Op vakantie met je elektrische auto - Arjan Keizer

Vijf vragen aan…:
Arjan Keizer, Chief Strategy Officer bij NewMotion

Iedere elektrische autorijder staat te popelen om een vakantie met de elektrische auto te plannen. Velen lezen over de voorbereiding voor een vakantie met de elektrische auto en waar je allemaal aan moet denken. En wat is er nou leuker dan aan een echte expert en zelf elektrisch autorijder te vragen naar zijn vakantie-ervaringen met de elektrische auto? Met heel veel plezier stelden wij vijf vragen aan Arjan Keizer, Chief Strategy Officer bij NewMotion. Hij nam ons mee in zijn herinnering aan de eerste reis met de elektrische auto en deelt zijn visie op het gemak om met je elektrische auto op vakantie te gaan in ‘Vijf vragen aan…’.

Arjan Keizer, Chief Strategy Officer - NewMotion

Op vakantie met een elektrische auto

1. Hoe lang rijd je al elektrisch/ reis je wel eens met je EV naar het buitenland?  

“Ik rij volledig elektrisch (BEV) sinds vorige zomer en reed in 2015 voor het eerst met een plugin hybride (PHEV). Met beide ben ik naar het buitenland gereisd zonder problemen. Met de PHEV betekende dit onderweg vooral op benzine rijden en alleen op de locatie laden (aan het stopcontact), met de BEV was het iets meer plannen en zorgen voor een geschikte laadpas die op de route wordt geaccepteerd. Dat ging uiteindelijk probleemloos.”

Lees ook: 5 tips om gratis je auto op te laden onderweg naar je vakantie.

2. Hoe makkelijk is het om met een elektrische auto op vakantie te gaan? 

” Het gemak of het verschil ten opzichte van traditioneel reizen hangt heel erg af van je persoonlijke wensen. Tijdens onze vakantie naar de Bourgogne maakten we bewust een extra overnachting, omdat we met onze dochter van 1 jaar oud niet te lang aan een stuk wilden reizen. Echter was er bij het hotel geen laadpunt, dus moesten we alsnog de geplande stops maken. Op de Shell Recharge App hadden we al gezien dat er dicht bij onze bestemming een publieke laadpaal was, maar die hoefden we uiteindelijk niet te gebruiken omdat we bij het huisje met de stekker konden laden. Dit gaf ons echter wel geruststelling dat we niet met een lege batterij zouden komen te staan. Langs de route waren voldoende snelladers, dus onze ervaring voor op vakantie gaan met de EV is heel positief!”

Arjan Keizer op vakantie

3. Wat is je favoriete vakantieland om met EV doorheen te reizen?

“Wegens corona hebben we onze wintersportreis moeten afzeggen, dus onze enige ervaring is naar Frankrijk. Aangezien de snelwegen voldoende snelladers hebben, is het met name belangrijk te weten of je op je bestemming of dichtbij je bestemming kunt laden en of je laadpas geaccepteerd wordt. Dit kun je makkelijk zien in de Shell Recharge App. We houden van de bergen, dus ik ben heel benieuwd hoe het is om in Oostenrijk of Italië te rijden.”

Bekijk ook: Wat zijn de populairste vakantielanden onder elektrische autorijders?

4. Hoe duur/goedkoop is het reizen met een elektrische auto?

“De totale laadkosten voor de vakantie worden met name bepaald door snelladen. De tarieven hiervoor verschillen sterk. Zo zijn er locaties die heel kostbaar zijn, en anderen zijn vergelijkbaar met publiek laden in de stad (20-35ct/kWh). Als je bij de duurdere snelladers stopt, dan zijn de kosten vergelijkbaar met die van een benzineauto, terwijl je anders veel goedkoper uit bent. Je moet wel oppassen dat je deze besparing niet besteedt aan een duurdere lunch bij een restaurant, alhoewel dit ook lekker bij vakantie hoort!”

Shell Recharge laadpunt

5. Wat zijn de voordelen van de Shell Recharge-laadpas?

“De Shell Recharge-laadpas maakt gebruik van het NewMotion roaming-netwerk van inmiddels meer dan 200.000 laadpunten in 35 landen in Europa. Dit is het grootste publieke laadnetwerk van Europa en dus ideaal voor vakantie, vooral omdat er geen abonnementskosten aan de pas verbonden zijn. Bovendien kun je extra voordelig bij Shell Recharge-snelladers op Shell-stations in Nederland laden. Met de laadpas betaal je bij Shell slechts 35 cent per kWh.”