische Hyundai?

“We hebben diverse partnerships afgelopen jaar ontwikkeld met partijen als Vattenfall InCharge en Jedlix, die er niet allen voor zorgen dat je optimaal je auto oplaadt zonder het netwerk teveel te belasten, maar dat ook op een verantwoorde, groene manier kunt doen. We merken dat klanten dit steeds belangrijker vinden, ook op vakantie. Europees gezien is Hyundai partner van Ionity, dus ga je de landsgrenzen over dan ben je ook daar verzekerd van optimaal laden. En om je helemaal te ontzorgen: Hyundai heeft 5 jaar garantie zonder beperkingen en mocht de nood aan de man zijn, ook in het buitenland: een prima service om je snel weer op weg te helpen.”

5. Elektrisch rijden draait ook veel om techniek en om software. Bij Hyundai hebben jullie Bluelink. Wat is de leukste / beste functie van de Hyundai Bluelink app volgens jou?

“Bluelink is een ongelofelijk handige app. Ik gebruik deze in de winter vooral om mijn auto te verwarmen op afstand voordat ik ga rijden, koelen kan in de zomer ook op afstand, heel handig. Verder vind ik de last mile toepassing heel handig met navigeren en ja… eerlijk gezegd vergeet ik geregeld het panoramische dak weer te sluiten en dan stuurt Bluelink me een berichtje. Ben erg dankbaar voor dit seintje als het ’s nachts weer eens hard regent!”