Review: Met de elektrische auto naar Zuid-Duitsland
Met het toenemende aantal elektrische auto’s in Nederland en België, neemt de vraag naar rijden in het buitenland ook toe. Hoe ga je nou met je elektrische auto op vakantie richting Zuid-Duitsland? Waar moet je aan denken en hoe kun je jezelf optimaal voorbereiden op zo’n rit met je elektrische auto door Duitsland. Om onze bezoekers te helpen delen we in deze review de rit met de Hyundai Kona Electric naar Zuid-Duitsland.
De voorbereiding van de rit naar Zuid-Duitsland
Mensen met vooroordelen over elektrisch rijden vertellen je maar wat graag dat het niet mogelijk is om op vakantie te gaan met je elektrische auto. Wij geloven dat alles mogelijk is, want waar een wil is een weg (letterlijk in dit geval). En dus plannen en maken we een trip met de Hyundai Kona Electric naar Zuid-Duitsland en delen we de ervaring in deze review.
De voorbereiding van de vakantie naar Zuid-Duitsland bestaat uit het bepalen van de route, het bekijken wat de actieradius is van de Hyundai Kona Electric, het zoeken naar een accommodatie en het lezen van de tips voor het laden onderweg en in Zuid-Duitsland.
Voor de trip hebben we twee laadpassen om onderweg naar Zuid-Duitsland op te kunnen laden. Dat zijn de Vattenfall en de Shell Recharge laadpas. Als onderdeel van de voorbereiding is het handig om even te bekijken of je deze laadpassen kunt gebruiken onderweg en op bestemming. Beide hebben een goede dekking blijkt na de check. Voor de zekerheid ook maar even de apps van Vattenfall InCharge & Shell Recharge downloaden op de telefoon, dat is handig wanneer je onderweg naar Zuid-Duitsland wat op moet zoeken. Plus het helpt je besparen op je data-verbruik als je thuis al de apps via je WiFi downloadt op je telefoon in plaats van onderweg via je data-bundel.
Route naar Zuid-Duitsland plannen
Voor het plannen van de route naar Zuid-Duitsland gebruiken we Google Maps en A Better Routeplanner (ABRP). Van Amsterdam naar München is zo’n 825 kilometer en je kunt verschillende routes rijden naar Zuid-Duitsland. Om exacter de route te plannen met de elektrische auto gebruiken we naast Google Maps ook A Better Routeplanner. Want die houdt bij het plannen rekening met het type elektrische auto, je actieradius (SoC), snellaadstations en kosten voor het opladen. Op die manier plan je eenvoudig de route en weet je waar je aan toe bent. De geschatte reistijd naar München inclusief laden is 10 uur. Na een check met de apps van Vattenfall InCharge en Shell Recharge lijkt het dat we onderweg bij de voorgestelde snelladers kunnen betalen met een van de twee laadpassen.
Omdat we eerst naar München gaan met de Hyundai Kona Electric, zoeken we een hotel met een oplaadpunt. Na wat zoekwerk en ook na het vergelijken van de prijs voor het hotel boeken we het Novotel München City Arnulfpark. Het hotel heeft ruime kamers, een goede ligging en er is een laadpaal voor elektrische auto’s in de parkeergarage van het hotel. Alles is gepland en geregeld en dus zijn we klaar voor vertrek.
Het rijden naar Zuid-Duitsland
Door bij vertrek met de Hyundai Kona Electric de iPhone te koppelen via de USB-kabel, gebruik je gemakkelijk Apple CarPlay op het scherm van je elektrische auto. Dat is handig, veilig en overzichtelijk. Dankzij Apple CarPlay zien we op het scherm de geplande reistijd voor vandaag: 10 uur inclusief snelladen onderweg naar Zuid-Duitsland. Heb je een niet al te grote databundel voor je mobiele telefoon dan is de volgende tip wel handig: Bekijk met A Better Routeplanner de route en de voorgestelde laadstops en voer deze locaties in de navigatie van je elektrische auto in. Let er wel op dat vantevoren dan wel moet checken of je bij de voorgestelde locaties op kunt laden met je laadpas en let op je verbruik.
Wist je dat: De Hyundai Kona Electric nog met 8% bijtelling beschikbaar is?
Met een 90% batterij en 400 km actieradius vertrekken we om 07:00 uur vanuit Amsterdam naar Zuid-Duitsland. De eerste laadstop is gepland bij Ohlinger Heide West in Duitsland en door Raststätte Ohligser Heide West in de navigatie in te geven besparen we data-verbruik van de telefoon. Om de actieradius optimaal te houden rijden we keurig 100 km per uur wat in Nederland de maximumsnelheid is maar in Duitsland op de Autobahn wel wat langzaam aanvoelt.
Door de adaptive cruise control van de Hyundai Kona Electric in te stellen op 100 km, rijden we wel erg zuinig en is de weergegeven actieradius erg accuraat. We komen om 09:43 uur met nog 162 km actieradius aan bij Raststätte Ohligser Heide West, waar vier mooie Ionity snelladers klaar staan om weer op te laden. Een perfecte plek voor Nederlanders met een elektrische auto, want dit snellaadstation ligt precies tussen Düsseldorf en Keulen.
Een laadpauze is ideaal om even naar de wc te gaan en een koffietje te halen. Vervolgens genieten we van de koffie aan een picknickbank in de zon naast de snelladers. We komen tot de conclusie dat we 232 km hebben afgelegd en de actieradius met 238 km is afgenomen. Een constante snelheid instellen en rijden met de adaptive cruise control maakt het rijden comfortabel en zeer efficiënt. Tegelijkertijd voelt 100 km rijden op de autobahn in Duitsland wel wat saai en het voelt ook wat onveilig want andere weggebruikers komen wel erg hard voorbij racen op de linkerbaan.
Leestip: Onderaan dit artikel zie je alle laadstops, -tijden, -kosten en locaties van deze trip.
Tijdens het opladen bekijken we via A Better Routeplanner wat de volgende stop is. Dit is Autobahn Tankstelle Bad Camberg West waar Ionity snelladers heeft. We dalen dus gewoon met de elektrische auto de A3 in Duitsland af richting Frankfurt. Om zeker te weten dat we bij deze snelladers wel kunnen betalen met een van onze laadpassen, checken we de app. Met de Vattenfall InCharge app zien we dat we bij de Ionity snelladers bij Bad Camberg West met de Vattenfall laadpas kunnen betalen. Bekijk hoe je in de app eenvoudig checkt waar je kunt opladen met je laadpas.
Nadat we tot 78% hebben opgeladen vertrekken we met 337 km actieradius om 10:22 uur richting Bad Camberg West. Alleen vanaf nu stellen we cruise control in op de maximumsnelheid of wanneer er geen maximum is op 130 km, dat voelt iets veiliger in het land van de hardrijders. Plus op deze manier leren we direct het effect op de actieradius kennen wanneer je harder dan 100 km gaat rijden.
Langs de Duitse Autobahn staat op de borden van de Raststätte of Tankstelle aangegeven of ze een oplaadpunt hebben voor elektrische auto’s. Alhoewel je er wel goed voor moet opletten, want ze hebben het heel subtiel verwerkt in de symbolen op de borden langs de snelweg. Je kunt op de borden zien of er een laadpaal is door te kijken naar het uiteinde van het symbool van de pomp. Zit er een stekker aan het einde, dan is er een laadpaal. Zie je geen stekker, dan is er geen oplaadpunt voor je elektrische auto. Bekijk de foto van tankstation Bad Camberg en bij het tweede icoon is te zien dat er een stekker te zien is.
Om 11:55 stoppen we bij Bad Camberg West voor de tweede laadstop. We hebben nog 193 km actieradius en laden hier 25 minuten bij de snellader van Ionity Bad Camberg. Net nadat we aangekoppeld zijn aan de snellader, vertrekken de twee andere elektrische auto’s die aan het laden waren. Dat scheelt want daardoor schiet de laadsnelheid bij ons omhoog. Met 330 km actieradius zetten we koers richting Raststätte Haidt Süd.
Het weer slaat om en van zonnig en weinig wind verandert het ineens in flinke regenbuien en tegenwind. Dat heeft niet alleen invloed op de actieradius van de auto tijdens de rit richting Zuid-Duitsland, het zorgt ook voor file. Want traditioneel werken de Duitsers eigenlijk altijd wel aan de snelwegen en door deze werkzaamheden en het slechte weer komen we net voorbij Würzburg en het knooppunt van de A3 en de A7 in een file terecht.
Gelukkig hebben we leuke podcasts en muziekjes gedownload in Spotify en kunnen we lekkere zonnige klassiekers via Bluetooth afspelen tijdens het filerijden in de regen. Nadat we voorbij de file zijn stoppen we om 14:27 uur om te snelladen bij Raststätte Haidt Süd voor de laatste stop langs de route onderweg naar München. Omdat we nog 128 km actieradius hebben en hierna niet meer onderweg willen stoppen laden we tot 80% State of Charge (SoC). Met de 336 km actieradius moeten we vanaf deze stop makkelijk tot aan het Novotel München kunnen rijden.
Tijdens het opladen van de elektrische auto zoeken we uit of we met onze laadpas bij het hotel in München kunnen betalen voor het gebruik van de laadpaal. Hiervoor gebruiken we de Chargemap app. In de Chargemap app kun je dankzij de foto’s van gebruikers van de laadpalen zien wat voor stekker de laadpaal heeft. Vervolgens checken we eenvoudig met de Vattenfall InCharge en Shell Recharge app of er op de locatie van het hotel weergegeven staat dat er een laadpaal beschikbaar is. Uiteindelijk blijkt volgens de apps dat we niet met de Vattenfall of Shell Recharge laadpas kunnen betalen. Bekijk hoe dit werkt in de afbeeldingen hieronder.
Met nog 255 km te gaan tot centrum München, vertrekken we vanuit Raststätte Haidt Süd voor het laatste stuk richting onze eerste stop van de vakantie in Zuid-Duitsland. Met de Hyundai Kona Electric is de totale reis echt perfect te doen. We komen uiteindelijk om 17:38 aan in München. Waarmee we de totale reis van 825 kilometer inclusief 3 laadstops in 10 uur en 38 minuten hebben afgelegd. Bij het hotel in de buurt gaan we op zoek naar een laadpaal waar we met een van onze laadpassen kunnen betalen. Om de hoek van het Novotel München City Arnulfpark vinden we een publieke laadpaal. Met nog 47 km actieradius is alles prima uitgestippeld met A Better Routeplanner. Nadat we de laadkabel hebben aangesloten op de laadpaal en de lader geactiveerd hebben, zien we op de parkeermeter dat elektrische auto’s 4 uur gratis mogen parkeren bij de laadpaal. Alleen moet je wel een parkeerschijf neerleggen. (zie afbeelding) Nadat we onze hele auto doorzocht hebben, vinden we geen parkeerschijf. Oftewel dan is het niet handig om hier te parkeren om op te laden.
Omdat we besloten hebben hier niet te laden, willen we weer ontkoppelen. Dat blijkt echter lastiger dan gedacht. Het lukt niet om met de laadpas de sessie bij de laadpaal in München te stoppen. En doordat we de laadsessie niet kunnen stoppen krijgen we de laadkabel er ook niet uit. Na een minuut of 10 zoeken en rondkijken, lezen we nogmaals goed de instructies op de laadpaal. In Duitsland moet je bij de laadpaal eerst de laadkabel uit je auto halen. Nadat je de kabel uit je auto hebt gehaald, stopt de laadsessie van je elektrische auto en kun je ook de kabel uit de laadpaal halen. Handig om te weten en nog handiger om voor de toekomst niet meer te vergeten.
Na een rondje langs de verschillende laadpalen die de apps aangeven, besluiten we toch maar in de parkeergarage van het hotel te parkeren. Bij alle publieke laadpalen op straat in de buurt van het hotel moet je namelijk een parkeerschijf gebruiken. In de garage van het hotel parkeren we bij een van de twee laadpalen en we kunnen direct starten met opladen. Zelfs zonder een laadpas te gebruiken. Tijdens het inchecken in het hotel legt de medewerker uit dat ze een prijs voor het parkeren en laden van € 20,- voor een dag rekenen. Dat valt nog mee eigenlijk, zeker wanneer we bedenken dat het hotel in het centrum van München ligt. We gaan naar boven en laten de bagage op de kamer om vervolgens München te gaan ontdekken.
Nu onze vakantie in Zuid-Duitsland is begonnen, kijken we terug op een prima reisdag met de elektrische auto. Het lijkt vaak moeilijk en ingewikkeld om met je elektrische auto op vakantie te gaan, maar het valt uiteindelijk erg mee. We hebben er niet veel langer over gedaan dan met een brandstofauto en het opladen onderweg in Duitsland ging ook erg vlot. Net zoals bij een rit met de elektrische auto naar Zuid-Frankrijk of naar Noord-Spanje zijn wij van mening dat iedereen gewoon met zijn elektrische auto in Europa op vakantie kan.
– Afstand: 825 km
– Actieradius vertrek: 400 km (90% SoC)
– 3 stops bij:
– Ionity Raststätte Ohligser Heide West
– Bijgeladen: 30,8 kWh
– Prijs: € 24,33
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Ionity Tankstelle Bad Camberg West
– Bijgeladen: 24,9 kWh
– Prijs: € 19,67
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Ionity Raststätte Haidt Süd.
– Bijgeladen: 35,3 kWh
– Prijs: € 27,88
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
Tips voor het rijden naar Zuid-Duitsland met je elektrische auto:
- Plan je reis en check of je databundel groot genoeg is om real-time navigatie te doen of kies ervoor om steeds de laadstops in je navigatie in te voeren.
- Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Let erop dat je een extra laadpas op tijd bestelt ivm verzending van de laadpas.
- Snelladen in Duitsland langs de snelweg is goed te doen. Ionity is voor de niet Tesla-rijder het meest dekkend qua netwerk. Ionity is tegelijk ook de duurste optie om te snelladen.
- Vergeet niet dat je voor je elektrische auto ook een Duitse milieusticker nodig hebt. Zelfs op grote delen van de Autobahn.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 110 km per uur aangehouden.
- Zorg dat je een parkeerschijf bij je hebt om te gebruiken tijdens het opladen bij een publieke laadpaal in Duitsland.
- Bij sommige publieke laadpalen in Duitsland hoef je een laadsessie niet af te melden met je laadpas. De laadsessie stopt vanzelf als je de laadkabel uit je auto haalt.